De reden dat roodlicht camera’s niet veilig zijn

Auteur: , 91 Reacties

Welke flitspaal is tegenwoordig nog wel veilig eigenlijk?

Je kent het scenario; kruispunt, stoplicht, lekker vaartje. Bij oranje vermorzel je het gaspedaal tussen de vloer en je voet en kak je nog even lekker onder het rood vandaan. Of net niet. Dan ben je af. Al met al een tactisch gebeuren en een leuke uitdaging. Totdat je eenzelfde kruispunt nadert waar camerabewaking staat opgesteld. Maak je namelijk de verkeerde inschattingsfout, dan ben je niet alleen af, maar word je ook bestraft met een boete van 230 euro. Zuur.

Uit voorzorg, angst, oplettendheid en schrik zorgen de meeste bestuurders dan ook -je kent het wel- dat ze koste wat het kost, niet door rood te rijden. Zelfs bij het oranje licht wordt het al spannend, dan slaan veel mensen (onnodig) met veel geweld op de rem. Met al het gevaar van dien.

Een nieuw onderzoek uit Florida wijst nog maar eens uit hoe schrikbarend de cijfers zijn. Bij de gemeten 23 kruispunten in Tampa die zijn uitgerust met roodlicht camera’s werden maarliefst 40 tot 51 procent méér crashes gemeten dan voorheen. Zijn de mensen in Florida gewoon slecht in autorijden? Waarschijnlijk. Echter is Amerika bezig met het minderen van de roodlicht camera’s. In pakweg drie jaar tijd zijn er al 20% van alle Amerikaanse roodlicht camera’s verdwenen.

Hier in Nederland zijn we al langer niet zo blij met de flitspalen. Langer voor rood staan is namelijk superslecht voor je, en de remacties voor de flitskasten (al dan niet bij het rode licht) zijn killing. Echter lijkt de Nederlandse overheid nog niet terug te deinzen van die spekpot langs de weg. Let dus gewoon zelf een beetje op, luidt het Autoblog advies.



91 reacties

Omgekeerde wereld…

Overigens, In Nederland betekent volgens velen het rode locht ook gewoon groen, of er zijn heel veel mensen kleurendoof…

Van mij mogen ze bij elk stoplicht wel een camera neerzetten, dan heeft dat rode licht ook echt nut…
@87sandyd:
Dat vind ik reuze meevallen. Zie bijna nooit iemand door rood rijden. (op fietsers na dan…)

Maar goed, dat zal wel aan mij liggen. Want als ik de reacties hier soms moet geloven rijden er alleen maar staatsgevaarlijke mafketels op de weg, die allemaal aan het facebooken zijn terwijl ze een flikflak in de auto maken…. “Iedereen is gek, behalve ikke”

Gek genoeg kom ik die flikflakkende facebookers zelden tegen…..
@Rob: Moet op de fiets anders regelmatig door-rood-rijdende automobilisten ontwijken. Maar er zijn inderdaad meer fietsers die door rood rijden dan automobilisten. Heeft ook iets te maken met pakkans volgens mij, want ik kan me niet herinneren dat ik de afgelopen 30 jaar heb gezien dat een fietser werd staandegehouden wegens een roodlichtovertreding.
@potver7: echt wel… je achterlicht is ook een roodlicht…
@Rob: ik hou me graag bezig met het verkeer en zie daardoor heel veel. Misschien komt het omdat ik bijna 50k km in de auto zit, dan slaat de verveling toe.

Ik heb vaak ook een andere mening dan menigeen hier vwb verkeer. Ik vind dat je je gewoon aan de geldende regels moet houden. Maar daar zijn veel mensen het met mij helaas niet mee eens.

Begrijp me niet verkeerd. Ik ben ook gek op auto’s en krijg ook echt wel een stijve plasser van powerslides en dergelijke. Maar dat vind ik mooi op een circuit. En als ik mijn ST even wil laten uitblazen doe ik dat in Duitsland…

Noem me een heiligboontje of wat dan ook. Dat boeit me niet.
@87sandyd:
Ik geef geen oordeel over jouw rijstijl hoor ;-) Ik zeg alleen dat ik het wel vind meevallen in Nederland, met hoe men zich gedraagt in het verkeer. Vind het vrij netjes eigenlijk. Ik ben in landen geweest waar het verkeer een waar inferno is. En dan ben ik nog niet eens in Azië geweest!

