• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Renault koopt Formule 1 team Lotus

Auteur: CasperH, gepost 28 september 2015 om 09:55 – 55 Reacties

Renault in F1 in 2016


Zojuist liet Renault weten dat de overname van het noodlijdende Formule 1 team van Lotus aanstaande is.

Het heeft daarvoor een “letter of intent” ondertekend met Gravity Motorsports S.A.R.L., een bedrijf van Genii Capital SA, dat de technische eigenaar van het Lotus Formule 1 team is.

Het Lotus F1 Team verkeert al een tijdje in financiële problemen, waardoor de overname waarschijnlijk voor een prikkie zal plaatsvinden. In 2016 zullen we dus weer een team met Renault logo’s zien rijden. Renault is al 38 jaar actief in de Formule 1.

Een “letter of intent” is nog geen complete deal, maar het geeft wel aan dat men er hoogstwaarschijnlijk uit gaat komen. Wat de gevolgen van deze move zijn voor klantenteams zoals Red Bull en Toro Rosso is nog niet duidelijk, maar die teams zijn sowieso redelijk klaar met het constante falen van de krachtbronnen uit Frankrijk. Geen exit voor Renault dus, maar een eigen team.

Ook interessant!

  • Renault Sport is omgedoopt
    Renault Sport is omgedoopt tot, jawel, Alpine
  • Een EV met een Formule 1-livery: mag dat?
  • Charles Leclerc beroofd van peperduur horloge
    Het is wéér feest bij team Ferrari
  • De comeback van de Renault 4 is nabij!

Nieuwste artikelen

  • BMW heeft voor iedere Nederlander een 3-Serie gemaakt
  • Mathieu van der Poel klaar voor het veldrijden met zijn Lamborghini Sterrato
  • Dit is de breedste Ferrari Purosangue van Nederland
  • Hoe je flinke korting kan scoren op deze BMW M5 Touring
FacebookTweetPinLinkedIn

Formule 1, Lotus, Racing, Renault

Vorig bericht: « Caption contest: elektrisch vs hybride
Volgend bericht: Mercedes C63 S AMG, nu met 640 pk »

Lees Interacties

Reacties

  1. desjonnies zegt

    28 september 2015 om 09:58

    Ergo : ze gaan de motorproblemen dus onder de knie krijgen. Anders is dit weggegooid geld.

    Login om te reageren
    • toniominestrone zegt

      28 september 2015 om 10:14

      @desjonnies: Natuurlijk, Renault hoort net zo thuis in de F1 als een Ferrari of een Mc Laren.

      Login om te reageren
      • VeniVidiVici zegt

        28 september 2015 om 19:59

        @toniominestrone: Precies, en de kleuren zwart met goud passen ook goed bij de 97T van Senna.. ‘The modern F1 Lotus-Renault car gets a comeback!’
        Iets zegt mij dat Red-Bull hard spijt gaat krijgen in 2016!!!

        Login om te reageren
    • martinus zegt

      28 september 2015 om 10:30

      @desjonnies: Nu rijden de RedBulls al redelijk mee met de Ferraris. En gigantisch sneller dan Honda. Renault heeft een lange geschiedenis in de autosport. En hun motoren hebben in de afgelopen 10 jaar ook een stuk of vier kampioenschappen gewonnen.

      Grootste probleem is de hybride techniek, volgens mij heeft Renault de fundamentele keuze gemaakt om de elektro aandrijving niet ‘in’ de gewone PU te verwerken, en is er daarom nu een achterstand. Dat design eenvoudig wisselen mag niet in het seizoen, juist door regels die er op initiatief vanuit RB-Renault gekomen zijn.

      Gelukkig kunnen ze die designupgrade wel tussen de seizoenen maken.

      Login om te reageren
      • gillesvda zegt

        28 september 2015 om 10:53

        @martinus: Renault heeft het Kampioenschap 4 keer gewonnen met Red Bull op het moment dat het verschil niet meer gemaakt werd door de motoren maar door de aerodynamica. Aan de toenmalige V8’en werden slechts sporadisch nog aanpassingen gedaan en alle merken zaten al ongeveer tegen de limiet van hun vermogen. Het is bij de introductie van hele nieuwe blokken zoals de V6 vorig jaar dat je echt kan zien wie motorisch het verschil kan maken.

        Login om te reageren
        • berlinetta zegt

          28 september 2015 om 11:52

          @gillesvda: Vergeet vooral niet dat Renault ook al eens zelf kampioen is geworden met Alonso.

