• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Gelekt: Audi SQ7 TDI heeft (veel) V8-power

Auteur: sir_smokalot, gepost 31 juli 2015 om 09:57 – 43 Reacties

Top Secret!


Audi bereidt opnieuw een Q7 powerdiesel voor, hoewel deze een tandje minder heftig is dan de V12 van weleer. Als bovenstaand lekdocument klopt ligt er een 4.0 V8 TDI onder de kap.

Het gemelde vermogen van 320 kW komt overeen met 435 pk. Het maximumkoppel – eigenlijk iets dat we graag weten bij een diesel – wordt niet weergegeven op het strookje papier dat op het net rondzwerft.

Adieu, 4.2 V8?

Een V8 met motorinhoud van 4 liter betekent een breuk met de 4.2 V8 die tot nu toe in de Cayenne Diesel S en de A8 wordt gebruikt. Dit blok levert 385 pk en 850 Nm. Als we dus voorzichtig mogen gissen, dan lijkt 900 Nm zeker haalbaar, en misschien evenaart (of overtreft) de SQ7 zelfs wel de 1.000 Nm uit de illustere 6.0 V12 TDI.

Het blijft hoe dan ook koffiedik kijken. Verwacht een introductie in 2016, dan weten we meer over de authenticiteit van het papiertje. Heel eventjes was er een flintertje hoop opnieuw een V10 diesel te zien, maar dat was wensdenken. Ik denk dat we in een door de milieumaffia geregeerde wereld de handjes al lang mogen dichtknijpen met een nieuwe V8 diesel. Van bedrijven als BMW of Mercedes hoeven we dit nochtans niet meer te verwachten.

Ook interessant!

  • Audi SQ7 ABT met de juiste motor nu ook het juiste uiterlijk?
  • Audi Q7 55 TFSIe rijtest video
  • Video: Audi 80 sleeper met V8 én wieldoppen
  • Audi dealerschap onder water

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

Audi, Diesel, Q7, sq7

Vorig bericht: « 163 vluchtelingen opgepakt langs Duitse snelweg
Volgend bericht: Koude occasion: Volvo met hitsige sneeuwpop te koop »

Lees Interacties

Reacties

  1. TDI-goeroe zegt

    31 juli 2015 om 10:00

    TDI-powerrrrr, (alleen even niet im Karroussel…)

    Login om te reageren
  2. tyso44quattro zegt

    31 juli 2015 om 10:04

    Audi doet het weer zoals gewoonlijk zijn kunstjes op een 2tonner tzal de moeite zijn

    Login om te reageren
  3. Robert zegt

    31 juli 2015 om 10:05

    Doe mij zo’n motor in een A7. Die SUV’s van Audi blijven de uitstraling van een luxe tractor houden.

    Login om te reageren
  4. richard1980 zegt

    31 juli 2015 om 10:18

    Heeft iemand het filmpje behorend bij die foto?!

    Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      31 juli 2015 om 11:17

      @richard1980: Jazeker: http://www.autojunk.nl/2015/06/2016-audi-sq7-crash-at-the-nurburgring

      Login om te reageren
    • jmeverts zegt

      31 juli 2015 om 11:18

      @richard1980: vul even sq7 in in de zoekfunctie van autoblog… Luie donder :-)

      Login om te reageren
  5. RuVi zegt

    31 juli 2015 om 10:18

    Was intern al een tijdje bekend. Komt in q2 van 2016 op de markt. Verwachte prijs voor pl in Nederland ongeveer 150k

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      31 juli 2015 om 11:47

      @RudyV: Het lijkt me nogal logisch dat dat intern al een tijdje bekend was ;) Zou wat zijn als men bij Audi opeens voor een verrassing stond dat er een SQ7 gebouwd ging worden.

      Login om te reageren
    • gtwillem zegt

      31 juli 2015 om 11:53

      @rudyv: 150k? Is dat niet heel echt belachelijk veel? De Q7 is al erg duur (zeker als je kijkt wat je ervoor krijgt), maar 150k is echt ridicuul. Het M50d gedrocht van BMW kost zo’n 120k, evenals de Cayenne Diesel S. De 4.4 diesel in een Range Rover Sportschoolhouder is er vanaf 130k. Een volle A8 Lang 4.2 TDI Quattro Pro Line Plus is 142k. Lijkt me wel erg hoog in de markt zetten.

