
1.500 pk, 1.500 Nm, 0 tot 100 km/u in 2,3 seconden. Wil je meer weten?
Momenteel organiseert Bugatti in het sjieke St Regis-hotel te Dubai een private viewing van de nieuwe Bugatti Chiron, de auto die Michel Perridon aan zijn Bugattivloot gaat toevoegen. In de Nationale Autoshow verklapte hij al dat de auto duurder gaat worden dan de Veyron (maar niet in het onderhoud), en dat hij zelf wat moest wennen aan het uiterlijk. De specs van de auto, die met deze Gran Turismo-racer een voorproefje kreeg, wist Wouter hem echter niet te ontlokken.
0-300 km/u in < 15 sec
Één van de 500 kopers was tegenover Autogespot iets loslippiger, althans dat beweert de site. We kunnen de claims niet verifiëren en houden dus een kleine slag om de arm. Komt ‘ie: de W16 blijft, en stoot de hypercar van stilstand in minder dan 15 seconden naar de 300 km/u. Dat is sneller dan de LaFerrari, die het in 15 seconden rond doet, en royaal sneller dan de P1 en 918 (respectievelijk 16,5 s en 23 s, bron). Om alles op temperatuur te houden zijn er 15 waterkoelers nodig.
De 7-traps DSG van Ricardo blijft, en verder rolt de Chiron op Pilot Sport PAX-banden. In de velgen (20″ voor en 21″ achter) zweven schijven met een diameter van respectievelijk 420 mm en 400 mm. Van de met 4 LED’s aan weerzijden getooide Veyron-opvolger zijn 120 stuks vergeven, dus er is nog plek in de orderboeken.
Enkele gelukkige aanwezigen posten hun sfeerimpressies op hun social media-outlets, ziet er gezellig uit daar..
Kopfoto: screenshot uit deze video







En maar miljoenen verliezen per verkochte unit….?
@cpp1: Oh… wat doe je. Als je niet oppast trek je die beerput weer open en gaat iedereen weer wat artikeltjes quoten: ‘VAG moet xxx bijleggen op elke Veyron’.
Dan vragen er weer mensen: maar waarom maken ze er dan nog meer.
Anderen proberen dan het principe van marginale kosten uit te leggen.
Sommigen begrijpen dit weer niet en zullen weer in herhaling vallen met woorden zoals verlies per stuk; het staat er echt.
@gregorius: haha
@cpp1: Verdienen ze deze kosten dan niet terug met het absurde onderhoud? velgenwissel na 2 keer banden wisselen.
Er zal heus wel een lekkere marge zitten op velgen en bandjes.
@cpp1: Ja want VAG heeft maar één ander model waarop ze kunnen verdienen…
@mercedesclk350: ontwikkelingskosten zijn nu veeeeel lager omdat dit eigenlijk een doorontwikkeling is op de veyron. Dus door het verkopen van deze maken ze wellicht weer winst per stuk en beperken ze het verlies weer van de veyron.
Zal mij benieuwen of deze wel winstgevend is…… Maar de specs zijn alvast erg fijn.
Eerder werd er gerept over een topsnelheid van 462 km/h, blijft dat overeind? Zou wel heel extreem zijn!
Er komen iig al twee naar Nederland, misschien meer? :)
@granlusso: als je m hoog genoeg uit een vliegtuig mikt, moet dat wel te halen zijn.
@gregorius: faster & furieus VAG
@gregorius: volgens mij niet. Correct me if i’m wrong maar de Vmax van een vallend object (zonder externe stuwkracht) is 200km/u. Dus mits hij externe raketaandrijving heeft zal ie niet sneller vallen dan een golf gti kan rijden.
@biohazardracer: Je doet t zeker goed op feestjes?
Ff zonder dollen. Er zijn dus hele forum topic waar physics geeks hierover filosopheren.
Als die Chiron nou de motor in zn neus had zitten, hadden we nog best kans gemaakt, omdat ie dan in principe op langere snelheid voorover moet kukelen.
Maar bij deze geef ik je gelijk; die Chiron gaat ook vallende uit een vliegtuig, waarschijnlijk geen 462 km/h halen.