We zijn alleen een beetje opgefokt en egocentrisch in Nederland. Ruimte geven is een doodzonde, een milliseconde te laat weg bij het stoplicht en je hebt een mooi toeterconcert…. Maar totale randdebielen op de weg? Ik zie ze niet vaak….
@Rob: achja, misschien maak ik me ook wel te druk. Maar nogmaals, ik hou me graag bezig met auto’s en daar hoort het verkeer ook bij.
@Rob: als je je hoofd uit het zand trekt zie je het gauw genoeg.

We hebben in Nederland meer een “ik laat mij toch niet tegen houden door een paar regelstjes” cultuur.

En als het niet goedschiks kan dan lukt het straks ook prima kwaatschiks. Denk hierbij aan Zwitserland met een progresief boeten systeem en gevangenis straf bij meer dan 50 km/h overschreiding.
@flos: deze reactie is op de een of andere manier op de verkeerde plaats terecht gekomen.
@87sandyd:
Doof ben je aan je oren, blind ben je aan je ogen.
Zie je kleuren niet goed, dan ben je kleurenBLIND niet kleurenDOOF, kleuren kan je namelijk niet horen, zeker niet als je doof bent. :-)

Ontopic;
Mooie aanleiding om alle flitspalen om te zagen, of ze nou bij een kruispunt staan of niet…
@stationcar: Serious…..
@jrottine:
Pfffff…. natuurlijk niet man
@stationcar: Kleurendoof is als iemand groen zegt dat jij rood verstaat!
https://nl.wikipedia.org/wiki/Kleurendoofheid
@aikon1694:
Inderdaad, je hebt gelijk.
En autodoof is dat als iemand ‘BMW’ zegt jij ‘Mercedes’ verstaat.
@87sandyd: Gewoon een seconden teller erop en opgelost. Hebben ze hier in China ook. Je weet precies hoelang je nog moet voordat het groen wordt en hoe hard je moet gassen voordat het weer rood word. Lijkt me allemaal toch geen rocketscience..
De roverheid kan vast wel een ambtenaar of een duur extern consultancy bureau waar een ex politicus werkt opdracht geven om een onderzoek te doen waaruit blijkt dat roodlichtcamera’s wel goed zijn voor de verkeersveiligheid. Problem solved.
Helemaal eens met het artikel, ik passeer dagelijks zo`n verkeerslicht (N201 Hoofddorp THV Claus kruising richting Overbos) En daar kunnen iedere dag 2 tot 5 auto`s minder per groen licht doorrijden daar men zo bang is voor die paal. Levensgevaarlijk! Nu is de verkeerslichtafstelling in Hoofddorp sowieso waardeloos, maar dat is een ander verhaal.
@dutchdriftking: Yup, dat is ook een rood- en snelheidsflitser, dus als je snel door oranje wil ben je ook gesnaaid.
@purepet9229: klopt, al is met 80 de afrit naar overbos nemen op z`n minst erg optimistisch, als die busbaan er niet tussen had gezeten was het misschien wel mogelijk geweest, maar die hobbel maakt het een vies bochtje.
@dutchdriftking: Hee maar dat stoplicht doet toch alleen de 2 banen richting Heemstede, of doet ie ook de banen linksaf? Anders zouden de mensen richting Overbos door kunnen rijden
@purepet9229: Ik neem het risico van €220,- liever niet, en de medeweggebruikers al helemaal niet.
En het feit als je te snel door oranje rijd heb je alsnog een bekeuring
Het aantal crashes zegt mij niet zoveel.

Liever tien kop-staart botsingen van remmende auto’s en achterliggers die niet goed opletten dan een aanrijding met een tegemoetkomende auto of een auto uit een zijweg. Dat zijn vaak ernstiger ongevallen.
Hah, gelukkig is de paal op het plaatje niet meer.

Die kut paal heeft mij 3 boetes gekost!
@exotic: dat is gewoon onnozel…
@exotic:
Heel Nijmegen en omstreken wist van deze paal af. Toch een van de meest ‘flitsende’ palen van de omgeving.

