Carmageddon update #22: SsangYong: “Ons geld is op!”

Auteur: , 24 Reacties

Ohoh, problemen voor ons favoriete Koreaanse merk. Het geld is op bij SsangYong. Afgelopen woensdag moesten ze de salarissen van december betalen, maar de pot is leeg. Niet zo heel raar als je bedenkt dat Ssangyong alleen dit jaar al een tekort heeft opgebouwd van 56 miljoen euro.

De mensen van SsangYong probeerden nog wel wat los te praten bij grootaandeelhouder (51,3%) SAIC, bekend van Roewe en MG. Maar weet je wat die brutale Chinezen zeiden? FUCK YOU! En waarom? De ondernemingsraad van SsangYong heeft een tijdje terug een aantal Chinese toezichthouders weggestuurd. En tsja, als je fucked met die Chinezen dan krijg je gewoon geen loon meer. Zo simpel is dat. Misschien moet SsangYong maar eens mooie auto’s gaan bouwen.

Een ander nieuwtje is dat Tata Motors bekend heeft gemaakt dat ze tens of millions of pounds in Jaguar pompen om de boel draaiende te houden. Dat moet (hopelijk) genoeg zijn om Jaguar/Land Rover draaiende te houden totdat de Britse regering een besluit neemt over steun aan de Britse auto industrie.

Overigens zijn er in het Verenigd Koninkrijk een heleboel mensen die fel tegen steun van de overheid aan Jaguar/Land Rover zijn. Waarom? In de eerste plaats zijn het luxe merken die nou niet bepaald bijdragen aan een beter milieu. En op de tweede plaats maken ze nu deel uit van het Tata concern. Een van de grootste en meest winstgevende bedrijven uit India. Oftewel, laat eerst papa Tata maar flink over de brug komen voordat de overheid bij moet springen.

We kunnen denk ik wel concluderen dat de aanschaf van Jaguar & Land Rover door Tata de miskoop van het jaar is geweest.



24 reacties

Goede actie van die Chinezen, opzouten met deze lelijke auto’s!
Toch iets goed aan deze crisis :D
sso hee wat jammerrr
Tja, als je auto als thumbnail gebruikt wordt bij de column ‘SUV’s zijn zielig’ dan kan je dat niet bepaald succesvol noemen… Maar troost je: there’s no such thing as bad publication. :P
Btw Maar weet je wat die brutale Chinezen zeiden? FUCK YOU!
:lol: Autonieuws van de straat, het wordt nogmaals bewezen! :P
Oh en de miskoop van het jaar: zo slecht is het nu ook weer niet, het is niet zo dat ze bar slecht en aan geen kanten lucratief zijn! Kijk naar alle Range Rovers, of de Jaguar XF: verkopen als zoete broodjes, toch? Ik geloof niet dat ze in het rood staan! En zelfs al is het een miskoop: Tata stond in veel kranten en werd haast overal vermeld omdat het de merken overnam, nou, dat noem ik geslaagde reclame!
Een geval van natuurlijke selectie? De financiële crisis speelt hier het spelletje ‘cut the crap’ en dat kan ik wel appreciëren in het geval van SsangYong.
Tata heeft een reuze goede aankoop gedaan met LR & Jag.
Dat ze geld vragen is omdat zij ook zekerheid zoeken, maar zinken doen ze voorlopig niet.

Jaguar doet het geweldig met the XF en Rover doet het nog beter in China. Voorlopig staan beide merken stevig in de schoene, maar vragen om geld kan Tata toch altijd? Why not?

Ssang Yong -> dat klinkt nie goed, nee……
“De ondernemingsraad van SsangYong heeft een tijdje terug een aantal Chinese toezichthouders weggestuurd.”

Ik denk eerder dat ze per ongeluk hun designers hebben weggestuurd…
Roest In Vrede.
LandRover was een miskoop voor BMW, toen een miskoop voor Ford, nu een miskoop voor Tata…….mooi merk, maar ja…….
En Jaguar, ehhh heeft dat bedrijf ooit winst gemaakt eigenlijk? Kan iemand zich dat herinneren? Economisch wonder dat ’t merk nog bestaat.
Je fuckt helaas niet zo goed, Robbie ;)
Rx-7/6Us Owner
@ dekster

ik denk niet dat ze ooit desingers hebben gehad ze hebben gewoon in de kleurboeken van hun kinderen gekeken.
Mmmpfffbwoehahahaaa!! E-i-n-d-l-i-j-k zijn we verlost van de schitterende creaties van dat merk
nix miskoop van het jaar .. ben je helemaal belazerd ..
Ford heeft hele mooie en gezonde stiefdochters achtergelaten ..
en uitgehuwelijkt ..

die kan/mag/wil/moet je niet van de huidige situatie beschuldigen ..

ik koop ook wel eens een auto waar geld bij moet (ja .. ook een Jaguar ja) ..
nou en ..
@ lincoln:

Buig jij je 5x per dag in de richting van Detroit? Het lijkt er sterk op dat je Henry Ford als Allah ziet en Alan R. Mulally als zijn profeet. Is de F150 dan de Imam en een Fiësta bijna afvallig?
Het blijft moeilijk te bevatten dat LandRover verlies draait. Sommige dagen lijkt het alsof 20% van de auto’s die ik zie rijden LandRovers zijn. De gemaakte kosten voor de Defender zullen al héél lang terugverdiend zijn en de RR, RRS, Freelander & Discovery zijn geen goedkope wagens, die heel wat motoren delen met andere modellen, dus hoe kun je in ’s hemelsnaam er niet aan verdienen?

