Deze A8 W12 heeft € 48.000 aan onderhoud gehad

Auteur: , 89 Reacties

Youngtimer-alert!

Sinds de maand januari van dit jaar is deze A8 W12 (D2) namelijk een youngtimer, aangezien de auto in de eerste maand van 2002 geleverd werd. De A8 heeft 159.541 kilometers achter de rug en de laatste eigenaar heeft een hoop geld geïnvesteerd om de über-Audi er knisperstrak bij te laten staan.

Volgens de verkoper pompte de vorige eigenaar in vier jaar tijd zo’n 48.000 euro in z’n A8 om deze flinke auto in topconditie te houden. Alle documentatie is aanwezig en het onderhoud werd “voornamelijk” bij de Audi-dealer uitgevoerd.

De W12 onder de kap is goed voor 420 pk en een zijdezachte loop. De topsnelheid is uiteraard gelimiteerd op 250 km/u en de standaardsprint is in 6 tellen achter de rug. De A8 weegt 1.925 kg en ruim 15 jaar geleden kostte de Audi maar liefst 144.982 euro.

Wie hebberig is geworden van bovenstaand verhaal mag 19.950 euro meebrengen voor de Audi. Onze rijtest met drie generaties Audi S8 vind je HIER.



89 reacties

Ongeveer €3.000,- per jaar of €0,30 per km. Dat is redelijk lijkt mij, ook een bedrag dat je zelf bij auto’s van dit kaliber wel moet reserveren als je hem rijdt.
@fiestacruizer: Ah verkeerd gelezen.. €48K over 4 jaar is een bijzonder dure hobby. Maar ik lees ook over olie vervangen voor prijzen van €498 dan denk ik… dat had vast iemand goedkoper gekunt. Een paar liter 5W30 is niet zo duur.
@fiestacruizer: bij mijn 2.0 liter motor ging er 5.5 liter 0w30 in. Ik meen dat het ook 190 euro was. Kan je je voorstellen hoeveel er in een w12 gaat. Dan vind ik de prijs nog verklaarbaar.
wat ik mij dan afvraag:

Auto is van 07-01-2002, staat sinds 19-11-2016 op naam van de huidige eigenaar (garage?).

Hiervan uitgaande heeft de VORIGE eigenaar in 4 jaar tijd voor € 48.000,- aan reparaties laten uitvoeren. Dat is dus 2016-4 = tussen 2012 en 2016. Nergens, ook niet op de website van de verkoper, kan ik ook maar iets terugvinden van het onderhoud tussen 2002-2012. Raar!

In totaal 2 particuliere eigenaren en 3 zakelijke.

En als iemand volgens de foto’s o.a. een zijruit laat vervangen wegens wat krasjes en zijn bumpers laat polijsten voor een paar krasjes, ja, dan wordt het wel duur onderhoud.
@fiestacruizer: je moet leren lezen, 48k over laatste 4 jaar , staat dus niet wat er daarvoor uitgegeven is.
En ik denk niet dat de audi 11 jaar lang geen cent onderhoud heeft gehad
@slickrick: over lezen gesproken, ik schreef dat wat u herhaalt en daarbij, ik moet niets. Speciaal voor u nogmaals mijn visie:

Er wordt ‘gepocht’ in de advertentie dat er € 48.000,- aan onderhoud is uitgegeven door de laatste eigenaar in 4 jaar tijd. Dit wordt ook onderbouwd met zelf gemaakte lijstjes wanneer wat gebeurt zou zijn tegen welke prijs. Dat kan iedereen maken in Word. Nergens zie ik een boekje met stempels dat het onderhoud ook daadwerkelijk plaats heeft gevonden, ook niet op de website van de aanbieder.

Blijven de vragen:

– waarom de nadruk op de laatste 4 jaar;
– waarom geen uitleg over de jaren 2002-2012;
– waarom geen foto’s van het originele onderhoudsboekje met stempels van de dealer.