Als je dan toch nog 3 keer geflist wordt, ligt het toch echt aan jezelf. Dat ding flitst niet als je er met 50 langsop gaat.
@AbarthMkII: Ik kan me er wel iets bij voorstellen. Nooit beboet daar, maar als je van de Anacbrug afkomt moest je vaak wel goed in de remmen daar. Gelukkig mag je daar nu 70.
@exotic: Goeie naaipaal was dat idd. Ik dacht ook ff snel door te accelereren de snelweg op… Paar meijer bekeuring…
@E34M5Touring: dat gebeurde mij vorig jaar toen ik vanaf de John Frostbrug in Arnhem op de Nijmeegseweg over het kruispunt richting de A325 reed. Kwam met 50 aanrijden, stoplicht op groen. Even iets in gedachten zijn en *flits*, 62 km/h. Lullig aangezien je verderop 70 en daarna 100 mag (daarom accelereerde ik dus al).

Ook fijn dat de flitspaal die, als je uit het centrum komt, na de John Frostbrug staat me in dezelfde week te pakken kreeg met 56 km/h. Ik was vergeten bij te remmen vanaf de brug. Zucht, het was een hectische week.
@E34M5Touring: eigenlijk hoort het plaatje niet bij de topic. Die paal was er immers hoofdzakelijk ten behoeve van snelheid, in plaats van roodlicht.

Ik heb overigens de luxe dat ik via Lindenholt (als ik naar naar industriegebied West-Kanaal/Sluis Weurt moet) en via de Wijchenseweg (als ik Nijmegen echt uit moet) sneller op de A73 zit.

En op de Ijpenbroekweg controleren ze meestal richting Dukenburg in plaats van andersom… 😁

Overigens, voor degenen die bekend zijn met die hoek: hoe zit het met dat stuk langs Bijsterhuizen en de Staddijk? Mag je daar het eerste stukje maar 100 of toch gewoon 130?
@e1000bmw523i: Dat stuk is naar mijn weten 130. Na die bocht vanuit knooppunt Ewijk mag je heel even 100, maar voor afslag Dukenburg/Wijchen is het volgwns mij al 130.
@pesu: volgens mij heb je gelijk. Kan me niet herinneren dat ik op dat stuk ooit 100 heb gereden als het niet druk was. Zie ook geen enkele reden waarom dat 100 zou moeten zijn trouwens.
@pesu: vanaf knooppunt Ewijk richting Nijmegen is volgens mij 120. Vanaf de ‘Duitse’ bocht richting Wijchen is het 100. Na de afslag Nijmegen Dukenburg/Wijchen wordt het 130. Dat stuk langs Bijsterhuizen vanaf Nijmegen is dacht ik 100. Na de rotonde 120 richting A50. Toch?

Nu vanaf de Anac brug 70, eerste stuk A73 is 80 en pas na het tankstation wordt het 120.

Flitspaal is weg.
Wellicht niet verkeerd om daar juist wel een paal voor rood rijders te plaatsen.
Zal dan net zo’n Melkkoe kunnen worden als de oude snelheidspaal.
Ongelooflijk hoe scherp het daar staat afgesteld. Sowieso standaard dat er daar nog auto’s rijden op de kruising, terwijl de andere richting groen krijgt. Zeker afslaand vanaf de A73, naar het industrie terrein.
@pesu: dus toch! Het ging voornamelijk om dat eerste stukje idd. Toen ik daar dat bord 100 zag, ging ik toch ff achter m’n oren krabben. Meen dat het altijd 120 geweest was. Ook op dat punt.
Overigens is daar geen trajectcontrole o.i.d., dus me er strikt aan houden deed ik sowieso al niet…
@e1000bmw523i: Weet niet of je het nog weet maar wij hebben al eens eerder van gedachten gewisseld over deze paal :) Toen nog als Emile Benz als ik me niet vergis ;) Maakt de tongen wel los dat ding!
@E34M5Touring: Nope, kan ik me niet meer herinneren. Ik word ook een dagje ouder…
@exotic: Kruispunt Neerbosch toch?
Het begint al met het feit om het oranje licht te “halen” als een uitdaging te zien. Zodra je dat niet meer doet en gewoon de regel “bij 2 pijlen op het wegdek stoppen, bij één doorrijden” dan wordt het al een stukje eenvoudiger en zal er veel minder gebeuren.
Ik vind camera’s bij verkeerslichten juist ideaal. Door rood rijden is nergens goed voor en mag best bestraft worden, evenals met hoge snelheid over de kruising raggen.

