Peugeot-familie wil uit concern, GM is overnamekandidaat?

Auteur: , 28 Reacties
Wie maakt me los?

De familie Peugeot, een van de laatste drie overgebleven actieve 'autofamilies', is volgens berichten in de media voornemens zijn aandelen PSA in de etalage te zettten. Het is de bedoeling dat GM, thans voor 7% aandeelhouder, de boel overneemt.

De vraag is alleen: zit GM er wel op te wachten om een schip dat misschien niet zinkend is, maar dan op zijn minst goed lek, over te nemen? Volgens mij niet namelijk, die 7% kopen was al oliedom. Echter: als de prijs een buitenkansje is, maar er vooral qua duidelijke voorwaarden gestipuleerd kunnen worden, heel misschien wel.

Persbureau Reuters kwam zojuist met dit exclusieve verhaal. Naar het schijnt is GM de enige partij in beeld, nadat onderhandelingen met de Chinese JV-partner Dongfeng niets opleverden. Ook het masterplan van Fiat-baas Sergio Marchionne werd al geruime tijd geleden afgeschoten.

Het is vooralsnog alleen een verhaal, gebaseerd op ‘interne bronnen’, dus veel zinnigs kunnen we er niet over zeggen. Ik zie alleen wel veel beren op de weg: als GM de boel overneemt (deels dan, de familie bezit 25,4 % van de aandelen, maar heeft 38,1 % van alle stemrechten), dan ligt een verdere tie-up met Opel (zeer) voor de hand. Dit betekent: integreren, maar vooral heel veel saneren. Beide partijen hebben last van stevige overcapaciteit, dus in dit scenario gaan er keihard en veel banen verdwijnen.

Dit laatste is iets dat ik de Franse regering niet zie toelaten. De persoonlijke reputatie van president Hollande staat op het spel, en bij een kaalslag bij PSA kan de socialist een herverkiezing wel op zijn buik schrijven.

Sinds 1810 is Peugeot een familiebedrijf, wat zou betekenen dat de stekker er na ruim 200 jaar uit zou gaan. Als het gebeurt althans, want er zitten veel haken en ogen aan dit nieuws. Natuurlijk zal een bron als Reuters het niet riskeren om een compleet verhaal uit de dikke duim te zuigen en te publiceren, maar een intentie is wat anders dan een bekloken zaak.

PSA (Peugeot-Citroën) is met zijn historisch lage beurswaarde momenteel een koopje, wat wel aangeeft dat het water de familie kennelijk aan de lippen staat. Waarom zou je anders op de bodem willen verkopen? Maar ja, een bedrijf goedkoop kopen is een ding, het compleet restructureren is een tweede. Bovendien is GM donders goed op de hoogte van tegenstribbelende overheden en werknemers. In Europa gooi je niet zomaar even een paar fabrieken dicht, en al helemaal niet in Frankrijk.



28 reacties

Zelfs de eigen familie ziet het niet meer zitten. Dat zegt toch wel iets over hoe de toekomst eruit ziet.
Ik denk niet dat GM haar vingers hieraan wil branden. Het is nu wachten op de eerste concrete acties vanuit China.
Dus als ik het goed begrijp, wil Peugeot uit PSA stappen om het bedrijf Peugeot te redden?
ik zeg een buitenkansje voor onze GM vriend (kunnen ze weer zaken doen), en financieel goochelaar Victor Muller.
Toch snap ik dit niet helemaal… Er zijn volgens mij een hele hoop succesvolle auto’s binnen het PSA concern (508, 208, DS-lijn, 107/C1, 2008 begint ook te lopen, om maar eens een paar te noemen). De enige zwakte is dat ze eigenlijk alleen maar aanwezig zijn op het europese continent, waar alle klappen vallen. Ik zou het jammer vinden als ze dit verkopen aan de chinezen bijv.

Daarnaast denk ik dat hun strategie verkeerd is, namelijk dat ze Peugeot hoger willen plaatsen dan Citroën, want ik zou namelijk eerder andersom verwachten (zeker met het oog op de DS-lijn, de geschiedenis, etc.).

Ik ben het eens met smoke, dit gaat heel lastig te reorganiseren worden met het oog op de Franse overheid/werknemers. We zullen zien denk ik.
@gforce: Ik heb laatst gehoord dat de PSA merken de eigen dealers ‘kapot’ maken. De fabrieken draaien op volle toeren door en de dealers kunnen de auto’s niet kwijt maar moeten ze wel van de fabriek afnemen. Gevolg: dealers met enorme voorraden en weinig geld. Scheen vooral in Duitsland/Tsjechië/Roemenië te zijn, dus die strategie moet ook wat aan veranderen anders is het wachten tot het dealernetwerk omvalt..
@gforce: je vergeet de macht van die tyfusvakbonden in Frankrijk..
@gforce: Het is niet omdat PSA enkele knappe auto’s heeft, die misschien zelfs goed verkopen, dat ze er ook winst op maken. Daarvoor zou je de boekhouding van PSA moeten uitpluizen.

