
Dertig jaar geleden werd er door Volvo al gespeeld met gedachten die nu aan de basis staan van vrijwel elke moderne auto. Dit is de LCP 2000.
De LCP 2000 van Volvo was een conceptcar die 30 jaar geleden geïntroduceerd werd op een conferentie in Stockholm. Waar die conferentie over ging? Over het milieu. Jep, hippieconcept from the eighties-alert!
De letters LCP stonden voor Light Component Project en het idee voor de auto ontstond in 1979 naar aanleiding van een idee over een elektrische auto uit 1976. De LCP 2000 moest een lichtgewicht, rijdbaar prototype worden van een extreem zuinige auto. In die tijd betekende dat: maximaal 1 op 25, oftewel 4 liter peut per 100 kilometer gebruiken en niet meer. Er moesten minstens twee volwassenen in de auto passen en het geheel mocht niet meer wegen dan 700 kilo. Klinkt een beetje als een Volkswagen XL1, maar dan dertig jaar geleden.
Er werden vier LCP 2000 conceptcars ontwikkeld, elk met wat kleine verschillen in techniek maar met hetzelfde eigenaardige uiterlijk: een wigvormige tweedeurs hatchback met een vreemde, rechtop staande achterdeur die diende als toegang naar de achterbank. Er zijn wat overeenkomsten te vinden met de jaren later geïntroduceerde Volvo 480.
Er werden twee motorvarianten gebruikt: een 1.3 liter grote driecilinder lichtgewicht magnesium (!) turbodiesel met 50 pk en een gietijzeren 1.4 liter driecilinder turbodiesel met 90 pk. De laatste werd gekoeld door de motorolie, waardoor gewicht bespaard kon worden door onderdelen van de koelingsinstallatie weg te laten. Deze motor liep ook op koolzaadolie, frituurlucht standaard. De LCP 2000 was voorwiel aangedreven via een CVT of een handgeschakelde vijfbak.
Voor de gewichtsbesparing werd uitgebreid gebruik gemaakt van plastic, magnesium en aluminium voor alle onderdelen van de auto. De deurframes waren zelfs van koolstofvezel, een relatief onbekend materiaal in die tijd. Van productie kwam het nooit omdat we in de jaren ’80 als consument nog schijt hadden aan het milieu en onze overheden nog niet met subsidies strooiden voor dit soort projecten.
De LCP 2000 wordt tegenwoordig nog tentoongesteld in het officiële Volvo Museum, mocht je het interessant vinden om de auto eens in het echt te zien.








En later, jaren later kon je hem bestellen bij Volvo als 480……………………
Geinspireerd of Volvo’s 1800 ES.
Ook een toppertje.
@desjonnies:
Dat jaren en jaren later valt best mee, de 480ES kwam in 86 op de markt, 3 jaar later dus.
@desjonnies: Had ook een Concept BX Break geweest kunnen zijn vind ik. Doet ie me meer aan denken dan de 480Es.
@E34M5Touring: En de BX was weer gebaseerd op de Volvo Tundra. Een andere conceptcar van Volvo. Dan is de cirkel weer rond.
Cool! :-D
Lijkt meer op een Citroen dan op een Volvo
@rodnet: inderdaad, ik moest denken aan de Citroen SM
“Vergeten Concept Car”.. hou dat maar zo ook!
@roberto: je gaat voor originaliteitsprijs?
@autogedrocht: Dan had ik niet op Autoblog moeten zitten denk ik..
Blij dat ze die vergeten zijn…
Net wat Rodnet zegt.Als ze er geen Volvo op hadden gezet,had iedereen gedacht dat het een Citroen was.
Op een of andere manier doet het mij denken aan een Citroen. Trouwens, ik vind zuke postings top! (Vooral doorgaan!)
Mijn jongste dochter van vier vindt hem leuk, vooral door het feit dat je achterin achteruit mee kunt. En dus is hij cool… ;-)
Een 1.4 turbodiesel met 90 pk, dat is nu nog erg veel!
Dat koelen van de motor via de olie om gewicht te besparen vind ik anders best wel clever gevonden.
Voor de ‘Citroëm’-reacties: Klik ff op het ‘Volvo Tundra’ linkje.
@mout: Ja, maar dat lag aan Bertone. Wie heeft deze eigenlijk getekend?
@Esprit_de_Flandre: Voorruit, overhang voor en portierlijnen lijken zó hard op de Tundra, dat ik vermoed dat het ook Bertone is, of anders een vingeroefening van de technici bij Volvo op basis van een paar proto’s.
Als ik het aan Google vraag, wil die het wel met me eens zijn op http://www.allcarindex.com/auto-car-model/Sweden-Volvo-LCP-2000/. Maar hoe betrouwbaar is die bron?
Als je dit zo leest vraag je je af waar de vooruitgang zit de afgelopen 30 jaar.
@thomaz: marketing
@Svenska_Aeroplan_AB: LOL
Loremo probeert dit kunstje in een zelfde opstelling al een tijdje na te doen maar krijgen er geen productierijp model uit.
Mooie vondst Casper.. Leuk dit, die vergeten concepts..
En was destijds vast heel futuristisch…
Het is een Volvo, dus dit ding is gewoon ontzettend cool.
Ik zie vooral een Volvo 480 met Citroen SM neus. En da’s heel prachtig!
Ik zeg: Mooi verder vergeten…