Als je toegeeft aan dit soort onderzoeken kan je maar beter elke vorm van handhaving afschaffen. Lang leve de wetteloosheid!
Hard remmen bij oranje mag dan gevaarlijk zijn, verzekeringtechnisch zit je helemaal veilig.
Als jij zodra je oranje ziet vol in de ankers gaat en er knalt iemand achterop, dan kan het zo maar zijn dat die andere automobilist van mening is dat jij gevaarlijk bezig bent, maar de verzekering heeft daar geen boodschap aan. Kop-staart en licht op oranje -> achterste auto fout.
@koeberg: Klopt, maar toch vervolg ik mijn reis liever zonder schade.

Liever net het rode licht toucheren dan een vrachtwagen in mijn nek, maar zo’n veiligheidsoverweging ziet zo’n flitskast niet. Al zou het in normale omstandigheden geen probleem mogen vormen om op tijd te stoppen inderdaad.
@motoragent: prima, toucheer jij net even rood.

En dan komt er een vrachtwagen van rechts aan, die de situatie kent en weet dat zijn stoplicht op groen gaat, en met een vaartje net groen toucheert.

Blijft er weinig over van jou en je motor.

(en nee, niet alle stoplichten staan zo strak afgesteld. Ik ben ook echt geen heilig boontje, maar weet wel wanneer ik risico’s neem en wanneer niet)
@escort77: Nee daar heb je gelijk in. Ik bedoel dan ook dat je nog net in je ooghoek ziet dat het licht op rood springt. Grote kans dat je de streep al voorbij was, maar toch loop je de 3 weken daarna net wat nerveuzer dan normaal richting je brievenbus.

Als je het rood ziet worden in je volle zicht en toch besluit door te rijden, mag je van mij voortaan met de fiets…

Vervelendste gevallen zijn die net wel/net niet gevallen. Je kijkt meestal tot een bepaald punt naar het verkeerslicht, tot een afstand waarvan je weet dat ik niet meer op een redelijke manier tot stilstand kan komen, maar wat doe je als net op dat punt het licht op oranje springt? Bovendien bevind dat punt voor een vrachtwagen achter je zich toch een paar meter eerder.
Heb een jaar in Florida gezeten, en ja.. zij kunnen niet rijden!
@roberto: WPB heeft inmiddels flink wat van die camera’s geinstalleerd kan ik je vertellen…
@E34M5Touring: Uit ervaring gemeten? ;-)
@roberto: Tijdens het laatste bezoek werden wij er op gewezen door iemand van school. Die waarschuwde ons er voor. Wij kijken, lijkt precies op een normale trafficcam (zo’n bolletje) maar met flitser. Als je het niet weet, je ziet het ook niet echt op het eerste gezicht.
“Zijn de mensen in Florida gewoon slecht in autorijden? ”

