Lancia Delta 1.8 Di Turbo Jet: 200 pk voor €33.245

Auteur: , 63 Reacties

Nu kun je dus in plaats van een Golf GTI ook iets stijlvols kiezen.

We zagen deze Delta al even langskomen in Genève, en vanaf medio mei is hij dan in Nederland verkrijgbaar. De 1.8 Di Turbo Jet levert zijn 200 paardjes dankzij directe brandstofinjectie en dubbele variabele kleptiming. Hij is altijd gekoppeld aan een sequentiële zesbak die zijn schakelgedrag aanpast aan de rijomstandigheden.

Opvallend is dat ook deze sterkste motorisering lekker schoon is; de Delta blijft zo in alle varianten groen gelabeld. Ook zit de Delta goed in zijn standaarduitrusting, heeft hij 5 EuroNCAP-sterren en ziet ie eruit als een smakelijk salmiakdropje, Dus waar wacht je eigenlijk nog op?

Lancia Delta 1.8 Di Turbo Jet medio mei in showroom

200 pk sterke Lancia Delta 1.8 benzine: Euro 5, groen gelabeld en vanaf € 33.245

Nieuw in de Lancia Delta reeks is een 200 pk sterke 1.8 direct ingespoten Turbo Jet benzinemotor. Zelfs met deze krachtige motor blijven álle Lancia Delta modellen groen gelabeld.

Delta is de historische naam voor één van de belangrijkste modellen in de geschiedenis van Lancia. Maar Delta is ook een wiskundig symbool dat verandering, onderscheid en evolutie symboliseert. Deze elementen komen allemaal samen in de nieuwe 200 pk sterke 1.8 Di benzinemotor. Om een hoog motorvermogen te genereren is de 1.8 Di motor voorzien van directe brandstofinjectie, een turbocharger en dubbele variabele kleptiming. De combinatie van deze verschillende technologieën, biedt meerdere voordelen zoals hoger vermogen en een lager brandstofverbruik. De turbocharger zorgt voor een dynamisch koppelverloop en door de dubbele variabele kleptiming worden de gassen inwendig gerecirculeerd waardoor de motor voldoet aan de Euro5-norm. De nieuwe krachtbron is gekoppeld aan een automatische, sequentiële zesversnellingsbak. De geavanceerde software maakt het mogelijk dat de versnellingsbak de verschillende rijomstandigheden ‘leest’ en het schakelgedrag daaraan aanpast. De bestuurder heeft de keuze uit meerdere mogelijkheden: ‘Winter’, ‘Norm’ en Sport’ (in automatische mode) en ‘TIP’ in de manuele manier.

Met de komst van de 200 pk 1.8 Di benzinemotor heeft de Delta voor zowel de benzine- als de dieselrijder de juiste optie. Zo is er ook de 120 en 150 pk sterke 1.4 T-Jet benzinemotor. Qua diesels is er een 120 pk sterke 1.6 MultiJet, een 2.0 MultiJet met 165 pk èn een 190 pk sterke 1.9 16V Twin Turbo. Alle motoren zijn milieuvriendelijk en hebben een groen milieulabel. De 1.6 16 V Multijet Argento SelecTronic heeft zelfs een A-label.

De Lancia Delta, voorzien van de maximale 5 Euro NCAP veiligheidssterren, staat bij de dealer vanaf € 23.995 en heeft drie jaar garantie. De 1.8 Di TurboJet Sporttronic Oro is er vanaf €33.245 en staat medio mei bij de dealer.

Standaard is de Delta o.a voorzien van elektrische raambediening voor- en achter, airconditioning, centrale armsteun met koelvak, 6 airbags, in hoogte verstelbare voorstoelen, neerklapbare èn verschuifbare achterbank, LED-verlichting voor en achter, centrale deurvergrendeling met afstandsbediening en radio/cd/MP3 speler met stuurbediening.



63 reacties

10000 keer liever de Bravo met deze motor, ik heb deze auto een paar keer in het echt gezien en het is echt een gedrocht. Compleet gedisproportioneerd.
Mijn vader heeft de diesel 2.2 biturbo loopt egt als een trein en het heeeft veel meer stijl als een golfje.
Autoblog al iets gehoord van een mogelijk herintreden van de onovertroffen K(appa) geruchten worden luider en luider namelijk.
Het ding heeft “De 1.8 Di Turbo Jet” en is geen diesel? Ze zijn echt helemaal de weg kwijt bij Lancia.

