Caterham Seven 485: strafste Seven op het continent

Gepost op 03-05-2013 om 21:01 door - 11 Reacties »

Caterham Seven 485 kan zeker glijden
Als een Supersport R je veel te tam is, dan kan je altijd voor de Seven 485 opteren. Hoe klinkt 455 pk per ton, en nul tot honderd in 3,4 seconden je in de oren?

Begin februari kondigden ze ‘m al aan, Caterham’s most powerful pan-European homologated Seven to date, en nu is deze heerlijk pure lichtgewicht dan uit zijn ei gekropen.

Caterham maakt zo veel varianten op basis van één concept, dat we het je niet kwalijk nemen als je de draad wat kwijt raakt. Het ruigste dat er is, is de R500 Superlight (in lego ziet dat er ZO uit), maar die komt niet buiten het Verenigd Koninkrijk. Deze Seven 485 benadert hem echter aardig.

De nieuwste creatie heeft de vertrouwde 2.0-liter Ford Duratec-motor aan boord, die voor dit model is opgepept naar 240 pk, dat hij pas bij 8.500 tpm bereikt. De topsnelheid bedraagt 225 km/u, maar bij dit soort auto’s is het bochtenwerk toch echt een stukje belangrijker. Dankzij zijn gewicht van 525 kg komt de forse pk/gewichtsverhouding tot stand.

Van de 485 komt zowel een ‘S’ als een ‘R’ versie, die respectievelijk voor de weg en het circuit bedoeld zijn, waarbij de laatste een differentieel met beperkte sperwerking heeft. De prijs begint bij 43.495 euro, exclusief belastingen. Wel even oppassen met regenbuitjes natuurlijk. Hoe zoiets het circuit rond gaat? Nou, zou:

Of vind je dit maar niks, en zie je liever dat ze wat haast maken met hun alliantie met Renault?

11 reacties
Voor als je van echt autorijden houd, niet voor watjes dus.
@norge: de gemiddelde automobilist verandert heel snel in roadkill in dit apparaat
toi toi toi, da’s leuk speelgoed! zieke pk/gewicht verhouding.


Ook niet goedkoop voor een soortement skelter…maar de prestaties liggen dan ook wel op ultraskelter niveau..
Eigenlijk zou iedereen eens in zo’n ding gereden moeten hebben, Gewoon om te weten wat autorijden in zijn puurste vorm nu echt is.
De volgende stap is een carbon monocoque en een verbeterde achterophanging.
Dit is pas echt autorijden.
Deze is pas opwindend in vergelijking met die “nieuwe” kever
Waar slaat die 485 in de naam eigenlijk op?
@Alpinaa: aantal pk’s per 1.000 kg kortom als je het Pk aantal deelt door het gewicht kom je uit op 485 Pk op 1.000 kg. Dit is een heel serieus apparaat daarom ook mijn comment dat de gemiddelde automobilist hierin eindigt als roadkill
@cocksdriveaudi: oh ja de Engelsen hebben sae pk’s en wij DIN pk’s zodoende lijkt voor ons de verhouding tussen 240/525 kg niet tot 0,485
Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, aanmelden kan HIER!