Uit mijn eigen ervaring JA. Er wonen relatief veel bejaarden die er permanent wonen of overwinteren. Dat zijn niet de meest getalenteerde chauffeurs.
@sketcher: En Amerikanen zijn al geen goed chauffeurs ook niet als ze jonger zijn.
@sketcher: Het rijbewijs in FL halen is een grapje, maar zolang je niet in de grote steden zit rijdt iedereen hoffelijk, en dat is een hele verademing vergeleken met Nederland. Ik rij persoonlijk veel liever in Florida, zolang je niet in Daytona of Tampa zit heb je geen snelheidscamera’s, agenten zijn fair maar als je ook iets echt verkeerd doet zit je in de problemen en er zijn nergens files.
@mclarenf1lm: helemaal eens. Het is makkelijk om te zeuren over de slechte Amerikaanse chauffeurs, maar zodra je buiten de stad komt rijdt het heerlijk relaxed en is men over het algemeen erg vriendelijk en hoffelijk, zowel in het verkeer als in andere situaties.
Kunnen we in NL nog wat van leren.
@mclarenf1lm: Ja en nee. Heb veel rond regio Palm Beach t/t Miami gezeten en daar rijden toch wel veel debielen rond hoor, simpelweg omdat men zonder enige ervaring maar een rijbewijs kan krijgen. Het theorie-examen is alleen een foldertje, en het terrein waar je dan examen hebt (zonder enige lessen vooraf) is nog kleiner dan een gemiddelde parkeerplaats van IKEA, Daar in tegen moet ik je wel gelijk geven dat zij op snelwegen rustiger rijden, minder files hebt ook dankzij de Keep your Lane en High Occupancy Vehicle lane (waarbij er 3 personen of meer in de auto moeten zitten, omdat carpoolen) en omdat zij er simpele regeltjes hebben als bij stoplichten dat je rechtsaf kan afslaan zolang er niemand aan komt.
Ben zelf buschauffeur in een stad, en het is bijzonder moeilijk wat te doen wanneer het licht op oranje springt en jij 60 à 70 man achter je hebt zitten of staan! Rem je? Rij je toch door want veiliger voor de passagiers alleen riskeer je wel eventjes €239,-
@robage: zelfde verhaaltje geldt voor mij met een lading spullen, soms reageer je te laat en moet je doorrijden om naar niet je lading te vern**ken
@bierbuik: lading vastzetten?
Ik durf de stelling aan dat we met gemak 50% van de verkeerslichten kunnen slopen. Al te vaak meegemaakt dat het verkeer bij onderhoud of kapotte oranje knipperende verkeerslichten, veel soepeler doorrijdt zonder problemen. Minder verkeerslichten is dus ook minder roodlicht camera’s is dus een fijnere wereld.
@pomoek: Daar zijn ze in Nederland al flink mee bezig. Kruispunten met verkeerslichten (met soms roodlichtcamera’s) worden massaal veranderd in rotondes.

Redactie: en nu dan even een nieuw onderwerp maken over irritaties en (on)veiligheden op rotondes. Levert ook genoeg gesprekstof op… :-)
@hammerman: Werden. Dat van die rotondes is inmiddels al weer van 15 jaar geleden.
De laatste, pak hem beet, 5 jaar zie je juist weer overal kruispunten met verkeerslichten komen op de plaats waar eerst rotondes waren. Komt soms ten goede aan de doorstroming, soms ook niet.

Zal wel iets te maken hebben met wat verkeerskundigen en wethouders op dit moment trendy vinden.
Ik rijd in de binnensteden allang geen 50 meer, de meeste andere automobilisten doen het ook niet.
En veel tweebaans wegen zijn in een éénbaans weg veranderd.

Ik denk namelijk dat de mores dat we met het openbaar vervoer moeten nog steeds niet is opgehouden, dat flitspalen een onderdeel zijn geworden van de anti-auto in de stad cultuur, een cultuur die steeds breder wordt gedragen door bepaalde soorten motoren uit bepaalde bouwjaren te weigeren in de steden.

Laatst in DordT een bord langs de weg met de tekst ” auto;s te gast ”

http://suezkade.nl/wp-content/uploads/2013/09/fietsstraat-pictogram-ghent.jpeg

Maar goed, deze trend zal niet ophouden, dit zal alleen maar erger worden vooral omdat alles waar de overheid zich mee bemoeit, die dingen eigenlijk alleen maar achteruit gaan. En WIE betaalt die weg eigenlijk waar de ‘auto te gast is ?’ Juist ! niet de fietsert !

