Vergelijking: Ferrari F12berlinetta vs 812 Superfast

Auteur: , 48 Reacties

Gisteren maakten we kennis met de Ferrari 812 Superfast. Ferrari's nieuwste V12 moet de auto met de slechtste badge ooit opvolgen, tijd om ze eens tegenover elkaar te zetten.

En met die slechtste badge ooit bedoel ik niet de auto, die vind ik schitterend. Maar kom op Ferrari, “F12berlinetta”? Ik heb me altijd afgevraagd of het weglaten van de spatie en hoofdletter voor “Berlinetta” wellicht goedkoper was bij de leverancier van de badges en laten we eerlijk zijn: dat is niet de vraag die een naam zou moeten oproepen bij een Ferrari. Maar goed, daar zijn we nu dus vanaf met de 812 Superfast.

Toch doet Ferrari wéér raar met de naam, want Ferrari verstopt daar meestal motorinhoud en aantal cilinders in, maar we hebben hier zeker niet te maken met een acht liter grote twaalfcilinder. Wel een twaalfcilinder, maar de blokinhoud blijft steken op een ander getal: 6.5 liter. En dan komen we weer terug bij die badge-besparingsmedewerker in Maranello, want vier getallen voor 6512 Superfast, dat kon natuurlijk echt niet.

Hoe zit het verder met de F12berlinetta en de 812 Superfast? We zetten de cijfers eerst even overzichtelijk naast elkaar.

 
F12berlinetta
812 Superfast
Cilinders1212
Blokhoek65 graden65 graden
Motorinhoud6262 cc6496 cc
Vermogen740 pk / 8500 tpm800 pk / 8500 tpm
Koppel690 Nm / 6000 tpm718 Nm / 7000 tpm
Topsnelheid340+340+
0-100 km/u3,1 sec2,9 sec
Leeggewicht15251525
Gewichtsverdeling46/54% voor / achter47/53% voor / achter
Lengte in mm46184657
Breedte in mm19421971
Hoogte in mm12731276

Voor beide auto’s geldt: 5 pk bonus door RAM-air en het leeggewicht is na aanvinken van “lightweight options”. Als er iets is wat we duidelijk kunnen afleiden uit bovenstaande tabel, dan is het wel dat de 812 Superfast een evolutie is van de F12berlinetta. Is het oneerbiedig als we het een ingrijpende facelift noemen? Vrijwel alle cijfers komen overeen, een aantal zaken zijn zelfs identiek. De iets ruimere buitenmaten zijn te danken aan iets royaler bemeten bumpers en wielkasten. Toch hebben de twee wel enorm verschillende voorkomens gekregen.

Ferrari F12berlinetta vs 812 Superfast front
Van voren oogt de 812 Superfast iets agressiever door de verder doorlopende koplampunits en de kleine luchtopeningen daar netboven. Alsof hij een beetje fronst, haast. Door het ontbreken van een chromen raamwerk in de centrale luchtopening, oogt ook dat deel van de auto net iets duisterder en dus agressiever.

Ferrari F12berlinetta vs 812 Superfast side
Van de zijkant valt op dat de vloeiende lijnen wat verloren zijn gegaan. Met name de kleine koelopening boven de achterwielen en de extra opening voor de voorwielen maken dat de 812 Superfast iets agressiever overkomt dan de F12berlinetta, die duidelijk een sierlijker, meer klassieke lijn volgt.

Ferrari F12berlinetta vs 812 Superfast rear
Hier gaat Ferrari all-in tunerboy als je het mij vraagt. De F12berlinetta had een opmerkelijke derrière, daar is genoeg over gezegd en geschreven. Je kan die string-tussen-de-billen-look waarderen of niet, maar het oogde in ieder geval minder druk en rommelig dan de 812 Superfast. De Superfast oogt alsof het een Dodge Viper is die een 458 probeert uit te poepen. Ja, ik geloof wel dat ik qua bipspartij een duidelijke voorkeur heb voor de F12berlinetta.