      Login om te reageren
      • RuVi zegt

        31 juli 2015 om 11:57

        @gtwillem: hij is wel flink uitgerust voor dat bedrag. Die andere auto’s die jij noemt moet je nog voor 20k aankleden voordat het iets is.

        Login om te reageren
        • gtwillem zegt

          31 juli 2015 om 12:52

          @rudyv: wat moet je er in hemelsnaam voor 20k aan onzin op zetten voordat het ‘iets’ wordt. Een X5 M50d heeft standaard al dikke velgen, lederen bekleding, automatische airco, navigatie en dergelijke. Ook een Range Rover Sport HSE zit ook prima in zijn spulletjes.

          Login om te reageren
          • crackdavid zegt

            31 juli 2015 om 16:16

            @gtwillem: De kale prijs zegt niks bij dit soort auto’s. Bij Porsche centrum Eindhoven staan een paar nieuwe Cayenne S Diesel, kosten allemaal rond de 170k.

            Login om te reageren
            • gtwillem zegt

              1 augustus 2015 om 11:15

              @crackdavid: en dat is een belachelijk bedrag. Sowieso dat volleer bij een Porsche Cayenne Diesel S niet standaard is.

              Maar ook bij een Cayenne S Diesel kun je voor veel minder klaar zijn. Wat wil je nu werkelijk hebben op zo’n slee? Beetje redelijke audio, Navi, leer, metallic lak, aardige velgen, xenon, dimmende spiegels, automatische airco en parkeersensoren. Meer kan ik mij echt niet bedenken. Al die andere dingen zijn mijn inziens behoorlijk overbodig ;-).

              Login om te reageren
      • bmwm4 zegt

        31 juli 2015 om 12:53

        @gtwillem: rs6 kost hetzelfde dus het js maar net of je een relatief hoge of lage auto wilt

        Login om te reageren
  6. moondustfocus zegt

    31 juli 2015 om 10:20

    Krijgen ze dan ook allemaal een stuk vangrail rechts achter?

    Login om te reageren
  7. drivingpleasure zegt

    31 juli 2015 om 10:24

    Maar waarom doen ze dit? Omdat het kan of omdat ze de techniek niet hebben om het met een 6 cilinder te doen?

    Login om te reageren
    • stfu zegt

      31 juli 2015 om 10:26

      @drivingpleasure: omdat je altijd mensen hebt die meer, groter en onzinniger willen hebben.

      Login om te reageren
      • gregorius zegt

        31 juli 2015 om 10:58

        @stfu: klopt. Aangenaam.
        Heb de 3.0 diesel in mijn Infiniti. Als ze een 4.0 diesel hadden gehad met dit soort power, had ik die genomen. Zolang ie op de snelweg onder de 10l/100km blijft, vind ik t prima.

        Login om te reageren
        • dawwg zegt

          31 juli 2015 om 12:32

          @gregorius: Amen to that ! Dikke diesels zijn heerlijk as je snelwegkilometervreter (4x woordwaarde) bent :)

          Login om te reageren
      • drivingpleasure zegt

        31 juli 2015 om 13:10

        @stfu: Daar heb je een punt. Ik rijdt nu zelf in een oude 4.5 liter diesel V8 en het rijdt toch wel erg fijn. Je merkt ook wel echt dat de motor minder hard hoeft te werken dan met een kleinere motor.

        Login om te reageren
      • lekbak zegt

        31 juli 2015 om 14:06

        @stfu: groter is niet onzinnig. Klein met een hoop vermogen is onzinnig. Groot is soepel.

        Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      31 juli 2015 om 10:27

      @drivingpleasure: Waarschijnlijk omdat dit blok mede bedoeld is voor Bentley. Daar past een V8 toch beter bij (ondanks dat het een diesel is).

      Login om te reageren
    • knipperlichtje zegt

      31 juli 2015 om 12:35

      @drivingpleasure: omdat een V8 diesel nog altijd meer kracht levert onderin het toerengebeid en dus rustiger rijdt. In dat opzicht is het jammer dat BMW en Mercedes geen V8 diesel (meer) hebben.

