Het was zo afgesproken, en belofte maakt schuld. Vanaf morgen mogen automobilisten met een onstilbare honger naar een hogere Vmax (een beetje) los op de A4, A5, en A32. Als er ruimte is althans.
De A32 (Meppel-Leeuwarden) was al voor een groot deel 130, maar wordt dat nu bijna in zijn geheel. Alleen overdag rond Hoerenveen moet de voet even van het gas.
Op de A5 kan je vanaf morgen je lol op tussen knooppunt Raasdorp en knooppunt De Hoek bij Hoofddorp, en ook op de A4 tussen knooppunt De Hoek bij Hoofddorp en knooppunt Burgerveen mag de cruise control op (ongeveer) 135 gezet worden.
Noem me een oud wijf, maar door al dat gehannes met ‘130, en dan weer 120, vervolgens 100, en door naar 130, oh wacht, na een kilometer weer 120’ geloof ik het wel, en hou zelf 125 op de teller aan. In de avonduren, als je een beetje wilt en kunt opschieten, en vervolgens met 150 per uur langs een struikrover die voorbij zijn bedtijd is rijdt, is het wel weer erg puik natuurlijk. De boetes voor 20 km/u te hard vallen immers flink lager uit dan die voor 30 km/u over de limiet. Duh.
Ben je iemand die per sé het naadje van de kous wil weten, dan biedt Rijkswaterstaat uitkomst. Op deze pagina staat alles gedetailleerd beschreven, inclusief retehandige PDF’jes. Of je stapt gewoon in de auto en houdt de borden in de gaten, hoewel dit geen sinecure is.
Oh, en waar blijven die foldertjes eigenlijk? Heeft iemand ze al gesignaleerd?
super zegt
hoezee is inderdaad het juiste woord, hoewel het eigenlijk houzee gespeld zou moeten worden in deze context.
stirling zegt
@super: een super comment!
imaginenl zegt
Hoerenveen :-) Ik hou van je “typos”
Ik stel voor om alle maximum snelheden te meteen te wijzigen in:
30 woonwijken
50 doorgaand in t durp
70 doorgaand buiten t durp (want 60 is het net niet)
90 provinciale wegen (want dat rijden de vrachtwagens ook)
110 snelwegen rond de stad
130 snelwegen met vrij baan
Geen tussenliggende snelheden meer. Leuker kunnen we het niet maken. Wel simpeler…
stirling zegt
@imaginenl: Gewoon overal 100 km/u, dat is pas simpel.
newguy92 zegt
@imaginenl: vrachtwagens mogen maar 80 Vmax is 90
bluebird zegt
@newguy92: hij zegt dat ze 90 rijden, niet dat ze het mogen…
st33fie zegt
@imaginenl:
Imaginenl for president!! :-)
imaginenl zegt
@st33fie: nee ik ben te knap voor de politiek
pand zegt
@imaginenl: correctie: veel te slim
MrSkyline zegt
@imaginenl: Daar zit een Frans luchtje aan
huupe zegt
Volkswagen 140 op de cruise is 132 op de gps
theblackstig zegt
Even offtopic; Geen Reacties van de Week meer? :(
sebasjuhh zegt
@theblackstig: Nee en dat is maar goed ook. Sommige pogingen waren te triest voor woorden.
reggie-boy_rood zegt
@sebasjuhh: idd
pleiades zegt
@sebasjuhh: Amen.
pand zegt
Dan komt er weer meer acijnse binnen. Win-win dus!
michelinman zegt
Hallo, Meneer Di Rupo, een idee voor Belgie?
toroloco zegt
@michelinman: Houden jullie die irritante paaltjes 80, 100, 120, 130 maar zelf bij! Ik neem liever de Autobahn.
jorn_v_v zegt
pardon? hoerenveen? ik ga naar autoweek..
pand zegt
@jorn_v_v: Dat is nou de charme van autoblog.
Tommy2 zegt
@jorn_v_v: Hearrenfean. ;)
feekh zegt
@Tommy2: hoereveen / dkv / akkrum-súd… What’s in a name?
Tenck zegt
Mooi, ik vond het raar dat je op de A5 geen 130 mocht. Ben ik nu toch 14 seconden sneller over de A5 heen :).
stirling zegt
@Tenck: Ik vind het raar dat je op de A2 geen 300 mag, 5 baans notabene, dat heb je in Duitsland niet.
straatpiraat zegt
@Tenck: Ik heb geen zin om onderzoek te doen, maar weet jij wanneer je harder dan 80 mag op de A5 richting Westpoort? Ze hebben daar namelijk een circuit op palen gebouwd maar je mag daar 80! Echt zwaar belachelijk..
emacee zegt
@straatpiraat: Binnenkort, als het goed is zelfs al vanaf volgende maand. 80-km was ingesteld als proef qua geluidsoverlast en milieubelasting, als dat positief is mag de snelheid omhoog naar 100, niet werelds maar al een stuk beter.
Bron:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Rijksweg_5#Aantal_rijstroken
http://www.wegenwiki.nl/A5_(Nederland)
straatpiraat zegt
@emacee: Oke top, dankjewel!
pleiades zegt
A4 van den Haag (A13) tot A’dam (A10) op 130 zou ook welkom zijn.
heidi zegt
Morgen pas?
Ik rij al tijden netjes, uuuhh, 130. Zeg maar.
heidi zegt
Laatste rechte stuk Nurburgring voor “afrit” en “oprit” rij ik regelmatig 205 a 210.
Mag dit?
TheKeymaker zegt
@heidi: Van mij wel.
norge zegt
Begrijp het niet, elke keer als ik in Nederland ben kom je niet over de vijftig door al die files.
gedwongenleaser zegt
@norge: dan ben je op de verkeerde momenten in NL, het is namelijk echt wel een stukje beter geworden.
gast zegt
Die verhoging van 100 naar 130 op de A2 heeft me in december 2012 alles bij elkaar wel € 1500,= gekost ( want bleek dus stukje van 4 kilometer 100 te zijn )…. grrrrr lekker logisch allemaal..
Maar ja, ik zie het anders, ik ben geen hardrijder, ik ben gewoon goede sponser van de nederlandse schatkist..
jrk68 zegt
@gast:
Keep up the good work, jij krijgt het gat in de begroting wel dicht….
pleiades zegt
Het was weer een zooitje met die borden op de A4…. :’)