Rijtest: 346 pk sterke Seat Leon Cupra

Auteur: , 64 Reacties

Zigzaggend tussen de regendruppels ren ik de deur binnen. “Hoi, ik kom de Leon Cupra halen. Je weet wel die met 346 pk.”

Seat Leon Cupra VDV video

En nee, er zijn van het huidige model Leon geen exemplaren van de band gerold met aandrijving op alle vier de wielen. Alle 346,6 pk’s (om precies te zijn) mogen dus via de voorwielen proberen deze witte Leon te katapulteren naar onaardse snelheden. Helaas is het Oudhollandsch rotweer: niet warm, niet koud, maar wel erg nat. Had ik al gemeld dat ik met een voorwielaandrijver met 346 pk op pad ging?

Seat Leon Cupra VDV

Gelukkig heeft de Leon Cupra VDV een mooie powerknop gekregen: daarmee kan het vermogen worden teruggeschroefd. Natuurlijk probeerde ik die meteen even uit om vervolgens de knop op standje vol vermogen te zetten en er niet meer naar om te kijken. Die 346 pk lijken ongelooflijk veel en die werden dan ook niet gehaald met alleen maar een aanpassing van het motormanagement. Van der Velden monteert een 3” downpipe, Milltek uitlaatsysteem, carbon airbox en een Forge dumpvalve. Je moet ook niet vergeten dat het blok van de Leon Cupra in de basis gelijk is aan dat van de Audi S3 en die auto heeft al 265 pk.

Seat Leon Cupra VDV

Ken je dat gevoel? Je ziet een slapende hond, laten we zeggen een herder. Die ziet er zo best lief uit, maar hij is best groot en zijn tanden ook. Toch moet je hem even wakker maken en dan reageert het beest best ontspannen. Hetzelfde gevoel had ik de eerste meters in de regen in de Van der Velden Cupra, het lijkt eng, maar eigenlijk valt het best mee. De gasrespons is gemoedelijk en bij het indrukken van het rechterpedaal versnelt de Leon gewoon zonder drama. Dat geeft zelfvertrouwen. Bij de herder denk je dan: “Kan ik aan zijn oren trekken of bijt hij dan wel mijn arm er af?” Echt ontdekken doe je pas als je de grenzen opzoekt en dus mocht op een gegeven moment het gaspedaal tot op de bodem naar beneden. En het wonder geschiedde, mijn arm werd er niet afgebeten.

Seat Leon Cupra VDV

Er was een hoop wielspin, een zekere onrust in het stuur en geklapper van de voorwielen. Maar het is minder dramatisch dan je zou verwachten met 346 pk op alleen de voorwielen op nat wegdek. Met een beetje beleid of een beetje hulp van de tractiecontrole van JD Engineering blijft de boel aardig in toom. Die tractiecontrole is één van de betere in zijn soort, in plaats van een volledig afknijpen van het vermogen wordt de toevoer van de brandstof en de ontsteking heel even onderbroken. Dat zorgt voor het karakteristieke mitrailleur achtig geluid en zorgt dat de grip blijft behouden.

Seat Leon Cupra VDV

Tijdens de opnames voor de video was het gelukkig droog, zodat Ruben’s nieuwe paraplu in de tas kon blijven. Een zonnetje en kwik dat temperaturen van boven 10 graden liet zien, maakte het feest compleet. Behalve de motorische aanpassingen monteerde Van der Velden ook een Bilstein BT12 onderstel met andere veren dempers. Ook mochten de standaard Cupra velgen het veld ruimen voor magnifieke matzwarte 19” BBS CH Motorsport velgen. Tezamen met de 235/19 Continental Sportcontact banden zorgen deze aanpassingen voor een absurde hoeveelheid grip. Op droog asfalt moet je een behoorlijke hooligan zijn om grip en/ of tractie te verliezen en komt het gehele pakket pas echt tot zijn recht.

Seat Leon Cupra VDV

Een specifiek vermogen van dik 170 pk per liter betekent niet automatisch dat het een onrustig piekerig blok is. De vermogens- en koppelkromme zijn zelfs uitgesproken breed: vanaf 2500 toeren begint het echte sleuren en het vermogen blijft stijgen tot 6500 toeren. In de praktijk betekent dat er in elke versnelling genoeg kracht is om bijzonder veel vaart te maken.