@gregorius: laten we het erop houden dat ik goed ga op feesten ? maargoed ik ben gelukkig geen geek, ik hou het meer op een mens met enige kennis van zaken. Maar ik snap ook wel dat mijn reactie eigenlijk een te serieus is!
@biohazardracer: en ik maar denken dat een object bleef versnellen in vrije val… Fo real
@poeperman: Ligt vooral aan de wrijvingsweerstand t.o.v. het gewicht. Een kartonnen doos met n gewicht van 1 kg versnelt minder snel als een propje karton van 1 kg. Ook de uiteindelijke valsnelheid ligt bij die 2e een heel stuk hoger.
@bartteeuwen: Idd, 9,82 Nm/s2 in een vacuum omgeving. Een veer of een bowlingbal, ze gaan even snel
@Think-Tank: jongens, kunnen jullie dit lekker voor de maandagmiddag bewaren?
@biohazardracer: De Cw waarde is heel laag, dus het kan zomaar sneller zijn dan 200kmh ;)
@biohazardracer: Het is al eerder gezegd, maar wat je beweerde klopt niet. De huidige Veyron heeft een oppervlak van 2,07 m² en een Cw-waarde van 0,36. Dat komt neer op het vogende:
V^2 = 2 * F / ( A * rho * Cw)
Nu weten wij F nog niet, maar dankzij Newton is dat een makkie:
F = m * A = 1880 * 2,07 = 3891,6 N
Voor de luchtdichtheid ben ik ervan uitgegaan dat de Veyron op 5 km hoogte in de atmosfeer al de maximale snelheid heeft bereikt.
Dus de terminale snelheid, als de originele Veyron met de punt naar beneden valt, zou zijn:
V = sqrt(2 * 3891,6 / ( 2,07 * (0.6*1,2845) * 0.36)) = 116,4 m/s = 419 km/h
Dat is dus nog geen 462 km/h, maar wel veel sneller dan wat je aanvankelijk dacht.
@Tesla-fan: zooo jij hebt zeker heel goed opgelet bij natuurkunde! Ik snap er zelf helemaal geen zak van van wat je nu allemaal beschrijft
Maargoed jij hebt het over de huidige veyron terwijl we hier praten over de chiron dus ik denk dat jouw mooie formule ook weer de prullenbak in kan
@biohazardracer: ow en daarbij denk ik niet dat het heel realistisch is dat de veyron nosefirst te aarde valt maar waarschijnlijk al tollend neerkomt ?
@biohazardracer: Er zijn natuurlijk geen gegevens over de luchtweerstand, massa en frontaal oppervlak van de Chiron. Vandaar dat ik de Veyron als voorbeeld nam. De gegevens zullen wel wat verschillen, maar ik ga er van uit dat het geen dramatisch groot verschil is.
Ik heb trouwens en domme fout gemaakt (oppervlakte ingevuld i.p.v. acceleratie) en de werkelijke eindsnelheid is 912 km/h. We have a winner!
@biohazardracer: dat ligt aan de luchtdichtheid. Kijk maar even naar dat filmpje van die gast die uit die luchtballon springt(https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Felix_Baumgartner). Die gaat door het geluid….
Mooi spes? Niets hybride?
Ik ben vooral benieuwd welke special editions ze deze keer weer uit hun hoge hoed moeten toveren om die dingen kwijt te raken.
Had ik er nou maar een gekocht. Ziet er gezellig uit!
@fmgarcia: als daar de geld voor hebt wil ik dat je mij adopteert, en ik beloof braaf te zijn.
@acizane80:Alleen als je gigantische borsten hebt, dan beloof ik dat je af en toe je topje mag aanhouden!
@fmgarcia: die heb ik met 110kilo is dat niet moeilijk om tieren te kweken. ;-)
@acizane80: De wil is er iig. Als ik ooit het geld zou hebben is dit het laatste ong op mijn verlanglijstje. Adopteer ik jou liever en geef ik je een eigen gt3 rs ‘als je erin past’.
@fmgarcia: je valt op dikke mannen?
@dubois: jup met baarden!
Jeutje wat sneu! De w16 blijft? Wat een gemiste kans! Ik had gehoopt op weer een mooie unieke motor.
@aquila2003: Dat geld heeft VAG momenteel hard nodig voor glijmiddel om dieselgate nog enigszins dragelijk te maken.
