
Er is nauwelijks mee gereden. Misschien dat een ander wel wat kilometers maakt met de Bugatti Chiron van Bernhard ten Brinke.
En hier is Nederlandse Chiron nummer twee van de dag die te koop wordt aangeboden.
Bernhard ten Brinke is niet alleen ondernemer, de grote baas bij Bribus Keukens en Dakar-coreur. Hij is ook een autoverzamelaar. Het liefste van exclusief en duur spul. Ferrari Enzo, Porsche Carrera GT, Mercedes CLK DTM AMG. Zeg het, of de beste man heeft het (gehad). Twee jaar geleden nam hij de sleutels in ontvangst van een Bugatti Chiron Sport.
De auto kwam nauwelijks naar buiten, dus veel van de Nederlandse wegen heeft de hypercar niet gezien. Bovendien is er nooit een Nederlands kenteken op gezet. Scheelt weer een bom aan BPM natuurlijk. Maar na twee jaar en 600 kilometer mag de Bugatti Chiron Sport de collectie van Bernhard ten Brinke verlaten.
Bugatti Bernhard ten Brinke
Mocht je nog € 3.695.000,- in een oude sok hebben liggen, dan mag je Bugatti ophalen bij Bernhard ten Brinke. Rijden op de openbare weg zit er alsnog niet echt in, want die prijs is exclusief BPM. De Chiron Sport is uitgevoerd in carbon zwart met French Racing Blue accenten. Een plaatje om te zien. Mocht er een buitenlandse koper interesse hebben is Nederland straks een Bugatti Chiron armer. Jammer, maar aangezien deze toch alleen maar in een verzameling mooi stond te zijn missen we er niet heel veel aan.

Fotocredit: Tim Van Raai
Tsja, hebben om het hebben. Dat heb ik nooit gebegrepen.
Puur gekocht als investering dus. Geld maakt geld he.
Daarom dat ik hoop dat hij er toch wat geld aan insteekt ipv nog winst te maken ook. Een auto dient om mee te rijden. Al is het maar 1000km per jaar.
@Alfarobert: betwijfel of hij er iets aan verdiend als je naast aanschafprijs ook onderhoud en verzekeringen mee moet rekeningen
@maarten020: inschrijven en enkel verzekeren wanneer nodig. En 1 miljoen op 2 jaar stuk slaan op deze auto zou wel veel zijn
@Alfarobert: Een auto valt niet in box 3. Zou mij niks verbazen als hij deze om die reden heeft aangeschaft. Letterlijk en figuurlijk belastingvrij parkeren van je vermogen.
@damrakker: gaat niet op als je het doel hebt om te beleggen. Voor de fiscus misschien lastig aantonen, maar lijkt me bij dit soort auto’s niet heel moeilijk (zeker als er nagenoeg nooit mee wordt gereden).
Ik vrees dat ik de opstalverzekering niet eens kan ophoesten…
Er gaat iets mis in deze wereld!
Benieuwd wat ie er voor betaald heeft. Of ie winst of verlies maakt mocht iemand er die 3.7M voor over hebben.
Wel eeuwig zonde zo’n auto niet gebruiken. Blijft lastig, hypercars. Op de openbare weg hebben ze geen nut, want die snelheid is volstrekt overbodig. Op het circuit worden ze bijgehouden door veel goedkopere circuitauto’s welke niet aan allerlei regels moeten voldoen om de openbare weg op te kunnen. Je hebt van die Rallycross RX1 catergorie auto’s die onder de 2 seconden op de 100 zitten. Die hebben 600pk uit een 2 liter blokje. En kosten geen miljoenen.
@Johanneke: Eens vwb hypercars, hoewel juist de Chiron (en Veyron) wel net een ander verhaal zijn volgens mij… die zijn volgens mij nog, relatief, praktisch en zou je gewoon regelmatig moeten gebruiken voor weekendjes naar je huis/boot aan de kust ergens, en zo.
Die rallycross wagens zitten ook met zeer korte versnellingen om dit te kunnen realiseren. Die zitten ook tegen hun limiter in 6de aan 160km/u ofzo… Daar zoef je toch wel even voorbij met je 400km/u +.