We kunnen uiteraard nog weinig zeggen over de rij-eigenschappen van de 812 Superfast, maar er zal he-le-maal niets mis mee zijn waarschijnlijk. Net zoals er met de F12berlinetta verdomd weinig mis was. Als er één merk is dat zijn huiswerk wat dat betreft altijd keurig doet, dan is het Ferrari wel. Of het uiterlijk een verbetering is kun je je afvragen. Als jullie het geld zouden hebben en beide auto’s zouden nog nieuw te koop zijn, welke zette jij dan op de oprijlaan?



48 reacties

Nog steeds twijfels over de voorkant. De voorkant van de F12 was mooier (imo) maar voor de rest zijn de specs van de 812 heerlijk en de achterkant is so good…
Ik hou het wel bij de F12. Vind ik een van de mooiste moderne Ferrari’s. Prachtig geluid ook. Enige waar ik benieuwd naar ben zijn de all round prestaties. Veel journo’s gaven bij de F12 al aan dat het richting het randje van controleerbaar gaat. Met nog eens 60pk erbij wordt het wel een handfull denk ik.
@e34m5touring: des te leuker om er mee te rijden juist! you feel most alive on the edge of death!
@spykerboy: Als je nooit echt de full potential eruit kunt halen lijkt mij het minder leuk. Onze DB7 is echt niet langzaam. Maar ook niet zo intimiderend dat je er niet volgas mee durft te rijden. Als journo’s (die over het algemeen toch heel behoorlijk kunnen sturen) al zeggen dat de F12 redelijk on the edge is, dan wordt het met meer vermogen niet makkelijker denk ik.
Ik had het idee dat ik het een verbetering vond, maar nu ik ze zo naast elkaar zie.. nee, ik heb meer met de lijnen van de F12; sierlijker, ‘rustiger’, allern die achterkant blijft bijzonder
@ck92: Hier idem
F12 is stiekem mooier…
Mooie Corvette, of “nieuwe” Ferrari
Dit is de enige massaproducent die keer op keer vernieuwende, gedurfde en sierlijke auto’s neer kan zetten en de orderboeken vol krijgt. En zoals bij elke Ferrari sinds de 458 spreekt ook deze mij weer tot de verbeelding… (oké, ook wel van voor dat tijdperk, maar ik vind de F430 zo’n mislukt ding om te zien..)
@jochempie: Ik zou alvast onderduiken voordat @viezefreddyw je komt opzoeken
@Edge: Nee hoor. Hij heeft een mening, dat mag. Ben het er alleen, uiteraard, niet mee eens haha!

Oh ja, ik kies de 812 Superfast!
@viezefreddyw: De styling vind ik overigens het enige nadeel aan de F430 ;)
@Jochempie: De styling is smaakgebonden. Maar ik kan wel meerdere nadelen verzinnen ;-).
@Jochempie: vindt eigenlijk dat de 360 veel lelijker is dan de f430
@granturismocollector: Ja, ik juist niet. De F430 heeft de body van de 360, maar bumpers en lampen die er niet op thuis horen..
Ik denk dat de achterzijde van de 812 al een stuk cleaner zou ogen als de diffuser in hoogglans zwart is gespoten ipv in de carrosseriekleur.
@stefanvts16v: Zat zelf al met hetzelfde idee te spelen. Dit heb ik er iig van gemaakt