PS.: op de foto’s ziet de Audi er prima uit!
@fiestacruizer: 1.10 euro per km als je ook de afschrijving meetelt. En dat is nog exclusief verzekering en wegenbelasting. .
Ha, fantastische bakken. Iemand bij mij in de straat heeft in de hoogtij dagen van de crisis een D3 W12 ‘met wat werk’ in Duitsland op de kop getikt voor veel te weinig geld. Heeft wel iets majestueus die loop van die W12!
Ja, leuke auto dus, maar welke volstrékte idioot gaat zoveel geld betalen voor een Audi A8 van 15 jaar oud??
Dan ben je echt niet helemaal lekker in je kersepit.
Dat ben je overigens ook niet als je een Audi A8 van 11 jaar oud voor een kleine €50.000,00 laat onderhouden…
@stationcar: iets met liefhebber zijn?
@timjan365: dan verkocht die hel nu niet.
@nasty: hem*
@nasty: wel als je door je uitzinnigheid nu geen enkele rooie cent meer hebt. Dan heb je geen keuze.
@stationcar: Ik leg liever dit neer voor deze, dan dat ik een nieuwe koop.

Ik vind dit misschien wel de enige echt mooie audi van deze eeuw.
Die kalmte in het interieur ook, kan dat hedendaagse spul echt niet aan tippen.
@stationcar: een ondernemer die wat speelruimte ziet qua fiscale kosten e.d.
@stationcar: iets met bijtelling over de aanschafwaarde en de afschrijving?
@stationcar: wie ben jij om zulk soort uitspraken te doen. Misschien zit er in jou kersepit wat los. Als je nu zegt dat lijkt me onverstandig of ik zou het niet doen dan heb je wellicht een punt.
@alpinafanb10:
Wie ik ben? Dat is helemaal niet relevant, ik constateer slechts een feit.
Ik begrijp niet helemaal waarom dat volgens jouw niet mag?
Dussss….

Wie ben jíj eigenlijk?
@stationcar: waar t om gaat is dat je “volstrekte idioot” gebruikt. dat is nogal een waardeoordeel he.

Zou mij m’n reet roesten trouwens, wat je van me vind als ik zoveel geld neer zou tellen voor deze auto.
In dit interieur krijg je mij de pis niet louw. ;)

ieder z’n ding.
@shogun: lauw natuurlijk, idioot die ik er rondloop…
Nooit geweten dat dit model ook met W12 is geleverd.
Niet mijn type auto maar ze staat er wel knisperstrak bij 👍
Autobahn kanon
Nee dank je, ik pas. M’n 6cil lijn diesel zit al sneller op de 100, met minder dan de helft aan verbruik. Ingehaald door de tijd dit model.
@hfdude: maar die w12 loopt echt een stuk rustiger en fijner dan jou 6pitter. En dat zal wel de reden zijn dat sommige mensen een w12 boven op een kleiner sneller blok kiezen
@kennone: *jouW
@kennone: zal zeker rustiger lopen. Maar compenseert dat 3x zoveel brandstofverbruik? Met weinig km per jaar kan ik me voorstellen dat een echte Audi liefhebber dit gaaf vind. Maar als je hier het geld voor hebt zijn er zoveel gave alternatieven!
@hfdude: toch 100 keer liever dit dan jou diesel, vooral op autobahn snelheden.
Rust en kalmte
@junior540:
ik zou niet echt kalm rijden in een auto waarbij je weet dat elk rammeltje/kraakje/trillingkje zomaar kan betekenen dat er iets stuk is dat 1000en euros kost om te fixen.
@Junior540: van de week 259 kn/u op de autobaan. Wind en bandengeruis overstijgen dan motorgeluid. Je hebt dan geen idee of er een diesel of 12cil benzine in zit.
@hfdude: met een 540 hoor ik toch echt wel de motor boven het wind geruis uitkomen
@junior540: bij een snelheid van 250 bedoel ik dan
@Junior540: haha alleen bij een BMW idd, daar komt het geluid van binnen. Bij alle anderen auto’s moet je echt flink je best doen om het bandengeluid te overtroeven, maar komt dan ook uit de uitlaat!
Toch altijd knap hoe de Stealer dusdanige facturen weet uit te draaien. 50K is dus het gevolg als je een tijdje langs blijft komen.

