De maand april was voor Amerikaanse autoverkopers nog steeds geen reden om de vlag uit te hangen. De verkopen waren dramatisch slecht, het was 30 jaar (!) geleden dat er zo weinig auto’s werden verkocht.
Nog niet alle fabrikanten hebben specifieke verkoopgegevens vrij gegeven, maar tot nu toe is Chrysler de grootste verliezer. De verkopen van Chrysler stortten in met 55%. Bij concerngenoten Dodge en Jeep bleef de schade beperkt tot een verlies van 42%, zodat het totaal voor het concern op min 48% uitkwam. Chrysler heeft inmiddels als bescherming tegen een faillissement aangevraagd en is inmiddels begonnen aan doorstart met hulp van het Italiaanse Fiat.
Toyota is de grootste Japanse verliezer. In april verkocht Toyota 42% minder auto’s in de Verenigde Staten, maar ook bij Nissan stond de teller 38% in de min. Bij General Motors werden 34% minder auto’s verkocht, terwijl Ford het nog het minst slecht deed met een daling van 32%. Ford verwacht (of hoopt) dat de autoverkopen in het tweede helft van dit jaar weer zullen aantrekken. Bij Ford konden ze een (heel) klein feestje vieren: ze pikten de tweede plek in de verkoopstatistieken weer terug van Toyota.
Een ander klein lichtpuntje is dat bij GM de verkopen weliswaar daalden vergeleken met april 2008, maar ten opzichte van maart 2009 is er een kleine plus te noteren. General Motors verkocht 16.600 auto’s meer, een stijging van 11 procent. Toch heeft GM de productie van auto’s drastisch terug geschroefd. In het tweede kwartaal zal GM 390.000 auto’s bouwen, ruim de helft minder in dezelfde periode vorig jaar.
VingtCoeur zegt
Omg. Als die gasten op provisiebasis werken….
Turbo zegt
Tijd voor aanpassen of wegwezen. Het is niet anders, dat geldt voor bijna alle bedrijfstakken.
C6_R zegt
Wie moet er wegwezen dan? Toyota? Of de Amerikaanse consument omdat ze nog steeds de hand op de knip houden?
SjoerdMini zegt
“Chrysler heeft inmiddels als bescherming tegen een faillissement aangevraagd en is…”
Eeh, wat hebben ze nu aangevraagd? :P
Jeroen zegt
als=al, voor de rest is het toch een gewone zin: Ze hebben bescherming tegen faillissement aangevraagd.
HTJ zegt
Ik denk dat het wel goed is zo, zo vallen er weer een aantal tussenuit, en degenen die overblijven kunnen zich dan snel weer herstellen. Doordat er minder aanbieder op de markt zijn.
cardesigner@USA zegt
Toyota sucks hard! Met de Volt zometeen die geïntroduceerd wordt op een moment waarop de markt waarschijnlijk zal aantrekken, knalt GM omhoog!
Lan_Evo zegt
@cardesigner@USA
Als ze dan nog bestaan…
Cantago zegt
Alle autootjes goedkoper straks, alleen maar beter voor de consument:P
Pee Wee zegt
Is gewoon marktwerking, weinig vraag te veel aanbod, dalende prijzen. Het is allemaal begonnen met de huizenmarkt.
Jez zegt
[i]Chrysler heeft inmiddels als bescherming tegen een faillissement aangevraagd en is inmiddels begonnen aan doorstart met hulp van het Italiaanse Fiat.[/i]
In het begin van die zin zit iets niet goed lijkt me…
Jez zegt
Shit.
Frankypanky zegt
@Pee Wee,
Nee, mijn beste!
Het is begonnen met de securitisatie van diverse bankleningen. Wat dat is? Geld uitlenen en de schuldpapieren doorverkopen, waarmee men met de opbrengst van het verkoop, nog meer geld uitleent!
In normale mensentaal, geld lenen op basis van gebakken lucht, want dat geld bestond alleen maar als de te verwachten winst!
Tja…
cardesigner@USA zegt
@Pee Wee, ik denk dat het iets complexer in elkaar zal steken…
de sjonnies zegt
Iedereen kijkt in tijden van crisis naar zijn bestedingspatroon en kijkt waar er eventueel bezuinigd kan worden – Een nieuwe auto, die vaak extern wordt gefinancierd gaat dan al snel van het lijstje af.
Daarnaast schuilt er een nog groter gevaar voor de mondiale auto industrie, auto’s hebben een veel en veel langere levensduur dan voorheen, qua carosserie en techniek is de levensduur meer dan verdubbeld.
Hoeveel consumenten gaan erachter komen dat hun auto veel langer meegaat dan ze zelf eerst voor mogelijk hielden ?
Frankypanky zegt
@De Sjonnies,
Ik weet het al, want 1 van mijn auto’s is alweer 27 jaar… :mrgreen:
Maar je onderschat het “buurman-effect”!
Status tonen d.m.v. je auto, zal ervoor zorgen dat mensen altijd een nieuwere versie van hun huidige auto zullen kopen.
Anders zouden BMW, Mercedes e.d. toch ook minder auto’s verkopen???
Bob zegt
@Frankie .. en jij denkt dat BMW en zo het goed doet .. jaja .. droom maar verder.
Dit zijn de verkopen van de zogenaamde ‘premium merken’
Mercedes-Benz -37%
Saab -49%
Volvo -42%
Volkswagen of America Inc. -25%
Audi of America Inc. -9%
BMW of North America -41%
Porsche Cars NA Inc. -35%
Jaguar -28%
Land Rover –20%
Mini -22.4%
Ferrari –28.4%
Maserati –59.9%
Bentley -63.4%
Rolls Royce +19.2%
Maybach -50.0 %
BananaFlip zegt
Komt ie weer:
Een ander klein lichtpuntje dat GM… =
Een ander klein lichtpuntje is dat GM…
-edit: merci-
Rick dos zegt
*gaat staan en begint te applaudiseren*
Kunnen we hier met z’n allen even een luid applaus geven aan Ford?
Ik had echt de verwachting dat Ford na al z’n verliesgevende jaren al sinds de jaren ’90 ook om zou vallen. Maar dat is toch niet gebeurd, in ieder geval tot nu toe, en dat zonder overheidssteun.
Echt een knappe prestatie. En de geluiden die je tegenwoordig hoort over het overleven van Ford zijn redelijk positief. Knappe prestatie. I’m impressed.
bmw sloper/killer zegt
frankie de afzet markt van bmw en merc in de vs is zo klein vergeleken bij ford, toyota,nissan honda,gm dat je er ook niks van over leest of hoort! en in eu moet bmw juist uitkijken op veel verlies,want audi zit in de vag groep,merc heeft nog bedrijfs wagens,opel en de franse troep hebben betaalbare auto’s,plus ook bedrijfs wagens etc en wat heeft bmw??? niks alleen een ding een groot probleem!
Bob zegt
Inderdaad … BMW verkocht 15,000 autos vorige maand .. Ford 130,000 autos .. en dat is alleen maar in de VS.
Citrofiel zegt
@cardesigner@usa; Nou… Dan moet de olieprijs wel meehelpen. De praktijk heeft uitgewezen dat er nauwelijks interesse is voor zuinige auto’s als de benzineprijzen laag zijn. Dus als de economie aantrekt en de benzineprijzen blijven laag, dan zullen de Amerikanen net zo hard weer slurpers gaan kopen, vrees ik.