Wees niet verbaasd als er een vluchtelingentoeslag komt op de brandstof in de EU !
@desjonnies: Dat bord ‘auto te gast’ kan best nuttig ingezet worden, vind ik. Zo is er bij Houten een industrieterreintje, netjes aan de rondweg. Er achterlangs loopt een fietspad. Op een stukje daarvan mogen ‘auto’s te gast’. Het geeft een shortcut naar een uitvalsweg. Stuk korter, belast de ringweg niet, maar moet inderdaad wel primair een fietspad blijven.
@desjonnies: doorstroming in Dordrecht is betrekkelijk goed omdat gewerkt wordt met verkeersdetectie waar de lichten op reageren.
@alfablog: vroeger was het echt een ramp! Vooral dat punt bij de kiltunnel-a16-n3. En de laan der verenigde stoplichten is ook wel opgeknapt
@desjonnies:
De oorzaak is gewoon dat er te veel zijn van die auto’s. Veel te veel. En ze moeten koste wat het kost het stadshart in. Allemaal. Daarnaast zijn er hordes fietsers (zijn er ook al zoveel!) en voetgangers. Die willen allemaal in een zo’n kort mogelijk route en zo snel mogelijk de stad in. Niet zelden sta ik net even buiten het stadshart op een nagenoeg lege, al dan niet graties, parkeerplaats. Loop ik een klein kwartiertje, kom ik het stadshart, waar iedereen opgefokt loopt te zoeken naar een parkeerplek. A €2,50 per uur……

En ja, dan krijg je ringwegen (waarvan je denkt dat je lekker kunt doorrijden) met een miljard stoplicht, rotondes (ovatondes!), éénrichting sus en éénrichting zo. Dat is écht niet alleen om het autootje pesten. Het kan niet anders. Omdat we met ons allen horken zijn die het verdommen om een stukkie te lopen. Om een stukkie om te rijden. Om wat meer tijd te nemen.

Tuurlijk, ze schieten wel eens door, de overheid. Maar ze moeten iets. Want het platteland loopt leeg. Iedereen MOET de stad in. Het liefst naar het centrum, dat bedacht is in een tijd zonder auto’s…….
@Rob:

En daar Beste Rob, daar heb je 100% gelijk in.
Het liefste neem ik gewoon de trein.
Daarom zijn we bewust in een plaats gaan wonen met een station.
En een huis met drie parkeerplekken op eigen grond.

Ik ben een kind van de energie crisis en mijn pa heeft het erin geprent, toen verwachtten we allemaal dat benzine een tientje de liter zou gaan kosten !
En die ouwe heeft ons kinders ook zwaar ingeprent dat de economie van de hele Westerse wereld is gebaseerd op goedkope energie .

Die ouwe zag dingen altijd vlijmscherp moet ik zeggen !
ik trap altijd genadeloos het rempendaal in, beter een deuk dan een boete immers, en in florida is het heerlijk cruisen (in heel usa eigenlijk) ruimte, banen genoeg, ieder zn gangetje, cruise control, heerlijk
Van mij mogen ze blijven staan op kruisingen waar fietsers en voetgangers ook gebruik van maken.
Ik woon nu sinds een maand of vier in Florida (met een green card) en het verkeer is hier inderdaad verschrikkelijk. Heb nog steeds geen Amerikaans rijbewijs. Ik denk dat je ongeveer zes maanden mag rijden met een buitenlands rijbewijs. Kan me ook niet voorstellen dat het rijexamen hier erg moeilijk is.
Er is niets zo irritant als moeten wachten voor een verkeerslicht dat onnodig op rood staat door domme software. 1 keer fout geprogrammeerd, en zo veel stress gegenereerd, bizar.
@SummerSky: Klopt in NL zijn de stoplicht interval frequenties tergend traag. Meestal staat iedereen meer dan 1 minuut te wachten voor Piet snot. Doen andere landen veel beter(sneller)
@SummerSky: Ontspan je schouders en fluit gezellig met de muziek mee, die minuut later die je op je bestemming aan komt is geen ramp, zo dringend heeft niemand je nodig. Dan kom je ook nog eens een stuk relaxter op je bestemming aan.

Ongelofelijk hoe graag mensen tegenwoordig naar hun werk willen
@motoragent: sommige mensen hebben ook gewoon een hekel aan onnodig wachten. Ik voel me altijd zo nutteloos in zulke gevallen. Vooral omdat het geen goede reden heeft, in tegenstelling tot een file bijvoorbeeld…
Ik doe het meestal andersom wanneer ik verwacht niet meer op tijd te kunnen stoppen. Dan geef ik wat extra gas en krijg een relatief goedkope snelheidsboete. Rem je maar schuif je over de streep dan krijg je een vette prent voor door rood rijden.
@jack_abarth: als je niet doorrijdt, maar slechts een meter over de streep doorschuift, krijg je geen prent hoor. Precies om die reden flitst een rood licht flitser twee keer.
@escort77:

