• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

ROAR!! De V10 TDI maakt een comeback

Auteur: sir_smokalot, gepost 1 oktober 2013 om 17:01 – 38 Reacties

Afbeelding ROAR!! De V10 TDI maakt een comebackAfbeelding ROAR!! De V10 TDI maakt een comebackAfbeelding ROAR!! De V10 TDI maakt een comebackAfbeelding ROAR!! De V10 TDI maakt een comebackAfbeelding ROAR!! De V10 TDI maakt een comebackAfbeelding ROAR!! De V10 TDI maakt een comebackAfbeelding ROAR!! De V10 TDI maakt een comebackAfbeelding ROAR!! De V10 TDI maakt een comeback

Het 'hart' van de Audi nanuk
Als groot liefhebber van machtig grote, enorm koppelrijke dieselmotoren maakte mijn hart een sprongetje bij het horen van het nieuws dat het VW-concern ook daadwerkelijk iets met de V10 TDI uit het Audi nanuk Concept gaat doen. Driewerf hoera!

Eerlijk zeggen: wie had er verwacht dat we na de Touareg/Phaeton V10 TDI en de Audi Q7 V12 TDI ooit nog een dieselblok met meer dan acht cilinders zouden terug zien? Ik niet in ieder geval, maar kennelijk hebben de ingenieurs het volste vertrouwen dat ze de 5 liter-krachtbron Euro 6-‘compliant’ krijgen.

Met de komst van een Bentley-SUV, een grotere Q7, maar ook mogelijk de volgende generatie VW Touareg en Porsche Cayenne (durven we ook Urus te zeggen??) zijn er voldoende full-size SUV’s waarin op de Europese markt een beest van een dieselblok zin heeft, speciaal voor degenen die de stookolie boven benzine verkiezen (en dan hebben we het nog niet eens over bijvoorbeeld de Flying Spur gehad. Gewoon lekker met een soepele achttraps automaat en de naald constant onder de 2.000 toeren Europa door, of je nou in Nederland rijdt of de Pyreneeën op.

In de nanuk kreeg de motor 544 pk en 1.000 Nm gespecificeerd, +44 paarden en evenveel Newtonmeters als het oude V12 TDI-blok leverde, en royaal meer dan de vorige V10 TDI. Bentley schijnt er al rondjes mee te rijden, zo ondervond Auto Nepal van een bron binnen het VAG-concern.

Nog een paar jaartjes wachten (we gokken ca. 2016), en wie weet hebben we er weer een uniek blok bij op de Europese markt. We zijn blij dat dit nog kan tussen alle geknepen motoren door.

Ook interessant!

  • Video - Audi RS6 GTO Concept in detail
  • Audi Grand Sphere
    Audi Grand Sphere wordt volgende A7. Hopelijk.
  • Audi grandsphere is privéjet zonder vleugels
    Audi grandsphere is privéjet zonder vleugels
  • Audi Q7
    Waarom jij een Audi Q7 wil

Nieuwste artikelen

  • Dit Italiaanse bedrijf is niet langer in handen van Audi
  • Aankoopadvies: elektrische stadsauto voor 15.000 euro
  • Geen hond koopt een Nissan Ariya, dus flinke prijsverlaging
  • Is de EV nu echt dood? Mensen kiezen aantoonbaar liever voor verbrandingsmotoren
FacebookTweetPinLinkedIn

Audi, Bentley, concept, Diesel, motor, nanuk, vag

Vorig bericht: « Autoverkopen september: stabilisatie, maar ook winnaars
Volgend bericht: Alfasud 1.5 Ti QV is de Fyra onder de Alfa Romeo’s »

Lees Interacties

Reacties

  1. lowbird zegt

    1 oktober 2013 om 17:14

    Heel eerlijk gezegd was ik voor een paar jaar terug helemaal geen fan van dieselmotoren. Ze gaven voor mijn gevoel niet de beleving die benzinemotoren geven. Nu op dit moment is dat beeld van de diesel voor mij volledig omgekeerd. Dieselmotoren zijn efficiënt, rijden heerlijk vanwege het hoge koppel onderin, nodigen uit om lekker te toeren i.p.v. altijd de limiet op te zoeken. Vooral in de tijd van elektrificatie in de mobiliteitsbranche is het heerlijk om af en toe, tussen al het hybride-geweld, de brute sound van een dikke diesel (en benzine) te kunnen horen:)

    Login om te reageren
    • lamborgfan zegt

      1 oktober 2013 om 17:47

      @lowbird: + heel veel

      Zeker mee eens! In combi met een automaat vind ik het helemaal top!

