• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Peugeot-familie wil uit concern, GM is overnamekandidaat?

Auteur: sir_smokalot, gepost 27 juni 2013 om 18:01 – 28 Reacties

Wie maakt me los?


De familie Peugeot, een van de laatste drie overgebleven actieve ‘autofamilies’, is volgens berichten in de media voornemens zijn aandelen PSA in de etalage te zettten. Het is de bedoeling dat GM, thans voor 7% aandeelhouder, de boel overneemt.

De vraag is alleen: zit GM er wel op te wachten om een schip dat misschien niet zinkend is, maar dan op zijn minst goed lek, over te nemen? Volgens mij niet namelijk, die 7% kopen was al oliedom. Echter: als de prijs een buitenkansje is, maar er vooral qua duidelijke voorwaarden gestipuleerd kunnen worden, heel misschien wel.

Persbureau Reuters kwam zojuist met dit exclusieve verhaal. Naar het schijnt is GM de enige partij in beeld, nadat onderhandelingen met de Chinese JV-partner Dongfeng niets opleverden. Ook het masterplan van Fiat-baas Sergio Marchionne werd al geruime tijd geleden afgeschoten.

Het is vooralsnog alleen een verhaal, gebaseerd op ‘interne bronnen’, dus veel zinnigs kunnen we er niet over zeggen. Ik zie alleen wel veel beren op de weg: als GM de boel overneemt (deels dan, de familie bezit 25,4 % van de aandelen, maar heeft 38,1 % van alle stemrechten), dan ligt een verdere tie-up met Opel (zeer) voor de hand. Dit betekent: integreren, maar vooral heel veel saneren. Beide partijen hebben last van stevige overcapaciteit, dus in dit scenario gaan er keihard en veel banen verdwijnen.

Dit laatste is iets dat ik de Franse regering niet zie toelaten. De persoonlijke reputatie van president Hollande staat op het spel, en bij een kaalslag bij PSA kan de socialist een herverkiezing wel op zijn buik schrijven.

Sinds 1810 is Peugeot een familiebedrijf, wat zou betekenen dat de stekker er na ruim 200 jaar uit zou gaan. Als het gebeurt althans, want er zitten veel haken en ogen aan dit nieuws. Natuurlijk zal een bron als Reuters het niet riskeren om een compleet verhaal uit de dikke duim te zuigen en te publiceren, maar een intentie is wat anders dan een bekloken zaak.

PSA (Peugeot-Citroën) is met zijn historisch lage beurswaarde momenteel een koopje, wat wel aangeeft dat het water de familie kennelijk aan de lippen staat. Waarom zou je anders op de bodem willen verkopen? Maar ja, een bedrijf goedkoop kopen is een ding, het compleet restructureren is een tweede. Bovendien is GM donders goed op de hoogte van tegenstribbelende overheden en werknemers. In Europa gooi je niet zomaar even een paar fabrieken dicht, en al helemaal niet in Frankrijk.

Ook interessant!

  • SPOTiCAR, het nieuwe occasionlabel voor Peugeot, Citroën en Opel!
  • Peugeot 208 PSE
    Peugeot 208 PSE wordt eerste leuke Hot Hatch EV?
  • Peugeot 308 SW is even wennen
    Peugeot 308 SW is even wennen
  • Gespot - Deze Peugeot kende je nog niet

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
  • LANDO NORRIS IS DE F1 WERELDKAMPIOEN VAN 2025
  • De enige Bugatti EB110 op Nederlands kenteken is gespot!
FacebookTweetPinLinkedIn

Citroen, fabriek, GM, Peugeot, psa

Vorig bericht: « Hoezee! Vanaf morgen op meer snelwegen 130 km/u
Volgend bericht: Prior Design legt widebody over de Porsche Cayenne »

Lees Interacties

Reacties

  1. pand zegt

    27 juni 2013 om 18:04

    Zelfs de eigen familie ziet het niet meer zitten. Dat zegt toch wel iets over hoe de toekomst eruit ziet.

    Login om te reageren
  2. W115 zegt

    27 juni 2013 om 18:10

    Ik denk niet dat GM haar vingers hieraan wil branden. Het is nu wachten op de eerste concrete acties vanuit China.

    Login om te reageren
  3. michelinman zegt

    27 juni 2013 om 18:15

    Dus als ik het goed begrijp, wil Peugeot uit PSA stappen om het bedrijf Peugeot te redden?