Voor mij altijd een specialist, net zo goed en zonder absurde facturen.
@caspart: dit heeft niks met dealer te maken. Of stealer zoals jij ongetwijfeld uit ervaring zou spreken.
Vorige eigenaar was idioot zuinig en wilde alles prefect houden. Andere verklaring heb ik er niet voor.
Is natuurlijk wel typerend voor een kwaliteitsproduct als Audi. Anderhalf ton gelopen en zoveel onderhoud nodig.
En mensen maar klagen dat een Maserati duur in onderhoud is… over vooroordelen gesproken.
Dit blijft wel een mooi model Audi. Tijdloos strak. Die voortborduursels hierop blijven niet mooi.
Zijn die koplampen zo standaard w12 of zo? Ik vind deze in ieder geval niet mooi.
@pa045: ik zou €48000 aan onderhoud van een oude auto niet als “zuinig” benoemen maar als “geldsmijterij”.
@mashell: ik denk dat iemand zich er in heeft laten zuigen of/en er geen afscheid van kon nemen. Was iets stuk en toen de rest. Auto met problemen is niet in te ruilen of verkopen. Enzovoort.
@mashell: idioot zuinig op zijn auto. Inderdaad niet op zijn beurs.
@mashell: ach ja, zwart geld wellicht, who cares?!
@pa045: misschien heeft de eigenaar voor hem de auto wel verwaarloosd,
Dit is natuurlijk zonde en heeft hij hem weer zijn status terug gegeven, dan is die 48000 wel gerechtvaardigd
@caspart: Dat is sowieso een probleem met dit model. Ik ben een soortgelijke A8 (wel ander blok) tegen gekomen in mijn zoektocht voor mijn huidige auto (Alfa 166 is het geworden, zocht een fijne daily die ook goed naar CH kan cruisen). Voordat ik een auto overweeg, doe ik altijd mijn huiswerk, omdat ik onderhoud zelf doe en zo leuk rijden ook betaalbaar kan zijn. De verkrijgbaarheid van de onderdelen is van wat ik er over heb gelezen op diverse fora en gebruikersreviews beroerd en overpriced! De specialisten waar je naar refereert zijn vaak liefhebbers met een uit de hand gelopen hobby, dat is in dit geval een moeilijk verhaal.
@pjjmv: onderdelen in dit segment zijn altijd duur
@junior540: Duur is altijd relatief. Een S-klasse heeft ook ander onderhoud nodig dan een Panda dus dat lijkt me evident. Maar wat “duur” is wordt op een bepaalde leeftijd mede bepaald door vraag en aanbod van zowel nieuwe als gebruikte delen. Voor dit specifieke model zijn onderdelen echter bovengemiddeld schaars en prijzig binnen zijn klasse, óók in het nieuwe aanbod.
Ik vind de auto helaas geen uitstraling (meer) hebben. Vooral de velgen zijn me iets te groot, dat maakt ‘m wat fout.
Kleinere wielen en hij kan er mee door, maar voor mij dan liever een zes- of achtcilinder. Meer heb je niet nodig.

Rest mij alleen nog te zeggen dat de tijd van deze dinosaurussen in dit deel van de wereld wel echt voorbij is (los van de nieuwverkoop van twaalfcilinders dan).
Eerst de auto voor een bepaald bedrag aanschaffen, dan er nog €48.000,- in 4 jaar tijd tegenaan gooien om hem vervolgens voor nog geen 20 mille te verkopen? Wauw, meer kan ik er eigenlijk niet van maken…
@zwepp: ja, dan kan je haast niet anders zeggen. Op je achterhoofd gevallen.
Audi, streven naar perfectie.
Profielfoto van MAB mab via Android app
Deze is echt prachtig
Dit is in mijn ogen de mooiste A8 ooit gebouwd. En bovenstaand exemplaar is echt een pareltje. Prachtig ding en het ziet er ook echt naar uit dat hij alle liefde heeft ontvangen. Wel vind ik het erg veel geld voor het onderhoud, zeker als je kijkt wat je er nu voor terug kan krijgen. Maar goed, liefde kost nou eenmaal geld.
@viezefreddyw: met je eens, ze zijn er niet mooier op geworden…
@viezefreddyw: liefde?! Klinkt eerder als een vechtscheiding!
Wat blijft dit toch een prachtige wagen! Duur, ja. Overdreven, ja. Maar man wakt maakt dit ding mij hebberig!
ik vind hem wel errug dik hoor. lijkt me zalig om mee te rijden
Dat is gewoon 3,15 per km aan onderhoud. Nee, kwaliteitsproduct hoor…..
@e34m5touring: Ik ben erg benieuwd hoe je aan €3,15 per km komt.
@gash: Door verkeerd om te rekenen. Alles voor de plusjes.
@e34m5touring: Aha…. ;)
@gash: simpel hé als je 159.541 km deelt door € 48.000,- ipv € 48.000,- : 159.541. Blijft toch nog altijd € 0,30 p/km.
@erik2907: Zelfs met die berekening kom je niet aan 3,15. Rekenmachientje van Aliexpress zeker.
@gash: lees mijn bericht nog maar eens, zeker maandagochtend.