          Login om te reageren
          • swaffelaer zegt

            28 september 2015 om 12:30

            @berlinetta: En met Schumacher. Al was het toen nog Benneton Renault.

            Login om te reageren
        • r32t zegt

          28 september 2015 om 17:12

          @gillesvda: Haha alleen de v8, vergeet je hierbij alle andere blokken die ze gebouwd hebben in de jaren 80, 90 enz?

          Login om te reageren
          • duess zegt

            28 september 2015 om 18:05

            @r32t:
            Dat ding op de foto stamt uit 1977, toen reed Renault al met een V6 Turbo.
            Met de huidige motor zijn ze te conservatief geweest om vervolgens door te schieten om de Mercedessen bij te sloffen.
            In Austin komen ze met een nieuwe update, Red Bull twijfeld alleen nog of ze hem willen inzetten.

            Login om te reageren
  2. erik64 zegt

    28 september 2015 om 10:00

    Mooi, zou wel erg jammer zijn als Renault uit de F1 zou verdwijnen.
    Ik ga helemaal onder tafel als blijkt dat ze straks een auto hebben die gaat winnen.

    Login om te reageren
  3. norge zegt

    28 september 2015 om 10:00

    Teambaas Alain Prost?

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      28 september 2015 om 10:04

      @norge:

      Todt……….

      Login om te reageren
      • toniominestrone zegt

        28 september 2015 om 10:12

        @desjonnies: Nee, prost stapt in

        Login om te reageren
      • carmasterr zegt

        28 september 2015 om 13:55

        @desjonnies:

        Todt heeft betere dingen te doen.

        Login om te reageren
  4. sjeppie156 zegt

    28 september 2015 om 10:01

    Helaas mijn lotus jasje kan de kast in….

    Login om te reageren
  5. baasbas zegt

    28 september 2015 om 10:02

    Volgend seizoen worden die Red Bulls met geknepen Ferrari blokken in hun hemd gezet door de Renaults… Let maar op.

    Login om te reageren
    • baasbas zegt

      28 september 2015 om 10:03

      Sportieve revanche in de autosport…. hmm.. waar hebben we dat eerder gezien

      Login om te reageren
    • uncivilsum zegt

      28 september 2015 om 10:04

      @baasbas: ik denk dat je een renault bedoeld, de ander is dan waarschijnlijk alweer gecrasht

      Login om te reageren
      • baasbas zegt

        28 september 2015 om 10:09

        @uncivilsum: Point taken

        Login om te reageren
  6. gtwillem zegt

    28 september 2015 om 10:07

    Ik ga de ballen uit mijn string lachen als ze volgend jaar een betere motor hebben dan de Red Bulls…

    Goed om te zien dat een fabrikant er weer instapt. Hopen dat McLaren weer snel op niveau is!

    Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      28 september 2015 om 10:21

      @gtwillem: Haha, ze weten in iede rgeval hoe het niet moet….

      Login om te reageren
      • duess zegt

        28 september 2015 om 18:18

        @dutchdriftking:
        Ja, want 35 overwinningen, 2 wereldtitels bij de rijders en 2 constructeurstitels onder de naam Renault.
        Met Williams werden ze 5 maal op rij wereldkampioen gevolgd door een titel met Benneton, 6 jaar op rij dus.
        4 keer op rij met Red Bull maakt dus 12 wereldtitels in de F1 en daarmee een van de meest succesvolle fabrikanten.

        Hoeveel F1 titels heeft dat merk van jouw er ook alweer?

        Login om te reageren
  7. MARS zegt

    28 september 2015 om 10:07

    Mooi zo, geen gezeik meer van RB!

    Login om te reageren
  8. viezefreddyw zegt

    28 september 2015 om 10:14

    Mooi dat het gaat gebeuren. Zul je net zien dat ze dan iedereen de snot voor de ogen rijdt. Ik gun het ze wel.

    Login om te reageren
  9. mashell zegt

    28 september 2015 om 10:18

    Lotus bakte er niks van dus koopt Renault gewoon haar team terug en dat in een periode dat het met de motoren niet zo goed gaan. Toont toch daadkracht en zelfvertrouwen.

    Login om te reageren
  10. str8six zegt

    28 september 2015 om 10:19

    En nu opgehoepeld met die Faaldonado!

