• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Onder de hamer: schitterende Alfa Romeo Montreal Coupé

Auteur: Author, gepost 19 september 2014 om 16:00 – 35 Reacties

Alfa Romeo Montreal Coupé


Nog zo’n prachtig voorbeeld van Alfa’s rijke verleden.

De Montreal werd gebouwd van 1970 tot en met 1977 en is ondanks het fraaie uiterlijk nooit echt het succes geworden waar op werd gehoopt. In z’n levenscyclus werden er maar 3.925 stuks van gebouwd, wat er nu voor zorgt dat de oude beestjes aardig wat geld waard worden.

Da’s niet zo gek ook, want buiten de looks had de Montreal ook onder de kap genoeg interessants te bieden. Wat dacht je immers van de 2,6-liter V8 uit de wereldberoemde Tipo 33 Stradale? Uiteraard werd dit blok voor gebruik in de Montreal enigszins teruggetuned, maar met 200 pk ging het ding nog steeds in iets meer dan 7 seconden naar de honderd.

Alfa Montreal achterzijde

De vormgeving kwam van de hand van (het nu failliete) Bertone, en zo te zien is het designhuis destijds flink losgegaan met allerhande flapjes, koelsleufjes en andere opsmuk. Zeker niet slecht, maar het had wellicht wat minder gekund. Dit specifieke exemplaar is origineel geleverd in Duitsland en voorzien van lak in de kleur Rosso Alfa.

In 1971 mocht je er bij de dealer eentje meenemen voor de prijs van 41.225 gulden. Bonhams verwacht dat de klassieker op hun aankomende veiling in Philadelphia tussen de 54.000 en 70.000 dollar op gaat brengen, dus we kunnen in elk geval spreken van een solide investering.

Ook interessant!

  • Video: Alfa Romeo Giulia GTAm doet 0-200 km/u
    Video: Alfa Romeo Giulia GTAm doet 0-200 km/u
  • Alfa Romeo draait de boel om met de C41
  • collectables alfa romeo gt
    Alfa Romeo GT 3.2 V6
  • De Alfa Romeo Giulia GTA is goedkoper geworden

Nieuwste artikelen

  • Deze Porsche op Marktplaats is in vier jaar zestig procent afgeschreven
  • Lijst F1 coureurs 2025: wie vonden wij na Verstappen de beste?
  • BMW heeft voor iedere Nederlander een 3-Serie gemaakt
  • Mathieu van der Poel klaar voor het veldrijden met zijn Lamborghini Sterrato
FacebookTweetPinLinkedIn

Alfa Romeo, Klassiekers, montreal, rood, veiling

Vorig bericht: « Mysterieuze Lamborghini heet Asterión, is hybride?
Volgend bericht: Mazda 6 2.2 SkyActiv-D – 20% bijtelling »

Lees Interacties

Reacties

  1. Vanquish zegt

    19 september 2014 om 16:04

    Geweldig mooi apparaat. Als de koplampen aangezet worden, klappen de roostertjes erboven naar onder. Een toffe feature die je tegenwoordig op geen enkele auto meer tegen zult komen!

    Login om te reageren
    • proost zegt

      19 september 2014 om 16:19

      @Vanquish: Nu nog eentje vinden waarvan dit systeem nog werkt na 43 jaar :)

      Login om te reageren
      • Vanquish zegt

        19 september 2014 om 16:25

        @proost: Bij Alfa’s zo oud als deze moet je gewoon zelf af en toe sleutelen. De aankoop van zo’n auto kun je op geen enkele andere manier beargumenteren dan dat het puur een liefhebbersobject is. Daar sleutel je als eigenaar waarschijnlijk graag aan :).

        Login om te reageren
        • tupperware zegt

          19 september 2014 om 18:07

          @Vanquish:
          Amen, helaas heb je altijd van die droeftoeters die dat niet snappen en dan maar gaan jammeren.
          Dit is één brok emotie, van een soort die nu bijna niet meer gemaakt wordt.
          Zelfs de hypercars van nu zijn hiermee vergeleken steriele apparaten voor watjes..

          Login om te reageren
          • norge zegt

            19 september 2014 om 23:01

            @tupperware: Alleen jammer dat ik er niet in pas..

            Login om te reageren
  2. rammillius zegt

    19 september 2014 om 16:07

    Op de 2de foto lijkt het net een speelgoedauto. Het gras en de tegels lijken nep… Verder is het een mooie auto. Hopelijk komt Alfa Romeo er weer bovenop.