Dit puur als investering in de garage en er nooit mee rijden… ultieme zelfbeheersing.
Mijn foto’s, graag vermelden.
@timvanraai: tenzij je deze ergens op Social media hebt geupload, dan ben je meestal geen eigenaar meer
Pfff, doe normaal man. Het dedain.
Volgens mij heeft Ten Brinke een aantal jaar geleden Bribus verkocht en zit hij ook niet meer in de directie.
Klopt.
Bribus staat wel vermeld op zijn persoonlijke website: https://www.btbgroup.nl/en/industry/
Ik zal dat nooit begrijpen … betaal je zoveel geld voor een dikke auto en dan rij je er zowat niet mee.
@fendercd60: Hij heeft genoeg anders spul om plezier mee te hebben, daar heeft ‘ie geen Chiron voor nodig. Wat ik dan weer niet snap is dat deze auto een investering zou zijn. Bugatti heeft ook bij de Chiron (net als bij de Veron) moeite om ze allemaal te verkopen. Waarom ze dan op de’ gebruikte markt’ meer geld waard zijn is mij een raadsel.
@poes: weet ook niet. Missch toch levertijd?
Hij is inmiddels niet meer de grote keukenboer-baas. Toko verkocht en de centjes investeren in z’n hobby. Aanwinst voor petrolhead-land!
@jeeperd nou hè wat een aanwinst hoor. Al die kilometers die hij dr mee heeft gemaakt…
Ik heb liever een Brabus, dan een Bribus.
Die had hij ook een paar jaar geleden
Ben gewoon beetje jaloers…hij kan het, ik niet.
Waar zijn de 600 km dan gereden als je geen kentekenplaat hebt ? Is zijn tuin met oprijlaan zo groot ?
De auto zal toch ook zijn jaarlijkse ‘beurtjes’ hebben gehad….en die zijn al niet te betalen voor ons gewone stervelingen….
@erics: even een rood duits Kurzzeitkennzeichen online bestellen en gaan.. daarmee rijdt ook heel veel volk af en toe rondjes hier in NL of in de zomer naar Marokko, Turkije etc. met auto’s die bij terugkomst weer verkocht worden. Je bent een maand WA verzekerd, geen wegenbelasting, geen bpm als het een importje is: lekker goedkoop :-)
Wat een krent, zo’n auto kopen en dan niet even de bijbehorende BPM willen aftikken. En ga er lekker in rondrijden in plaats van 600 km in 2 jaar tijd afleggen, doodzonde.
@pcooperworks: het is gewoon een belegging…schilderijen liggen ook in donkere opslag waar niemand ze ziet
Ben ik aan het muggenziften als ik zeg dat ik die blauwe roosters/lijnen onder de voorruit en op de spiegels overkill vind?
@bramos: ja
Eind dit jaar vervalt de typegoedkeuring dus de nieuwe eigenaar zal ‘m wel moeten registreren anders zal dat in de EU niet meer lukken.
Is die 3.7 miljoen niet flink boven de nieuwprijs? Waarom zou iemand dat nu ophoesten als ie twee jaar terug voor de helft van het geld een nieuwe had?
Klinkt een beetje alsof Bernard hem te koop moest zetten van zijn vrouw ;-)
Nog nooit gehoord van Bribus tbh
Ik mis Bernard in de rally’s vandaag is de Hellendoornrally, die heeft hij ooit een keer gewonnen.
Als een nieuwe auto slechts 600 km gereden heeft in 2 jaar, dan zal er ook niet veel onderhoud nodig zijn geweest. Met zo’n km-stand is die platgeslagen olifant waarschijnlijk gemakkelijk te verkopen boven de nieuwprijs.
Logisch dat hij geen BPM wilde betalen, dat kost een paar ton en die ben je kwijt als je hem weer verkoopt aan een buitenlander want die hoeft geen BPM te betalen, daarom wordt bij dit soort auto’s ook vaak de exportprijs (zonder BPM dus) vermeld.