Maak kennis met de Japanse Renault 4CV.
Het merk Hino ken je wellicht van hun vrachtwagens, maar in de jaren ’50 importeert het bedrijf ook de Renault 4CV naar Japan. Eind jaren ’50 besluit het bedrijf dat het tijd is voor een modernere personenauto en dus wordt er op basis van die techniek een eigen middenklasser ontwikkeld: de Hino Contessa.
De aandrijflijn is nog steeds grotendeels afkomstig van Renault: een 893 cc viercilinder die achter de achteras is geplaats. Groot verschil is wel dat het blok 180 graden gedraaid is, waardoor de radiateur niet langer achter de achterbank zit, maar helemaal achterin de auto gemonteerd kan worden. Een prima gezinswagen, die plaats biedt aan vijf personen, doch niet heel spannend.
Dat wordt het wel wanneer Hino Michelotti de opdracht geeft een coupé te tekenen op basis van de Contessa. Dat resulteert in deze beeldschone Contessa 900 Sprint. Het 35 pk-sterke blokje uit de sedan wordt getuned door Officine Nardi, dat er nog eens 10 extra pk’s uit weet te peuren. Ook het stuurwiel komt bij Nardi vandaan. Er worden plannen gemaakt om de Contessa 900 Sprint te exporteren, maar zover komt het helaas nooit.
De Contessa 900 Sprint wordt weliswaar slechts in zeer kleine oplage gebouwd, de reacties op het Michelotti-design zijn positief. En dus mag de Giovanni ook de tweede generatie tekenen. Deze komt in 1964 op de markt, wederom als sedan en coupé. Iets minder uitzinnig dan de 900 Sprint, maar niettemin een fraai wagentje. Ondanks de veel krachtigere 1300-motor echter niet sneller, de Coupé was met 888 kilo een stuk zwaarder dan de 900 Sprint, die slechts 650 kilo woog.
desjonnies zegt
Ik wist dat de 4CV er ooit is geassembleerd maar niet dat ze er dit snoepje van gemaakt hebben
Overigens voor het AB archief, een foto van de 4CV.Made in Japan, Solid State !
http://boitierrouge.com/wp-content/uploads/2015/04/Hino-4CV-03.jpg
toyotafortuner zegt
Wat een heerlijk, exotisch gelijnde Japanner zeg ???
lincoln zegt
@toyotafortuner:
Hino .. Sterk merk ..
Afgeladen en overbeladen met balen Semen Gresik de bergen in ..
toyotafortuner zegt
@lincoln: vgm de grootste daar. In kolonne met je euro 2 (koeienletters) Hino Ranger kontainer (zo zeggen we dat daar) van Jakarta naar Surabaya. 60 op de tolweg, hoogste tarief betalen. Nee, truckersleven daar lijkt me niet fijn.
lincoln zegt
@toyotafortuner:
Preventief banden vervangen ??
Nee joh .. Doen we onderweg wel als ie eenmaal geklapt is ..
lincoln zegt
wel een vulkanisir ban natuurlijk uit de home industri ..
Jochempie zegt
Wat een lekkere wagen zeg, onwijs… Trouwens, er staat zo’n tweede generatie te koop in Japan: klikje doen
123bat zegt
@Jochempie: Super gaaf! En dat voor omgerekend 32k Euro (ekkermannen?)
Dizono zegt
Bedenk me nu pas hoeveel de 900 Sprint op de Simca 1000 Sport lijkt. Die werd overigens getekend door Bertone:
https://i.ytimg.com/vi/iO_yJHFMEAg/maxresdefault.jpg
Ze kwamen in het zelfde jaar op de markt..
Gulli zegt
Moest bij de eerste foto toch een beetje aan een Karmann Ghia denken. Leuk autootje, ik begin oude Japanse auto’s steeds leuker te vinden. Hoop het straatbeeld ooit met een exemplaar (niet deze) op te fleuren.
pinut187 zegt
Geinig bakkie.
western zegt
Ik kende hem
mrmiyagi1982 zegt
Mooi karretje