Aston Martin Rapide Bertone Jet 2+2 is fraaie shooting brake

Auteur: , 44 Reacties

Bertone heeft voor de Autosalon van Genève een shooting brake station in elkaar geknutseld op basis van de Aston Martin Rapide. Mooie onthulling op de sterfdag van de oude Bertone zelf, toch?

Na de teaser van vorige week hebben we nu meer beeld van het concept dat Bertone in Genève aan ons gaat laten zien. Het gaat vooralsnog om een concept en er zijn geen concrete plannen om deze auto te gaan bouwen maar persoonlijk zou ik het niet erg vinden als dit op de openbare weg zou verschijnen.

Bertone doet eindelijk weer eens iets wat realistisch is. Na de knotsmalle concepts van de afgelopen jaren zoals de Nuccio, Jaguar B99 en Alfa Romeo Pandion is deze Bertone Jet 2+2 zoals deze coachbuild genoemd schijnt te worden een concept met mogelijkheden. Als Porsche broedt op verschillende carrosserievarianten voor de Panamera is het als Aston Martin zijnde helemaal geen gek idee om daar klaar voor te zijn, toch?

Het gaat onderhuids om de standaard Aston Martin Rapide (en dus niet de Rapide S) en het project is betaald door een Aston Martin verzamelaar die Bertone heeft ingehuurd om deze exclusieve variant met goedkeuring van Aston Martin te bouwen. Het is niet voor het eerst dat Bertone zoiets doet met een Aston Martin, eerder bouwde het ook al eens een Aston Martin DB2/4 bijvoorbeeld. Het geheel doet denken aan de Aston Martin Bertone Jet, een concept uit 2004.

Buiten de uiteraard anders vormgegeven C-stijlen (sharp eye, Ricardo) is de achterkant afwijkend van de “normale” Rapide dankzij de doorlopende LED strip in de achterklep. Het interieur bestaat uit een 2+2 setup, 2 stoelen voor- én achterin dus. De achterste zitplaatsen hebben uiteraard meer hoofdruimte door de gewijzigde carrosserie en daarnaast zijn de stoelen plat te leggen waarna er een vlakke laadvloer overheen geschoven kan worden. Daarnaast is er speciaal hout, aluminium en two-tone leer in het interieur gebruikt om het geheel een nog exclusievere feel te geven. Well done Bertone, well done.



44 reacties

Lekka
Ziet er niet slecht uit maar toch liever een gewone Rapide.
Bij Mercedes kunnen ze dat toch iets beter, een shooting brake maken.
@kapiteinaudi:

idd .. vooral de sport-coupe-amg-shootingbreak is een mooie 5 deurs stationbak ..
@kapiteinaudi: Sure. Shooting break…
In een woord: Prachtig
Best wel geslaagd!
Dit is toch gewoon een station? Maar ik snap wel dat ze die naam niet gebruiken of een stoffig imago te verkomen
@flutterby: achterkant heeft nog wel een ”kont”, bij een station heb je een haast rechte achterkant
@darkpluisje: Een echte shooting brake had gewoon een rechte achterkant (en houten betimmering). Dit concept is net zo min een shooting brake als een Hyundai I40 CW of een Honda Aerodeck – om maar eens een paar voorbeelden te noemen.

De auto lijkt me overigens akelig laag, al heeft hij dan achterin “uiteraard” meer hoofdruimte.
@oxymoron: De Honda Accord Aerodeck is een shooting brake.
Een houten betimmering is niet noodzakelijk (en in mijn ogen onzin).
Echt prachtig!
Jongens, zowel Bertone als AM noemt het geen Shooting Break. Doe dat dan ook niet, want dat is het ook niet.