Ik zou trouwens toch liever een echte GTI hebben dan deze Lancia die er ontzettend over de top uitziet is en sneller afschrijft als een Aamerikaanse hyptheek.
en wat dachten we van de nieuwe Fulvia :)
maar mashell , VW’s hebben een hele slechte kwaliteit .
Di en geen diesel…rare jonges die Italianen
Het is niks nieuws dat er een D in de motoraanduiding voorkomt die niet voor diesel staat. Heel lang geleden was er al eens een Mitsubishi GDI.
Klasse…… hoger dan een Golf :-)

OT: inwendige uitlaatgasrecirculatie, is dat al het nieuwe variabele kleptiming systeem (MultiAir ofzo)?
Tsja, Mitsubishi had ook de GDI en dat was ook geen diesel. Dat krijg je met Direct Injection … heeft niks met diesel te maken
Dit is naar mijn mening een auto die je gewoon moet worden. Ik vond hem eerst aartslelijk maar in de juiste kleur(zwart of wit) is hij heel mooi. En ja 200 pk in dat ding is leuk maar ik denk niet dat hij even goed rijd als dat hij eruitziet.
Peugeot407coupe
@Mike

Volgens mij ben jij wel een slimme vent. O ja, gefeliciflapstaart met je papa’s dubbele turbo Lancia.
@Peugeot407coupe

valt ook wel weer mee maar ik werk in een autobedrijf
Ik moet toegeven dat je wel een statement maakt als je op de parkeerplaats voor je kantoor uit deze auto stapt, te midden van de Golfjes en Astra’s.
Namelijk dat van iemand die denkt te doen alsof hij smaak heeft, enkel door te rijden in iets waar je collega’s niet dood in gevonden willen worden.
Dan komt vervolgens een collega aan in een VW ‘platgeslagen Golf’ Scirocco en weg is je statement, je bent weer gewoon een sukkel.
Stijlvolle auto met nu mooie motorisering (diesel 190 pk en deze 1.8DI. Ook van binnen prachtig. Helaas zijn de stoeltjes nog wat Italiaans klein om mijn 1,92m goed te kunnen herbergen.

Verder: eindelijk weer eens een origineel vormgegeven auto!
Mooi, zo kost ie in België slechts 26.000 euro.
oftopic

had onderlaats afscheids gala van school,en ik kwam in een Delta en dan zijn er toch heel veel mensen die komen vragen van wat is dit voor auto en je krijgt hele leuke reactie’s.
Idd vreemd die DI aanduiding…
Ik heb nog een Volvo V40 met Mitsubishi GDI-motor staan, verbruik: 6,6 l/100km benzine
Ik mis de 20″ chromen velgen :D
@Jesper,

volgens mij blijft de VW rijder de sukkel….. ook/zeker als ie platgeslagen is . :mrgreen:
zou er ook een driedeurs komen van deze bolide?
Hij is echt wel heel erg mooi.
Heel erg mooi, en stijvol.
En lekker krachtig.
Heel erg krachtig, en zelfs nog een beetje groen.
Mjammie.
Ik krijg ineens honger.
0-100 iemand? Topsnelheid?
Heel mooie wagen, maar ik blijf me afvragen waarom ze hier hun “Delta” naam voor hebben her- of zelfs misbruikt. Stijl heeft deze auto allesinds, onlangs stond hier eentje op onze parking – en die trok behoorlijk wat aandacht – maar zelfs met 200pk blijft dit toch eerder een luxe-wagen dan een sportieve wagen. Fiat group heeft helemaal niets in de rally tegenwoordig, een kleinere Lancia met de Delta badge, waar dan een sportieve Integrale rally versie van geproduceerd zou worden had toch echt een pak leuker geweest :)

Maarjah, FGA laat Lancia het ‘luxe’ merkje spelen, al de racing-geschiedenis van het ooit zo roemrijke merk negerende. Ze hebben natuurlijk wel iets teveel merken onder hun vleugels met een rijke racing-geschiedenis: Lancia, Alfa Romeo, Fiat/Abarth, Ferrari en Maserati die men natuurlijk niet allemaal de sportieve tour op kan laten gaan. Alfa moet hun sportieve middenklasser zijn, maar eigenlijk verbleekt hun huidige aanbod op sportief vlak toch ook tegen wat er in het verleden daar van de productieband is gerold. De MiTo is wel een stap in de goede richting, maar ze mogen toch nog een beetje meer moeite doen gezien de concurrentie.