    Login om te reageren
  4. bluesbrother zegt

    27 juni 2013 om 18:19

    ik zeg een buitenkansje voor onze GM vriend (kunnen ze weer zaken doen), en financieel goochelaar Victor Muller.

    Login om te reageren
  5. gforce zegt

    27 juni 2013 om 18:41

    Toch snap ik dit niet helemaal… Er zijn volgens mij een hele hoop succesvolle auto’s binnen het PSA concern (508, 208, DS-lijn, 107/C1, 2008 begint ook te lopen, om maar eens een paar te noemen). De enige zwakte is dat ze eigenlijk alleen maar aanwezig zijn op het europese continent, waar alle klappen vallen. Ik zou het jammer vinden als ze dit verkopen aan de chinezen bijv.

    Daarnaast denk ik dat hun strategie verkeerd is, namelijk dat ze Peugeot hoger willen plaatsen dan Citroën, want ik zou namelijk eerder andersom verwachten (zeker met het oog op de DS-lijn, de geschiedenis, etc.).

    Ik ben het eens met smoke, dit gaat heel lastig te reorganiseren worden met het oog op de Franse overheid/werknemers. We zullen zien denk ik.

    Login om te reageren
    • ghj13 zegt

      27 juni 2013 om 19:19

      @gforce: Ik heb laatst gehoord dat de PSA merken de eigen dealers ‘kapot’ maken. De fabrieken draaien op volle toeren door en de dealers kunnen de auto’s niet kwijt maar moeten ze wel van de fabriek afnemen. Gevolg: dealers met enorme voorraden en weinig geld. Scheen vooral in Duitsland/Tsjechië/Roemenië te zijn, dus die strategie moet ook wat aan veranderen anders is het wachten tot het dealernetwerk omvalt..

      Login om te reageren
    • flippert zegt

      28 juni 2013 om 07:44

      @gforce: je vergeet de macht van die tyfusvakbonden in Frankrijk..

      Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      28 juni 2013 om 12:34

      @gforce: Het is niet omdat PSA enkele knappe auto’s heeft, die misschien zelfs goed verkopen, dat ze er ook winst op maken. Daarvoor zou je de boekhouding van PSA moeten uitpluizen.

      Verder zit PSA ook in China, in JV met Dongfeng, vandaar dat die partij ook wordt/werd aangesproken. Daar doen ze het ook niet slecht, maar dat verhelpt de Europese overproductie niet, want Chinese Peugeots en Citroëns worden natuurlijk ter plaatse gemaakt …

      Login om te reageren
  6. lincoln zegt

    27 juni 2013 om 18:51

    ter overname aangeboden ..

    Frans personeel inclusief vakbonden ..

    Login om te reageren
    • kaasboerin zegt

      27 juni 2013 om 19:04

      @lincoln: bloedlink.. vooral nu, er wordt hedendaags gewoon bepaald wat jij met je geld moet doen..

      Login om te reageren
  7. toroloco zegt

    27 juni 2013 om 19:57

    En wat met de samenwerking met BMW op motorisch vlak?

    Login om te reageren
    • Orichy zegt

      27 juni 2013 om 20:19

      @toroloco: Zolang PSA nog bestaat, zal er geen probleem zijn en bij het omvallen van PSA, kan BMW gewoon het motorisch gedeelte goedkoop overnemen.

      Maar ik zie hier een kansje voor het Chinese BIAC, dat zich aan het oriënteren is op het overnemen van een Europees merk, tenminste dat las ik vanmiddag.

      Alles prima, zolang Citroën maar apart gevormde auto’s blijft maken en dus blijft bestaan.

      Login om te reageren
  8. norge zegt

    27 juni 2013 om 21:39

    Jammer ze maakten waanzinnig goede pepermolens.

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      28 juni 2013 om 12:35

      @norge: Apart bedrijf. Zonder PSA blijven de molentjes gewoon doordraaien…

      Login om te reageren
  9. phaeton zegt

    27 juni 2013 om 22:11

    De andere twee actieve families zijn Porsche en ….?

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      27 juni 2013 om 22:50

      @phaeton: Quandt (BMW)

      Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      28 juni 2013 om 10:25

      @phaeton: Je zou kunnen argumenteren dat Ford er ook nog bij hoort, Bill Ford Jr. heeft nog enig stemrecht in het concern, maar de nazaten van Henry Ford schijnen nog < 2% van het totaal aantal aandelen Ford in handen te hebben.

