De Dacia Logan roest nu al

Auteur: , 52 Reacties

Het zal even schrikken zijn voor marxx, maar het is echt waar.

Volgens onze vrinden van de Autotelegraaf moeten alle Logans van voor 1 januari 2007 worden gecontroleerd. Op de Roemeense thuismarkt is namelijk gebleken dat bij sommige Logans roestvorming op de achterschermen plaatsvindt. Aangezien de Logan in Roemenië al langer leverbaar is, zijn de problemen daar eerder aan het licht gekomen. In Nederland zou het gaan om ongeveer 1000 exemplaren.



52 reacties

2de regel, vrinden ipv vrienden!
-edit: got it!-

maar das wel erg snel ja..nu al roest. net als een tijdje terug bij de Veyron onder de spoiler:O
daar gaat het opgebouwde vertrouwen in het merk weer
Wat een gezeur. Die mensen geven de auto alsnog een behandeling na. Kan toch gebeuren, zeker bij het eerste type. En dan nog, productiefout op iets van hoe lang geleden? Dat is nog altijd beter dan een mechanisch defect aan bewegende delen, of een constructiefout!
Vrinden is gewoon oud-Nederlandsch. Niets mis mee!
Chris is zelf alleen niet oud-Nederlandsch, daar is wel iets mis mee
Ja, dit is wel jammer, dat doet het merk geen goed. Terwijl het echt wel leuke autootjes zijn, vind ik.
Dat laatste moet natuurlijk gelezen worden met een knipoog, en niet als belediging!!!
Aangezien de Logan concurreerd met roestbakken heeft het nu z’n unieke concurrentie positie verloren.
Het kost niks en het is niks!
Zelf een Renault zonder kinderziektes is een uitnodiging voor het pannespook!
herstel: concurreert
Kan ‘ieder’ merk gebeuren natuurlijk, maar voor Dacia is het wel jammer. Dacia heeft te kampen met een dun imago’tje, en dit helpt niet.

Ik zou zelf trouwens nooit een Dacia kopen…denk ik. Dan liever 2de-hands VW.
Ik vind het wel een grote fout! Mijn sletje (Toyota Starlet) uit ’90 heeft een verzinkte carrosserie en roest nog steeds niet! In 1990 stond het verzinken van carrosserien in de kinderschoenen. Als je 15 jaar later met een nieuwe auto komt waarvan het plaatwerk gaat roesten heb je echt wel iets fout gedaan!
Ze mogen l niet klagen, het blijft een cheap ass model, dus als je al gaat zeuren om wat roest ;)

Nee, grapje, als je een auto koopt verwacht je idd datie niet direct gaat roesten. Ik vind het overigens wel mooi dat ze de wagens in kwestie weer opkalfateren. Voor hetzelfde geld hadden ze gewoon gezegd dat het de schuld van de eigenaars was door steenslag ofzo
@ dotternetta,

als het überhaupt waar is, voor mij is de Telegraaf een roddelkrant, en z’n autobroertje zal er wel niet veel beter aan toe zijn..

@ redactie,

is dit geverifieerd ergens? officiële reacties misschien? andere publicaties?
@ Dotterna: nou, als je dan in een comment leest dat de Veyron ook last had van roest… welke fabrikant maakt dan de grootste fout? Ik probeer maar te zeggen dat het niet alleen Dacia is of Renault die met roest problemen kan krijgen, het kan de beste fabrikant overkomen.
Ik heb nog een AutoBild met in koeienletters ‘DER ASTRA ROSTET’ erop…
@Markus: ik kan me herinneren dat dat geen roest was bij de Veyron.
@ Robert, ML, Sjaaky: hahahahaha wat een onzin!

De fabriek hoeft alleen bij de volgende productieronde wat extra maatregelen te nemen. Deze bestaande roestprobleempjes, als iemand zich uberhaupt meldt, regelt de coulante dealer wel.
Roest?
wat heerlijk retro!
Past helemaal bij een merk als Dacia.
@Dotternetta verzonken chassis bestaan bijna niet in autoland. Alleen Audi doet het nog. Alle andere fabricanten plakken een auto in elkaar van verzonken plaat (das iets anders als dat je een heel chassis onder dompel in een grote bak zink)
En dan gaat het wel eens mis, vorig jaar in de krant stond nog in de krant dat modellen als volvo en mercedes flink kunnen roesten!