(€) 3,15 x (€) 48.000 = 151.200 (het aantal kilometers).
Iedere andere grote Duitser (of Lexus) had goedkoper gereden zonder daar iets voor in te hoeven leveren.

Dit zijn inderdaad schandalige bedragen, helemaal per kilometer.
Geen xenon?
@jesse_rutjes: daar verbaasde ik mij ook al over. Zelfs een Vectra (top model) uit die periode heeft Xenon.
Verbaast me niet. Ik heb in 2010 een A8 met de 4,2 liter V8 gehad (uit 1995, ook als youngtimer).
In 1 jaar iets meer als 13.000 euro onderhoud aan gehad.
Dit komt deels omdat ze niet heel goed zijn, maar vooral omdat de onderdelen zo verschikkelijk duur zijn.
Voorbeelden:
– Dashboardkastje valt open. Slotje moet vervangen worden. Kosten onderdeel (alleen slotje): 834 euro.
– Buitenspiegel trilt. Basisplaat moet vervangen worden (dus alleen een kunststof houder waar alles aan vast zit geschroefd, geen kappen, geen motor, geen spiegel). Kosten onderdeel: 1100 euro.
@theiz: dan ben je dus voor wat plastic en een slotje 2000 euro verder? van goud ofzo? ik denk dat de onderdelen van een golf 3 of passat net zo goed passen
@theiz: Heb je je al opgegeven voor het programma ‘Opgelicht’?
@viezefreddyw:
Dat zouden alle Pon klanten moeten doen.
Pon weigert ook bepaalde onderdelen te importeren, zelfs de sleutel. Je moet dan dus naar een Duitse dealer, want daar zijn ze nog wel te krijgen.
In Duitsland zijn ze ook trots op een A8 van 15 jaar oud. In Nederland vragen ze nog net niet of je hem om de hoe wil parkeren.
@theiz: In duitsland vinden ze het ook normaal om er gewoon een austauschmotor in te leggen na 100 000 km.
Daar wordt het zelfs gezien als een pluspunt als hij een frisse motor heeft.
In Belgie en Nederland gaan dan alle alambellen rinkelen en krijg je dat ding nooit verkocht.
@theiz: Pon is de meest rare organisatie van Nederland. Neem dat bij deze maar aan. Die gasten bepalen gewoon wat Nederland rijdt, krijgt en betaald, en zijn niet vies ervan om mensen af te kopen of om te kopen. Ik mag de vergelijking misschien niet maken maar soms lijkt het nog net 40-45-regime bij Pon. Als je alleen al wist wat zij dealerbedrijven opleggen of waarmee zij dreigen. Kan je een boek over schrijven en is misschien al eens gedaan maar waarschijnlijk is ook de uitgever op het laatste moment afgekocht/verdwenen.
@theiz: waarschijnlijk zijn ze vergeten om 1.100 Russische roebel om te rekenen naar Euro’s (€ 17,74). Foutje in de software bij de dealer?
@theiz: er bestaan sloperijen en marktplaats tegenwoordig dat had je veel geld gescheeld.
@theiz: de prijzen die je roept kloppen totaal niet met wat de prijzen in etka aangeven
@draadloos:
Ik kan het niet controleren, kan geen productnummer vinden voor beiden.
Voor de spiegel was het de basisplaat + 1 glas (want die breken bij verwijderen).
Voor dashboard was het de handel in het blauw (er zijn meerdere kleuren).

