• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Renault jaagt klassieke 16 door de bergen van Monaco

Auteur: JordyS, gepost 30 januari 2015 om 23:02 – 29 Reacties

Afbeelding Renault jaagt klassieke 16 door de bergen van MonacoAfbeelding Renault jaagt klassieke 16 door de bergen van MonacoAfbeelding Renault jaagt klassieke 16 door de bergen van MonacoAfbeelding Renault jaagt klassieke 16 door de bergen van MonacoAfbeelding Renault jaagt klassieke 16 door de bergen van Monaco

De Renault 16 en andere historische bolides
Wie houdt van historisch speelgoed doet er goed aan meteen in de auto te stappen en richting Reims te scheuren. Daar is vanavond namelijk de 18e Rallye Monte-Carlo Historique begonnen.

Dit soort evenementen zijn eigenlijk de mooiste, want zo vaak komt het niet voor dat je klassieke rallywagens door de omgeving van Monaco ziet scheuren. Ook Team Renault Classic is dit jaar van de partij, want zij hebben twee Renault 16 TS-bolides afgestoft voor de historische rally. Die auto viert namelijk zijn vijftigste verjaardag en dat moet natuurlijk gevierd worden.

Een van deze Renaults zal bestuurd worden door Jean Ragnotti. Ik was nog niet geboren op het moment dat hij zijn grootste rallysuccessen boekte, maar ik heb me laten vertellen dat hij een behoorlijk potje kon sturen. Dat moet ook wel, want hij won de rally van Monte-Carlo in 1981 met de brute Renault 5 Turbo. Je kunt hem nog tot en me 4 februari spotten, want dan finisht de rally in het prinsdom.

Ook interessant!

  • De comeback van de Renault 4 is nabij!
  • Nederlandse stichting klaagt Renault en Dacia aan
    Nederlandse stichting klaagt Renault en Dacia aan
  • Renault 5 is live met al zijn broertjes
    Nieuwe Renault 5 is live met al zijn broertjes
  • Renault Sport is omgedoopt
    Renault Sport is omgedoopt tot, jawel, Alpine

Nieuwste artikelen

  • Dikste diesel van Marktplaats kan er maar één zijn
  • Wordt klussen aan je auto dan toch weer makkelijker?
  • Gespot – Extreem foute Mansory Urus
  • Officieel: GEEN ban op verbrandingsmotor na 2035!
FacebookTweetPinLinkedIn

Klassiekers, monaco, rally, Renault

Vorig bericht: « Behoorlijk lastig: het dak van je Zonda Roadster verwijderen
Volgend bericht: 4 dudes onder invloed jagen 4 herten…in hun MINI [video] »

Lees Interacties

Reacties

  1. philipf zegt

    30 januari 2015 om 23:17

    Fantastisch mooie wagen!

    Login om te reageren
  2. mrrallycross zegt

    30 januari 2015 om 23:19

    Zouden de coureurs van deze Renault vol gas mogen of zouden ze stapvoets moeten rijden want museumstuk?

    Login om te reageren
    • tombe zegt

      31 januari 2015 om 07:39

      @mrrallycross: zou ik ook graag weten…

      Login om te reageren
    • xiran zegt

      31 januari 2015 om 08:29

      @mrrallycross: hoe snel durf jij met een Auto van 50 jaar?

      Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      31 januari 2015 om 10:26

      @mrrallycross:
      Ik ken Ragnotti, stille en bescheiden man, mijn beste vriend reed ooit -me is al wat ouder- een ex-Ragnotti Renault 5 Turbo Cevennes een trainingswagen van Ragnotti.
      Hij gaf ons goede tips om aan onderdelen te komen bij de Alpine fabriek in Dieppe het tegenwoordige Renault Sport, dit omdat ik de Franse taal goed beheers en met hem kon ouwehoeren.
      Ragnotti heeft één slechte eigenschap: in een wedstijdwagen kan’ie niet langzaam gaan.