    Login om te reageren
    • Jozo zegt

      28 september 2015 om 10:30

      @str8six: Helaas, Maldonado is al bevestigd voor 2016. Hij brengt gewoon teveel geld mee.
      Benieuwd wie er naast hem komt te rijden als Grosjean naar Haas gaat.

      Login om te reageren
      • sjeppie156 zegt

        28 september 2015 om 11:00

        @Jozo: zou leuk zijn dat maldonado het enige punt is waarom renault lotus niet zou willen

        Login om te reageren
  11. Dutchdriftking zegt

    28 september 2015 om 10:21

    Ach, jammer van Lotus, maar weer fijn voor Renault.

    Login om te reageren
  12. pomoek zegt

    28 september 2015 om 10:26

    Hopelijk in die retro gele zwart witte kleuren?

    Login om te reageren
    • sjeppie156 zegt

      28 september 2015 om 11:00

      @pomoek: 2010 livery was tof

      Login om te reageren
      • kliko zegt

        28 september 2015 om 11:07

        @sjeppie156: Ik vond dat blauw-gele uit (even uit mn hoofd..) 2006 (?) erg mooi!

        Login om te reageren
      • siemi zegt

        28 september 2015 om 14:03

        @sjeppie156: ik vond 2007 mooi. In ING kleuren

        Login om te reageren
    • fmgarcia zegt

      28 september 2015 om 14:47

      @pomoek: 2010 in het geel was super gaaf! Moeten ze echt weer doen!

      Login om te reageren
  13. gregorius zegt

    28 september 2015 om 10:31

    Van een aardig chassis met een top motor naar een aardig chassis zonder top motor.
    + kost veel geld om chassis weer (terug) te ontiwkkelen voor Renault motoren waardoor ze misschien weer achterstand oplopen tov andere teams.

    En ik zie t nog wel gebeuren dat RB en STR gewoon Renault houden. Minder goede Renaults tov het bedrijfsteam; maar dat spreekt voor zich.

    En wie is de volgende? Waar gaat Sauber nog pieken vandaan halen voor volgend jaar? 50 mio van Maldonado die nu weg moet bij Renault?
    Alonso weer terug naar Renault?
    En waar haalt Manor zn pieken vandaan? Afgezien van het feit dat het werk verschaft voor een paar lui is de enige reden dat ze erbij zijn, dat ze de loze grid-straffen voor anderen meer kracht bij kunnen zetten.

    Login om te reageren
    • thefmanl zegt

      28 september 2015 om 10:39

      @gregorius: manor krijgt waarschijnlijk een Mercedes moter

      Login om te reageren
      • gregorius zegt

        28 september 2015 om 10:54

        @thefmanl: Hoorde ik ook op de BBC. Vond dat ze het erg optimistisch brachten. Zou me niks verbazen als de vraagstelling een beetje is veranderd en het antwoord was: MB staat niet negatief tegen over het leveren van een motor aan Manor en vindt t interessant om te zien wat Manor daarmee kan doen.
        Maar ze zullen er vast ook wel voor moeten betalen en/of MB krijgt er weer wat goodwill-tokens voor terug van ome Bernie.
        Uiteindelijk eerst zijn of de geldschieters van Manor er volgend jaar nog steeds zin in hebben. Tijdens Suzuka werd weer eens duidelijk dat ze er niet een beetje voor lul bij rijden, maar gewoon echt voor jan lul. Aan de andere kant, het is nog steeds vermaak.

        Login om te reageren
    • pomoek zegt

      28 september 2015 om 10:51

      @gregorius: Red Bull zal denk ik wel betrokken blijven in de F1, en Sauber vermoed ik ook. Als er geld nodig is kloppen ze wel bij Bernie aan, die heeft in het verleden al vaak genoeg de poeplap getrokken voor laten we zeggen potentieel competitieve teams. Ik vermoed dat Bernie ook wel voldoende druk op Ferrari, Renault en MB weet uit te oefenen om ervoor te zorgen dat RB volgend jaar een mooie motor achterin de auto kan lepelen (ik vlak Honda overigens niet eens uit, best mogelijk dat ze volgend jaar met een winnende motor komen, die jongens schijnen in principe iets moois te hebben ontwikkeld).

      Manor kan wat hem betreft in de stront zakken, die gaat ie niet helpen.

      Login om te reageren
      • W115 zegt

        28 september 2015 om 15:38

        @pomoek: “Gp2 engine whaaah!!”

