• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Amerikaanse autoverkopen naar historisch dieptepunt

Auteur: Wouter, gepost 2 mei 2009 om 10:46 – 22 Reacties

Aanbieding


De maand april was voor Amerikaanse autoverkopers nog steeds geen reden om de vlag uit te hangen. De verkopen waren dramatisch slecht, het was 30 jaar (!) geleden dat er zo weinig auto’s werden verkocht.

Nog niet alle fabrikanten hebben specifieke verkoopgegevens vrij gegeven, maar tot nu toe is Chrysler de grootste verliezer. De verkopen van Chrysler stortten in met 55%. Bij concerngenoten Dodge en Jeep bleef de schade beperkt tot een verlies van 42%, zodat het totaal voor het concern op min 48% uitkwam. Chrysler heeft inmiddels als bescherming tegen een faillissement aangevraagd en is inmiddels begonnen aan doorstart met hulp van het Italiaanse Fiat.

Toyota is de grootste Japanse verliezer. In april verkocht Toyota 42% minder auto’s in de Verenigde Staten, maar ook bij Nissan stond de teller 38% in de min. Bij General Motors werden 34% minder auto’s verkocht, terwijl Ford het nog het minst slecht deed met een daling van 32%. Ford verwacht (of hoopt) dat de autoverkopen in het tweede helft van dit jaar weer zullen aantrekken. Bij Ford konden ze een (heel) klein feestje vieren: ze pikten de tweede plek in de verkoopstatistieken weer terug van Toyota.

Een ander klein lichtpuntje is dat bij GM de verkopen weliswaar daalden vergeleken met april 2008, maar ten opzichte van maart 2009 is er een kleine plus te noteren. General Motors verkocht 16.600 auto’s meer, een stijging van 11 procent. Toch heeft GM de productie van auto’s drastisch terug geschroefd. In het tweede kwartaal zal GM 390.000 auto’s bouwen, ruim de helft minder in dezelfde periode vorig jaar.

Ook interessant!

  • De eerste elektrische Chrysler: ook leuk voor Europa?
  • Video: zo moet je een bank vervoeren
  • GM geeft Tesla een lekkere steek onder water met Hummer
  • Autoblog Garage: Chrysler Crossfire 15.000 km update

Nieuwste artikelen

  • Max Verstappen gaat echt voor Mercedes
  • Dit zijn de hoogtes van de boetes in 2026 (snelheid, telefoon, parkeren)
  • Video: Met een motor van de trap rijden
  • Hierom worden auto’s in 2026 nog duurder
FacebookTweetPinLinkedIn

Carmageddon, Chrysler, Ford, GM, Toyota

Vorig bericht: « Favoriete auto’s van de managers
Volgend bericht: Staat je BMW M5 dan zelfs niet veilig in de garage? »

Lees Interacties

Reacties

  1. VingtCoeur zegt

    2 mei 2009 om 10:51

    Omg. Als die gasten op provisiebasis werken….

    Login om te reageren
  2. Turbo zegt

    2 mei 2009 om 10:59

    Tijd voor aanpassen of wegwezen. Het is niet anders, dat geldt voor bijna alle bedrijfstakken.

    Login om te reageren
  3. C6_R zegt

    2 mei 2009 om 11:07

    Wie moet er wegwezen dan? Toyota? Of de Amerikaanse consument omdat ze nog steeds de hand op de knip houden?

    Login om te reageren
  4. SjoerdMini zegt

    2 mei 2009 om 11:11

    “Chrysler heeft inmiddels als bescherming tegen een faillissement aangevraagd en is…”

    Eeh, wat hebben ze nu aangevraagd? :P

    Login om te reageren
  5. Jeroen zegt

    2 mei 2009 om 11:16

    als=al, voor de rest is het toch een gewone zin: Ze hebben bescherming tegen faillissement aangevraagd.

    Login om te reageren
  6. HTJ zegt

    2 mei 2009 om 11:18

    Ik denk dat het wel goed is zo, zo vallen er weer een aantal tussenuit, en degenen die overblijven kunnen zich dan snel weer herstellen. Doordat er minder aanbieder op de markt zijn.

    Login om te reageren
  7. cardesigner@USA zegt

    2 mei 2009 om 11:40

    Toyota sucks hard! Met de Volt zometeen die geïntroduceerd wordt op een moment waarop de markt waarschijnlijk zal aantrekken, knalt GM omhoog!

    Login om te reageren
  8. Lan_Evo zegt

    2 mei 2009 om 12:01

    @cardesigner@USA
    Als ze dan nog bestaan…

    Login om te reageren
  9. Cantago zegt

    2 mei 2009 om 13:02

    Alle autootjes goedkoper straks, alleen maar beter voor de consument:P

    Login om te reageren
  10. Pee Wee zegt

    2 mei 2009 om 13:36

    Is gewoon marktwerking, weinig vraag te veel aanbod, dalende prijzen. Het is allemaal begonnen met de huizenmarkt.

