We hebben jullie al vaker gemeld dat vrolijke vriend Camiel Eurlings graag meer asfalt aan wil leggen en snelwegen in snel tempo wil gaan verbreden. En hoewel dingen meestal niet zo snel gaan in Den Haag zal de Tweede Kamer vanmiddag (naar alle waarschijnlijkheid) met een zeer ruime meerderheid akkoord gaan met het plan van Eurlings om maar liefst 30 knelpunten per direct(!) te gaan verbreden.
De eerste projecten zullen dit voorjaar al van start gaan en de hoofdmoot zal in 2010 starten. Opvallend is dat zo’n beetje elke politieke partij voor deze projecten is. Alleen Groen Links is weer eens tegen en Rita Verdonk (surprise, surprise) was afwezig. Een bijkomend voordeel van het versneld aanleggen van verbrede snelwegen is dat het de economie stimuleert. Oftewel twee vliegen in 1 klap.
Ik ben benieuwd hoeveel de filedruk dit jaar gaat dalen. En het is natuurlijk helemaal mooi dat zo’n beetje de gehele Tweede Kamer een dikke middelvinger opsteekt naar de verschillende milieuclubs die deze verbreding jarenlang tegen hebben gehouden. Femke Halsema buk maar even!
Bekijk hieronder welke 30 knelpunten er precies aangepakt gaan worden. (via: RTL.nl)
63 reacties
De A67.. Daar rijden zoveel vrachtwagens over vanuit duitsland na Rotterdam en Antwerpen.. In de spits is het links auto`s en rechts vrachtwagens die ook nog in mogen halen.. Dus voor nog meer opstoppingen zorgen..
Maak daar is 3 baans van!!! Please!!
Vind hem sowieso een van de betere ministers van dit kabinet.
De gehele E313 & E34 mag wel een rijvakje meer gebruiken om te beginnen…
En zo zullen er wel meer zijn!
Hier in België doen ze er 30 jaar over en dan wordt er pas dit jaar over gedebateerd of ze de weg gaan verder trekken zoals oorspronkelijk voorzien
(google: N74 / A24 Hasselt Eindhoven)
Met wat geluk gaan ze de plannen van 19..in de 70, vanaf volgend jaar in Neerpelt afwerken :p
Verder zien we al het volgende:
– benzineprijs heeft nauwelijks invloed op aantal km’s dat men rijdt
– kilometerheffing waarschijnlijk ook niet
Dus verbreden is gewoon een goed idee, het moet ook gewoon met de nog steeds groeiende bevolking!
Alleen zie ik niks tussen Utrecht en Den Bosch? Terwijl dat volgens mij één van de meest knellende punten in NL is (of wordt dat nu al aangepakt met de zowat continu opengebroken weg daar?)
Damn, hebben jullie daar in Nederland een ezeltje dat euro biljetten sch**t?
Yep, dat ezeltje heet ‘automobilist’…
De werkzaamheden zullen ook wel de nodige vertraging en ergernis met zich meebrengen, dus juich niet te vroeg.
@TeunGSRD Ja dat is het.
We werken gewoon hard en hebben talent, dus brengen we meer geld in het laatje.
Maar goed ff m.b.t. onderwerp; hopelijk komt het er door heen. Als ze de snelheid maar niet naar beneden brengen wat ze op sommige plekken al wel gedaan hebben (bv. A28 bij Zwolle).
@renee, volgens mij werkt het niet helemaal zo, als je zorgt dat de verwerking van verkeer tussen start (bv. Utrecht) en eindlocatie van file (bv. Amsterdam) groot genoeg is. Dan werkt het wel, maar kan er natuurlijk naast zitten. Aangezien het een raar fenomeen is Files.
Dit lost wel degelijk iets op. Deze verbredingen werken meestal juist de knelpunten weg. En als het inderdaad zo is dat aan het eind van die verbreding de weg weer 2 rijstroken minder heeft, wil niet zeggen dat er dan nog sprake is van een knelpunt. Als immers de meeste weggebruikers bij eerdere afslagen/knooppunten eraf/erop gegaan zijn, is het daar een stuk rustiger.
Ik ben trouwens benieuwd wat dan wel de oplossingen van GroenLinks voor het fileprobleem zijn, of zouden ze alleen “tegen!” zijn?