Achjah – Lancia weer in de rally – een mens mag toch dromen :)
@kraakensmaak

7.4 en 230
Deze auto hoort geen mega spec benzine motor te hebben. Hij moet gewoon zoefen. En niet scheuren. Daar heeft-ie ook het onderstel niet voor, alhoewel dat zeker niet slecht is…..maar het is niet te vergelijken met het gti onderstel. Ze hadden die extra lires beter kunnen investeren in een ubergeil interieur!
@ kraakensmaak

0-100 is geklaard in 7,4 seconden, hij stopt ermee bij 230 km/h.
Klik even voor meer info.
Sjaak Trekhaak
7,4 naar 100
@Benjamin 1
Vond ik ook, maar als je hem ziet rijden ziet het er lang niet slecht uit. Geen sportwagen maar een waardig(er) alternatief voor een Volvo V50 of een Seat Leonambrambah.

@kraakensmaak
Tussenversnelling zou leuk om weten zijn, en koppel zie ik ook al nergens, moet toch behoorlijk zijn bij een 200pk diesel..?
Ok bedankt, ik vind die tijden wel netjes en hij ziet er natuurlijk fantastisch uit!

@heidekonijn
Het is een benzine :P
@ kraakensmaak/heidekonijn

Deze Delta heeft 320 Newtonnetjes aan koppel.
Vind hem echt te ‘lomp’ eruit zien weet niet waarom.
Vind het interieur ook niet echt top.

Wat ik wel top vind is het a-label dat de motoren hebben.

Prachtig dat de mensen die in dit topic golf en lancia in 1 adem noemen. (meestal negatief t.o.v. golf)

ik zou zeggen ga maar lkkr door met bashen, hoop dat er nog meer van die excentrieke mensen hier zijn die nu een lancia serieus gaan overwegen te kopen ipv een golf. moet er niet aan denken dat zulke snobs (snelle) golfjes gaan rijden
@ Spijker Hard

Dit prachtig vormgegeven stukje kunst lomp?
Nooit van z’n hele autoleventje.
Doet u mij maar zo’n Lancia heur! Ik zou niet dood willen worden gevonden in een Duitse petjesmobiel…
nu nog 3deurs en ik ben verliefd!
Grappig dat geen golfje kopen gelijk gesteld wordt aan excentriek zijn…
Als het dan toch geen golf GTI mag zijn, denk ik dat er nog wel een aantal meer valabele alternatieven bestaan dan dit hok (A3, Elise, B200T, …) die toch nog enige restwaarde hebben na drie weken.
Blijft schitterend deze Delta!
En wat motoren betreft loopt Fiat nu toch echt wel behoorlijk voor.
Die dubbele variabele kleppentiming is briljant!
Superspecs in een superauto…
Koffie , je gaat laten informeren en dan ga je weten dat Fiat gewoon in de rally zit met een febrieksteam.

Grote smurf, een Golf wordt besteld met een veel hogere prijs want de opties kosten allemaal geld. Daarnaast de beroerde kwaliteit van de VAg groep en aan het eind is de rekensom gemaakt.
Die motoren zijn wel hét van hét. Veel vermogen uit een ideaal blok.
1.8/ 1.9’tjes zijn in belgie fiscaal ’n stukje voordeliger als bv die BMW / Audi 2 liters…
scheelt enkele honderden euries per jaar

Maarja, vandaag koop je zo een Delta, volgend jaar krijg je ’t niet meer kwijt aan de straatstenen..Afschrijven dat die dingen doen, niet normaal :(
ik keek net even naar de occassion prijzen ( na zeg 2 maandjes ) , zou jij ook eens moet doen.
Doet u mij maar een Scirocco, ik heb al die ruimte niet nodig.
En ik ben ook niet zo´n mooiboy die zo´n gestyleerde auto hoeft.
Scirocco ziet er tenminste nog een beetje stoer uit. (nee ben geen sjonnie :mrgreen: )
Maar dat is wel een beetje appels met peren etc….
Alhoewel ik de vergl. met de golf ook niet helemaal vind klopppen.
De Delta is toch veel groter/zwaarder/luxer dan een golf??
Beetje kritisch zijn mag wel in dit soort berichten.

