Het noodlijdende PSA, fabrikant van Peugeot en Citroën, is van plan extra in het Franse personeelsbestand te snijden. Bovenop de 11.200 al aangekondigde banenverliezen wil het 1.500 extra arbeidsplaatsen schrappen.
Bovenstaande werd eerder vandaag door een vakbondsleider in de media gebracht, PSA ontkent noch bevestigt het verhaal.
Het nieuws zal niet als een grote verrassing komen, PSA was in 2013 van alle autofabrikanten de grootste daler op de Europese automarkt. Voor zover er groei wordt geboekt is dit in het buitenland, waar de productie ook steeds meer naar zal verschuiven.
Eerder deze week liet PSA weten met de Chinese fabrikant Dongfeng en de Franse overheid in gesprek te zijn over een kapitaalinjectie. Beide partijen zouden 750 miljoen euro meenemen, in totaal wil PSA 3 miljard euro aan kapitaal aantrekken.
kiasoulrocks zegt
Net nu naar mijn mening Peugeots mooi worden wordt het verliesgevend. Was bij Opel ook het geval. Met andere woorden: bouw saaie en lelijke auto’s om te overleven!
alcantara zegt
@kiasoulrocks: Bouw snelle luxe wagens om te overleven ipv die guitige koffiemolen-gebakjes. De Duitse merken die zich aan die formule houden maken namelijk nog wel gewoon dikke winst.
Esprit_de_Flandre zegt
@alcantara: Het zijn nochtans ook de koffiemolen versies van die Duitsers die het best verkopen. Mensen betalen graag voor een badge blijkbaar.
Het bewijs: “Premium”-merken Audi en BMW verkopen meer dan Peugeot, terwijl Peugeot toch een mooi pakket producten heeft. Ipv een 308 kopen blijkbaar veel mensen liever een A3 of 1-serie, want “Premium”… Zucht.
reistje zegt
@kiasoulrocks: Welke jaren van Opel heb je het over?
kiasoulrocks zegt
@reistje: nu
reistje zegt
@kiasoulrocks: de Opels van 15-20 (en meer) terug vond ik geweldig.
Maar als ik kijk naar de gemiddelde Opel van nu.
Ik weet niet wanneer jij Opels dan wel mooi vond?
kiasoulrocks zegt
@reistje: de huidige modellijn vind ik toch echt tig keer beter dan die Opels van pak em beet 10 jaar terug..
mdemooistelettervanhetalfabet zegt
Aha, binnenkort een artikel over stakingen bij fabrieken van PSA in Frankrijk dus.
audifreak zegt
Ja, dat is dan uiteindelijk de logische consequentie als je jarenlang inferieure auto’s op de markt brengt. Wie gaat voor kwaliteit rijdt Duits, zo simpel is het. (Al is er altijd een klein kliekje dat tegen beter weten in volhoudt dat het niet zo is, maar dat is eigenlijk alleen maar omdat ze te trots zijn om hun ongelijk toe te geven).
m4ple zegt
@audifreak: Duits is kwalitatief goed, maar vergeet Japans niet, niet stuk te krijgen
mashell zegt
@audifreak: wat is kwaliteit? Als het gaat om het aangename gevoel dat de kunststoffen in het interieur bij aanraking geven gaat zijn die Duitse dure 3 inderdaad onovertroffen. Als het gaat om gewoon niet stuk gaan en blijven rijden, ben je volgens de statistieken bij de Japanners maar ook bij de Fransen veel beter af.
moveyourmind zegt
@audifreak: Zelf rijdt ik Saab, maar desondanks ben ik het met je eens dat dat Duitse spul niet stuk te krijgen is. In mijn 9-5 zit een kilometerteller van Duits fabrikaat en die zet er zelfs na drie ton de kilometers er nog net zo makkelijk bij als toen hij nieuw was. En het mooie is dat dat ding er nog makkelijk twee ton bij kan schrijven. Toch om heel eerlijk te zijn maak ik me wel eens zorgen, dan ben ik bang dat de teller stuk gaat terwijl de auto nog makkelijk een paar keer de wereld rond kan rijden.
moveyourmind zegt
@moveyourmind: on topic, ik hoop dat het tij weer keert voor Peugeot. Heb wel een zwak voor dit merk door de mooie modellen die ze door de jaren heen heeft gebouwd. Zoals de 404, 504, 205 GTI, 607 en 407 SW en de huidige 408.
rob68 zegt
Vond Peugeot altijd wel goede auto,s maken, maar jij weet er meer van lees ik…
drijver zegt
Krijg je er van als je niet meedoet in landen als de vs en china (citroen is wel in china maar wat aan de late kant).
Ben je ineens wel erg afhankelijk van sales in zuid europa.
kiasoulrocks zegt
@drijver: sinds 1992 is ook nou ook weer niet zo jong hè..
kiasoulrocks zegt
@kiasoulrocks: in China
drijver zegt
Daar komt bij dat citroen veel klandizie kwijt is door af te stappen van hun unique selling point. En dan te bedenken dat een lijn stuitergebakjes de naam ds mag dragen. Heiligschennis!
drijver zegt
@kiasoulrocks: ik heb begrepen dat de boel daar pas echt ging lopen met de komst vd ds lijn. En dan nog alleen voor citroen.
freezzr zegt
Ze kunnen beter alvast iets meer mensen eruit mikken met die emotieloze 308 op komst…
azenomei zegt
In La France halen ze de fakkels, hooivorken en guillotines maar weer van zolder. Tijd om te staken, dingen in brand te steken en directieleden te gijzelen!!!
kingdecay zegt
Ach, geen ramp. Er zullen ongetwijfeld ergens op onze planeet wel weer een paar duizend andere mensen uit de werkloosheidsstatistieken verdwijnen omwille van deze hypothetische bedrijfsingreep. Of dat is toch wat een op onder andere menselijkheid en redelijkheid gefundeerde samenleving zou doen veronderstellen.
desjonnies zegt
Probleem is dat PSA altijd een reorganisatie cq grote ontslagronde in Frankrijk vor zich uit heeft geduwd.
Toen PSA het noodlijdende Chrysler Europe (Simca en Sunbeam -later Talbot) moest overnemen, hebben ze de Britse fabriek in Ryton bij Coventry, gooiden ze 1 van hun meest productieve productiefaciliteiten dicht waar o.a. praktisch alle snelle Peugeots werden gebouwd.
Dit omdat men bang was voor problemen in eigen land, dat ontslagen in Frankrijk tot dalende verkopen zouden leiden en omdat Frankrijk qua arbeidsverhoudingen gewoon Communistisch georganiseerd is.
Zonder een politiek leider a la Thatcher is er voor Frankrijk en de Franse economie geen toekomst, pleur de beuk er maar in en laat ze de boel maar kapot staken.
Zolang Franse leiders hun maîtresses belangrijker vinden dan het reorganiseren van de Franse economie, zal het nooit meer wat worden met dat land.
En daar betalen wij in the end de rekening voor, binnen de EU was de Frans- Duitse balans altijd van levensbelang.
Oh, heb trouwens in België en Frankrijk een paar van die 308’s zien rijden, hartstikke mooie wagen om te zien, hoef je je niet voor te schamen.
Mocht ik kleiner gaan rijden, staat deze zeker op de lijst!
Ik heb gezegd.