    Login om te reageren
  3. henkhupelschoten zegt

    19 september 2014 om 16:11

    Wat een geile bak! Ik vindt dit zo’n topwagen!

    Login om te reageren
  4. krizus zegt

    19 september 2014 om 16:13

    Solide investering? NFl 41.225 plus 43 jaar inflatie van zeg 3% is bijna 1,5 ton in guldens; da’s ongeveer 90.000 dollar.

    Login om te reageren
    • CBR600rr zegt

      19 september 2014 om 17:49

      @krizus: dank voor het berekenen van de netto contante waarde! Maar hoe was de wisselkoers destijds? ;)

      Login om te reageren
    • tupperware zegt

      19 september 2014 om 18:09

      @krizus:
      Denk eens iets verder, nu is het op zeker een solide investering, in waarde zakken zal hij niet snel meer..

      Login om te reageren
      • krizus zegt

        19 september 2014 om 18:17

        @tupperware: de schatting van Bonhams is gebaseerd op emotie. Lijkt me niet heel erg solide :-)

        Login om te reageren
        • tupperware zegt

          19 september 2014 om 19:34

          @krizus:
          Ach, dat geldt evenzeer voor een GTO en we weten allemaal wat die tegenwoordig doen.

          Login om te reageren
  5. carmasterr zegt

    19 september 2014 om 16:18

    Er racete ook een tijdens de Historic Grand Prix op Zandvoort.
    Prachtige wagen, en een echte Alfa.
    Zijn heat eindigde namelijk met een rookwolk en een oliespoor…

    Login om te reageren
  6. toyotafortuner zegt

    19 september 2014 om 16:21

    Allemachtig, wat is dat een parel van een wagen zeg!

    Login om te reageren
  7. desjonnies zegt

    19 september 2014 om 16:31

    De Montreal was als concept ontworpen voor de wereldtentoonstelling van 1967? in Montreal, en het concept had een midden motor, vandaar de louvres achter de portieren.

    Het publiek op die tentoonstelling was laaiend enthousiast over de wagen en -dit is van de tijd dat marketing nog nauwelijks bestond in Italië- vandaar dat een aantal mensen bij Alfa zeiden : Dit gaan we doen, deze gaan we maken.
    (toen de boekhouders erachter kwamen, was het al te laat gna)

    Ow, de motor heeft dry-sump smering, om zijn race-heritage niet te verraden.

    Login om te reageren
    • hans75 zegt

      19 september 2014 om 18:37

      @desjonnies: volgens mij had de Expo auto helemaal geen middenmotor.. maar een 1600 bialbero van de Giulia…
      De montreal is de enige proto die productieauto werd.. waarbij de productieauto versie een grotere snellere spannender motor heeft dan de proto

      Login om te reageren
  8. trackandtuner zegt

    19 september 2014 om 16:33

    Prachtige auto, met unieke lijnen.
    Ook wel eens de race versie gezien Onboard beelden hier:
    https://www.youtube.com/watch?v=pmltAp9d5ww

    Login om te reageren
  9. Sracerr zegt

    19 september 2014 om 16:45

    Eind jaren ’80 kocht je die dingen bij de handelaar voor minder dan 1.500 florijnen. Ze waren aan de straatstenen niet te slijten zo verrot en slecht dat deze modellen waren. Wel mooi om naar te kijken dat wel, maar (lang) ermee rijden ho maar.

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      19 september 2014 om 16:58

      @Sracerr:
      Yep.
      ellende was dat werkelijk alles aan zo’n wagen verrot was, de motor door slecht onderhoud (olie en filters ) slecht of niet warm rijden , kunnen ze ook niet tegen maar de grootste ellende was dat alles tegelijk verrot was aan zo’n ding.
      inclusief de electriek

      Kijk bij een E-type V12 ging het ene na het andere kapot en daar kon je met hangen en wurregen mee door blijven dotteren.

      Maar bij deze dingen was het een ander verhaal, peperdure motor onderdelen omdat geen enkele andere Alfa deze motor had en plaatwerk waarvan de prijs naar die van goud neigde…

      Vandaar dat de meeste verschrot zijn.

      Login om te reageren
  10. trustmeiamanengineer zegt

    19 september 2014 om 16:53

    Heerlijk ding!

    Login om te reageren
  11. heidi zegt

    19 september 2014 om 17:04

    En kijk waar het Alfa Romeo heeft gebracht… Verder niet mijn ding.