Camiel Eurlings is goed bezig en durft eindelijk eens dat “vieze” woord GEWOON DOEN te gebruiken.
Dit is té mooi om waar te zijn!
Zonder een enorme politieke discussie aan te willen zwengelen is dhr. Eurlings zeker een van de meest competente ministers van de laatste decennia!
Alle achterstalling onderhoud wat Paars heeft laten liggen wordt in versneld tempo beetgepakt, en nu is eindelijk ook de idioot vertragende wetgeving betreffende inspraak van allerlei (milieu-)groeperingen aangepast.
Daarom kunnen nu PER DIRECT (in welke democratie kom je dat verder tegen??) deze 30 knelpunten worden aangepakt.
Niets dan lof!
Afritten zijn vaak niet zo’n knelpunten (uitzonderingen daargelaten, bijv. een afrit op de A12 van Den Haag naar Utrecht, daar loopt altijd alles vast), hoewel gedoe bij afritten op de A10 bij Amsterdam dan wel weer een reden is van de drukte imo.
Vrachtwagenstroken op brede wegen (zoals rond Rotterdam) mogen van mij ook wel in andere delen van NL trouwens (plus inhaalverbod voor vrachtwagens!)
tdj: misschien wordt dat nu al aangepakt, samen met de ook al in uitvoering zijnde verbreding van de A2 van Amsterdam naar Utrecht, weet ik niet zeker tho (anyone?)
Maar er is in verschil met voorgaande ministers van verkeer: nu krijgen we er zowaar iets voor terug!
A12
En oh ja ook nog wat A1, A2, A9 en wat andere stukjes… 8-)
Het werd tijd voor sommige van die stukken op de A12 en dat stuk A4…
En dan zijn we meteen van die lelijke veluwe af zo te zien. Kuthertjes.
*hoort in de verte een paar aannemers lachen*
13 January 2009 om 14:06
Dat wordt al verbreed as we speak ;)
Sterker nog: Noord, Oost en Zuid Nederland staan niet eens op de landkaart van de Minister als je het zo bekijkt…
triest
Van 3 rijstroken, naar 3 rijstroken voor doorgaand verkeer en 2 voor invoegend verkeer… traject start volgens mij in zuid utrecht en eindigd voorbij Nieuwegein…
Nou ja, we zullen het zien of het echt werkt. Het is maar de vraag of dit de hoofdoplossing is. Beter en goedkoper openbaar vervoer hoort daar o.a. ook bij. In ieder geval is dit de beste oplossing op korte termijn.
Het werd tijd!!!
Die spitsstrook op de A1 is net open, maar verbreden is natuurlijk veel beter.
Trouwens, je kan wel snelwegen verbreden, maar de knooppunten blijven knooppunten. Bijvoorbeeld knooppunt Hoevelaken, het staat daar elke ochtend muurvast. Eigenlijk zouden ze dát ook mee moeten nemen!
Wel een 2e maasvlakte aanleggen, maar de aan- en afvoer wegen niet verbreden (A15)
Autoblog: Geweldige reactie, HAHAHA!
Halsema: Wat Autoblog al zei(A)
Tag=hippie, lol:p
Camiel, waarde vriend, veeg nu alleen nog dat rekeningrijden als “voor-eeuwig-verdoemd-en-dus-onhaalbaar” van de tafel en we richten een standbeeld op. O ja, en verleng die A4 nog ff en knoop ie A15 nou eindelijk eens rechtstreeks aan die A12 vast. Yes we can!
project 1 (de a9) is verd$%me net af. die heeft een jaar open gelegen op knooppunt rottepolder plein en iedereen verbaasde zich er over dat er geen 3 banen van gemaakt zijn.
eindelijk wordt er iemand wakker daar, jammer dat ie nu weer een jaar dichtgaat :)
Het duurt altijd zo lang, het overleggen van snelweg hier, stukje asfalt daar.
Eindelijk iemand met gezond verstand daar die doorheeft dat de automobilisten iets terug willen voor het geld dat ze altijd moesten betalen. Alleen door daden kunnen we de problemen aanpakken, niet door alleen te praten…
iedereen
in zijn anusop zijn hand probeert te krijgen.