Oh serieus? Dat heb ik nooit geweten!
Dan zal ik mezelf maar eens wat snelheidsboetes gaan besparen.
@jack_abarth: klopt, is ook bedoeld om je enige flexibiliteit te geven als je een metertje doorrijdt om iemand die achterop dreigt te klappen wat ruimte te geven.
ff heel wat anders, ik heb juist de indruk dat er de laatste tijd wat flitspalen weggehaald zijn. Meestal snelheid, ook een enkele roodlicht camera. Bijv. op de N206 thv Valkenburg en verschillende palen in Wassenaar, maar ik kan er zo 10 opnoemen die in het afgelopen half jaar zijn weggehaald.

Is dat meer mensen opgevallen?
@escort77: Klopt inderdaad. Hier in de regio is veel weggehaald. In het Leidse centrum zijn de paal in de Breestraat en op de Hooigracht weggehaald. Op de N206 zijn ze weg bij het Transferium/A44, Valkenburg en Katwijk.

Ik ben zelf niet zo van de flitspalen, maar geloof meer in het toevoegen van een seconde of twee wachttijd van het volgende stoplicht dat op groen gaat (zodat mensen die nog niet stilstaan als het stoplicht voor ze op groen springt, direct in de laatste van het vorige groen zitten).
@escort77: Datzelfde heb ik hier in de buurt ook opgemerkt inderdaad.
Nog veel irritanter zijn de mensen die uit voorzorg op ongeveer 700 meter voor een kruising van het gas af gaan, terugzakken van 80 naar 50 a 60 km/uur ongeacht welke kleur het stoplicht is.

Mensen moeten serieus (op een veilige manier) de grenzen van hun auto leren kennen.
@towi1989: En nóg irritanter zijn die lui die dan op je bumper gaan zitten, alsof ze haast hebben… ;)
@towi1989: Een stoplicht heeft altijd maar één kleur
@towi1989: of mensen die zo langzaam op een groen licht af komen rijden dat ze er zelf nog precies door kunnen, maar omdat er een gat in gevallen heeft de software besloten het op rood te zetten waardoor de auto’s er achter niet meer door komen.
@towi1989:
Of precies andersom: stoplicht is nog groen, dus gas gaat er op, want stel je voor dat het rood wordt…… Zie je ze voorbij stuiven op de kruising…. Terwijl ze nog een halfuur groen hebben…..

Maar goed, allemaal kleine ergernissen. Wat ik in Rusland heb meegemaakt sloeg gewoon helemaal nergens op en dan ben ik maar wat blij met hoe het er in Nederland aan toe gaat ;-)
Bij oranje is het toch altijd rustig remmen? niet dat ik het altijd zelf doe want is er ruimte plank ik ook door, maar toch AB
Wat is een stoplicht? Is dat een verkeerslicht die altijd op rood staat?
Zolang flitskasten geld opleveren is veiligheid van ondergeschikt belang.
Snap het volkomen maar een voorlicht is wel belangrijk en ken de gevallen en het is lullig maar zeg nou zelf liever een prent dan dat je iemand aan rijdt of… Dat kan je zelf in vullen
@flik2punt0: wat bedoel je in godesnaam?
Als het verkeerdlocht op oranje spring heb je nog ruim de tijd om rustig af te remmen. En anders rijdt je gewoon netjes door oranje. Van mij mag een ieder 50km/u te snel rijden waar dat mogelijk is, maar door rood rijden is gewoon not done en levensgevaarlijk, afstraffen dus. Laat ze maar eens wat doen aan verkeerslichten die onnodig op rood springen en als je fan stilstaat opeens weer op groen, of verkeerslichten die veel te lang onnodig op rood blijven of knelpunten waar mensen gedwongen worden de verkeerslichten te negeren, omdat het hele kruispunt volstaat (afslag uithof vanaf de a28). Dat soort dingen ergeren mensen zich veel meer aan
230€ valt nog mee. In België is het vaak 180-300€ boete, rijverbod en gerechtskosten erbij. Tenzij je een minnelijke schikking krijgt (165€), meestal wordt er toch gewoon gedagvaard..

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).