Renault jaagt klassieke 16 door de bergen van Monaco

Auteur: , 29 Reacties

Wie houdt van historisch speelgoed doet er goed aan meteen in de auto te stappen en richting Reims te scheuren. Daar is vanavond namelijk de 18e Rallye Monte-Carlo Historique begonnen.

Dit soort evenementen zijn eigenlijk de mooiste, want zo vaak komt het niet voor dat je klassieke rallywagens door de omgeving van Monaco ziet scheuren. Ook Team Renault Classic is dit jaar van de partij, want zij hebben twee Renault 16 TS-bolides afgestoft voor de historische rally. Die auto viert namelijk zijn vijftigste verjaardag en dat moet natuurlijk gevierd worden.

Een van deze Renaults zal bestuurd worden door Jean Ragnotti. Ik was nog niet geboren op het moment dat hij zijn grootste rallysuccessen boekte, maar ik heb me laten vertellen dat hij een behoorlijk potje kon sturen. Dat moet ook wel, want hij won de rally van Monte-Carlo in 1981 met de brute Renault 5 Turbo. Je kunt hem nog tot en me 4 februari spotten, want dan finisht de rally in het prinsdom.



29 reacties

Een jaar lang je auto voltanken met korting Bepaal zelf wat je betaalt!.
Fantastisch mooie wagen!
Zouden de coureurs van deze Renault vol gas mogen of zouden ze stapvoets moeten rijden want museumstuk?
@mrrallycross: zou ik ook graag weten…
@mrrallycross: hoe snel durf jij met een Auto van 50 jaar?
@mrrallycross:
Ik ken Ragnotti, stille en bescheiden man, mijn beste vriend reed ooit -me is al wat ouder- een ex-Ragnotti Renault 5 Turbo Cevennes een trainingswagen van Ragnotti.
Hij gaf ons goede tips om aan onderdelen te komen bij de Alpine fabriek in Dieppe het tegenwoordige Renault Sport, dit omdat ik de Franse taal goed beheers en met hem kon ouwehoeren.
Ragnotti heeft één slechte eigenschap: in een wedstijdwagen kan’ie niet langzaam gaan.
Vet zo’n oude Renault in rally uitvoering. Ik ben afgelopen zomer nog naar Reims geweest. Uiteraard even langs bij het verlaten circuit daar. Heb daar mooie foto’s kunnen nemen. Kwam ook nog een ouwe fransoos aan die een heel verhaal vertelde. Helaas verstond ik er niks van. In Reims is ook nog een auto museum met onder andere een hele dikke Renault Alpine, Citroën BX 4TC, Peugeot 504 van RVS, Citroën SM, wat Formule wagens en heel veel oud spul. Echt een aanrader als je een keer wat andere auto’s wilt zien dan in de gebruikelijke musea.
@mk1racer: ik zou toch de taal leren als je er op vakantie gaat, zo zie je maar wat een handicap het is
Ziet er niet uit als een snelle rallye auto, maar wel een leuk bakkie.
Ik weet om een sjonnie die hier een natte broek van krijgt…Is die R16 van jou ook zo mooi?
@norge:
Geen idee, mijn ouders hebben 2 R16 ts-en gehad, ik heb er goede herinneringen aan.
Voor die tijd revolutionaire auto’s.
@jrk68: @norge: R16’s die ken ik nog wel. Mijn vader heeft er legio van gehad. TS-jes, een aantal TX-en. En natuurlijk niet te vergeten: de doodgewone GLS-en.
Een uit Frankrijk gehaalde TX was overigens de eerste auto waar ik achter het stuur zat…als 3-jarig ventje (op de trailer, dat dan weer wel).
@jrk68: R16 is een klassieker waar ik helemaal geen beeld bij heb. Wat maakte ‘m revolutionair? En hoe komt een wagen die ik als comfortabele D-segmenter inschat op een rally parcours terecht?
@mout:
Wat hem revolutionair maakt is dat het de eerste middenklasser met een vijfde deur was, dat de productiemethodes die Renault introduceerden met de R16 revolutionair waren, het was de één van de eerste middenklassers met voorwielaandrijving en eigenlijk was het hele concept grensverleggend .
Zo heeft een R16 bijvoorbeeld geen dakgoten en werden de complete zijpanelen tijdens de productie in één stuk gemonteerd.

