• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Italiaans designhuis Bertone is failliet

Auteur: MrBrown, gepost 10 juli 2014 om 14:38 – 28 Reacties

Bertone Stratos


Het is over en uit voor Bertone. De ontwerper en carrosseriebouwer van diverse legendarische automobielen moet zijn deuren nu echt sluiten.

Bertone had last van een leegrakende portefeuille en en bouwde zodoende binnen 5 jaar een schuld op van circa 31 miljoen euro. Het faillisement hangt dan ook al een tijdje in de lucht. Ondanks vele geruchten kon op korte termijn geen overnamekandidaat gevonden worden. De rechtbank in Turijn was daarom genoodzaakt het faillissement uit te spreken. De merkrechten blijven wel in handen van de familie Bertone.

We kennen Bertone onder andere van diverse Aston Martin’s, de Lancia Stratos, Lamborghini Miura, Citroën BX en Alfa Romeo GT. Maar ook tal van andere modellen en conceptcars werden ontworpen en/of gebouwd door het befaamde Italiaanse ontwerphuis. We pinken een traantje weg en hopen stiekem dat er alsnog een koper opdoemt.

Ook interessant!

  • Ford GT
    Deze autofabrikanten noemden hun modellen simpelweg 'GT'
  • Audi RS e-tron GT rijtest
    Audi RS e-tron GT rijtest video
  • Video: aanloop naar keiharde AMG GT R crash
    Video: aanloop naar keiharde AMG GT R crash
  • Video: Nissan GT-R rijdt pionnen omver

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

bertone, faillissement

Vorig bericht: « Wordt de volgende Bugatti Veyron een hybride?
Volgend bericht: GM moet zelfs reparatiekit terugroepactie terughalen »

Lees Interacties

Reacties

  1. kalax3 zegt

    10 juli 2014 om 14:45

    Even een minuut stilte allemaal..

    Login om te reageren
    • tupperware zegt

      10 juli 2014 om 14:55

      @kalax3:
      Amen.
      De ontwerper van m’n eerste autootje is niet meer.

      R.I.P.

      Login om te reageren
      • pjp911 zegt

        10 juli 2014 om 15:24

        @tupperware: Je zou voor minder failliet gaan.

        Login om te reageren
        • tupperware zegt

          10 juli 2014 om 19:59

          @pjp911:
          Ach, we hebben het hier over de late jaren ’70, voor die tijd was het een grappig bakkie waarmee je alles het snot voor de ogen reed.
          -edit: houd het netjes aub-

          Login om te reageren
      • desjonnies zegt

        10 juli 2014 om 21:48

        @tupperware:
        Zo
        Ik heb er ook één gehad
        Nog altijd in de top drie van mijn favoriet auto;s ooit
        de Innocenti 1300 Cooper,
        Waanzinnig gewoon zo;n ding !

        Login om te reageren
  2. JaxDryke zegt

    10 juli 2014 om 15:04

    Toch vind ik het raar dat je dan niet in de familie, waarvan iets meer dan de helft betrokken is bij het bedrijf, een handje ophoudt, dan wel overlegt om allen iets van het privévermogen in te leveren. Ze hebben allen een privévermogen van minimaal 45 miljoen euro. Als je allen zo’n 5 miljoen inlegt, dan heb je zo 110 miljoen bij elkaar en kan je naast de schuld weg te hebben gewerkt, weer fris beginnen ..

    Ik wist het wel.

    Login om te reageren
    • bofkont zegt

      10 juli 2014 om 15:17

      @JaxDryke: Ze zijn helaas niets voor niets failliet gegaan, dat zou geld in een bodemloze put storten zijn vrees ik. Vind het persoonlijk erg jammer, draag de ontwerpen van bertone een zeer warm hart toe.

      Login om te reageren
    • autogedrocht zegt

      10 juli 2014 om 15:22

      @JaxDryke: als je failliet gaat ben je ook van je schulden af en kun je alsnog opnieuw beginnen.

      Waarom zou je dan je schulden gaan afbetalen?

      Login om te reageren
      • rickvanbuuren zegt

        10 juli 2014 om 15:45

        @autogedrocht: Om een paar redenen te noemen: fatsoen tov. schuldeisers, in stand houden van relaties en vertrouwen met al je leveranciers, imago, …

        Login om te reageren
        • autogedrocht zegt

          10 juli 2014 om 16:05

          @rickvanbuuren: Schuldeisers zijn bijna altijd banken, fatsoen zeg je? Hadden de banken dat maar.

          Verder gaan de beste bedrijven weleens failliet, kost weinig imago.

          Login om te reageren
          • bussie88 zegt

            12 juli 2014 om 03:06

            @autogedrocht: True. Als je schuldeisers grote, onpersoonlijke banken zijn verlies je denk ik weinig qua marktwaarde. Het merk heeft nog steeds veel waarde en zal zeker blijven bestaan/terugkomen. Een van de meest legendarische designstudio’s.

            Login om te reageren
    • lekkaah zegt

      10 juli 2014 om 15:39

      @JaxDryke: Zij gaan pleite met een reden, en die reden is dat zij steeds meer klanten kwijtraken.
      Hoezo zou dat ineens veranderen als zij weer zouden herinvesteren.

