
Het is over en uit voor Bertone. De ontwerper en carrosseriebouwer van diverse legendarische automobielen moet zijn deuren nu echt sluiten.
Bertone had last van een leegrakende portefeuille en en bouwde zodoende binnen 5 jaar een schuld op van circa 31 miljoen euro. Het faillisement hangt dan ook al een tijdje in de lucht. Ondanks vele geruchten kon op korte termijn geen overnamekandidaat gevonden worden. De rechtbank in Turijn was daarom genoodzaakt het faillissement uit te spreken. De merkrechten blijven wel in handen van de familie Bertone.
We kennen Bertone onder andere van diverse Aston Martin’s, de Lancia Stratos, Lamborghini Miura, Citroën BX en Alfa Romeo GT. Maar ook tal van andere modellen en conceptcars werden ontworpen en/of gebouwd door het befaamde Italiaanse ontwerphuis. We pinken een traantje weg en hopen stiekem dat er alsnog een koper opdoemt.
Even een minuut stilte allemaal..
@kalax3:

Amen.
De ontwerper van m’n eerste autootje is niet meer.
R.I.P.
@tupperware: Je zou voor minder failliet gaan.
@pjp911:
Ach, we hebben het hier over de late jaren ’70, voor die tijd was het een grappig bakkie waarmee je alles het snot voor de ogen reed.
-edit: houd het netjes aub-
@tupperware:
Zo
Ik heb er ook één gehad
Nog altijd in de top drie van mijn favoriet auto;s ooit
de Innocenti 1300 Cooper,
Waanzinnig gewoon zo;n ding !
Toch vind ik het raar dat je dan niet in de familie, waarvan iets meer dan de helft betrokken is bij het bedrijf, een handje ophoudt, dan wel overlegt om allen iets van het privévermogen in te leveren. Ze hebben allen een privévermogen van minimaal 45 miljoen euro. Als je allen zo’n 5 miljoen inlegt, dan heb je zo 110 miljoen bij elkaar en kan je naast de schuld weg te hebben gewerkt, weer fris beginnen ..
Ik wist het wel.
@JaxDryke: Ze zijn helaas niets voor niets failliet gegaan, dat zou geld in een bodemloze put storten zijn vrees ik. Vind het persoonlijk erg jammer, draag de ontwerpen van bertone een zeer warm hart toe.
@JaxDryke: als je failliet gaat ben je ook van je schulden af en kun je alsnog opnieuw beginnen.
Waarom zou je dan je schulden gaan afbetalen?
@autogedrocht: Om een paar redenen te noemen: fatsoen tov. schuldeisers, in stand houden van relaties en vertrouwen met al je leveranciers, imago, …
@rickvanbuuren: Schuldeisers zijn bijna altijd banken, fatsoen zeg je? Hadden de banken dat maar.
Verder gaan de beste bedrijven weleens failliet, kost weinig imago.
@autogedrocht: True. Als je schuldeisers grote, onpersoonlijke banken zijn verlies je denk ik weinig qua marktwaarde. Het merk heeft nog steeds veel waarde en zal zeker blijven bestaan/terugkomen. Een van de meest legendarische designstudio’s.
@JaxDryke: Zij gaan pleite met een reden, en die reden is dat zij steeds meer klanten kwijtraken.
Hoezo zou dat ineens veranderen als zij weer zouden herinvesteren.
Weer een icoon kapotgemaakt….
@mrniesoe:
Oh ja, door wie dan???
@Hubert: door de mensen die een auto kochten met hun verstand en niet met hun hart.
@bollegek:
Ze hebben genoeg productie-auto’s ontworpen.
Maar soms zitten de fabrikanten niet meer op je ontwerpen te wachten. Hoe mooi ze ook zijn.
Tja, er wordt steeds meer in house gedaan omdat zonodig elk model een grotere of kleinere versie van het “basismodel” moet zijn (zie Audi en vele vele andere merken)
Dus ze als ze nou veel ingehuurd zouden worden door Chinezen ofzo. of dat een chinees merk ze koopt. Maarja, daar hebben wij in europa niet zo veel aan.
Voorlopig blijf ik nog met Bertone rondrijden, tijd van de koetsbouw is een beetje afgelopen, Ferrari ontwikkelt nu ook al binnen.
Denkt even terug aan de tijden met de B.A.T. modellen http://en.wikipedia.org/wiki/Alfa_Romeo_BAT
Weescht eerlijk, het zijn toch bijna allemaal grijze gehaktballen op de weg tegenwoordig?
Waar is de tijd gebleven dat een BMW eruit zag als een BMW, een Citroën als een Citroën en een Mercedes een auto was?
Dat je van een halve kilometer zag dat het een BMW of een Opel was die eraan kwam?
Alle merken zijn qua techniek, uitrusting en vormgeving zo naar elkaar toegegroeid, dat er weinig reuk of smaak te beleven valt.
Ik heb zelfs een Alfa Romeo die categorisch weigert te roesten en waar alle onderdelen vast blijven zitten! Ongehoord van die luie Italianen !
Als jantje morgen met een nouveauté komt, zit het overmorgen op de wagens van Pietje en Klaas.
@desjonnies:
Je hebt weer zo gelijk. Tja, als je over de snelweg rijdt is het net of je midden in een rouwstoet terecht bent gekomen.p: één sliert van bijna dezelfde volgwagens in stemmig zwart of nog stemmiger grijs, met bestuurders erin die al even somber kijken.
Een enkele levensgenieter heeft het lef de stemming te doorbreken door zich met een frivool vehikel in de massa te begeven. En alsof dat niet genoeg is durven ze zelfs te laten zien dat ze plezier beleven aan het autorijden. Erg ongepast.
Over een paar maanden lezen we waarschijnlijk iets over een doorstart…
Zwarte dag voor de autohistory.Bertone die zoveel prachtige auto’s heeft ontworpen net als pininferina.Af en toe zie ik een mercedes die een hyundai blijkt te zijn.Auto’s klinken meestal voor geen meter en zien eruit als een ander model van een ander merk.Wil je iets speciaals kom je snel terecht in de supercarclasse.
Kunstenaars verdienen niets, daarvoor ben je kunstenaar en is Bertone Failliet. De waarde komt wel weer eens terug als men er achter komt dat je kunst niet kunt leren op school maar er mee geboren wordt. armoede troef is in dit geval absolute rijkdom :)
KUNST
@Sracerr: de hoogtij dagen van Bertone werden veroorzaakt door van extern gehaalde krachten zoals Marcello Gandini en Georgetto Giugiaro. Zo rond eind jaren 60, 70’er jaren en hier en daar een uitschieter in de 80’er jaren. Daarna is het snel bergafwaarts gegaan.
Nu zagato asjeblieft, wat een vreselijke creaties maken ze…
Laat Victor Müller het niet horen
:’-(
Welcome Chinese Overlords!
Geely moet het maar overnemen, en naast Volvo zetten.