Zojuist liet Renault weten dat de overname van het noodlijdende Formule 1 team van Lotus aanstaande is.
Het heeft daarvoor een “letter of intent” ondertekend met Gravity Motorsports S.A.R.L., een bedrijf van Genii Capital SA, dat de technische eigenaar van het Lotus Formule 1 team is.
Het Lotus F1 Team verkeert al een tijdje in financiële problemen, waardoor de overname waarschijnlijk voor een prikkie zal plaatsvinden. In 2016 zullen we dus weer een team met Renault logo’s zien rijden. Renault is al 38 jaar actief in de Formule 1.
Een “letter of intent” is nog geen complete deal, maar het geeft wel aan dat men er hoogstwaarschijnlijk uit gaat komen. Wat de gevolgen van deze move zijn voor klantenteams zoals Red Bull en Toro Rosso is nog niet duidelijk, maar die teams zijn sowieso redelijk klaar met het constante falen van de krachtbronnen uit Frankrijk. Geen exit voor Renault dus, maar een eigen team.
desjonnies zegt
Ergo : ze gaan de motorproblemen dus onder de knie krijgen. Anders is dit weggegooid geld.
toniominestrone zegt
@desjonnies: Natuurlijk, Renault hoort net zo thuis in de F1 als een Ferrari of een Mc Laren.
VeniVidiVici zegt
@toniominestrone: Precies, en de kleuren zwart met goud passen ook goed bij de 97T van Senna.. ‘The modern F1 Lotus-Renault car gets a comeback!’
Iets zegt mij dat Red-Bull hard spijt gaat krijgen in 2016!!!
martinus zegt
@desjonnies: Nu rijden de RedBulls al redelijk mee met de Ferraris. En gigantisch sneller dan Honda. Renault heeft een lange geschiedenis in de autosport. En hun motoren hebben in de afgelopen 10 jaar ook een stuk of vier kampioenschappen gewonnen.
Grootste probleem is de hybride techniek, volgens mij heeft Renault de fundamentele keuze gemaakt om de elektro aandrijving niet ‘in’ de gewone PU te verwerken, en is er daarom nu een achterstand. Dat design eenvoudig wisselen mag niet in het seizoen, juist door regels die er op initiatief vanuit RB-Renault gekomen zijn.
Gelukkig kunnen ze die designupgrade wel tussen de seizoenen maken.
gillesvda zegt
@martinus: Renault heeft het Kampioenschap 4 keer gewonnen met Red Bull op het moment dat het verschil niet meer gemaakt werd door de motoren maar door de aerodynamica. Aan de toenmalige V8’en werden slechts sporadisch nog aanpassingen gedaan en alle merken zaten al ongeveer tegen de limiet van hun vermogen. Het is bij de introductie van hele nieuwe blokken zoals de V6 vorig jaar dat je echt kan zien wie motorisch het verschil kan maken.
berlinetta zegt
@gillesvda: Vergeet vooral niet dat Renault ook al eens zelf kampioen is geworden met Alonso.
swaffelaer zegt
@berlinetta: En met Schumacher. Al was het toen nog Benneton Renault.
r32t zegt
@gillesvda: Haha alleen de v8, vergeet je hierbij alle andere blokken die ze gebouwd hebben in de jaren 80, 90 enz?
duess zegt
@r32t:
Dat ding op de foto stamt uit 1977, toen reed Renault al met een V6 Turbo.
Met de huidige motor zijn ze te conservatief geweest om vervolgens door te schieten om de Mercedessen bij te sloffen.
In Austin komen ze met een nieuwe update, Red Bull twijfeld alleen nog of ze hem willen inzetten.
erik64 zegt
Mooi, zou wel erg jammer zijn als Renault uit de F1 zou verdwijnen.
Ik ga helemaal onder tafel als blijkt dat ze straks een auto hebben die gaat winnen.
norge zegt
Teambaas Alain Prost?
desjonnies zegt
@norge:
Todt……….
toniominestrone zegt
@desjonnies: Nee, prost stapt in
carmasterr zegt
@desjonnies:
Todt heeft betere dingen te doen.
sjeppie156 zegt
Helaas mijn lotus jasje kan de kast in….
baasbas zegt
Volgend seizoen worden die Red Bulls met geknepen Ferrari blokken in hun hemd gezet door de Renaults… Let maar op.
baasbas zegt
Sportieve revanche in de autosport…. hmm.. waar hebben we dat eerder gezien
uncivilsum zegt
@baasbas: ik denk dat je een renault bedoeld, de ander is dan waarschijnlijk alweer gecrasht
baasbas zegt
@uncivilsum: Point taken
gtwillem zegt
Ik ga de ballen uit mijn string lachen als ze volgend jaar een betere motor hebben dan de Red Bulls…
Goed om te zien dat een fabrikant er weer instapt. Hopen dat McLaren weer snel op niveau is!