De Delta is een snelle auto maar mag natuurlijk niet naast een GTI gezet worden. Ze bedienen totaal andere doelgroepen en rijden ook totaal anders.

De motor is sterk maar daar heb je het pluspunt ook wel mee gehad. De 2 liter van de GTI heeft minder koppel maar meer pk’s, minder verbruik, is sneller en milieuvriendelijker. Het voordeel van de 1.8/1.7 zie ik dan ook niet helemaal terug. Ik denk dat deze motor beter als 185/190pk in de Delta geschroefd had moeten worden en het hele GTI segment lekker aan zich voorbij laten gaan.
Zoals altijd met Italiaanse wagens in deze klasse, mooi op papier maar in het echt hebben ze nog geen potten gebroken qua prestaties, wegligging en besturing.
Lancia is goed bezig, de Ypsilon vind ik ook goed te doen. Het kan mij nog niet echt bekoren moet ik zeggen, het is een beetje onderbuikgevoel wat ik krijg als ik een Delta zie. ‘Iets’ klopt er niet. Maar het motorenaanbod is zeker goed te noemen, al met al een waardige concurrent voor de GTI.
En toch zou ik hem niet kopen..
Wowwwww, in Leusden liggen ze al te beven…. (2009: 17.500 om 364 stuks…)
@ VW Lover: zoals ik hier al 214658908x gepost heb: de gemiddelde Nederlander houdt nu eenmaal van saai…

Maar allean maar goed, blijft de Lancia exclusief! En zo hoort het…
Lancia bouwt gt’s en geen gti’s.

Fiat is het italiaanse vw
Alfa versus seat
Lancia versus audi

Ik heb uitgekeken naar de delta maar toen ie er eenmaal was toen was de kofferbak te klein en viel de auto door de mand in allerlei testen.
Maar het is wel een bijzondere auto om te zien.
Wat is dit toch een chique bak zeg. De Fiat Bravo is trouwens ook een erg mooie auto, alleen jammer van het interieur van zowel de Lancia als de Fiat.
Ik vind de voorkant wel netjes. De achterkant had van mij iets minder extreem gemogen, maar voor de doelgroep van deze auto zal het vast wel in orde zijn. Die houden van exclusiviteit en stijl en dat heeft deze auto toch wel dik voor elkaar.
Dan heb ik toch liever de golf gti .
Omdat die wss veel beter weggedrag heeft en mdat de Delta te vrouwelijk is.
Blijft een mooie auto!
Wanneer komt de off-road versie? Door een of andere manier vind ik de Delta een SUV design hebben: dus hoger op de poten en een vierwiel aandrijving zou hem niet mistaan.
Och, wat een haast weer. 150 pk uit een 1.4’tje vind ik wel genoeg.

@ allahrik; Het is moeilijk om een SUV en stijlvol te combineren, en stijlvol is iets wat een Lancia altijd moet zijn…
ik wacht op 40.000€ (wat opties bijpakken hé :) )
Ontzettend mooie auto, véél stijlvoller dan zo’n oersaaie Golf!
sequentiële zesbak die zijn schakelgedrag aanpast???

Beste Ruben, dat bestaat niet.
Dat is een contaminatie van een gerobotiseerde automaat en een sequentiële versnellingsbak.
De enige sequentiële zesbak op een straatauto, zit in een Caterham R500 voor zover ik weet.
Deze in het zwart graag :D!!!
Zie ze nu wel bijna dagelijks rijden, maar ik kijk er nog steeds naar om. Gewoon een prachtig stijlvol design, een échte Italiaan! Mooie kleuren voor de Delta zijn imo donkerblauw, donkerrood, wit of zwart. :)
de keuze: dagelijks genieten en iets harder afschrijven of
een golfje rijden omdat die zo weinig afschrijft en een jaartje of vier die dooie saaiheid om je heen hebben.
Hé hoe ziet het er bij je thuis uit: een bankstel dat er goed uit ziet en lekker zit, of een stapel kratten (kun je ook op zitten en op het einde krijg je er nog statiegeld voor terug.

