• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Volvo LCP 2000: Vergeten Concept Car wordt 30 jaar

Auteur: CasperH, gepost 3 juni 2013 om 09:59 – 28 Reacties

Afbeelding Volvo LCP 2000: Vergeten Concept Car wordt 30 jaarAfbeelding Volvo LCP 2000: Vergeten Concept Car wordt 30 jaarAfbeelding Volvo LCP 2000: Vergeten Concept Car wordt 30 jaar

Volvo LCP 2000 concept
Dertig jaar geleden werd er door Volvo al gespeeld met gedachten die nu aan de basis staan van vrijwel elke moderne auto. Dit is de LCP 2000.

De LCP 2000 van Volvo was een conceptcar die 30 jaar geleden geïntroduceerd werd op een conferentie in Stockholm. Waar die conferentie over ging? Over het milieu. Jep, hippieconcept from the eighties-alert!

De letters LCP stonden voor Light Component Project en het idee voor de auto ontstond in 1979 naar aanleiding van een idee over een elektrische auto uit 1976. De LCP 2000 moest een lichtgewicht, rijdbaar prototype worden van een extreem zuinige auto. In die tijd betekende dat: maximaal 1 op 25, oftewel 4 liter peut per 100 kilometer gebruiken en niet meer. Er moesten minstens twee volwassenen in de auto passen en het geheel mocht niet meer wegen dan 700 kilo. Klinkt een beetje als een Volkswagen XL1, maar dan dertig jaar geleden.

Er werden vier LCP 2000 conceptcars ontwikkeld, elk met wat kleine verschillen in techniek maar met hetzelfde eigenaardige uiterlijk: een wigvormige tweedeurs hatchback met een vreemde, rechtop staande achterdeur die diende als toegang naar de achterbank. Er zijn wat overeenkomsten te vinden met de jaren later geïntroduceerde Volvo 480.

Er werden twee motorvarianten gebruikt: een 1.3 liter grote driecilinder lichtgewicht magnesium (!) turbodiesel met 50 pk en een gietijzeren 1.4 liter driecilinder turbodiesel met 90 pk. De laatste werd gekoeld door de motorolie, waardoor gewicht bespaard kon worden door onderdelen van de koelingsinstallatie weg te laten. Deze motor liep ook op koolzaadolie, frituurlucht standaard. De LCP 2000 was voorwiel aangedreven via een CVT of een handgeschakelde vijfbak.

Voor de gewichtsbesparing werd uitgebreid gebruik gemaakt van plastic, magnesium en aluminium voor alle onderdelen van de auto. De deurframes waren zelfs van koolstofvezel, een relatief onbekend materiaal in die tijd. Van productie kwam het nooit omdat we in de jaren ’80 als consument nog schijt hadden aan het milieu en onze overheden nog niet met subsidies strooiden voor dit soort projecten.

De LCP 2000 wordt tegenwoordig nog tentoongesteld in het officiële Volvo Museum, mocht je het interessant vinden om de auto eens in het echt te zien.

Ook interessant!

  • Zo gaat de nieuwe generatie Volvo's eruitzien
  • Genesis X Concept is woestaantrekkelijk
  • Video - Audi RS6 GTO Concept in detail
  • Jeep Magneto Concept is nieuw en volledig elektrisch

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

concept, Diesel, Lichtgewicht, vergeten-concept, Volvo

Vorig bericht: « Video: speedART SP81-CR is bruut gorgelende Cayman
Volgend bericht: Video: Koenigsegg Hundra maakt gehakt van Bugatti Veyron »

Lees Interacties

Reacties

  1. desjonnies zegt

    3 juni 2013 om 10:07

    En later, jaren later kon je hem bestellen bij Volvo als 480……………………
    Geinspireerd of Volvo’s 1800 ES.
    Ook een toppertje.

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      3 juni 2013 om 10:15

      @desjonnies:
      Dat jaren en jaren later valt best mee, de 480ES kwam in 86 op de markt, 3 jaar later dus.

      Login om te reageren
    • E34M5Touring zegt

      3 juni 2013 om 10:43

      @desjonnies: Had ook een Concept BX Break geweest kunnen zijn vind ik. Doet ie me meer aan denken dan de 480Es.

      Login om te reageren
      • Haakie zegt

        3 juni 2013 om 13:16

        @E34M5Touring: En de BX was weer gebaseerd op de Volvo Tundra. Een andere conceptcar van Volvo. Dan is de cirkel weer rond.