@aquila2003: de W16 is nog steeds een unieke motor toch? Het is niet alsof dat blokt tegenwoordig overal maar in ligt ofz.
@Donstil: ik dacht in de nieuwe Up….
@Donstil: not sure if trolling or just stupid
True story hoop dat het design ook lekker is aangepakt
Dit verpulverd echt alles!!
@zondacinque: het moet nog gebeuren, dus tot die tijd is het verpulverT ;)
@zondacinque: Niet waar…
@zondacinque: dat betwijfel ik…..
http://youtu.be/qj3Oo-_jecg
@zondacinque: ik betwijfel het.. De Koenigsegg One:1 doet 0-300 in 11.92 sec..
@abcde: hangt er vanaf wat het gewicht is maar bugatti heeft meer pk en meer nm en 4wd, ben wel benieuwd.
@zondacinque: en weegt waarschijnlijk ook wel weer een pak meer
Ik vind deze auto niet echt een vergelijking voor de 918 en P1. Dit is een andere klasse. Ik denk dat Koenigsegg Agera R of de nieuwe Regera eerder een partij voor de Bugatti is. De Agera R maakt gehakt van veel Veyron versies.
@rufctr01: Mwah de 918 maakte gehakt van de Veyron, op de sprint en op rondetijd.. PK’s zeggen niet alles, elektromotoren met 100% koppel vanuit stilstand wel blijkbaar
Wat kleedt dat toch lekker af zo’n jurk.
Ik vind die 2e foto echt goud! Ik ken die mannen niet en hoef ook niet te weten wie wie is, maar ze zijn allemaal uiteraard multi miljonair. Maar eentje is natuurlijk de rijkste. En er is er ook eentje met het minste geld. Hakken over de sloot zeg maar en die het héél leuk vindt dat ie hier bij mag zijn. Ik zeg het is ie man met gaten in zijn broek.
@pomoek: lachen!!
In principe hebben ze alle grote kosten al gemaakt voor de veyron, het ontwikkelen en testen van het blok, de banden en noem maar op. Ook hebben ze hier al de ervaring mee opgedaan die tijd en geld kostte. Daarom denk ik dat ze met deze Chiron nu wel winst gaan maken per verkocht exemplaar.
Verder snap ik niet dat ze weer 500 exemplaren willen verkopen, de verkoop van 400 Veyron’s ging nou ook niet echt soepel!
1,5x het vermogen van de La Ferrari en toch nauwelijks sneller van 0-300km/u. Waar doe je het dan voor????
@roppp: Patsen tegenover je jurkenmatties
@metalmike: loopt die man van Trust in een jurk dan?
@roppp: alleen op de zaterdagavond
Heel leuk vergelijken met de laf p1 en 918 maar de koenigsegg blijft hem nog steeds voor!
Hoewel best indrukwekkende getallen verbaast het koppel mij. Evenveel newtonmeters als paardenkrachten, meestal ligt het koppel wat hoger. Ze zullen het wel begrenst hebben en dat vind ik jammer want lomper is beter. Voor de rest volgens mij vooral een technisch ge-update veyron.
Ik wil best een keer een rondje mee hoor maar ik ben geen fan van dit soort dommekrachten. Veel pk’s veel kilo’s. Weinig te vertellen op bochtige circuits. Lage funfactor!
Ik wil hem wel eens in real life het zien opnemen tegen de 918 tijdens een dragrace. Ik ben meer benieuwd hoe hij zich op een circuit gedraagd.
@clarkson: het is vast een lomp beest met heel veel ps
Een voordeel: het geld wat ze uitgeven aan dure auto’s kunnen ze niet meer uitgeven aan de hakbars van IS.
Toen de veyron uit kwam beweerde VAG dat ie in 2,5 seconden van 0 naar 100 ging. Ik heb helaas nog nooit een onafhankelijke test gezien waaruit dat bleek. Eerst maar even afwachten dus, en maar hopen dat ze niet weer aan het liegen zijn.
Vroeger maakte Bugatti mooie auto’s. De EB 110(s) was de laatste. Nu is ie alleen snel…
En auto’s vergelijk ik t liefst met vrouwen. Liever een lekker wijf in mijn bed dan een of andere vreselijk sterke aan de anabole zittende fitnessbabe, of discuswerpster. Get the image.?