Seat Leon Cupra VDV

Overigens moet wel worden gemeld dat dit exemplaar maximaal getuned is. Klanten die een Cupra met deze treatment willen bestellen krijgen een exemplaar met 335 pk, want dan is er iets meer marge. Er zijn ook varianten met 270 of 300 pk, maar dan zou je ook naar de Leon FR VDV kunnen kijken die ook 270 pk haalt en vriendelijker geprijsd is. Niet dat de Leon Cupra VDV extreem prijzig is overigens. Een standaard Leon Cupra komt op 34 mille en het pakket met 335 pk komt op 2750 euro. Voor een kleine 37 mille heb je dan een auto die zich kan meten met heel snel spul. Van der Velden biedt overigens volledige garantie.

Met dank aan Autoservice Van der Velden die zo vriendelijk was om ons de sleutels van dit pretpakket te overhandigen. Het filmpje is hier in Hi-res te zien en ook in lagere kwaliteit op het oude vertrouwde autojunk.



64 reacties

Impressive wouter… ik heb er geen woorden voor!!!
Pff 346 pk in een Seat Leon, het wordt steeds gekker…
346 pk op de voorwielen?!
Is er garantie op deze kit?
(Buiten het feit dat de fabrieksgarantie sowieso vervalt)
waarom mag wouter al die cars rijden(niks tegen hem)?? :P
De rest lijkt wel dood. :D
Ik dacht altijd dat 250pk op de voorwielen wel het maximum was, maar deze bewijst het tegendeel.

Leuke vergelijking met een herdershond :D
Fabrieksgarantie wordt overgenomen door ons (van der Velden SEAT)
@Djivy: jep, heb het ook nog even toegevoegd aan het artikel.
Ed was me voor. :-)
Tel ik daar ongeveer 5 seconden naar 100?
@djivy

Voor zover ik weet blijft de garantie via vdv gewoon behouden, nieuwe auto’s kunnen ook direct worden voorzien van een chip en daar blijft de garantie ook op geldig…..
Op naar de 400 zou ik zeggen…
Maarre, kan de rest van de auto dat extra vermogen wel voor langere tijd aan? Want voor 2750 euro krijg je toch alleen meer vermogen en geen aanpassingen aan de rest van de auto?

@Wtf
Voortaan even het stukje “width=”450″” weghalen ;)
“evenveel lol als met een vorige generatie M3 of S5” ?
eh, ja dus….
Vind hem niet echt mooi met die velgen zo … geeft wel iets extra’s, maar mooi is anders. Maar daar gaat het in deze auto ook niet echt om natuurlijk. Niet normaal meer die pk’s …. wel stoer :)
Hmmm evenveel pk als een vorige M3 én even veel fun? Dat eerste ja, dat tweede …
Heerlijk die hi-res video! Prima camerawerk, had alleen er graag nog wat meer van gezien. Misschien nog wat details van de auto..een rondje om de auto.. zoiets. Verder top ! _O_
400 is makkelijk haalbaar :) Kijkend naar JD zn verleden :P 363pk in een Golf 1 GTI met 1900cc 16v G60 :D en tegenwoordig is 250 pk ook niet gek meer aan de voorwielen
346PK is leuk speelgoed maar wat is die auto lelijk!
Oetinger doet et zelfde grapje alleen dan met wat meer bodywork…..

niet heel erg bijzonder dus, wel leuke review.
Jullie hebben wel een zwak voor de Leon zeg. Alweer een rijtest. En ‘zomaar’ :P een voorbeeld: De Citroën C4 VTS hebben jullie nog helemaal niet ‘gedaan’! Foei. ;)
leuke auto, subtiel en beresterk! :-) goed om te weten dat de prijs zo laag is, én je krijgt garantie! Dat doen zeer weinig tuners!!! :-o
wat een beest…
:shock:
serieus mijn droomauto voor later :)
Tekst: Op droog asfalt moet je een behoorlijke hooligan zijn om grip en/ of tractie te verliezen en komt het gehele pakket pas echt tot zijn recht.

Filmpje: Maar als je met enigzins beleid gas geeft, dan heb je grip en tractie genoeg.


Wat is het nou precies, Wouter ?

Voorderest een mooi filmpje, leuke tekst ;)
346 pk in een Seat Leon Cupra. Prachtig. Lekker rap.
Is het niet handiger om dit op een Audi S3 te doen, dan kan je meer van het vermogen op meer momenten kwijt dankzij de 4WD.

Bijna 350pk alleen op de voorwielen vind ik er toch wel ver over, zelfs al gooi je er allerhande differentiëlen en vormen van tractiecontrole tegenaan.
Ik denk dat het kitje op de S3 meer tot zijn recht komt ivm de Quattro die de achterwielen erbij trekt wanneer er grip verloren word. Verder is de Cupra van buiten inderdaad wel aardig, maar het interieur… Ik persoonlijk vind het interieur belangrijker dan het exterieur, omdat je daar meestal zit ipv op de motorkap of op het dak, Verder is de high res gewoon een blijvertje.
Supergaaf!!!