Verder een leuke bak natuurlijk, al vraag ik me toch af waar Bertone tegenwoordig zijn inkomsten mee verdient. Van een paar concepts kun je niet rondkomen, of zie ik iets over het hoofd?
@Mielie: 1 iemand noemt het zo, en dan ineens is het leuk als iedereen het zo zegt. Net zoiets als met dr. Utker…..
begrijp niet waarom ze em niet als convertible positioneren ..
@lincoln: grinnik….kortom, de nieuwe homo worden in de autoindustrie…iedereen ‘gaatje’ vullen, tegen de wansmaak aan.
Prachtig ding! Zeker die doorlopende achterlichten zijn erg geslaagd bij de lijnen van de rapide
Shooting brake is 3 deurs, dit is gewoon een station!
@MARS: de nieuwe merc shooting brake is anders ook gewoon 5 deurs (en in het echt best een lelijke verschijning.. vond hem op plaatjes wel mooi maar zag hem gister, beetje rare achterkant)
@darkpluisje: Mercedes is gewoon eigenwijs (want duitsers)! Zoek voor de aardigheid eens op wat de term shooting brake betekent.
@MARS: maakt dat dus evenmin een shooting brake als deze creatie… En ja een shooting brake is oorspronkelijk een auto om paarden in te rijden, sinds het dat niet meer betekend word het gebruikt voor allerlei soorten auto’s met bepaalde features, daarbij maakt het niet uit of het een 3 of 5 deurs is.
@darkpluisje:
Autoblog noemt dit een Shootingbrake, Bertone noemt hem 2+2 Jet. Verder misbruikt alleen Mercedes die term. Het feit dat Mercedes dit om marketingtechnische redenen doet maakt het nog niet waar.
Een Shootingbrake is gebaseerd op een 2deurs coupé. Een 4 deurs coupé bestaat simpelweg niet, een cls is een sportief gelijnde sedan.
Ik vind hem mooi, maar de gedistigneerdheid, de Britse uitstraling is er af… James Bond zou hem niet meer rijden.
Ik zeg houden zo en in productie nemen. Helemaal mooi.
Prachtig, gewoon prachtig!
Heel fraaie estate, daar zou Aston idd. wat mee kunnen doen. Het kleur gebruik in het interieur is niet mijn ding maar dat heb ik met meer concepts.
En laten we nu eens ophouden met dit soort auto’s Shootingbrake te noemen. Dat Mercedes dit om marketingredenen doet vind ik al fout en Aston zal hem zelf nooit zo noemen.
Zie deze nog veel liever dan de Rapide. De Rapide is een mooie auto hoor, maar ze hebben de lijn van de coupe doorgetrokken, 2 extra deuren er in, en dat was het eigenlijk wel een beetje…

Dit is meer een nieuw model, nieuwe lijn, en nieuwe kont (ok, de lampen etc. zijn rechtuit gekopieerd) maar ik vind het is wat verfrissends in de lijn van AM i.p.v. 36 verschillende coupe’s maken met net iets andere achterlichten en uitlaten..
@roberto:
In de basis hebben ze maar 2 coupé’s, 3 als je de uitverkochtte One77 meetelt.
Of noem jij de tig 911’s ook allemaal verschillende modellen….
@jrk68: Porsche heeft een 4-deurs sedan, een SUV, een sportauto pur sang (van standaard 911 tot GT2 RS), een kleinere maar snellere cabrio en komen nu ook met een mini SUV.. Overigens doet Porsche gewoon het zelfde als een ander merk, de auto in 4×4 uitbrengen, en cabrio etc. Alleen dat zij dat gelijk een ander model noemen is puur marketing, ik snap gewoon niet dat mensen daar zich zo over kunnen druk maken! Uit melken is wat Bugatti doet!

AM maakt wel verschillende modellen, maar het blijft allemaal een beetje het zelfde. Ik vind de Rapide nou niet zo verschrikkelijk anders dan een DB9 of al helemaal de Virage. Hoezo is de Virage er gekomen als je al een DB9 hebt, een DBS in het gamma, en de nieuwe Vanquish bijna in introductiefase stond?? Daarom vond ik het wel leuk (niet dat ik hem zelf ooit zal aanschaffen) dat AM met de Cygnet kwam, gewoon helemaal wat anders!