    Login om te reageren
  12. Pallas zegt

    19 september 2014 om 17:44

    Ik wil een groene…

    Kan mij overigens niet herinneren wanneer ik zo’n ding voor het laatst in het wild gezien heb.

    Login om te reageren
    • tupperware zegt

      19 september 2014 om 18:14

      @Pallas:
      Het laatste wat ik ervan in het wild gezien heb zijn die Chromodora’s, die zijn onder mijn Lancia geëindigd.
      De laatste keer dat ik er eentje compleet gezien heb moet ergens in de jaren ’80 geweest zijn, bij een of ander HARC evenement op Zandvoort. Tevens de laatste keer dat ik live een Stratos heb mogen aanschouwen.
      Gelukkig heb ik de foto’s nog..

      Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      19 september 2014 om 18:58

      @Pallas:
      Daar reed de toen populaire fluitist Chris Hinze in.
      Een metallic groene met bruine bekleding

      Ik durfde toen inet eens van zo’n ding te dromen.

      Login om te reageren
    • w0o0dy zegt

      19 september 2014 om 19:08

      @Pallas: deze week een prachtige Montreal gezien op de A12 van Veenedaal naar Driebergen… Het ding liet doodleuk de meusli Volvo ’s voor dood achter bij het invoegen en koerste met een relaxte 125/130 over de snelweg (wel 100 toegestaan maar toch, kan af en toe best) en ik heb genoten van het uitzicht en het prachtige geluid….

      Login om te reageren
  13. KEV9 zegt

    19 september 2014 om 17:57

    Met recht de slechtste alfa ooit
    Een waar roestbak

    Login om te reageren
  14. hans75 zegt

    19 september 2014 om 19:00

    vorige week was er nog een montreal meeting.. in frankrijk, in het plaatsje montreal
    http://www.alfamontreal.info/Montreal/Assisi2.jpg

    Login om te reageren
  15. roppp zegt

    19 september 2014 om 20:20

    Dit was in 1978 mijn eerste grote schaalmodel. In zilvergrijs van Polistil. Is helaas verongelukt tegen een hamer. Een paar jaar geleden alsnog een rode gekocht. Het schaalmodel is relatief meer in prijs gestegen dan het echte model. Wat een lage prijs voor zo’n mooie wagen.

    Login om te reageren
  16. lincoln zegt

    19 september 2014 om 20:53

    tuurlijk zijn deze graf-bakken 1 en al emotie ..
    en ook is het al 15 jaar lang de gedoodverfde “investering van de eeuw” ..
    net als de Jaguar XJC ..

    die van mij komt morgen binnen ..

    de ALLERLAATSTE ECHTE Lancia ..
    DE Lancia waarom Lancia Lancia was ..
    de ultieme Lancia der Lancia,s ..

    heb em blind gekocht zonder huiswerk te doen ..
    niet echt veel voor betaald ..

    maar als ik zo de mogelijke problemen en ellende lees ..
    is het in de best case scenario beter om Aids te hebben geloof ik ..

    Login om te reageren
    • roppp zegt

      20 september 2014 om 07:37

      @lincoln: heb je een Gamma met die fijne boxer motor gekocht???

      Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      20 september 2014 om 08:24

      @lincoln:
      bel maar effe voor hullep, ken nog wat gasten die bouten en moeren hebben liggen.

      Login om te reageren
  17. ezrider zegt

    19 september 2014 om 22:19

    Als ventje van een jaar of dertien zag ik deze auto rijden op vakantie in Italië, en was de rest van de dag me aan het afvragen wat het was. In het grijze verkeer viel deze Montreal op als een diamant tussen aardappels.

    Login om te reageren
  18. callyromeo166 zegt

    19 september 2014 om 22:29

    Heerlijke bak, z’n vette bak hoort gewoon in dr garage van een liefhebber. Zelf eigenaar van een zagato junior 1600, ooit krijgt de zagato een extra garage genoot. de montreal

    Login om te reageren
  19. norge zegt

    19 september 2014 om 23:09

    Als je er een Datsun merkje opgezet had hadden de meeste hier het ook geloofd…..En hem natuurlijk lelijk gevonden..

    Login om te reageren
    • roppp zegt

      20 september 2014 om 07:39

      @norge: dan had ie 240 geheten en laat dat nou een van de mooiste Datsuns zijn.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North