De enige manier om eraan te komen is via de dealer. 2e hands waren ze niet te vinden en er is geen alternatief aanbod.
Veel onderdelen zijn specifiek voor de auto en niet uitwisselbaar met andere modellen.
Voor de zoektocht naar mijn eerste auto zoek ik nog wel iets dergelijks maar deze is wel errug duur… is een A6 uit 2002 nog wat?
Whahab idd pa45….. maserati is goedkoper in onderhoud dan audi.. ik heb audi a3 2.0 tdi en.audi a6 3.0 tdi. Veel onderhoud (ketting,turbo,automaat,roet,egr,abs) en naast volvo xc60 (geen problemen) phaeton gekocht… en ja rijdt super maar elecktronica onder middenconsole doorgebrand. Dus die verkocht. Ben bezig om iets beter phaeton aan te schaffen. Deze week volgen de pictures…….
@elemento: Zulke ‘fijne’ ervaringen en er tóch weer eentje kopen..?
Respect my man.
@elemento:
dus je koopt twee Audi’s en veel ellende een Volvo die problermloos is, dan een Phaeton die deels uitfikt?
Volgens mij ben je allergisch voor rampen.
Anyway ik heb zo’n ervaring met Mercedes en al krijg ik een nieuwe, duw ik hem uit mezelf de sloot in, waar die thuishoort, onder water
Respect hoor!
Die is inderdaad nog super strak! Maar wat een geld zeg
Hij ziet er gelikt uit beter dan die afgetrapte gele S4 avant die je regelmatig voorbij ziet komen en voor hetzelfde geld te koop is. 😁
De vorige eigenaar wil nu eindelijk van zijn maagzweer af? Ik denk dat je serieus moet zoeken wil je een auto vinden die zo belachelijk duur is in onderhoud. Je had ook twee Maserati’s kunnen kopen.
Stiekem nog gaver dan een S8.
Wat een strakke wagen zeg…. erg mooi.
Ik denk dat de vorige eigenaar doodmoe is geworden van het pompen.
Zo’n rekeningen zijn het resultaat als je tegen de dealer zegt : Doe maar, zolang het maar goed loopt nadien.
Als je het audi boekje tot op de letter volgt worden erg veel onderdelen gewoon preventief vervangen.
Alternator maakt geluid? In plaats van te demonteren en te herstellen word er gewoon een nieuwe ingegooid.
Dit alles aan 80 euro per uur uiteraard.
@bartholomeo:

Maak van die 80 maar 110 euro , dan zit je dichter in de buurt.
Dan kan je beter een ouwe 7 serie kopen met 2.5 ton op de klok.
Is kwalitatief beter en koop je voor een kwart van deze prijs.
Koop dan een Lexus LS460 oid, oke onderdelen zullen net zo duur zijn , maar de kans dat het stuk gaat neemt wel factor 50 af.

Wat zitten die duitse auto’s toch fragiel in elkaar, was toevallig wat reviews aan het lezen over een BMW 5 serie e60 wat daar allemaal aan stuk kan verbaasde mij echt.
Voor dat geld, neen, voor veel minder geld rijdt je Maserati en voor een fooi in de mooiste XJ12 Series III.
Qua chique kan een Audi daar niet tegenaan. Noch qua kosten.
Dat is nogal wat, Forsprung durch Technieck of zo zeggen ze daar bij AUDI ! Nou, als je hun TFSI motoren bekijkt van eind 2007 t/m 2014 dan bouwen ze rommel. Veel te kleine olie schaap veren waardoor deze motoren een revisie nodig hebben bij ongeveer 100.000Km !!
En dan deze W12, €.48.000,– in 4 jaar !! Dat gaat mij boven de pet, over olie gesproken, 0-W30 kost 40 euro voor 5 liter ( https://www.deolieconcurrent.nl/products/Castrol-EDGE-FST-0W%252d30-5-Liter.html )
Een bougie in deze wagen kost: €.14, daar heb je dan 12 van nodig a €.14,– maar die gaan dan 40.000KM mee. ( https://www.winparts.nl/motordelen-toebehoren/bougies/audi/a8-4e-bouwjaar-2002-10-2010-07/c53-582-14512.html?order=prijs )
Geef me dan maar een Japanner ( geen Koreaan ) Een echte Japanner. Veel meer betrouwbaar.
Mooie auto die A8 W12 Quadro, maar deze onderhoudsprijzen zijn belachelijk. Een Dealer vraagt je bijna €. 20,– per liter voor 1 liter olie. ( Weet dit van een Landrover Dealer (inkoop 4 euro verkoop 14 euro !! en dat was 10 jaar geleden!! )
Ja, ja, er moeten mensen van betaald worden.
Maar met de huidige uitlees apparaten en gereedschappen, kun je deze W12 gewoon zelf onderhouden of een goede All in One Garage.
Ik zelf koop een NGK Bougie in die 120.000KM meer gaat ( ik doe hen preventief met 90.000KM eruit ) kost inkoop €. 29,95 Excl 21% BTW !! ik koop deze in voor 14,– incl BTW. Je wordt bedot waar je bijstaat.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).