Dutchdriftking zegt
@gtwillem: Haha, ze weten in iede rgeval hoe het niet moet….
duess zegt
@dutchdriftking:
Ja, want 35 overwinningen, 2 wereldtitels bij de rijders en 2 constructeurstitels onder de naam Renault.
Met Williams werden ze 5 maal op rij wereldkampioen gevolgd door een titel met Benneton, 6 jaar op rij dus.
4 keer op rij met Red Bull maakt dus 12 wereldtitels in de F1 en daarmee een van de meest succesvolle fabrikanten.
Hoeveel F1 titels heeft dat merk van jouw er ook alweer?
MARS zegt
Mooi zo, geen gezeik meer van RB!
viezefreddyw zegt
Mooi dat het gaat gebeuren. Zul je net zien dat ze dan iedereen de snot voor de ogen rijdt. Ik gun het ze wel.
mashell zegt
Lotus bakte er niks van dus koopt Renault gewoon haar team terug en dat in een periode dat het met de motoren niet zo goed gaan. Toont toch daadkracht en zelfvertrouwen.
str8six zegt
En nu opgehoepeld met die Faaldonado!
Jozo zegt
@str8six: Helaas, Maldonado is al bevestigd voor 2016. Hij brengt gewoon teveel geld mee.
Benieuwd wie er naast hem komt te rijden als Grosjean naar Haas gaat.
sjeppie156 zegt
@Jozo: zou leuk zijn dat maldonado het enige punt is waarom renault lotus niet zou willen
Dutchdriftking zegt
Ach, jammer van Lotus, maar weer fijn voor Renault.
pomoek zegt
Hopelijk in die retro gele zwart witte kleuren?
sjeppie156 zegt
@pomoek: 2010 livery was tof
kliko zegt
@sjeppie156: Ik vond dat blauw-gele uit (even uit mn hoofd..) 2006 (?) erg mooi!
siemi zegt
@sjeppie156: ik vond 2007 mooi. In ING kleuren
fmgarcia zegt
@pomoek: 2010 in het geel was super gaaf! Moeten ze echt weer doen!
gregorius zegt
Van een aardig chassis met een top motor naar een aardig chassis zonder top motor.
+ kost veel geld om chassis weer (terug) te ontiwkkelen voor Renault motoren waardoor ze misschien weer achterstand oplopen tov andere teams.
En ik zie t nog wel gebeuren dat RB en STR gewoon Renault houden. Minder goede Renaults tov het bedrijfsteam; maar dat spreekt voor zich.
En wie is de volgende? Waar gaat Sauber nog pieken vandaan halen voor volgend jaar? 50 mio van Maldonado die nu weg moet bij Renault?
Alonso weer terug naar Renault?
En waar haalt Manor zn pieken vandaan? Afgezien van het feit dat het werk verschaft voor een paar lui is de enige reden dat ze erbij zijn, dat ze de loze grid-straffen voor anderen meer kracht bij kunnen zetten.
thefmanl zegt
@gregorius: manor krijgt waarschijnlijk een Mercedes moter
gregorius zegt
@thefmanl: Hoorde ik ook op de BBC. Vond dat ze het erg optimistisch brachten. Zou me niks verbazen als de vraagstelling een beetje is veranderd en het antwoord was: MB staat niet negatief tegen over het leveren van een motor aan Manor en vindt t interessant om te zien wat Manor daarmee kan doen.
Maar ze zullen er vast ook wel voor moeten betalen en/of MB krijgt er weer wat goodwill-tokens voor terug van ome Bernie.