      Login om te reageren
  8. stfu zegt

    31 juli 2015 om 10:25

    De V8 diesel was in de Cayenne echt heerlijk! Astra OPC had moeite :)

    Login om te reageren
    • Breinstein zegt

      31 juli 2015 om 11:05

      @stfu: lol, dat een simpel ‘Opeltje’ nog eens als vergelijk mag dienen voor een Porsche.

      Login om te reageren
      • lamborgfan zegt

        1 augustus 2015 om 12:40

        @breinstein: Simpel slopeltje..

        Van VEERTIGDUIZEND EURO! Maar dan heb je wel airco, ze maken tenslotte geen grappen..

        Login om te reageren
  9. berlinetta zegt

    31 juli 2015 om 10:25

    Waarschijnlijk wordt dit ook het eerste productiemodel met een elektrische turbo. Lijkt me een aantrekkelijk blok zo. Aantrekkelijker dan dat blaasorgel dat BMW voornemens is te bouwen.

    Login om te reageren
    • FelixF zegt

      31 juli 2015 om 11:04

      @berlinetta: Dat blaasorgel van BMW haalt anders wel vergelijkbare cijfers uit een 3 liter 6 cilinder.

      Login om te reageren
      • silenro zegt

        31 juli 2015 om 11:33

        @FelixF: Ja en als deze vorm van down-sizing word gebruikt in een doorsnee Golf (1.0 TSI) of Focus (1.0 Ecoboost) dan is het internet te klein want de betrouwbaarheid haalt het niet bij een groot blok en de belasting is te hoog en noem zo nog maar 10 redenen om. Maar omdat het een BMW is, word de down-sizing ineens een technologisch hoogstandje genoemd. Heel apart allemaal.

        Login om te reageren
        • silenro zegt

          31 juli 2015 om 11:33

          @silenro: om = op uiteraard lieve reaguurders.

          Login om te reageren
      • berlinetta zegt

        31 juli 2015 om 11:48

        @FelixF: Waar ik op doel, is dat Audi gaat voor een elektrische turbo waar BMW alleen maar meer turbo’s erop blijft schroeven.

        Login om te reageren
      • gtwillem zegt

        31 juli 2015 om 11:55

        @FelixF: dat zou voor mij de reden kunnen zijn om de Audi te kiezen. Meer cilinders en inhoud is gewoon erg prettig.

        Login om te reageren
  10. soes750 zegt

    31 juli 2015 om 10:46

    Lekker “streng vertraulich” weer. Als al die power de betrouwbaarheid maar ten goede komt.

    Login om te reageren
  11. Donstil zegt

    31 juli 2015 om 10:46

    Whoei een Wheelie met een Q7. Dat is deftige power.

    Login om te reageren
    • potver7 zegt

      31 juli 2015 om 10:50

      @Donstil: Met een beetje hulp van de vangrail is dat een koud kunstje hoor…
      http://www.autojunk.nl/2015/06/2016-audi-sq7-crash-at-the-nurburgring

      Login om te reageren
      • styns zegt

        31 juli 2015 om 11:05

        @potver7: haha droog erin

        Login om te reageren
  12. trustmeiamanengineer zegt

    31 juli 2015 om 11:02

    Nu dit blok in een A6 Avant lepelen, en ik zou misschien ooit nog wel eens een Audi willen hebben!

    Login om te reageren
  13. autospotter2punt0 zegt

    31 juli 2015 om 12:06

    En je kunt er dus ook wheely’s mee trekken op de foto te zien?

    Login om te reageren
  14. mercedes190d zegt

    31 juli 2015 om 12:41

    -=edit: Google dat even. Er staat genoeg uitleg op het net=-

    Login om te reageren
  15. mercedesbenz63 zegt

    31 juli 2015 om 14:16

    Dan nog neem ik een Mercedes of een X5m50d

    Login om te reageren
  16. deboes zegt

    31 juli 2015 om 21:02

    Hij hangt helemaal achterover van de bussen olie in de kofferbak.

    Login om te reageren
  17. Dutchdriftking zegt

    1 augustus 2015 om 11:59

    Dik ding, maar wat zullen we de V12 missen!

    Login om te reageren
  18. mrrallycross zegt

    2 augustus 2015 om 01:38

    Nice. Wel jammer dat de v12 weg is. Zo hopen ze natuurlijk op minder onderstuur

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North