      Login om te reageren
    • m550d zegt

      1 oktober 2013 om 22:41

      @lowbird: ik kan jouw verhaal enkel bevestigen. Voor mij geen benzine meer.

      Login om te reageren
  2. 4x4wheels zegt

    1 oktober 2013 om 17:15

    Lijkt me een leuk alternatief blok voor de RS6 bezitters die kilometertjes maken. Een zelfde idee als die SQ5 die in (buitenland) twee smaakjes vloeistof leverbaar is.

    Login om te reageren
  3. E34M5Touring zegt

    1 oktober 2013 om 17:16

    Is er wat bekend over het gewicht van het blok? Dat was bij de vorige nogal een dingetje. In de Touareq scheelde het 300kg ofzo met de V6 tdi. Wat hem nogal nose heavy maakt. In een SUV minder van belang maar als ie ook in grotere sedans gaat…

    Login om te reageren
    • 4x4wheels zegt

      1 oktober 2013 om 17:24

      @E34M5Touring: Klopt ja, wellicht leuk voor die nieuwe R8.. Laaggeplaatste midden-motor configuratie zal de rijeigenschappen dergelijk minder beïnvloeden. 1000 Nm draaimoment is best prettig en met een V10 diesel valt vast wel een leuk b(r)ommetje te creëren :)

      Login om te reageren
      • MDA zegt

        1 oktober 2013 om 17:39

        @4x4wheels: met 300kg weight penalty weet ik niet of ie echt zo interessant is in een toekomstige R8. Zelfs al is het een middenmotor…

        Login om te reageren
        • 4x4wheels zegt

          1 oktober 2013 om 17:42

          @MDA: Denk dat men zich daar in huize VAG bewust van is. Ik gok dat er dit maal veelvuldig gebruik zal worden gemaakt van lichtere metalen en composiet materialen.

          Login om te reageren
          • MDA zegt

            1 oktober 2013 om 17:47

            @4x4wheels: Composiet in de motor allicht niet, maar in principe hoeft een V10 niet heel veel zwaarder te zijn dan 25% meer dan een V8, en dat is zeker geen 300 kg (behalve als je V8 1200kg weegt :D). Dus inderdaad: met wat meer Alu, wat lichtere componenten (moeilijk met 1000Nm) en andere moderne fratsen moet er een redelijke concurent voor een M550d en dergelijke gemaakt kunnen worden.

            Login om te reageren
            • super zegt

              1 oktober 2013 om 18:03

              @MDA:
              je hebt verhoudingsgewijs een hoop extra massa nodig om al dat koppel aan te kunnen.

              Login om te reageren
            • berlinetta zegt

              1 oktober 2013 om 19:13

              @MDA: Die concurrent is er al, de V8 TDI. Ik denk dat deze V10 nog een stap verder gaat. Zelfs nog een stap verder dan de V12 TDI destijds.

              Login om te reageren
      • autobart zegt

        1 oktober 2013 om 23:03

        @4x4wheels: http://www.youtube.com/watch?v=iSmrvSr-RWc
        Vanaf 0:45, de oude gilt lekker hoor!

        Login om te reageren
  4. roestvrijstaal zegt

    1 oktober 2013 om 17:19

    Top! Kan er slecht tegen dat motoren aan alle kanten geknepen worden, maar dit klinkt wel lekker.

    Login om te reageren
  5. jrk68 zegt

    1 oktober 2013 om 17:23

    What about een R8 TDI of een Cabrera TDI, kan je daar ook eens kilometers mee maken….

    Login om te reageren
  6. m4ple zegt

    1 oktober 2013 om 17:23

    Ze zijn niet voor niet ooit naar meer cilinders gegaan, het is gewoon een stukje beter, leuker en bruter,…

    doet een V10 nou per definitie onder voor een V8 qua verbruik en uitstootcijfers?? nee natuurlijk niet, we vergeten altijd de “cijfertjes” te vergelijken met de soort/grootte van de auto

    een 2,5 ton wegende bolide kan natuurlijk nooit de cijfertjes halen van een c1 van 850 kg,…
    Niet dat iedere idioot nu met een waggie van dik 2 ton moet rondknorren maar ze betalen al meer wegenbelasting (logisch), maak dan de CO2 tax afhankelijk van het gewicht, zo is het eerlijker (tuurlijk moet die CO2 tax dan omhoog van onze pakkendragers in den Haag)

