Donkere wolken boven samenwerking GM en PSA

Auteur: , 18 Reacties

PSA is niet happy met de resultaten van de samenwerking met GM en overweegt investeringen van het Chinese Dongfeng. Volgens de laatste geruchten stapt GM echter uit de samenwerking als de Chinezen investeren in PSA.

Donkere wolken boven samenwerking GM en PSA

PSA Peugeot Citroën “bezint” zich volgens ANP op het plan om samen met GM kleine en middelgrote auto’s te bouwen. Dit omdat er potentieel veel minder kostenbesparing met die samenwerking gerealiseerd kan worden dan de verwachte 2 miljard dollar over de komende 5 jaar, waarvan 1 miljard in 2016 al bereikt zou moeten worden. De samenwerking tussen de beide concerns houdt onder meer in dat productiefaciliteiten gedeeld worden, zo zou onder meer de volgende generatie van de Opel Zafira bij PSA gebouwd kunnen gaan worden.

PSA kampt echter met flinke problemen. Het wordt flink geraakt door de teruglopende autoverkopen in met name Europa, de cijfers over het derde kwartaal tonen aan dat de omzet op jaarbasis is gedaald tot 12,1 miljard euro. Dat is een daling van 3,7 procent en binnen de afdeling Automotive (PSA heeft ook nog een bank en een onderdelenleverancier) daalde de omzet zelfs met 5,8 procent tot 8 miljard euro.

PSA wil volgens ingewijden minstens 3 miljard euro ($4,11 miljoen dollar) vers kapitaal aantrekken van het Chinese Dongfeng en die potentiële investering zou wel eens een belangrijke rol kunnen gaan spelen. Probleem is echter dat Dongfeng in China concurreert met SAIC. Dat bedrijf werkt in China samen met GM en dus zou GM uit de toch al niet zo stabiele samenwerking met PSA willen stappen als Peugeot de investeringen van Dongfeng besluit aan te nemen. Een kapitaalinjectie van Dongfeng in ruil voor aandelen zou het aandeel van GM in PSA (GM heeft een belang van 7 procent in PSA) ook verkleinen. Overigens werkt Dongfeng al samen met PSA om de modellen van PSA in China te slijten.

De laatste geruchten over de investering van Dongfeng zijn dat de gesprekken moeizaam verlopen maar dat PSA hoopt om eind november een niet-bindend, globaal samenwerkingsverband te ondertekenen. De kritiek in Frankrijk zwelt ondertussen aan omdat de Fransen bang zijn dat Peugeot zijn Franse karakter zou kunnen verliezen als de Chinezen een belangrijk deel van PSA overnemen. Die kritiek is ondertussen zo fel opgelaaid dat de Minister van Industriële Vernieuwing Arnaud Montebourg de potentiële deal al publiekelijk heeft moeten verdedigen. “PSA is een Frans bedrijf en blijft een Frans bedrijf, maar PSA is een bedrijf met serieuze problemen en het doel is het bedrijf dat 100.000 mensen in dienst heeft weer gezond te krijgen” aldus Montebourg tegenover Le Parisien.



18 reacties

Wie wordt er Vakantieauto van het jaar in de FUN categorie, bekijk het HIER!
Waarschijnlijk is PSA het er niet mee eens dat GM een 8.0 V8 in de 107/C1 wilt stoppen..
Ik snap ook niet wat GM met psa doet.. Als er een autoconcern weinig vernieuwends te bieden heeft dan is het psa wel. Stelletje rommelhokken.
@lambo4all: Nou, let op je woorden. De nieuwe DS-lijn van Citroën is wel heel erg mooi. Peugeot, die hebben de RC-Z.
@snorrie11: mooi? Ja (de citroen dan), vernieuwend? Nee! Het is op dit moment het concern dat overal een beetje achteraan hobbelt. Ze komen met niks nieuws en behalve de wat afwijkende styling zijn er nul redenen om deze te verkiezen boven een ford/open/volkswagen.. Vind je het gek dat ze minder verkopen..
@lambo4all: Overal achteraan hobbelt? Wat dacht je van de nieuwe dashboard opstelling? Is even wennen, maar daarna is het heel fijn, altijd goed zicht op de tellers en een heerlijk klein en dik stuur in je knuisten. Daarnaast is PSA een van de besten in diesels, al jaren, en waren ze de eerste met een diesel-hybride. Om nog maar te zwijgen over het even simpel als briljante Hybrid Air…