      Login om te reageren
  3. mrniesoe zegt

    10 juli 2014 om 15:11

    Weer een icoon kapotgemaakt….

    Login om te reageren
    • Hubert zegt

      10 juli 2014 om 17:37

      @mrniesoe:
      Oh ja, door wie dan???

      Login om te reageren
      • bollegek zegt

        11 juli 2014 om 09:49

        @Hubert: door de mensen die een auto kochten met hun verstand en niet met hun hart.

        Login om te reageren
        • Hubert zegt

          11 juli 2014 om 10:17

          @bollegek:
          Ze hebben genoeg productie-auto’s ontworpen.
          Maar soms zitten de fabrikanten niet meer op je ontwerpen te wachten. Hoe mooi ze ook zijn.

          Login om te reageren
  4. screamer zegt

    10 juli 2014 om 15:12

    Tja, er wordt steeds meer in house gedaan omdat zonodig elk model een grotere of kleinere versie van het “basismodel” moet zijn (zie Audi en vele vele andere merken)

    Dus ze als ze nou veel ingehuurd zouden worden door Chinezen ofzo. of dat een chinees merk ze koopt. Maarja, daar hebben wij in europa niet zo veel aan.

    Login om te reageren
  5. paddoswam zegt

    10 juli 2014 om 15:29

    Voorlopig blijf ik nog met Bertone rondrijden, tijd van de koetsbouw is een beetje afgelopen, Ferrari ontwikkelt nu ook al binnen.

    Denkt even terug aan de tijden met de B.A.T. modellen http://en.wikipedia.org/wiki/Alfa_Romeo_BAT

    Login om te reageren
  6. desjonnies zegt

    10 juli 2014 om 15:35

    Weescht eerlijk, het zijn toch bijna allemaal grijze gehaktballen op de weg tegenwoordig?

    Waar is de tijd gebleven dat een BMW eruit zag als een BMW, een Citroën als een Citroën en een Mercedes een auto was?
    Dat je van een halve kilometer zag dat het een BMW of een Opel was die eraan kwam?

    Alle merken zijn qua techniek, uitrusting en vormgeving zo naar elkaar toegegroeid, dat er weinig reuk of smaak te beleven valt.
    Ik heb zelfs een Alfa Romeo die categorisch weigert te roesten en waar alle onderdelen vast blijven zitten! Ongehoord van die luie Italianen !

    Als jantje morgen met een nouveauté komt, zit het overmorgen op de wagens van Pietje en Klaas.

    Login om te reageren
    • moveyourmind zegt

      10 juli 2014 om 19:43

      @desjonnies:
      Je hebt weer zo gelijk. Tja, als je over de snelweg rijdt is het net of je midden in een rouwstoet terecht bent gekomen.p: één sliert van bijna dezelfde volgwagens in stemmig zwart of nog stemmiger grijs, met bestuurders erin die al even somber kijken.

      Een enkele levensgenieter heeft het lef de stemming te doorbreken door zich met een frivool vehikel in de massa te begeven. En alsof dat niet genoeg is durven ze zelfs te laten zien dat ze plezier beleven aan het autorijden. Erg ongepast.

      Login om te reageren
  7. e1000bmw zegt

    10 juli 2014 om 15:40

    Over een paar maanden lezen we waarschijnlijk iets over een doorstart…

    Login om te reageren
  8. Alfarobert zegt

    10 juli 2014 om 15:58

    Zwarte dag voor de autohistory.Bertone die zoveel prachtige auto’s heeft ontworpen net als pininferina.Af en toe zie ik een mercedes die een hyundai blijkt te zijn.Auto’s klinken meestal voor geen meter en zien eruit als een ander model van een ander merk.Wil je iets speciaals kom je snel terecht in de supercarclasse.

    Login om te reageren
  9. Sracerr zegt

    10 juli 2014 om 16:25

    Kunstenaars verdienen niets, daarvoor ben je kunstenaar en is Bertone Failliet. De waarde komt wel weer eens terug als men er achter komt dat je kunst niet kunt leren op school maar er mee geboren wordt. armoede troef is in dit geval absolute rijkdom :)
    KUNST

    Login om te reageren
    • roppp zegt

      10 juli 2014 om 20:14

      @Sracerr: de hoogtij dagen van Bertone werden veroorzaakt door van extern gehaalde krachten zoals Marcello Gandini en Georgetto Giugiaro. Zo rond eind jaren 60, 70’er jaren en hier en daar een uitschieter in de 80’er jaren. Daarna is het snel bergafwaarts gegaan.

      Login om te reageren
  10. maseratizzzzzzzz zegt

    10 juli 2014 om 18:25

    Nu zagato asjeblieft, wat een vreselijke creaties maken ze…

    Login om te reageren
  11. mipmip zegt

    10 juli 2014 om 20:26

    Laat Victor Müller het niet horen

    Login om te reageren
  12. Ram-G-maN zegt

    10 juli 2014 om 20:55

    :’-(

    Login om te reageren
  13. Esprit_de_Flandre zegt

    11 juli 2014 om 13:03

    Welcome Chinese Overlords!

    Geely moet het maar overnemen, en naast Volvo zetten.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North