Dacia schrijft trouwens dat de klanten de laatste versie van roest protectie kunnen krijgen, is iets anders als dat je auto anders gaat roesten!
@auto-gek: ik had het over de carresorrie
ahum carrosserie
karresorry is wel toepasselijk bij Dacia :)
gutgut. Wat een dramatische titel toch weer. ;) Ik ben in elk geval nog steeds fan van deze auto.
Zie ook heel veel relatief nieuwe VW busjes die roesten, en de Mercedes C-klasse uit de jaren 90 kon er ook wat van, net als veel Seat Ibiza’s.
Over roesten gesproken: was er laatst niet iets op tv over Fiat Stilo’s waarvan een veer kapot roestte?
In de huisregels wordt gevraagd om even na te lezen alvorens te posten, zodat fouten eruit gehaald kunnen worden. Ook even doen, wouter!
jammer voor Dacia die eindelijk weer een beetje vertrouwen vergaarde.
Italian Car Driver
@ Tinos: Eerst goed je huiswerk maken voordat je wat zegt. Dit heeft niets te maken met roest, maar alleen dat ze spontaan af kunnen breken :)
tja .. het heeft voornamelijk met de natuurlijke eigenschappen van het basismateriaal te maken .. niet helemaal onoverkomelijk .. weet zeker dat we hier met een storm in een glas water te maken hebben ..
go dacia .. go ..
Dat de dacia is opgebouwd uit oudere Renault onderdelen was bekend maar dat ie ook ouderwtse Renault roest heeft is wel erg jammer.
Roest op een Dacia, die dingen mogen alleen om hun uiterlijk al niet de weg op!
Zal wel aan het soort wegenzout liggen.
voor de carrosserie geldt het zelfde……. kijk maar eens rond in de moderne auto fabrieken!
Geeft maar weer eens aan hoe subversief berichtgeving kan zijn en vooral kan inwerken.

Er zijn meerdere merken, waar het roestsyndroom weer en ook andere narigheden opduiken, kostenreductie zij dank, en dat zijn heus niet alleen de goedkope merken……………
@bakkerst: internationaal persbericht is als volgt…

Renault and Dacia are preparing to carry out a service operation which will allow their customers to take advantage of the latest technical improvements carried out in their plants. This service call only concerns models of Logan Saloon cars manufactured in Romania and Russia up until the end of 2006.

This operation (an additional injection of protective wax) is to allow customers to take advantage of technical breakthroughs free of charge, in order to improve their vehicles’ protection, especially against climatic attacks.
As it is indicated in the vehicle maintenance log book and the 6-year anti-corrosion warranty, when the vehicles are next serviced, Renault and Dacia will also carry out an anti-corrosion inspection and will perform any necessary servicing. This is because Renault and Dacia, always concerned about the quality of their vehicles, have noticed in some cases the presence of oxidation in the back wheel arch of certain Logan Saloon cars manufactured in Romania and Russia.

This localized oxidation is caused by a water inlet in the back wheel arch, as a result of manual operations which were not correctly carried out during the
manufacturing process (putty application and/or the positioning of a plug). The necessary corrective actions have been carried out in-plant, to ensure the best
manufacturing quality, especially during putty application, an operation which requires dexterity.

These measures will be confirmed in writing to the customers concerned.
@ Chris,
das een grapje
Tja daar kun je natuurlijk op wachten oostblok met de franse slag !
Scooperdepoep
Als ze het netjes oplossen toch niks aan de hand?
Voor 8 mile een berg auto hoor, niks voor mij maar
wel top voor een klein budget, vooral die lange versies,
megacool! hahaha
…”maar das wel erg snel ja..nu al roest. net als een tijdje terug bij de Veyron onder de spoiler:O”…

Bij een auto van 8K€ verwacht dat er wel s iets niet helemaal inorde kan zijn. Nog netjes van ze dat ze dan de auto’s terug halen en laten we wel wezen, zo erg is dat nou ook weer niet…op het achterscherm. Ik bedoel, dat is geen steunbalk ofzo.
Maar euh…roest op een auto van een miljoen!?!?
Even gezocht naar Veyron + roest:

rider schrijft,

20 July 2007 om 8:26
he nick waar haal jij die wijsheid vandaan? chassis is inderdaad uit aluminium met carbon panelen. chroom-molybdeen is geen duurdere variant van rvs! rvs is roest vast staal. chroom molybdeen is staal met een chroom toevoeging om het sterker te maken en als bijkomend voordeel roest het ook iets minder snel, maar het kan wel roesten. rvs zeker niet!
de carosserie is uit carbon gemaakt, een monocoque en niet aluminium. blijft natuurlijk de vraag wat die bruine vlekken daar doen!? ik kan alleen maar verklaren dat het het isolatiemateriaal is die op de binnenkant van de carosserie gemonteerd is en dat die door de extreme hitte-ontwikkeling van de titanium uitlaat aan het uitdrogen is. de toplaag van dit materiaal bestaat uit een soort van aluminium-folie die wel wat hitte kan verdragen met er onder een soort van bruine glasvezelwol. als nu de toplaag barst, door wat dan ook, wordt die bruine onderlaag zichtbaar. want inderdaad, op die plaats bevinden zich geen roestgevoelige onderdelen.