Hier een fillempie over de productie van de R16 in Sandouville, Normandië :

https://www.youtube.com/watch?v=4RzyE1X9qUQ
@desjonnies:
Bedankt, ik was net een verklaring aan het tikken met een verwijzing naar je, ben ik klaar staat jouw uitleg er ineens wel.
@desjonnies en @jrk68: Merci!
Inderdaad space-age techniek naast mijn Volvo 245 uit 1980.
Nieuwsgierig even Wikipedia ernaast gelegd. Die vullen nog aan: “Hoofdconstructeur Yves Georges propte de 16 vol met de meest vooruitstrevende technieken als torsievering, onafhankelijke wielophanging, een bijna geheel aluminium motor met losse cilinderbussen, voorwielaandrijving en een gesloten koelsysteem met zelfdenkende ventilator.”
@desjonnies: Je vergeet de ongelijke wielbasis; rechts iets korter dan links.
@mout:
Het was het prototype voor bijna alle auto’s die er nu rondrijden, in een tijd dat de meeste auto’s nog ponton modellen met een starre aangedreven as waren.
Ook z’n flexibiliteit was voor zijn tijd ongekend.
Vergeet niet dat Renault hier mee kwam toen ze ons Wolfsburg nog vastgeroest zaten aan de kever.
De rest van de beschrijving laat ik met liefde over aan @sjonniepedia….
@jrk68:
De spijker op zijn kop met die opmerking van je :

” Het was het prototype voor bijna alle auto’s die er nu rondrijden, in een tijd dat de meeste auto’s nog ponton modellen met een starre aangedreven as waren. “
Voor de jeugdige kijkers (@JordyS: jij dus ook) wat highlights van Ragnotti door de jaren heen. Klein ventje maar damm die kan sturen!
http://youtu.be/01xpKyI0rXA
doet mij denken aan de Citroën ami 8. Die auto doet met de carbagerun mee. eind februari naar Zweden en noorwegen.
Nu maar niet aan puin rijden dan..
Ik heb een r16 xt gehad. Wat een heerlijke auto was dat.
In mijn ogen is de Renault 16 DE auto geweest waarmee Renault definitief het stokje heeft overgenomen van Citroën qua innovatief merk.
En toch deed je geen rallies met een R16, Renault had er veel betere alternatieven voor, zoals de R 8 Gordini 1300 of de Alpine A 110, die laatste was in die tijd de beste van Renault en heeft hen behalve overwinningen in de Monte Carlo ook het wereld kampioenschap gebracht.

De R16 had geen sportieve ambities, maar was wel een enorm inventief en utilitaire wagen.
De R16 is dan ook door IEDER populair auto merk gekopieerd
Leuk. Dit is nu zo’n typische auto die in redelijk grote getale de Nederlandse wegen bevolkte in de jaren 70. Vaak zie je in films “die zich in de jaren 70 afspeelden” een paar mini’s, volvo’s en VW’s rondrijden. Dat klopt totaal niet met het daadwerkelijke straatbeeld van toen. Logisch want de auto’s die toen veel werden verkocht, citroen, peugeot, renault, simca, zijn in de loop der jaren allemaal weggerot.
Je ziet ze echt nooit meer!
Mijn ouders hadden er tot een paar jaar gelden ook een, een donkergrijze TX. Prachtige auto, is gelukkig naar een echte liefhebber gegaan.
Wij hebben altijd R16’s gehad, mijn oom importeert en restaureert ze. Die dingen zijn bijna niet kapot te krijgen, motorisch ook niet. Heerlijke auto’s om in te rijden door de versnellingspook aan het stuur. Ik heb er alleen maar goede herinneringen aan.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).