    Heb het hele idee van CO2 ook nooit begrepen…. een auto (zonder EGR *kots*) heeft nou eenmaal geen baat bij een lage CO2 uitstoot, iedere molecuul brandstof hoort te worden omgezet in CO2 + H2O , de CO, CxHy en NOx moleculen zijn behoorlijk ongewenst, wanneer een 1.0 benzine per km minder CO2 uitstoot dan een andere 1.0 benzine, dan kan dit alleen betekenen dat de motor efficienter met zijn brandstof omgaat of dat deze in een hogere versnelling rijd,… dit zijn de dingen waar men naar kijkt, maar een ideale verbranding gaat gepaard met maximale CO2 uitstoot, en ik vind dit een behoorlijk slechte maatstaf, kijk eerder naar vermogen uit liters benzine en vergelijk dat met uitstoot en overbrenging, combineer dit met het gewicht van de auto,… moeilijk moeilijk, chinees chinees en tada een eerlijke wetgeving waar autobouwers zich aan kunnen houden zonder corrupt te zijn en fraude te plegen

    Login om te reageren
    • super zegt

      1 oktober 2013 om 17:53

      @m4ple:
      volgens jouw gewichts principe zou iemand die meer vervuilt proportioneel minder hoeven te betalen, lijkt me niet erg “eerlijk” voor diegenen die onder die vervuiling te lijden hebben.

      een ideale verbranding zou meer vermogen moeten opleveren dus denk dat het prima is om naar CO2 te kijken als maatstaf.

      Login om te reageren
      • m4ple zegt

        1 oktober 2013 om 22:09

        @super: Ik heb het over een combinatie, niet puur CO2, niet puur Gewicht, alles bij elkaar, CO2 wil ik juist hebben, die andere troep wil ik niet

        Login om te reageren
  7. melkkoe zegt

    1 oktober 2013 om 17:38

    benieuwd naar het antwoord van Merc en BMW. Met een lullig 6-cilindertje kun het wel shaken tegen deze V10.

    Login om te reageren
    • Homer55 zegt

      1 oktober 2013 om 17:55

      @melkkoe: Merc zou niet zo snel een dikke diesel gaan bouwen. Hun biturbo V8 levert bekant de zelfde cijfers…
      BMW die alles aan het downsizen is zal ook niet opeens zo’n blok maken.
      Ik denk als iemand zoveel pk’s wil toch wel voor een benzine gaat en deze V10 het niet lang zal redden. De V12 tdi was er ook maar heel ff.

      Login om te reageren
      • Lohran zegt

        1 oktober 2013 om 19:11

        @Homer55: Mwoa, in de M550d zit niet echt een gedownsized blok..

        Login om te reageren
        • anakiet zegt

          1 oktober 2013 om 19:54

          @lohran: Juist wel. Is een vervanger voor de V8. Een vergelijkbare 5,0 V8 tripple of quad turbo diesel gaat over de 600 pk. Zelfde met de M5 V10 naar V8. Vroegah kwamen er ciinders bij, nu vallen ze af, downsizing dus kleinere motoren.
          Doe mij maar een zo’n 5,0 V8 XD, gaat de buurman met zijn M5 niet leuk vinden.
          Wat zal die zich vergissen in mij M550D type plaatje, daaag buurman :)

          Login om te reageren
          • Lohran zegt

            1 oktober 2013 om 20:04

            @anakiet: Nee, want in de 5-serie heeft nooit een V8 diesel gezeten. In de 7-serie zat die vroeger wel.
            Maar goed, alle merken zijn aan het downsizen natuurlijk, maar BMW levert altijd nog wel lekkere uitvoeringen. Idem met MB en Audi.

            Login om te reageren
          • m550d zegt

            1 oktober 2013 om 22:44

            @anakiet: ik kan je vertellen dat het niet echt als een gedownsized blok aanvoelt… M5’s pesten op de Autobahn is geen uitzondering, eerder gewoonte.

            Login om te reageren
            • SimonMc zegt

              2 oktober 2013 om 17:11

              @m550d: M5’s pesten…en toen ging de wekker af zeker?

              Login om te reageren
              • Onehp zegt

                15 oktober 2013 om 22:44

                @SimonMc: hij zei niet welke M5. En een M550d heeft effectief iets van 400pk en 800Nm, dus zo moeilijk is dat niet om ze wat te kunnen pesten, zeker als er wat verkeer is geraak je die niet zomaar kwijt… wat niet betekent dat je er zo over gaat natuurlijk….