        Login om te reageren
  14. Rick-dos zegt

    28 september 2015 om 10:42

    Willen ze winnen moeten ze Piquet jr weer in dienst nemen….
    Piquet doet het op commando Maldonado doet het wanneer er weer eens een vonkje niet overspringt in z’n bovenkamer dus daar kun je niet op vertrouwen…

    Login om te reageren
  15. gemaskerdemuchacho zegt

    28 september 2015 om 10:44

    Renault verdient meer credit. Ze hebben ons altijd verwend met heerlijke races. Goed dat ze niet verdwijnen uit de F1. Zonder de lagere Renault race klasses, waren er heel wat minder toptalenten in de racerij.

    Login om te reageren
  16. trustmeiamanengineer zegt

    28 september 2015 om 10:47

    Gaaf, hoe meer echte fabrikanten in de F1 hoe beter. Hoop alleen dat RedBull blijft en ergens een motor kan vinden, de baas heeft al duidelijk gezegd dat ‘ie het voor afgeknepen klantenmotoren niet doet en dan stopt….

    Login om te reageren
  17. awesome zegt

    28 september 2015 om 10:47

    Voor zo ver ik mee gekregen heb, betreft het een meerderheidsbelang. Da t is nog steeds geen 100% Renault team.
    Prost heeft ook zeker geen intentie om teambaas te worden, maar zou enkel een adviserende rol willen.

    Nog een mooi gerucht: Niki Lauda vraagt zich en public af of het niet leveren van motoren aan RedBull de reden is dat Mercedes AMG F1 nauwelijks in beeld is. Hij heeft de race gister zelf gekeken en zag meer Saubers en Honda’s dan zijn eigen merk.

    Login om te reageren
    • awesome zegt

      28 september 2015 om 10:49

      @awesome: http://www.f1today.net/nl/nieuws/205421/ecclestone-straft-mercedes-na-afwijzen-red-bull

      Login om te reageren
  18. clarkson zegt

    28 september 2015 om 11:01

    Goed nieuws! Zat er al dik in, maar mooi om te zien dat ze er toch voor gaan.

    Login om te reageren
  19. KEV9 zegt

    28 september 2015 om 11:13

    Zwaai maar gedag met je motoren upgrade voor rb en tr. Lotus moet nu boven beide teams eindigen om nog meer geld zo te krijgen

    Login om te reageren
  20. berlinetta zegt

    28 september 2015 om 11:55

    Goed nieuws! Ik hoop dat ze Mercedes van de troon stoten.

    Login om te reageren
  21. ericc zegt

    28 september 2015 om 12:00

    Het ziet ernaar uit dat Alonso weg wil bij Mclaren….

    Login om te reageren
  22. kobus1967 zegt

    28 september 2015 om 12:45

    Als ze een circuit kunnen verlichten waarom dan niet beregenen en dan eens kijken wie er boven komt ‘drijven’.
    Spectakel gegarandeert en de motor doet er minder toe.

    Login om te reageren
  23. Esprit_de_Flandre zegt

    28 september 2015 om 13:00

    Met Renault-logo ja?

    Of Infiniti-logo… ?

    Login om te reageren
  24. Calimero zegt

    28 september 2015 om 16:22

    mooi nieuws. En dan een auto in de livery van de Williams-Renault F13 (Zonder Camel reclame) Alleen zal dat wel niet omdat het een Williams is.
    Wat zijn de originele Renault F1 kleuren? geel wit zwart toch?

    Login om te reageren
  25. Calimero zegt

    28 september 2015 om 16:59

    Het zal wel een vervolg worden op de styling van de R30 of zoals in de Formule E

    Login om te reageren
  26. basjez zegt

    28 september 2015 om 20:42

    Heerlijk nieuws! Nu hopen dat Renault ook echt geld in het team gaat stoppen zodat er ook echt gepresteerd kan gaan worden.

    Login om te reageren
  27. boxergt zegt

    28 september 2015 om 23:01

    Dus eerst zorgen we dat iedereen het vertrouwen in onze motoren verliest zodat de teams gaan kiezen voor andere motor leveranciers… Daarna zorgen we dat we achter de schermen alles voor 2017 tip-top in orde hebben en worden dan zonder moeite Kampioen!

    Login om te reageren
    • krantenbak zegt

      29 september 2015 om 13:10

      @boxergt: het is een beetje hip geworden om over die motor te klagen, maar het lijkt al stukken beter te gaan als je van p18 naar p8 kunt rijden…

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North