Ferrari met de FF, compleet andere lijn, maar toch met Ferrari genitaliën, dat is wat ik liever ziet!
@roberto:
Leuk dat je hier zoveel woorden aan verspild hebt.
Mijn punt blijft dus volledig overeind.
Ze bouwen de Vantage met verschillende motoren en als cabrio en de DB9 in verschillende varianten, de Vanquish kan je nauwelijks meer dan een variant van de DB9 noemen.
Virage en DBS maken ze niet meer.
Dan kan je het hele Porsche modelgamma erbij halen, het ging mij om het vergelijk met de diverse 911 varianten en of je dat ook op zichzelf staande modellen vond.
@jrk68: Sorry misschien verkeerd gelezen, maar Porsche maakt meerdere modellen dan alleen de 911, en dan bedoel ik niet alleen een andere motor of een cabrio versie. Wat Aston Martin ook maakt, het moet de Coupe lijn hebben (wat overigens wel schitterend is). Maar dan hebben ze dus een Coupe met V8, dan moet er een V12 er in, dan heet het een DB9. Beetje zelfde wagen, maar net wat andere looks en specs en het is een DBS, Daartussen ook nog maar een modelletje gemaakt en we noemen het Virage. Maar ze zien er allemaal het zelfde uit!

Porsche doet dit ook een beetje, maar als ze met een ander auto komen, dus destijds de Panamera, dan kwam er ook echt een andere auto, eveneens de Cayenne. Snapt u?? Wat ik bedoel te zeggen is dat ze niet altijd aan één eeuwige lijn hoeven vast te houden!
De normale rapide vind ik al eigenlijk te lang. Het smoelt gewoon niet zo lekker als een kleinere DBS of DB9, en als SB wordt hij er vanaf de zijkant (foto 2 of 3) niet bepaald mooier op naar mijn mening.. Maar man dat geluid van die 6l v12! (:
Nee he, de autowereld heeft een nieuwe term ontdekt: shooting brake..
Ik denk dat ik mijn Mitsubishi Colt ook maar shooting brake ga noemen…

Wel een fraai wagen, die Bertone. Maar je kunt ook moeilijk een Aston Martin verpesten.
@Rob: Juist andersom! Het is heel moeilijk om een aston niet te verpesten!
Probeer maar eens een variant te maken zonder de mooie lijn te verpesten… dat verknal je makkelijker dan je het goed doet denk ik!
En bertone heeft het hier inderdaad goed gedaan als je het mij vraagt, chapeau!
@wimmm:
De basis van Aston is blijkbaar erg goed. Als je typische Aston elementen laat terug komen vinden mensen het vanzelf wel mooi. Zie de One-77 en V12 van Zagato. Persoonlijk vind ik ze niet heel erg mooi, maar door de typische Aston look zijn ze toch niet heel lelijk. En stiekem best mooi…
@Rob: Zeker, maar je kunt het ook heel makkelijk verpesten. Kijk naar die andere station die ooit eens gepoogd is te maken… http://www.theophiluschin.com/?p=4732 dat ziet er niet uit.

Terwijl het in de basis toch eigenlijk exact hetzelfde idee is. Je kunt de aston elementen gebruiken (koplampen,grille,achterlichten), maar als je geen moeite doet om er een mooie lijn aan te geven kun je het beter niet doen…
@wimmm: Volgens mij heeft ie die kont ook al eens gebruikt voor een Jag XF Estate. Daar past ie dan wel beter op ook…
Ziet er prachtig uit,net als de Maserati bellagio.Gewoon op de markt brengen.Er zijn nog zat milionairs die wel smaak hebben.Dit wel kunnen gebruiken omdat ze vrouw en kinderen hebben.
Mooi hoor. Wat mij betreft kunnen er niet genoeg van dit soort snelle en mooie brakes komen.
Jet (met of zonder cijfers erachter) is een prima benaming voor dit koetswerk (welk dus géén shooting brake is vanwege het aantal portieren).

Dit ziet er in elk geval lekker uit.

Nu nog een carrosseriebouwer die een driedeursvariant in elkaar knutselt zodat men met recht het model “SB” kan noemen.
Pot verdorie! dacht ik dat ook aan zo voorkant, zo moet het. Dacht ik al als ik er een zou kopen zal ik de voorkant zo laten maken… anders lijkt op een Ford Focus…
Ziet er wel realistisch uit, maar het achterste is me iets te veel one-77. Had wat meer eigen identiteit in de lichten gemogen.
Ik zeg doen! stukken beter dan die bultrug die Panamera heet!
Ik zou zeggen mooiste stationcar in de wereld, maar ik twijfel tussen deze en de Porsche Panamera Sport Turismo, beiden erg mooie auto’s met een grote heb-factor!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).