http://i.imgur.com/o9kUiWd.png
Zo naast elkaar valt pas op hoe schreeuwerig de 812superfast is. Ik hoop dat ‘ie in het echt een stuk mooier is. Op basis van deze studiofoto’s renders zou ik toch kiezen voor de elegantie van de F12.
Zijkant van de F12 vind ik fraaier, voor en achterkant van de 812 hebben mijn voorkeur.
Als ik eerlijk moet zijn vind ik de f12 mooier
Waarom gaan al die v12s naar 6,5 liter
Ik zou de 805 nemen. Mooiere agressievere look. En inderdaad wat CasperH zegt.. je moet houden van die stringkont.. dat vond ik altijd het lelijkste aan die auto. Dit is bij de 805 beter.
@freewarefreak: * 812 * .. zucht ..it’s friday.. i’m not forout to burn..
@freewarefreak: 805; ik dacht even dat peugeot met een concurrent voor de s-klasse zou komen ;)
Die achterkant van de F12 is echt zoveel mooier, veel rustiger. De kenteken plaathouder is ook heel subtiel ontworpen. Voorkant van de 812 heeft dan wel weer mijn voorkeur.
De achterkant van de 812 is vergeleken met die van de F12 veel mooier en bruter.
Achterkant té future.
De naam is wel heel karig.
Je hebt er helemaal niets aan, maar de cilinderinhoud gedeeld door de naam levert 8 op:
6496/812=8
bijna alsof ze de cilinderinhoud in een V8 hebben willen proppen…
@peidur: hier klopt iets niet… illuminati…
Blijf bij mijn eerste indruk: de F12 is mooier. De 812 lijkt door die extra welvingen over de flank meer frontoverhang te hebben (optisch).
blegh Ferrari blijft maar hokken uitpoepen. Al die agresieve modellen, wanneer komt er weer eens een understated model a la de 599 GTB. Dat oogt een stuk rustiger en minder stressig
Prijsverschil
De 812. Sjonge, wat een mooie auto weer. Maar die naam? “Superfast”.. Beetje jammer/overdreven, vind ik. Misschien gewoon 812S? Dan is er ook nog plaats voor een 812SS(cuderia). ;)
@vroom11: idd wie is de halve tamme die bij Ferrari de namen bedenkt; Ferrari laferrari, Ferrari 812 Superfast. En laatst nog SF17-Jules Bianci
@piquet1986: bianchi
Veel te veel poespas als je het mij vraagt. Hij is trouwens meer gewijzigd dan ik op voorhand dacht.

De verhoudingen van de F12 zijn top, mooie lange motorkap en korte dikke kont, vond hem alleen te druk vormgegeven met als toppunt die lelijke string achterop.
Dan is het toch bijzonder dat de facelift 812 nog drukker vormgegeven is, en het minst geslaagde, de kont, nog lelijker is geworden. Zelfs dusdanig dat de F12 bijna elegant en sierlijk lijkt.

Het moge duidelijk zijn, ik sla beide over en ga nog even verder dromen over de 599 GTB, perfectie ten top, en ook al meer dan snel genoeg!
De 812 mocht ik de keuze kunnen maken, en puur en alleen om de achterkant van de auto, heb die van de F12 nooit mooi gevonden, moet wel zeggen dat ik de C-styl een raar uiterlijk hebben vergeleken met de F12, waar hem dat in zit kan ik dan weer niet duidelijk weerleggen helaas
Van mij mag het ook een 360 Modena zijn, is al een enorme stap vooruit op wat ik normaal gesproken rij.
Wat?! Geen handbak??
Enige wat ik denk bij deze auto; “Goh, wat is een Dodge Viper eigenlijk smaakvol ontworpen.”
Ja, gevoel is bevestigd. Toch heel veel liever de F12. Maar nogmaals, Ferrari groeit heel erg op je. De 488 vind ik nu echt wel gaaf terwijl ik die eerst een enorme achteruitgang tov de 458 vond. Dus nu de F12, over een jaar nogmaals kijken welke ik beter vind.

PS, het nieuwe interieur is wel een mega verbetering.
De 812, omdat de nieuwe altijd ‘beter’ is.
F12 op alle fronten mooier. Die 812 hebben goed verneukt. Auto voor voetballers en rappers. Doe mij maar een mooie sierlijke Ferrari
Hmm geef mij de 599 maar. Dat is een schitterende auto. De f12 met die brede grijns als gril en een opgepakte string als kont vind ik niet mooi. De 812 wat ik zo op de foto’s zie had zowaar een brain fart van een tuner kunnen zijn. Maar wie weet in de toekomst. De nieuwe Ferrari’s moeten bij mij even rijpen. De 458 vond ik in het begin ook afschuwelijk.
De 812 heeft een ontzettend giftig ontwerp. Ik ben nu al enthousiast, hoewel de F12 misschien wat smaakvoller is. Toch heb ik ergens het gevoel dat de 812 straks één van m’n favoriete Ferrari’s gaat worden.
Wel gedurfd om de achterkant van een Lambo er op te plakken.
Alleen nog die kenmerkende Lambo achterlichten en je ziet het verschil niet.
De F12berlinetta vond ik vanaf het begin al een erg geslaagde auto en vind m zeker een stuk mooier dan de 812 Superfast.
De 812 vind ik mooier vanwege de zijkant die oogt net wat vloeiender

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).