              • SimonMc zegt

                15 oktober 2013 om 23:29

                @Onehp: Klopt wat je zegt, maar in wat verkeer, moet je al een auto hebben met heel veel meer vermogen om een andere auto los te rijden…

                Cijfers zijn in ieder geval:
                M5: 0-100 km/h= 4,3 sec. 0-200 km/h= 12,7 sec
                M550d: 0-100 km/h= 5 sec. 0-200 km/h= 19,4 sec

                Zoals je ziet, van 0-100 pakt de M5 “nipt” winst ( in nat weer zal het zelfs zeer nipt worden),
                maar bij de hogere snelheden, blijkt pas waar er echt vermogen zit. Van 0-200, is de M5 6,7 (!!) seconden sneller.

              • Onehp zegt

                16 oktober 2013 om 02:46

                @SimonMc: Dat is dus wat ik bedoelde, zelfs al is de laatste M5 duidelijk sneller, als er veel verkeer is en je dus vaak moet afremmen, geraak je zo een M550d niet zo snel kwijt als je denkt = wat ik versta onder pesten (anders rij je met je M5 er gewoon los van weg). Al helemaal als het een E39 M5 betreft die meestal iets minder dan opgegeven vermogen haalt…

  8. guusboum zegt

    1 oktober 2013 om 17:40

    Iemand uit mijn wijk heeft een touareg V10 TDI ABT, met rond de 400pk en 1000+ nm… Klinkt beestig! Hij kon alle bomen uit de straat in een keer omtrekken grapte hij ;)

    Login om te reageren
    • gallardogt zegt

      1 oktober 2013 om 18:43

      @sir_smokalot:
      De Panamera zou toch ook een V8 TDI-blok krijgen net als de Cayenne? Had ik me net zo op verheugd, daar hoor je niets meer van. De V6 TDI kreeg alleen een flinke upgrade.
      Dus het lijkt mij dat Porsche eerder bij de V8 blijft. Of zou deze V8 TDI überhaubt niet zo’n succes zijn, uhmm.

      Login om te reageren
      • sir_smokalot zegt

        1 oktober 2013 om 18:59

        De Panamera-diesel heeft net een upgrade gehad, misschien doen ze er later een V8 in, misschien zien ze er niet voldoende potentieel in. Cayenne is maar een gokje, Bentley en Touareg lijken zekerder.

        Login om te reageren
  9. Vincegail zegt

    1 oktober 2013 om 18:22

    AutoNepal heeft de primeur? Waar gaat dat heen?

    Login om te reageren
  10. baap zegt

    1 oktober 2013 om 20:28

    Sonne grôhte diesel jongeuh..

    Login om te reageren
  11. ronin1130 zegt

    1 oktober 2013 om 20:34

    Toch nog altijd eerst zien en dan geloven;

    Login om te reageren
  12. erwh zegt

    1 oktober 2013 om 22:15

    Doe mij maar zo’n Nanuk met 5 cilinder turboblok op benzine met veel vermogen en een lekker turbogat. Leuk die grote diesels, maar ik heb liever iets wilds in zo’n auto wat een beetje toewijding vergt. Audi bouwt z’n auto’s al afstandelijk genoeg.

    Login om te reageren
  13. jeanclaude zegt

    1 oktober 2013 om 22:55

    Ik zag net de acceleratiecijfer van de gefacelifte Audi A8 4.2 tdi V8
    Potverdikie in 4.7 seconden naar de 100 knalt dat ding, laat staan die V10.

    Login om te reageren
  14. KEV9 zegt

    1 oktober 2013 om 23:22

    de diesel heerst anno 2013 toch ver boven een benzinemotor uit. Misschien niet kwa topsnelheid wel kwa pure trekkracht, zuinigheid, voor zover je bij een V10 van zuinig kan spreken al is hij dan nog steeds vele malen zuiniger dan een benzinegestookte V10. Maar vooral de pure rust..

    2000 rpm in de A8 is in nederland heel rap je rijbewijs kwijt :) kom zelden boven de 1400 rpm uit hier in nederland

    Login om te reageren
  15. TDI-goeroe zegt

    2 oktober 2013 om 08:58

    TDI-powerrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr!!!

    Login om te reageren
  16. burninrubber zegt

    2 oktober 2013 om 16:04

    Auto Nepal?! Moet niet gekker worden

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North