De Veyron roestte dus niet :)

Ps: een beetje was op een roestige plaat spuiten, zoals Dacia nu gaat doen, zal het probleem niet oplossen, als de plaat al roest gaat het gewoon verder..
Tektyl is achterhaald omdat je het vocht opsluit.
klinkt dramatischer dan het is. de Golf II was volgens mij al volledig verzink (als ik persmateriaal me goed voor de geest haal) dus dat praatje over die Toyo gaat dit keer geloof ik eens niet op.
@ Italian Car Driver: ja maar de verklaring van Fiat Nederland waarom de Stilo’s in Nederland niet terug hoefden naar de garage voor een modifactie en de Stilo’s in de rest van Europa wel, was dat er in Nederland ander strooizout wordt gebruikt dan in bijv. Duitsland. Blijkt trouwens niet waar te zijn maar goed, zout + breuk in veer = doorroesten, toch?
Goedkoop = duurkoop!
http://autoworks.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=17768&Itemid=12
hele site vol met nieuws vooral over terugroep acties…….
hehe mijn ouwe hebben de logan gekocht en hij rijdt fijn en heeft veel opties voor zon prijs, niks negatief aan tenzij dat je instelling is
tjah, is toch van Renault? Geen wonder da ge er dan vodden mee krijgt!
Een stukje uit “Für den Dacia Logan auf die Warteliste” in weltonline:

“Der Logan ist ein Auto, das die Reduktion auf das Wesentliche mit einem bestechenden Maß an Nützlichkeit verbindet. Ein Auto, das sich zugleich den Kategorien von Coolness und In-Sein konsequent verweigert. Dennoch ist jeder zweite Käufer eines Logan Kombi deutlich unter 40 Jahre alt. Meist sind es Väter oder Mütter in jungen Familien. Sind das alles Menschen, die für ein Auto keinerlei Begeisterung empfinden? Auch hier hilft der Blick ins Internet, zur Logan-Community: “Mein neues Prachtstück”, schreibt “Betty” aus Neuenrade.

Auch das ist Emotion – vielleicht eben eine andere, als wenn man für einen Porsche viel Geld ausgibt.

Durchgängig zufrieden sind die Logan-Fahrer mit der Qualität ihres Wagens. Je einfacher ein Auto, umso weniger kann kaputt gehen – diese Überzeugung dient manchem als Kaufgrund in Sachen Dacia und wird vom Logan offensichtlich bestätigt. Auch “Thora” sieht sich derzeit nach einem Dacia um – nachdem er die Probleme mit seinem Renault leid ist. Die Tochter ist manchmal eben schöner als die Mutter, auch wenn man auf sie etwas warten muss”
Vrienden,
Ik ben rechtstreeks van een 3 jaar oude lease Alfa 156 Sportwagon in de LeaseLogan gestapt op 27 maart 2006.
Daarvoor had ik een lease Volvo V40. Ik wilde geen hoge bijtelling meer vandaar.

Vanaf de proefrit tot nu (60.000 km) heb ik een enerme lol met deze auto.
Ik zit werkelijk perfect. Veel beter als in de Alfa en Volvo.
Het rijgedrag is gewoon prima. Ik lig uiteraard niet onder de auto om te kijken of er roest is, maar ik heb sterk het idee dat dit niet het geval is. Morgen gaat hij voor de 60.000 beurt. Ik zal eens vragen howel mij dat als lease rijder niet zoveel interessert.
Dus mensen, heb je lak aan status, kopen dat ding.

gegroet
Paul
Gaan we doen! Wat een ruimte in dat ding . . .
Voor de volledigheid: voor de Dacia Logan worden wel degelijk verzinkte plaatdelen gebruikt. Het enige verschil met een aantal andere fabrikanten is dat het verzinkingsproces niet d.m.v. electrolyse wordt voltrokken.

http://www.dacialoganmcv.nl/

[ Ger ]
Ik rij al jaren nu in een clio en nog nooit iets ernstigs gehad.
Toch heb ik deze bij een tectyleer bedrijf laten behandelen.
Dus een extra tip voor alle dacia rijders mischien voor hun eigen vertrouwen .

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).