Auto schreeuwt ook niet dat ie de snelste is… Issie t’uuk wel!

Helemaal af deze Seat…
Het VDV pakket ook toepasbaar bij de vorige generatie Leon cupra?
Heerlijk! Toevallig werd ik enkele weken geleden door een vriend van me op deze wagen gewezen. Leuk dat ‘ie hier weer terug komt. De buitenkant is voor mij helemaal af. De binnenkant is, zoals ik Wouter ook hoor zeggen, wat minder.
Ik ben benieuwd hoe lang wit nog kek blijft.

Puik werk heren!
dat is idd wel heel veel pk’s voor je centen….! Leuk filmpje btw!
Een hele mooie kleurstelling op een hele mooie auto.
Doe mij de Dieselaar in hetzelfde jasje! Super geil!
niet te geloven wat ze tegenwoordig doen:S:S maar wel vet!!!!!!
Rijdt zelf ook in een cupra R vorige generatie, ook gekieteld door JD Engineering (Pk’s 260/270). Moet zeggen dat het behoorlijk rap gaat, vooral lekker op de snelweg in zijn 5 of 6, maar plankgas in zijn twee doe ik nooit, stuitert hij nogal namelijk. Je kunt inderdaad wel beschaafd gas geven, maar wat is er nu lekkerder, hup, in zijn 2 plankgas. Dat gaat helaas niet. Met nog meer vermogen zou ik, of voor vierwielaandrijving gaan, of voor een compleet andere auto. Een goede vriend van me heeft een e46 M3, heb ik ook wel eens een weekje mee gespeeld, maar dan voel je het verschil wel hoor, echt heel ander caliber auto. 350 pk? geef mij dan maar een S3 of een M3, maar das mijn mening.
Mooie foto’s! Vooral de zwarte velgen zijn wel leuk
niet te geloven bijna voor die prijs, wetende dat zo’n set BBS’en al een hele boel geld kost ( met band -> 2000 euro ??? )
Kan iemand me vertellen hoe ik de Hi-Res filmpjes werkend kan krijgen?? Ik click namelijk dat filmpje aan, dan buffert ie em en dan blijf je dat “laden” cirkeltje in het midden zien.
Graag tips.
Mvg
@ HGP; ik denk niet dat de BBS’jes inbegrepen zijn bij de prijs, omdat het een beginprijs is en ik denk dathet alleen maar gaat om de chip en het onderstel ;)
maar wat een auto maar ik vind hem vanbuiten gewoon lelijk (de auto zelf ;) )
Ik zou bijna denken dat ik deze laatst op de A1 bij Deventer voorbij heb zien razen.
Ik heb onder hetzelfde motto (belachelijk veel vermogen in een voorwielaangedreven 13-in-een-dozijn auto) liever de Autodelta Alfa 147 GTA AM Super. Die ziet er namelijk een stuk beter/stijlvoller uit. Zijn die Autodelta’s eigenlijk ook leverbaar in Nederland?
inhalen op een onoverzichtelijke 2 baans weg.

goed bezig.
ZwerverRoodbaard
Stoer ding man, die velgen maken hem idd helemaal af. Zou men er trouwens nog een turbo op kunnen schroeven ofzo :P Gaat die nog een tikkeltje harder ;) Niet goed voor de levensduur maarrr……
@stef: volgens mij is dat een twee x twee baans b-weg waar je 100 mag in de buurt van Zandvoort.
yes! een lekkere hap tekst!!! begin er meteen aan! (ik heb mijn autoblog vandaag nog niet gehad :P )
leuke bak, alhoewel ik nu voor de komende tijd wel genoeg leon’s voorbij heb zien komen hier ;)

Hij ziet er (sowieso) goed uit die cupra, sideskirts mwah, velgjes erg goed.

Toch bijzonder dat je voor die prijs zoveel pk’s krijgt.
@Stef: Lekker snel met je conclusies? Is idd een gescheiden vierbaansweg.
Er scheelde precies wel iets met de pinklichten hé? Ik zag niets pinken bij de inhaalmanoeuvres ;)
Wel mooie baantjes die jullie altijd vinden, je zou er eens een google mapje van moeten maken…
Autoliefhebber
Ok, maar hoe rijdt de auto nou? Is dat niet belangrijk om even te vermelden? Remmen? Wegligging? Tijden? Snelheden? Gevoel? Ik lees hier dat hij veel vermogen heeft en ik zie dat hij wit is. Maar hoe is de auto nou echt?
haha je weet wel dat ze op de zeeweg lekker veel flitsen ;)
is btw een 80km/h weg..

