Nissan 370Z Nismo: waardig slotakkoord?

Gepost op 22-01-2013 om 15:06 door - 32 Reacties »

Nissan 370Z Nismo
Nissan komt met een update van de 370Z Nismo, op basis van de 370Z facelift. De extra sportieve Nismo is in de VS al jaren op de markt, maar komt nu voor het eerst ook naar Europa.

Op een speciaal Nismo-evenement trok de fabrikant gisteravond het doek van de scherpe 370Z. De welbekende 3,7 liter V6 levert nu geen 328, maar 344 pk. Dit maximumvermogen wordt bij 7.400, in plaats van de 7.000 standaardtoeren geleverd. Het koppel kreeg een o-zo-lichte update naar 370 Nm (was 362 Nm).

Al met al zorgen de kleine tweaks er voor dat de sportiefste Nissan onder de GT-R net even wat rapper en agieler aanvoelt. De 0-100 sprint duurt met 5,2 seconden net iets langer dan 5 tellen.

Naast de brede bodykit met achtervleugel staat de Nismo op lekker concaaf 19″ lichtmetaal, met 245/40 en 285/35-bandjes er omheen. Ook ligt hij 10 mm lager bij de grond, en hebben de vering, dempers, en remmen een upgrade gekregen.

Nissan 370Z Nismo

Voor de Nederlandse markt is de auto echter niet interessant, want hier raakt Nissan de 370Z aan de straatstenen niet kwijt. Niet omdat het een slechte auto is, maar omdat de 3,7 liter V6 vrij dorstig is, en veel CO2 uit de dubbele uitlaat puft. Ons belastingstelsel zorgt er daarom voor dat de prijs verre van concurrerend is: de coupé begint op 74.400 euro (PDF), en dat is, evenals bij de Scooby WRX STI, bijna voor de helft aan belastingen.

Vorig jaar werden er vier 370Z’s op gele platen gezet (in 2011: 24). Het huidige model loopt dan ook alweer een tijdje mee, en als je nu in Nederland mee wilt doen, dan moet je met een gedownsizede viercilinder komen. Gelukkig voor de liefhebbers zwellen de geruchten over een 370Z-opvolger de laatste tijd weer aan. Naar verwachting wordt het model zelf kleiner, en gaan we inderdaad een fors kleinere motor onder de kap vinden.

Tot die tijd moet Nissan het met dit soort modellen in Europa hebben van landen die nog niet een belastingstelsel als het onze hebben. De 370Z Nismo zal hier geen hoge ogen gooien, en dat is jammer, want het ziet er wel uit als een auto waarmee je flinke pret kunt beleven.

32 reacties   toon alles
Heerlijke auto! Misschien leuk voor over een paar jaar. Maar goed, er zijn er niet zoveel…
Zit eigenlijk te wachten op een Silvia opvolger, veel leukere, lichtere, kleinere auto’s waarvan je dat vermogen gewoon niet verwacht.
5,2 sec is heel snel, maar bijzonder is het niet. Een 328i doet al 5,9 tellen.
Dit is echter wel een van de weinige echte mannenauto’s en dat maakt hem wel stoer.
@berlinetta: lijkt me niet wen E46 328i dan, de E46 330i doet het in 6,5 namelijk..
Een goede vertaling van het Engelse agile is wendbaar.
@Dino2400: lenig, of behendig, dacht ik.
Als wendbaar het hoogst haalbare was, werd iedere auto wel uitgerust met zwenkwielen.
Jammer van die CO2-tax, want het vern**kt het straatbeeld van Nederland. Overal zie je van die koekblikken rijden, terwijl dit soort auto’s, zonder belastingen, ook betaalbaar zijn. Maargoed, het is helaas niet anders..
Kun je toch zien wat die Tax doet. De 350Z was zelfs in NL redelijk succesvol. En volgens mij is de 370Z in landen waar al dat geneuzel minder speelt, niet zo heel veel duurder dan de 350Z. Bovendien is hij op alle fronten (als 370Z) flink aangepakt. 74k is op zich niet eens zo heel gek als je kijkt wat je krijgt. 344pk, full options interieur, die RevMatch koppeling etc. Denk dat je bij de concurrent goed je best moet doen om deze specs voor dat geld mee te krijgen. Helaas heeft ie de badge niet mee (en blijkbaar vinden veel klanten dat toch belangrijk).
Die upgrade zit waarschijnlijk al lang in alles 370Z’s… Kwestie van unlocken :D

http://www.autoblog.nl/gratis-opties-unlocken-door-softwarehack
Was een 370z standaard niet al spijkerhard geveerd? (gelezen ergens, geen ervaring)
@baasbas: Zou kunnen, maar een lager verbeterd onderstel wil niet noodzakelijk zeggen dat die stugger is als een ‘gewone’ 370Z
1o mm lager, dit ding staat nog steeds op hoge poten man
@bmwe46csl: Ja te hoog voor jou en de andere petje’s bij McDonalds.
@luuktb: onderbouw die mening is ff
@bmwe46csl: Nou een simpele profiel schets aan de hand van jou reacties van de afgelopen dagen.
En aan gezien je als 14 jarig jochie al met M-badges loopt te zwaaien , weet ik genoeg als er een 316 staat.
Dikke bak!

Een voordeel van de tax; je rijdt in NL hierdoor wel iets exclusiever als je er een bezit…
Is dit niet een topic voor onze Neelie Kroes in Brussel ? Door de Co2-tax is Nissan bijvoorbeeld niet in staat om te kunnen concurreren op onze markt….’t is maar n gedachte…
@Megakix: Ik ben bang dat ze gaat zeggen: jullie kunnen wel elektrische mueslibakken maken, dus loop niet te janken. De technologie hebben ze immers in huis.
Toch ben ik meer fan van de 350Z.
Lichter, zelfde blok etc.

Wtf is dit trouwens voor zin?
. De 0-100 sprint duurt met 5,2 seconden net iets langer dan 5 tellen.

Typisch geval van: ‘You don’t say?’
Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, aanmelden kan HIER!