      Login om te reageren
  3. mk1racer zegt

    30 januari 2015 om 23:23

    Vet zo’n oude Renault in rally uitvoering. Ik ben afgelopen zomer nog naar Reims geweest. Uiteraard even langs bij het verlaten circuit daar. Heb daar mooie foto’s kunnen nemen. Kwam ook nog een ouwe fransoos aan die een heel verhaal vertelde. Helaas verstond ik er niks van. In Reims is ook nog een auto museum met onder andere een hele dikke Renault Alpine, Citroën BX 4TC, Peugeot 504 van RVS, Citroën SM, wat Formule wagens en heel veel oud spul. Echt een aanrader als je een keer wat andere auto’s wilt zien dan in de gebruikelijke musea.

    Login om te reageren
    • tombe zegt

      31 januari 2015 om 07:38

      @mk1racer: ik zou toch de taal leren als je er op vakantie gaat, zo zie je maar wat een handicap het is

      Login om te reageren
  4. Tonnie zegt

    30 januari 2015 om 23:23

    Ziet er niet uit als een snelle rallye auto, maar wel een leuk bakkie.

    Login om te reageren
  5. norge zegt

    30 januari 2015 om 23:28

    Ik weet om een sjonnie die hier een natte broek van krijgt…Is die R16 van jou ook zo mooi?

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      31 januari 2015 om 00:26

      @norge:
      Geen idee, mijn ouders hebben 2 R16 ts-en gehad, ik heb er goede herinneringen aan.
      Voor die tijd revolutionaire auto’s.

      Login om te reageren
      • e1000bmw zegt

        31 januari 2015 om 10:08

        @jrk68: @norge: R16’s die ken ik nog wel. Mijn vader heeft er legio van gehad. TS-jes, een aantal TX-en. En natuurlijk niet te vergeten: de doodgewone GLS-en.
        Een uit Frankrijk gehaalde TX was overigens de eerste auto waar ik achter het stuur zat…als 3-jarig ventje (op de trailer, dat dan weer wel).

        Login om te reageren
      • mout zegt

        31 januari 2015 om 10:19

        @jrk68: R16 is een klassieker waar ik helemaal geen beeld bij heb. Wat maakte ‘m revolutionair? En hoe komt een wagen die ik als comfortabele D-segmenter inschat op een rally parcours terecht?

        Login om te reageren
        • desjonnies zegt

          31 januari 2015 om 11:13

          @mout:
          Wat hem revolutionair maakt is dat het de eerste middenklasser met een vijfde deur was, dat de productiemethodes die Renault introduceerden met de R16 revolutionair waren, het was de één van de eerste middenklassers met voorwielaandrijving en eigenlijk was het hele concept grensverleggend .
          Zo heeft een R16 bijvoorbeeld geen dakgoten en werden de complete zijpanelen tijdens de productie in één stuk gemonteerd.

          Hier een fillempie over de productie van de R16 in Sandouville, Normandië :

          https://www.youtube.com/watch?v=4RzyE1X9qUQ

          Login om te reageren
          • jrk68 zegt

            31 januari 2015 om 11:20

            @desjonnies:
            Bedankt, ik was net een verklaring aan het tikken met een verwijzing naar je, ben ik klaar staat jouw uitleg er ineens wel.

            Login om te reageren
          • mout zegt

            31 januari 2015 om 11:43

            @desjonnies en @jrk68: Merci!
            Inderdaad space-age techniek naast mijn Volvo 245 uit 1980.
            Nieuwsgierig even Wikipedia ernaast gelegd. Die vullen nog aan: “Hoofdconstructeur Yves Georges propte de 16 vol met de meest vooruitstrevende technieken als torsievering, onafhankelijke wielophanging, een bijna geheel aluminium motor met losse cilinderbussen, voorwielaandrijving en een gesloten koelsysteem met zelfdenkende ventilator.”

            Login om te reageren
          • e1000bmw zegt

            31 januari 2015 om 19:34

            @desjonnies: Je vergeet de ongelijke wielbasis; rechts iets korter dan links.

