• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Renault recall: half miljoen auto’s met remproblemen

Auteur: CasperH, gepost 23 september 2014 om 08:21 – 16 Reacties

Renault Clio recall


De terugroepactie betreft de Renault Clio IV en de Renault Kangoo 2. Ook in Nederland kan het zijn dat je even bij de dealer langs moet.

Renault Nederland meldt dat er een preventieve kwaliteitscontrole voor de Renault Clio in werking is gesteld, het betreft 12.470 auto’s die worden gecontroleerd op de remmen voor én achter. Bij de voorremmen kunnen beschadigingen zijn ontstaan, waardoor de goede werking afneemt. Vervanging van de remslangen lost dit probleem op. De remmen achter kunnen ook problemen hebben met de borgringen van de remtrommels. Beide problemen worden door Renault kostenloos gecontroleerd en vervangen. Klanten zijn al op de hoogte of worden op de hoogte gesteld door Renault. Het gaat om 12.470 auto’s in Nederland die zijn geproduceerd tussen augustus 2012 en april 2014.

Ook worden er nog 1243 Renault Kangoo’s (gebouwd tussen september 2012 en mei 2013) teruggeroepen naar de dealer, hierbij is het zo dat de remleiding niet goed aangesloten zou kunnen zijn op de ABS computer. Als dit het geval is krijg je uiteraard een waarschuwing op het dashboard, maar desondanks controleert en repareert Renault ook dit euvel. Ook hiervoor geldt dat klanten op de hoogte zijn gebracht of dat ze zeer spoedig een uitnodiging ontvangen om kostenloos bij de dealer langs te gaan.

Er zijn bij Renault Nederland nog geen gevallen bekend waarbij de redenen voor de recall hebben geleid tot daadwerkelijke problemen voor de bestuurders. Voor onze meelezende zuiderburen: in België zou het gaan om ongeveer 15.000 auto’s, wereldwijd gaat het om een kleine 500.000 auto’s.

Ook interessant!

  • Mijn Auto: Renault Mégane RS van Thom
    Mijn Auto: Renault Mégane RS van Thom
  • Hoppetee
    Klaar met files? Probeer dan deze vliegende Renault 4
  • De comeback van de Renault 4 is nabij!
  • Nederlandse stichting klaagt Renault en Dacia aan
    Nederlandse stichting klaagt Renault en Dacia aan

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

clio, kangoo, Renault, terugroepactie

Vorig bericht: « Koopje: Porsche 911 GT3 met slechts 156 kilometers
Volgend bericht: ‘Ford levert nieuw wagenpark Nationale Politie’ »

Lees Interacties

Reacties

  1. RegnuM zegt

    23 september 2014 om 08:50

    “Er zijn bij Renault Nederland nog geen gevallen bekend.”

    Huhwat?

    Login om te reageren
    • CasperH zegt

      23 september 2014 om 09:09

      @RegnuM: dat was inderdaad een wat summier zinnetje. Hij is iets uitgebreid, hopelijk nu wel duidelijk ;)

      Login om te reageren
  2. phaeton zegt

    23 september 2014 om 09:27

    Kan een technisch iemand uitleggen hoe het vervangen van een remleiding voorkomt dat de remmerij verder beschadigd raakt? Hoe een rubberen slangetje hier überhaupt voor zorgt?

    Login om te reageren
    • bastiaangt zegt

      23 september 2014 om 09:50

      @phaeton: Misschien is het nu een slangetje met een beschermhoesje geworden ofzo? Geen idee eigenlijk wat ze precies van plan zijn, maar zo’n soort oplossing is het meestal. Ik weet van de recall van de Fiat Stilo’s met de brekende veren nog, dat ze een metalen “frame” monteerden als huls om de veer. Er zal dus wel iets aangepast worden om het in de toekomst te voorkomen. Dat komt trouwens vaker voor en bij meerdere merken.