Kom op, laat die liefhebbers van Duits blik toch lekker. Allemaal lekker in het zelfde veilige design laten rijden, vet laten investeren bij de aanschaf en na een paar jaar weer bij de dealer het teveel betaalde geld terugvragen (want dat is toch ook een vorm van afschrijven).
Waarom deze Delta vergelijken met een Golf GTi?? Zoals sommigen hier al vermelden, is deze auto een luxe auto, geen GTi variant. Waarom denk je dat ie geen HF ‘Integrale’ is genoemd? De oude Delta’s in die utvoering waren homologatiemodellen voor de rally-Delta’s.
En zet dìe nou s naast een Golf GTi. Wedden dat de Golf het driedubbel verliest?

Indien Lancia van deze Delta een GTi variant zou maken (stel dat hetweer een HF Turbo / Integrale zou worden), dan kunnen de Golf GTi rijders beter Pampers omdoen, want dan heb je pas concurrentie. Ik denk dat de Delta dan appelmoes maakt van de Golf.

Dus een gewone sterk gemotoriseerde variant niet vergelijken met een sport uitvoering van een ander merk.
Deze Delta rijdt een vergelijkbare Golf wel snot lijkt me. Kan lastig zijn motoren te vergelijken, maar ik wil maar zeggen dat de vergelijkingen hier soms mank gaan.

En idd is Fiat wel in de rallysport actief. Ik wil Alfa Romeo wel weer in de toerwagen races zien en de Lancia Delta idd ook weer in de rally sport.
Ik vind deze Delta ook iewat vreemd vorm gegeven en lijkt me idd niet een scheurijzer, maar een snelle GT ( voor de Sjonnies: dat staat voor Gran Turismo / Grand Touring = snelle comfortabele auto, niet een keihard rijijzer. En die term is ook niet door VW bedacht, die heeft er alleen een ‘i’ achter geplakt, wat Maserati bv in 1957 al deed).
@toms
fiat vs vw ??????
alfa vs seat ????????????
lancia vs audi ????????

je kan en mag geen italiaanse auto vergelijken met een duitse auto .

en alfa is gelijk aan seat ???? in welke wereld leef jij tommeke ?
alfa is denk ik toch wel een beetje meer als een seatje . ik begin mij nu ook al vragen te stellen over uw leeftijd , want volgens mij rijd je zelf nog niet met een auto .

tsss
Doe mij die witte maar. Met deze auto haal je vind ik echt een kunstwerkje in huis. Je kan er een tijdje naar kijken en vervolgens maar moeilijk begrijpen wat de auto nou zo mooi maakt. Ook lijkt de auto er vaker net weer wat anders uit te zien.

Dit gegeven, wat ik vaker bij Italiaanse auto’s heb, verreist echter wel een keiharde voorwaarde: Onderhoud en verzorging. Het kan bij verwaarlozing al snel 2x niks worden. Delicate producten, deze auto’s.
De tijd van gespecialiseerde techniekers voor lancia is voorbijn mijn vader heeft altijd lancia gehad. Het zijn exclusieve wagens, altijd geweest. Hun wegligging is fenomenaal, zelf heb ik na 2japanners, e renault, en een citroën uiteindelijk een Ypsilon,sterke en vinnige moter, goed gebouwd, en rijdt qwa confort zoals vele grotere wagens, en dit is uniek. Niemand doet het hen na. En je moet geen appels met peren vergelijken. Ik heb +/- 120000 km, ze zijn betrouwbaar en degelijk. Dat was vroeger niet altijd zo.
Al diegene die er nog niet mee gereden hebben kunnen NIETS zeggen over wegligging of iets dergelijke gwoon door te kijken naar te specs… ALLE volkswagens stellen niets voor tegenover de lancia delta! Je krijgt meer kwaliteit en power dan welk ander merk voor een eerlijke prijs. De lancia rijdt zot snel ik heb de 1.9 twinturbo diesel en trek alle vw’s in de zak xP haha

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).