    Login om te reageren
  11. Jez zegt

    2 mei 2009 om 13:37

    [i]Chrysler heeft inmiddels als bescherming tegen een faillissement aangevraagd en is inmiddels begonnen aan doorstart met hulp van het Italiaanse Fiat.[/i]
    In het begin van die zin zit iets niet goed lijkt me…

    Login om te reageren
  12. Jez zegt

    2 mei 2009 om 13:37

    Shit.

    Login om te reageren
  13. Frankypanky zegt

    2 mei 2009 om 13:46

    @Pee Wee,

    Nee, mijn beste!

    Het is begonnen met de securitisatie van diverse bankleningen. Wat dat is? Geld uitlenen en de schuldpapieren doorverkopen, waarmee men met de opbrengst van het verkoop, nog meer geld uitleent!

    In normale mensentaal, geld lenen op basis van gebakken lucht, want dat geld bestond alleen maar als de te verwachten winst!

    Tja…

    Login om te reageren
  14. cardesigner@USA zegt

    2 mei 2009 om 14:38

    @Pee Wee, ik denk dat het iets complexer in elkaar zal steken…

    Login om te reageren
  15. de sjonnies zegt

    2 mei 2009 om 15:10

    Iedereen kijkt in tijden van crisis naar zijn bestedingspatroon en kijkt waar er eventueel bezuinigd kan worden – Een nieuwe auto, die vaak extern wordt gefinancierd gaat dan al snel van het lijstje af.
    Daarnaast schuilt er een nog groter gevaar voor de mondiale auto industrie, auto’s hebben een veel en veel langere levensduur dan voorheen, qua carosserie en techniek is de levensduur meer dan verdubbeld.
    Hoeveel consumenten gaan erachter komen dat hun auto veel langer meegaat dan ze zelf eerst voor mogelijk hielden ?

    Login om te reageren
  16. Frankypanky zegt

    2 mei 2009 om 15:24

    @De Sjonnies,

    Ik weet het al, want 1 van mijn auto’s is alweer 27 jaar… :mrgreen:
    Maar je onderschat het “buurman-effect”!

    Status tonen d.m.v. je auto, zal ervoor zorgen dat mensen altijd een nieuwere versie van hun huidige auto zullen kopen.

    Anders zouden BMW, Mercedes e.d. toch ook minder auto’s verkopen???

    Login om te reageren
  17. Bob zegt

    3 mei 2009 om 00:53

    @Frankie .. en jij denkt dat BMW en zo het goed doet .. jaja .. droom maar verder.

    Dit zijn de verkopen van de zogenaamde ‘premium merken’

    Mercedes-Benz -37%
    Saab -49%
    Volvo -42%
    Volkswagen of America Inc. -25%
    Audi of America Inc. -9%
    BMW of North America -41%
    Porsche Cars NA Inc. -35%
    Jaguar -28%
    Land Rover –20%
    Mini -22.4%
    Ferrari –28.4%
    Maserati –59.9%
    Bentley -63.4%
    Rolls Royce +19.2%
    Maybach -50.0 %

    Login om te reageren
  18. BananaFlip zegt

    3 mei 2009 om 11:24

    Komt ie weer:
    Een ander klein lichtpuntje dat GM… =
    Een ander klein lichtpuntje is dat GM…

    -edit: merci-

    Login om te reageren
  19. Rick dos zegt

    3 mei 2009 om 12:10

    *gaat staan en begint te applaudiseren*

    Kunnen we hier met z’n allen even een luid applaus geven aan Ford?

    Ik had echt de verwachting dat Ford na al z’n verliesgevende jaren al sinds de jaren ’90 ook om zou vallen. Maar dat is toch niet gebeurd, in ieder geval tot nu toe, en dat zonder overheidssteun.

    Echt een knappe prestatie. En de geluiden die je tegenwoordig hoort over het overleven van Ford zijn redelijk positief. Knappe prestatie. I’m impressed.

    Login om te reageren
  20. bmw sloper/killer zegt

    3 mei 2009 om 12:26

    frankie de afzet markt van bmw en merc in de vs is zo klein vergeleken bij ford, toyota,nissan honda,gm dat je er ook niks van over leest of hoort! en in eu moet bmw juist uitkijken op veel verlies,want audi zit in de vag groep,merc heeft nog bedrijfs wagens,opel en de franse troep hebben betaalbare auto’s,plus ook bedrijfs wagens etc en wat heeft bmw??? niks alleen een ding een groot probleem!

    Login om te reageren
  21. Bob zegt

    3 mei 2009 om 18:00

    Inderdaad … BMW verkocht 15,000 autos vorige maand .. Ford 130,000 autos .. en dat is alleen maar in de VS.

    Login om te reageren
  22. Citrofiel zegt

    4 mei 2009 om 00:14

    @cardesigner@usa; Nou… Dan moet de olieprijs wel meehelpen. De praktijk heeft uitgewezen dat er nauwelijks interesse is voor zuinige auto’s als de benzineprijzen laag zijn. Dus als de economie aantrekt en de benzineprijzen blijven laag, dan zullen de Amerikanen net zo hard weer slurpers gaan kopen, vrees ik.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North