Uiteindelijk eerst zijn of de geldschieters van Manor er volgend jaar nog steeds zin in hebben. Tijdens Suzuka werd weer eens duidelijk dat ze er niet een beetje voor lul bij rijden, maar gewoon echt voor jan lul. Aan de andere kant, het is nog steeds vermaak.
pomoek zegt
@gregorius: Red Bull zal denk ik wel betrokken blijven in de F1, en Sauber vermoed ik ook. Als er geld nodig is kloppen ze wel bij Bernie aan, die heeft in het verleden al vaak genoeg de poeplap getrokken voor laten we zeggen potentieel competitieve teams. Ik vermoed dat Bernie ook wel voldoende druk op Ferrari, Renault en MB weet uit te oefenen om ervoor te zorgen dat RB volgend jaar een mooie motor achterin de auto kan lepelen (ik vlak Honda overigens niet eens uit, best mogelijk dat ze volgend jaar met een winnende motor komen, die jongens schijnen in principe iets moois te hebben ontwikkeld).
Manor kan wat hem betreft in de stront zakken, die gaat ie niet helpen.
W115 zegt
@pomoek: “Gp2 engine whaaah!!”
Rick-dos zegt
Willen ze winnen moeten ze Piquet jr weer in dienst nemen….
Piquet doet het op commando Maldonado doet het wanneer er weer eens een vonkje niet overspringt in z’n bovenkamer dus daar kun je niet op vertrouwen…
gemaskerdemuchacho zegt
Renault verdient meer credit. Ze hebben ons altijd verwend met heerlijke races. Goed dat ze niet verdwijnen uit de F1. Zonder de lagere Renault race klasses, waren er heel wat minder toptalenten in de racerij.
trustmeiamanengineer zegt
Gaaf, hoe meer echte fabrikanten in de F1 hoe beter. Hoop alleen dat RedBull blijft en ergens een motor kan vinden, de baas heeft al duidelijk gezegd dat ‘ie het voor afgeknepen klantenmotoren niet doet en dan stopt….
awesome zegt
Voor zo ver ik mee gekregen heb, betreft het een meerderheidsbelang. Da t is nog steeds geen 100% Renault team.
Prost heeft ook zeker geen intentie om teambaas te worden, maar zou enkel een adviserende rol willen.
Nog een mooi gerucht: Niki Lauda vraagt zich en public af of het niet leveren van motoren aan RedBull de reden is dat Mercedes AMG F1 nauwelijks in beeld is. Hij heeft de race gister zelf gekeken en zag meer Saubers en Honda’s dan zijn eigen merk.
awesome zegt
@awesome: http://www.f1today.net/nl/nieuws/205421/ecclestone-straft-mercedes-na-afwijzen-red-bull
clarkson zegt
Goed nieuws! Zat er al dik in, maar mooi om te zien dat ze er toch voor gaan.
Soulmaster zegt
Zwaai maar gedag met je motoren upgrade voor rb en tr. Lotus moet nu boven beide teams eindigen om nog meer geld zo te krijgen
berlinetta zegt
Goed nieuws! Ik hoop dat ze Mercedes van de troon stoten.
ericc zegt
Het ziet ernaar uit dat Alonso weg wil bij Mclaren….
kobus1967 zegt
Als ze een circuit kunnen verlichten waarom dan niet beregenen en dan eens kijken wie er boven komt ‘drijven’.
Spectakel gegarandeert en de motor doet er minder toe.
Esprit_de_Flandre zegt
Met Renault-logo ja?
Of Infiniti-logo… ?
Calimero zegt
mooi nieuws. En dan een auto in de livery van de Williams-Renault F13 (Zonder Camel reclame) Alleen zal dat wel niet omdat het een Williams is.
Wat zijn de originele Renault F1 kleuren? geel wit zwart toch?
Calimero zegt
Het zal wel een vervolg worden op de styling van de R30 of zoals in de Formule E
basjez zegt
Heerlijk nieuws! Nu hopen dat Renault ook echt geld in het team gaat stoppen zodat er ook echt gepresteerd kan gaan worden.
boxergt zegt
Dus eerst zorgen we dat iedereen het vertrouwen in onze motoren verliest zodat de teams gaan kiezen voor andere motor leveranciers… Daarna zorgen we dat we achter de schermen alles voor 2017 tip-top in orde hebben en worden dan zonder moeite Kampioen!
krantenbak zegt
@boxergt: het is een beetje hip geworden om over die motor te klagen, maar het lijkt al stukken beter te gaan als je van p18 naar p8 kunt rijden…