            Login om te reageren
        • jrk68 zegt

          31 januari 2015 om 11:17

          @mout:
          Het was het prototype voor bijna alle auto’s die er nu rondrijden, in een tijd dat de meeste auto’s nog ponton modellen met een starre aangedreven as waren.
          Ook z’n flexibiliteit was voor zijn tijd ongekend.
          Vergeet niet dat Renault hier mee kwam toen ze ons Wolfsburg nog vastgeroest zaten aan de kever.
          De rest van de beschrijving laat ik met liefde over aan @sjonniepedia….

          Login om te reageren
          • desjonnies zegt

            31 januari 2015 om 13:53

            @jrk68:
            De spijker op zijn kop met die opmerking van je :

            ” Het was het prototype voor bijna alle auto’s die er nu rondrijden, in een tijd dat de meeste auto’s nog ponton modellen met een starre aangedreven as waren. “

            Login om te reageren
  6. w0o0dy zegt

    31 januari 2015 om 00:21

    Voor de jeugdige kijkers (@JordyS: jij dus ook) wat highlights van Ragnotti door de jaren heen. Klein ventje maar damm die kan sturen!
    http://youtu.be/01xpKyI0rXA

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      31 januari 2015 om 08:34

      Inderdaad! http://www.autoblog.nl/video-renault-5-maait-marshall-om-op-spa
      ;-)

      Login om te reageren
  7. gerjan zegt

    31 januari 2015 om 01:05

    doet mij denken aan de Citroën ami 8. Die auto doet met de carbagerun mee. eind februari naar Zweden en noorwegen.

    Login om te reageren
  8. room850 zegt

    31 januari 2015 om 01:22

    Nu maar niet aan puin rijden dan..

    Login om te reageren
  9. KEV9 zegt

    31 januari 2015 om 01:51

    Ik heb een r16 xt gehad. Wat een heerlijke auto was dat.

    Login om te reageren
  10. desjonnies zegt

    31 januari 2015 om 10:28

    In mijn ogen is de Renault 16 DE auto geweest waarmee Renault definitief het stokje heeft overgenomen van Citroën qua innovatief merk.

    Login om te reageren
  11. desjonnies zegt

    31 januari 2015 om 10:31

    En toch deed je geen rallies met een R16, Renault had er veel betere alternatieven voor, zoals de R 8 Gordini 1300 of de Alpine A 110, die laatste was in die tijd de beste van Renault en heeft hen behalve overwinningen in de Monte Carlo ook het wereld kampioenschap gebracht.

    De R16 had geen sportieve ambities, maar was wel een enorm inventief en utilitaire wagen.
    De R16 is dan ook door IEDER populair auto merk gekopieerd

    Login om te reageren
  12. pomoek zegt

    31 januari 2015 om 11:00

    Leuk. Dit is nu zo’n typische auto die in redelijk grote getale de Nederlandse wegen bevolkte in de jaren 70. Vaak zie je in films “die zich in de jaren 70 afspeelden” een paar mini’s, volvo’s en VW’s rondrijden. Dat klopt totaal niet met het daadwerkelijke straatbeeld van toen. Logisch want de auto’s die toen veel werden verkocht, citroen, peugeot, renault, simca, zijn in de loop der jaren allemaal weggerot.

    Login om te reageren
  13. rufctr01 zegt

    31 januari 2015 om 15:59

    Je ziet ze echt nooit meer!

    Login om te reageren
  14. mgmgb zegt

    31 januari 2015 om 20:31

    Mijn ouders hadden er tot een paar jaar gelden ook een, een donkergrijze TX. Prachtige auto, is gelukkig naar een echte liefhebber gegaan.

    Login om te reageren
  15. fapfap zegt

    2 februari 2015 om 14:18

    Wij hebben altijd R16’s gehad, mijn oom importeert en restaureert ze. Die dingen zijn bijna niet kapot te krijgen, motorisch ook niet. Heerlijke auto’s om in te rijden door de versnellingspook aan het stuur. Ik heb er alleen maar goede herinneringen aan.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North