Verder zit PSA ook in China, in JV met Dongfeng, vandaar dat die partij ook wordt/werd aangesproken. Daar doen ze het ook niet slecht, maar dat verhelpt de Europese overproductie niet, want Chinese Peugeots en Citroëns worden natuurlijk ter plaatse gemaakt …
ter overname aangeboden ..

Frans personeel inclusief vakbonden ..
@lincoln: bloedlink.. vooral nu, er wordt hedendaags gewoon bepaald wat jij met je geld moet doen..
En wat met de samenwerking met BMW op motorisch vlak?
@toroloco: Zolang PSA nog bestaat, zal er geen probleem zijn en bij het omvallen van PSA, kan BMW gewoon het motorisch gedeelte goedkoop overnemen.

Maar ik zie hier een kansje voor het Chinese BIAC, dat zich aan het oriënteren is op het overnemen van een Europees merk, tenminste dat las ik vanmiddag.

Alles prima, zolang Citroën maar apart gevormde auto’s blijft maken en dus blijft bestaan.
Jammer ze maakten waanzinnig goede pepermolens.
@norge: Apart bedrijf. Zonder PSA blijven de molentjes gewoon doordraaien…
De andere twee actieve families zijn Porsche en ….?
@phaeton: Quandt (BMW)
@phaeton: Je zou kunnen argumenteren dat Ford er ook nog bij hoort, Bill Ford Jr. heeft nog enig stemrecht in het concern, maar de nazaten van Henry Ford schijnen nog < 2% van het totaal aantal aandelen Ford in handen te hebben.

Qua stemrecht hebben ze zeker nog wat in de melk te brokkelen (hun aandelen zijn goed voor 40% van het stemrecht), maar de strategische koers van het concern wordt al in tijden niet meer (sterk) beïnvloed door de Ford-familie.

De onzichtbare hand van de Quandts bij BMW is vele malen krachtiger, maar de 3 Quandt-afstammelingen hebben dan ook ruim 45% van BMW in handen. Bovendien is Stefan Quandt vice-voorzitter van BMW's Raad van Toezicht (onder ex-CEO Joachim Milberg)
@phaeton: Porsche + Piëch in feite, maar das één pot nat…
Misschien is dit een van die fabrikanten met een goede reputatie waar BIAC zogenaamde overnamen gesprekken mee zou voeren.
Denk dat gm eerst Opel moet gaan helpen want daar gaat hetzelfde als gebeuren als bij Saab over hooguit 2 jaar
Alleen in nl zijn er al 25.000 citroëns en 40.000 peugeots verkocht in 2012. Dus aan nl kan het niet liggen.
De familie Peugeot ziet haaar kapitaal verdampen.
En dan een Sociaal democraat (lees – socialist) als President in een land met 19e eeuwse arbeidsverhoudingen.

En, het aller ergste is dat PEugeot geen echte Franse auto’s meer bouwt, terwijl dat altijd de kracht is geweest van Peugeot, een auto waarbij vooral het comfort en de rij-eigenschappen hoog op de lijst stonden en dat was typsich des Peugeots.
Enigszins conservatief, meer Duits dan Frans qua bouw, maar dan weer net met de juiste Franse saus overgoten.

Peugeot is net als alle Franse en Italiaanse merken mislukt in de VS, waar Peugeot toch een tijdlang populair is geweest, zeker met de bij ons niet zo super succesvolle 505, de laatste achterwielaandrijver van het concern.
Met die 505 was een heuse race klasse georganiseerd in de Vs die het goed deed.

De charme van de 205 herken ik ook niet meer in de nieuwe kleine wagens van Peugeot.

En dat is het allergrootste probleem van Peugeot : Peugeot moet eens ophouden met naar die eeuwige Duitsers te kijken en weer echte Peugeots gaan maken, ontworpen door hun huis stylist, Pininfarina.

En willen ze de Vs weer gaan veroveren, zet er dan aub geen ENKELE Fransman neer, maar neem Hollanders, Denen of voor mijn part Duitsers.
Die hebben meer gevoel bij Amerikanen dan Fransen.
Binnenkort te koop, Audi’s zonder dashboard…
@notsobig: Whoohaha + 1000 voor je reactie ,moest mezelf van de grond opplukken :)
@notsobig: Waarom? Whatever happens, Faurecia blijft zeker bestaan…
Iedereen vindt het weer nodig om de Franse vakbonden aan te vallen, maar vergis je niet, de Duitse zijn even erg…
Als je de vakbonden ziet als het grote kwaad, dan ontbreekt het je geheel aan historisch besef.
Zonder vakbonden werkte je nu nog 10 uur per dag, 6 dagen in de week. En werd je hongerloontje voor de helft uitbetaald in drankbonnen, te besteden in de slijterij van de baas.
Daarbij is de huidige crisis het bewijs dat je bepaalde zaken beter niet geheel kunt overlaten aan de grote graaiers aan de top.
@ramshoek: De vakbonden van tegenwoordig (hier in NL in ieder geval) zijn ook graaiers. Een hoop centen vangen aan contributie en weinig actie als je ze nodig hebt.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).