      Login om te reageren
      • bastiaangt zegt

        23 september 2014 om 09:52

        @bastiaangt: Oh om mijn verhaal iets duidelijker te maken: “beschadiging bij remmerij” is heel algemeen. Dat ze de slang gaan vervangen, geeft voor mij aan, dat die bewuste slang het beschadigde deel van de remmerij zal zijn. Verwacht geen barsten in remschijven ofzo. ;-)

        Login om te reageren
        • almera-ga16det zegt

          23 september 2014 om 12:46

          @bastiaangt: probleem is dat de remvloeistof bij eventuele lekkage, bij de remmen kan komen. Ook is remvloeistof bijtend en natuurlijk ook slecht voor het milieu. De remslang zou dan neem ik aan vervangen worden en anders gemonteerd.

          Login om te reageren
          • bastiaangt zegt

            23 september 2014 om 14:27

            @almera-ga16det: Helemaal gelijk in, dank u voor de aanvulling.

            Login om te reageren
  3. jack_abarth zegt

    23 september 2014 om 09:35

    Hoe zit het dan met de Peugeot partner en andere soorten?

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      23 september 2014 om 09:39

      @jack_abarth:
      PSA = Peugeot Citroen

      Renault = Renault en de Mercedes Kangoo.

      Login om te reageren
      • desjonnies zegt

        23 september 2014 om 09:39

        @desjonnies:
        En de Nissans Eikel !

        Login om te reageren
  4. eddythedriver zegt

    23 september 2014 om 10:09

    Ik had eerder de indruk dat er bij de Clio IV en de Kangoo problemen zouden zijn met het gaspedaal of het motorvermogen, de eerste zou niet ver genoeg naar beneden kunnen, de tweede zou ernstig tekort schieten…

    Login om te reageren
  5. nielsnl1 zegt

    23 september 2014 om 10:10

    De remkabels konden schuren tegen ‘beschermingskappen’ en zo kapot gaan voor. Achter zaten de kabels niet goed waardoor de trommels konden weigeren. Verder fixt Renault ook het windgeruis door nieuwe raamrubbers te plaatsen (mits je aangeeft dat je er last van hebt) én ze vervangen voor een aantal rubbers in de ophanging die bij sommigen gaan kraken omdat ze snel uitdrogen. Maar het is een fijn autootje als alles werkt :)

    Login om te reageren
  6. jdvrs zegt

    23 september 2014 om 10:20

    Remslang voor is iets te kort waardoor die kan aanlopen tegen de schokdemper. En zo beschadigd kan raken. Achter heb je de borging van de remvoeringen die te slap zijn. Daardoor verbuigen zodat als je de handrem aantrekt er inderdaad weinig tot niks gebeurd. Ik heb er al 1 uitgevoerd. En inderdaad de raamrubbers van het voorste kleine raampje, als je boven de 100 rijdt, hoor je soms gesuis. Ook een modificatie op.

    Login om te reageren
  7. parker zegt

    23 september 2014 om 13:55

    Tsja, verroeste remmen, typisch frans..

    Login om te reageren
  8. endofline zegt

    23 september 2014 om 14:14

    Een remleiding is voornamelijk in stevig metaal, enkel het laatste stukje is in rubber omdat het wiel zou kunnen omhoog veren. Het rubberen stuk is hier te kort gemaakt en schuurt langs een aantal delen. Hierdoor kan het gaan lekken. Bij een lek verlies je onmiddelijk veel remkracht of kan je zelf volledig niet meer remmen. Na een remlek is de kans ook groot dat er remolie op de remschoenen is gekomen. Deze moeten dan volledig vervangen worden. De schoenen zijn poreus dus je kan de remolie er niet af poetsen.

    Renault heeft dit tijdig gezien voor er gevallen met breuken zijn opgetreden. Correcte reactie want zonder remmen vallen is niet echt aan te raden.

    Login om te reageren
  9. schuimbekje3 zegt

    23 september 2014 om 17:08

    Remmen zijn wel een zorgenkindje bij Renault en al meerdere malen bij de Clio… Mijn 2005 Kloojo is gewoon een ramp geweest…
    Remlichten fail bij rijden in de file. (schakelaar smelt stuk), rembekrachtiging fail (omdat ze de druksensor verkeerd hadden gemonteerd af fabriek). Ding at meer remschijven dan een Jeep Cherokee en met een remactie brak zelfs de rechtervoorophanging af. Afgezien van dat heb ik al enkele malen mijn voet (en schoen) verbrandt aan de waterleiding bij mijn voeten (maat 48).

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North