      Qua stemrecht hebben ze zeker nog wat in de melk te brokkelen (hun aandelen zijn goed voor 40% van het stemrecht), maar de strategische koers van het concern wordt al in tijden niet meer (sterk) beïnvloed door de Ford-familie.

      De onzichtbare hand van de Quandts bij BMW is vele malen krachtiger, maar de 3 Quandt-afstammelingen hebben dan ook ruim 45% van BMW in handen. Bovendien is Stefan Quandt vice-voorzitter van BMW's Raad van Toezicht (onder ex-CEO Joachim Milberg)

      Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      28 juni 2013 om 12:37

      @phaeton: Porsche + Piëch in feite, maar das één pot nat…

      Login om te reageren
  10. Design_Driven zegt

    27 juni 2013 om 22:17

    Misschien is dit een van die fabrikanten met een goede reputatie waar BIAC zogenaamde overnamen gesprekken mee zou voeren.

    Login om te reageren
  11. Svda zegt

    27 juni 2013 om 22:18

    Denk dat gm eerst Opel moet gaan helpen want daar gaat hetzelfde als gebeuren als bij Saab over hooguit 2 jaar

    Login om te reageren
  12. 5cilinders zegt

    28 juni 2013 om 08:31

    Alleen in nl zijn er al 25.000 citroëns en 40.000 peugeots verkocht in 2012. Dus aan nl kan het niet liggen.

    Login om te reageren
  13. desjonnies zegt

    28 juni 2013 om 08:54

    De familie Peugeot ziet haaar kapitaal verdampen.
    En dan een Sociaal democraat (lees – socialist) als President in een land met 19e eeuwse arbeidsverhoudingen.

    En, het aller ergste is dat PEugeot geen echte Franse auto’s meer bouwt, terwijl dat altijd de kracht is geweest van Peugeot, een auto waarbij vooral het comfort en de rij-eigenschappen hoog op de lijst stonden en dat was typsich des Peugeots.
    Enigszins conservatief, meer Duits dan Frans qua bouw, maar dan weer net met de juiste Franse saus overgoten.

    Peugeot is net als alle Franse en Italiaanse merken mislukt in de VS, waar Peugeot toch een tijdlang populair is geweest, zeker met de bij ons niet zo super succesvolle 505, de laatste achterwielaandrijver van het concern.
    Met die 505 was een heuse race klasse georganiseerd in de Vs die het goed deed.

    De charme van de 205 herken ik ook niet meer in de nieuwe kleine wagens van Peugeot.

    En dat is het allergrootste probleem van Peugeot : Peugeot moet eens ophouden met naar die eeuwige Duitsers te kijken en weer echte Peugeots gaan maken, ontworpen door hun huis stylist, Pininfarina.

    En willen ze de Vs weer gaan veroveren, zet er dan aub geen ENKELE Fransman neer, maar neem Hollanders, Denen of voor mijn part Duitsers.
    Die hebben meer gevoel bij Amerikanen dan Fransen.

    Login om te reageren
  14. notsobig zegt

    28 juni 2013 om 10:36

    Binnenkort te koop, Audi’s zonder dashboard…

    Login om te reageren
    • norge zegt

      28 juni 2013 om 11:31

      @notsobig: Whoohaha + 1000 voor je reactie ,moest mezelf van de grond opplukken :)

      Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      28 juni 2013 om 12:39

      @notsobig: Waarom? Whatever happens, Faurecia blijft zeker bestaan…

      Login om te reageren
  15. Esprit_de_Flandre zegt

    28 juni 2013 om 12:40

    Iedereen vindt het weer nodig om de Franse vakbonden aan te vallen, maar vergis je niet, de Duitse zijn even erg…

    Login om te reageren
    • ramshoek zegt

      28 juni 2013 om 19:18

      Als je de vakbonden ziet als het grote kwaad, dan ontbreekt het je geheel aan historisch besef.
      Zonder vakbonden werkte je nu nog 10 uur per dag, 6 dagen in de week. En werd je hongerloontje voor de helft uitbetaald in drankbonnen, te besteden in de slijterij van de baas.
      Daarbij is de huidige crisis het bewijs dat je bepaalde zaken beter niet geheel kunt overlaten aan de grote graaiers aan de top.

      Login om te reageren
      • azenomei zegt

        27 november 2013 om 08:20

        @ramshoek: De vakbonden van tegenwoordig (hier in NL in ieder geval) zijn ook graaiers. Een hoop centen vangen aan contributie en weinig actie als je ze nodig hebt.

        Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North