Niet vernieuwend? Hou toch op joh.
@motoragent: tuurlijk het zal wel allemaal bullshit zijn wat ik zeg, Maar als je even naar de realiteit kijkt zie je dat niemand buiten frankrijk die hokken koopt. En of het nou linksom of rechtsom is, dat komt omdat ze niks nieuws of onderscheidends bieden! Ho wat een nieuws, andere dashboard lay out. Is dat nou hét grote nieuws?
@lambo4all: Wat voor “vernieuwing” zit er dan in de huidige Opels? En in die Koreaanse Chevrolets? En terwijl we bezig zij, bij Fiat of VW of Renault-Nissan of…
@lambo4all: ik dacht dat het toppunt van kortzichtigheid wel bereikt was, maar nee, er is altijd een overtreffende trap!!

Ben benieuwd of dit berust is op persoonlijke ervaringen of dat je alleen maar graag wilt meepraten?!

Ot: Persoonlijk vond ik de samenwerking al niet echt passen. Niet dat GM slechte auto’s maakt, maar in 90% van hun gamma zit totaal geen emotie!
@ds3thp: ja joh ze staan tegenwoordig in de rij voor die peugs en citroenen.. Ohnee ze verkopen geen drol. En waarom komt dat dan he? Omdat ze zo geweldig gebouwd zijn en zo lekker rijden zeker..
@lambo4all: heb je mij horen zeggen dat het goed gaat met de verkopen?!

Het ging mij om je statement.

Persoonlijk vind ik dit ook het grootste nadeel aan AB; er zijn teveel mensen die zomaar iets roepen over een merk en tegelijk eigenlijk voorbij gaan aan het onderwerp van het bericht.

Succes met verder spammen zou ik zeggen!
GM..

Denk dat de chinezen toch wat meer in psa zullen stoppen om het groot/gezond te krijgen dan GM. Daar is PSA slechts het assistentje..
Mijn vader zijn vorige 406 was naar Franse normen vrij degelijk, maar zijn huidige 3007 zijn turbo heeft het een week geleden begeven, rustige chauffeur, laat motor altijd na een ritje nadraaien ivm afkoeling turbo.

Een maat zijn peugeot 407 is een van de slechtste auto’s die hij ooit gehad heeft, vele elektronicaproblemen van in het begin al, ruitenmechanisme van slechte kwaliteit, de auto heeft amper 150000 km…

Ik denk dat er werk aan de winkel is bij Peugeot…
@Volvo_440_turbo: Dat is meer een kwestie van geluk of pech hebben denk ik (net zoals bij elk merk). Mijn DS3 dieseltje doet mij na meer als een 100.000km’s nog steeds probleemloos rondrijden. Terwijl ik haar af en toe echt aftrap, snel optrekken, leuke (snelle) landweggetjes opzoeken en ga zo maar door. En behalve een stoel die niet meer versteld kon worden nog niets mee gehad. Dus zo onbetrouwbaar is die franse meuk niet altijd.
ps, de turbo heeft het na 67000km begeven
Opel kan met niemand samenwerken. Zie ook het Fiat-debacle. Ze willen van alles en kunnen niets. Wir leben auto’s….. Welke????
PSA heeft heus dingen onder controle. Brengen, zonder meer, aparte auto’s uit.
Maar er is één ding wat me eigenlijk altijd tegenvalt bij Franse auto’s; de versnellingsbak.
Ongeacht welke, Renault, Peugeot, Citroën. Niks strak Duits/Japans schakelen. Gewoon de pook in een gat steken en hopen dat’ie in de juiste versnelling staat. Zelfs een nagelnieuwe Renault Mégane RS waar ik April j.l mee gereden heb. Teleurstellend!
Toch jammer van zo een sportieveling, daar is dat juist zó belangrijk. Dan mag VAG problemen hebben met hun DSG bak, maar die schakelen wel verschrikkelijk snel en mooi al ze wél werken. En goed schakelende Franse automaat moet ik nog mee maken.
(Nieuw of oud, met óf zonder problemen)
@numpty: Daar moet ik je gelijk in geven, mijn 307 is een heerlijke auto, maar die versnellingsbak…

Ook raar dat ze tegenwoordig nog vast blijven houden aan die 5-bak, is eigenlijk niet meer van deze tijd.
Ik denk dat GM-Opel is de echte zombie onder de producenten: helemaal nul innovatie (ze hebben nu pas een eigen common rail diesel!) en een klanttevredenheid en betrouwbaarheid waar FSO-Polonez zich voor zou schamen.
Zie hadden dan ook meer te winnen had bij de samenwerking dan PSA.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).