        Login om te reageren
  2. Lustigson zegt

    3 juni 2013 om 10:11

    Cool! :-D

    Login om te reageren
  3. rodnet zegt

    3 juni 2013 om 10:14

    Lijkt meer op een Citroen dan op een Volvo

    Login om te reageren
    • screamer zegt

      3 juni 2013 om 10:45

      @rodnet: inderdaad, ik moest denken aan de Citroen SM

      Login om te reageren
  4. roberto zegt

    3 juni 2013 om 10:17

    “Vergeten Concept Car”.. hou dat maar zo ook!

    Login om te reageren
    • autogedrocht zegt

      3 juni 2013 om 10:23

      @roberto: je gaat voor originaliteitsprijs?

      Login om te reageren
      • roberto zegt

        3 juni 2013 om 10:24

        @autogedrocht: Dan had ik niet op Autoblog moeten zitten denk ik..

        Login om te reageren
  5. keesje1987 zegt

    3 juni 2013 om 10:18

    Blij dat ze die vergeten zijn…

    Login om te reageren
  6. Alfarobert zegt

    3 juni 2013 om 10:38

    Net wat Rodnet zegt.Als ze er geen Volvo op hadden gezet,had iedereen gedacht dat het een Citroen was.

    Login om te reageren
  7. rocky zegt

    3 juni 2013 om 10:40

    Op een of andere manier doet het mij denken aan een Citroen. Trouwens, ik vind zuke postings top! (Vooral doorgaan!)

    Login om te reageren
  8. hammerman zegt

    3 juni 2013 om 10:44

    Mijn jongste dochter van vier vindt hem leuk, vooral door het feit dat je achterin achteruit mee kunt. En dus is hij cool… ;-)

    Login om te reageren
  9. bsxc2 zegt

    3 juni 2013 om 10:49

    Een 1.4 turbodiesel met 90 pk, dat is nu nog erg veel!

    Login om te reageren
  10. Hupke zegt

    3 juni 2013 om 10:52

    Dat koelen van de motor via de olie om gewicht te besparen vind ik anders best wel clever gevonden.

    Login om te reageren
  11. mout zegt

    3 juni 2013 om 11:01

    Voor de ‘Citroëm’-reacties: Klik ff op het ‘Volvo Tundra’ linkje.

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      3 juni 2013 om 12:37

      @mout: Ja, maar dat lag aan Bertone. Wie heeft deze eigenlijk getekend?

      Login om te reageren
      • mout zegt

        3 juni 2013 om 12:50

        @Esprit_de_Flandre: Voorruit, overhang voor en portierlijnen lijken zó hard op de Tundra, dat ik vermoed dat het ook Bertone is, of anders een vingeroefening van de technici bij Volvo op basis van een paar proto’s.
        Als ik het aan Google vraag, wil die het wel met me eens zijn op http://www.allcarindex.com/auto-car-model/Sweden-Volvo-LCP-2000/. Maar hoe betrouwbaar is die bron?

        Login om te reageren
  12. thomaz zegt

    3 juni 2013 om 11:22

    Als je dit zo leest vraag je je af waar de vooruitgang zit de afgelopen 30 jaar.

    Login om te reageren
    • Svenska_Aeroplan_AB zegt

      3 juni 2013 om 12:26

      @thomaz: marketing

      Login om te reageren
      • thomaz zegt

        3 juni 2013 om 12:29

        @Svenska_Aeroplan_AB: LOL

        Login om te reageren
  13. imaginenl zegt

    3 juni 2013 om 11:43

    Loremo probeert dit kunstje in een zelfde opstelling al een tijdje na te doen maar krijgen er geen productierijp model uit.

    Login om te reageren
  14. replicant zegt

    3 juni 2013 om 11:54

    Mooie vondst Casper.. Leuk dit, die vergeten concepts..

    Login om te reageren
  15. Esprit_de_Flandre zegt

    3 juni 2013 om 12:30

    En was destijds vast heel futuristisch…

    Login om te reageren
  16. ej20g zegt

    3 juni 2013 om 12:43

    Het is een Volvo, dus dit ding is gewoon ontzettend cool.

    Login om te reageren
  17. toyotafortuner zegt

    3 juni 2013 om 17:03

    Ik zie vooral een Volvo 480 met Citroen SM neus. En da’s heel prachtig!

    Login om te reageren
  18. lemans96 zegt

    3 juni 2013 om 18:19

    Ik zeg: Mooi verder vergeten…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North