maar gave video!
Kan iemand me uitleggen hoe ik die Hi-Res film aan de praat krijg??
@Pino143
Het filmpje zou gewoon moeten werken, als het dat niet kan je misschien eens je shockwave plugin voor je browser update of je kan het filmpje ook rechstreeks downloaden vanaf http://static.autoblog.nl/video/big/seat-leon-cupra-vdv.mp4
Haha, ik ben blij dat het er eindelijk van is gekomen om hier een testrit mee te maken !
Respect voor het filmwerk / voor de Tuning van Jeroen Dik / en de super service va van der velden !!
Mooie test weer van een schitterend pakket van Van der Velden. Heb vaak in deze auto gereden en het is een beest. Voor dit geld een onovertroffen package.

Wat ik erg mis in de tests (behalve de E90 M3 test) is een stuk goed rijden. In deze zou ik bijvoorbeeld benieuwd zijn naar hoe deze auto zich verhoudt tot een standaard cupra. Hup, standaard cupra van Pon erbij en je hebt al een relevanter filmpje.

Zie dit als opbouwende kritiek, maar de filmpjes worden een beetje een rijdende opsomming van de specs. Er moet meer gebrult worden met die spullen :) Onderlinge vergelijkingen, wat zijn in deze precies de verschillen met standaard en wat heeft dit als gevolg, etc.

Ik denk dat er zo veel meer uit de tests te halen is.

Maar filmwerk e.d. zit weer perfect in elkaar.
kunnen we geen wallpaper krijgen van die fotos? :p
‘k Vind die Leon eigenlijk een mislukking. Hij zou zo mooi kunnen zijn als een Alfa, maar is te simpel, te bot gelijnd. Hij is me ook wat te hoog.

Hij rijdt echtel wel prettig, ‘k heb er ooit eens mee deelgenomen aan een slipcursus. Maar van het interieur word je absoluut niet vrolijk, wat een saaie plastiekerige boel, bwaark.

Maar als je deze hoort grollen en zo hard ziet accelereren, dan raak ik toch wel verkocht ja.
Dit is inderdaad een beest. Heb er ook in gereden. Ik rij een vergelijkbaar projectiel: Een Leon II FR stage 4. Ook 335 pk dus met 430nm koppel. Dit gaat in 18 sec. naar de 200 vanuit 0. Wegligging is prima. Alleen weg bij een stoplicht heeft hij moeite mee. Om zo’n geweld safe te houden moet er zowat alles onder de wagen vervangen worden. Remmen, banden, uitlaat veren, schokbrekers enz.
Ja, kost een paar centen maar dan heb je ook wat.
Chris
tsja blijft een seatje…geluid is niet je van het. maar voor 2750 euro is het natuurlijk geen hard sell. Als ik in zo’n ding moest rijden wist ik het wel.
Aankomende woensdag staat mijn nieuwe witte Cupra met 300pk klaar bij Van der Velden. Heb proefgereden in de Cupra van het filmpje toen de velgen nog blauw waren en de PK’s “slechts” rond de 260. Ben erg benieuwd hoe dat met 40pk meer gaat. De slapeloze nachten gaan onderhand wel een beetje beginnen :D

Over mooi valt uiteraard te discussieren, maar snel is hij in ieder geval wel!
ik heb vandaag een top dag gehad de buurman heeft een metallic seat cupra getuned met turbo en zwarte bbs velgen en tegen de 400pk ik en me zus leende hem vandaag even rondje door de stad ohh wat is dat ding snel je merk niet dat je op de 120 zit mooi geluid en reed een rode ferrari modano voor ons die houde we wel bij het eerste stuk en fijn rijden AUTO VAN ME DROMEN .
Ik rij al twee maanden met deze VDV kit rond. Het vermogen went wel erg snel hoor….
Ook de grip is prima te noemen! Natuurlijk geen vol gas geven als het regent want dan heb ik met 120 km/h nog wielspin maar dat komt wellicht omdat ik een gruwelijke hekel aam tractiecontrolesystemen heb en deze altijd uitzet.
Ik heb een beetje dezelfde ervaring. Je hebt echt prima grip, alleen je moet bij nat weer het gas een beetje doseren. Wheelspin in de derde versnelling is anders niet ongebruikelijk. Ben echt super tevreden met deze car.

Natuurlijk is het geen M3 of S4, maar die zitten ook in een ander segment. Zelfs de nieuwe Focus RS is al 50k.
voor 2700 euro !!!!


zijn ze gek daar ik weet wel wat ik ga kopen….

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).