SsangYong moet echt dood
En oja, in China verkopen ze toch zeer goed?

en SsanYong moet dood
We moeten even stoppen met paniekvoetbal.

We moeten onderscheiden wie écht door deze malaise in de problemen is gekomen en wie daarvoor al niet lekker liep.

Het mag niet en kan niet zo zijn dat bedrijven die al een ondeugdelijke bedrijfsvoering hadden of al slechte resultaten behaalden, nu de omstandigheden kunnen gebruiken als smoes om geld van de belastingbetaler los te krijgen.
Ssangyong heeft het puur aan zichzelf te danken. Hoe kunnen ze nu al die tijd niet doorgehad hebben dat ze gewoon auto’s bouwen die niet gewaardeerd worden? En ze gaan stug door… :roll:

@ Rick dos; Wat een verschrikkelijk nuttige bijdrage… Daar zou je Rick tres voor moeten heten, om je (enkele) nuttige bijdragen te kunnen onderscheiden van de gewoonlijke bagger. :twisted:
@Arnoud .. leuke poging om mijn comment te beargumenteren ..
probeer het nog eens ..
en dan zonder achterlijke insinuaties ..

want dat ge-jij gewijsvinger komt nogal retarded over ..
Jaguar en Landrover waren zeker geen miskoop. Nu gaat het moeilijk, maar dat is zo bij alle bedrijven (niet alleen auto’s hoor). In de toekomst gaan ze zeker een mooie winst maken met de twee.
@ lincoln:

Sorry, we verzanden een beetje in modder gooien naar elkaar denk ik. Laten we het maar bij leggen. Ik ben nu eenmaal een echte techniek freak en zie liever “cutting edge technology” in een auto. En jij houdt geloof ik van “old skool cubic inches”.

Maar ik denk dat Ford er weinig mee te maken heeft dat Aston Martin zo gezond is geworden. Ik denk dat dat veel meer op rekening van Ulrich Bez komt. De techniek die ze gebruiken komt wel voor een goed deel van Ford (Europa) en daar is niks mis mee.
Jaguar verdwijnt denk ik binnen 5 tot 10 jaar van de automarkt. Die hebben de laatste 30 jaar te lang alleen op hun erfgoed geteerd. Daar heeft Ford ook niks aan kunnen veranderen. Vernieuwing is daar al zo lang uitgebleven dat ze het nauwelijks nog kennen of kunnen.
Land Rover geef ik een goede kans. Maar dat komt omdat een goede terreinwagen een ladderchassis’ nodig heeft en dat zal ook niet veranderen. Je hebt nu eenmaal flexibiliteit nodig en dat gaat moeilijk bij een zelfdragende carosserie. Het enige wat ze bij LaRo hoeven te engineeren zijn de motoren en het design. Waarom Ford LaRo gekocht heeft is mij niet helder. En al evenmin wat zij binnen LaRo hebben uitgespookt.

Als Ford zo zaligmakend is geweest voor hun dochterondernemingen, hoe kan het dan dat ze zelf op sterven liggen?
@Arnoud .. da,s leuker om te lezen ..

ik leef met het idee dat er totaal nix vernieuwends is gebeurt in de auto industrie sinds de uitvinding van de otto-motor ..
en wat er vandaag geproduceerd wordt is zonder uitzondering (mss Rolls Royce dan niet) allemaal wegwerptroep ..
cutting edge is leuk voor vandaag .. maar morgen al stokoud ..

in de absurd rijke tijden van Ford / GM waar niet gekeken werd op een kilo meer of minder (alles van voor 70) zijn goede duurzame producten onstaan ..
die iid mijn voorkeur genieten ..
en ik kom ook niet boven de 2000 toeren ..

en Ford zit nu in zwaar weer .. maar vergeet niet dat ze die bedrijven ook ooit een keer gekocht hebben .. en niet verwaarloost hebben ..

Ford is altijd goed geweest voor Volvo / AM / Jag / Land rover .. bedrijven die stuk voor stuk op apegapen lagen .. AM heeft onder Ford voor het eerst in haar bestaan een jaartje winst gedraait ..
weet niet of je bekent ben met het huidige LaRo gamma ?? maar dat is allemaal door Ford ..

en de toekomst voorspellen ??
dat is een half jaar geleden ook met de olie-prijs gebeurt .. 3 euro de liter zouden we nu moeten aftikken bij de pomp ..
Mijn buurman werkt bij Kroymans SsangYong en hij zegt dat SsangYong maar 5 auto’s heeft verkocht in 2 hele maanden in HEEL nederland. Je leest het goed … rot dat lelijke merk eindelijk op uit ons land

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).