Autoverkoop in 2009: historisch dieptepunt (VW op 1)

Auteur: , 61 Reacties

In 2009 zijn slechts 387.699 nieuwe auto’s afgeleverd in Nederland. Dat is een flinke daling vergeleken met de 499.918 stuks van 2008, maar liefst 22,4 procent minder. In de afgelopen 40 jaar zijn de autoverkopen niet zo slecht geweest...

Dat blijkt uit een analyse van de voorlopige RDC-cijfers door bureau Aumacon. Naast het lage verkoopaantal werden er in toenemende mate ook kleinere (minder winstgevende) modellen verkocht. Deze trend van de zogenaamde A- en B-segmenten zal in 2010 worden voortgezet. Vooral Toyota boerde goed, ze hadden in Nederland een topjaar met 37.487 registraties. Dat aantal is vergelijkbaar met dat van vorig jaar, maar dankzij de sterk krimpende markt (-22%) zorgt dit voor zo’n 23% stijging naar 9,7% marktaandeel; goed voor een notering in de top 3 van best verkopende merken.

Volkswagen werd dankzij een eindsprint op de allerlaatste dag van het jaar wederom het bestverkochte merk in ons land, de Volkswagen Golf werd wederom het bestverkochte model. Toch vreemd dat de tag “Golf” niet bovenaan onze taglijst stond.

Op nummer 2 staat Toyota en op nummer 3 zien we Ford. Peugeot bleef op plek vier. Opel – dat van 1969 tot 2004 onafgebroken het best verkochte merk in ons land was – kwam niet verder dan een vijfde plaats.



61 reacties

Dit was toch ook wel te verwachten.

Maar alle mensen die toen geen auto wilde kopen omdat ze het risico te groot vonden willen nu nog steeds een nieuwe auto. ik denk dat 2010 dan ook een recordjaar gaat worden waarin er meer dan 500.000 nieuwe auto’s in nederland verkocht gaan worden.
dit is weer zo’n bericht die in aanmerking komt voor de minste reacties.:P

maar toch wel schokkend.:(
PS: Onder de dertig bestverkochte merken maakten alleen name Honda (+21%) en Lancia (+12%) verkoopprogressie. Daarentegen zagen Daihatsu (-51%), Alfa Romeo (-48%) en Kia (-44%) hun verkoopcijfers het hardst onderuit gaan. Op modelniveau was de eerste plaats – evenals in 2008 – voor de Volkswagen Golf. Het zilver en brons waren achtereenvolgens voor de Toyota Aygo en Ford Fiesta.
Die eindsprint van VW zal wel weer alleen maar voorraad auto’s zijn van de dealers. Om zo toch op plek 1 te komen.
Cheap trick van PON. Iedere VW dealer heeft nu gemiddeld 10 op 31-12 geregistreerde auto’s staan. Sla je slag zou ik zeggen.
@Ton: Zal eens gaan kijken… ;)
@Ton:
Hoe denk je hoe opel dat jaren achter elkaar gedaan heeft?
Precies……..
@drikus: klopt hoor, VW flikt het steeds weer (vroeger met name door Opel achter zich te houden)….nja, het spul moet uiteindelijk toch verkocht worden….en het geeft blijkt van een ‘slavenmentaliteit’ door de dealers en verkopers opnieuw ieder jaar onder deze hoge druk te zetten.

Wist je trouwens dat je in een Aygo in z’n 2e versnelling ruim 110 km/h kunt rijden ? Ghi…lachebak !
Toyota en Honda in de plus, hmmm…
Ik denk dat het in 2010 nog slechter gaat worden. De onzekerheid over de km heffing en BPM afschaffing en de nu al absurd lage inruilprijzen die geboden worden, zullen de verkoop van nieuwe auto’s niet stimuleren. De enige reden dat de totale autoverkoop niet geheel is ingestort in 2009, komt door de slooppremie die men kon incasseren. Maar dat heeft de malaise slechts uitgesteld. Niemand gaat dit jaar een nieuwe auto kopen, wetende dat de verkoopprijs wellicht over 1 jaar 5000 euro lager (minder duur) zal zijn.
Van mij mag het, over het paard getild volk dat we zijn, auto’s kunnen makkelijk 3 – 400000 kilometer mee, nee kwijlend naar de toonzaal gaan bij iedere face-lift of upgrade van een model….we willen toch allemaal de planeet redden? Blijf rijden wat je rijdt en lach!
Logisch. VW heeft gewoon een prachtig gamma met up to date voertuigen. Al heb ik weinig met VW.
@Cayman: dat meen toch niet serieus..? Fox, New Beetle, Passat, Phaeton, Touran, Sharan en Touareg zijn inmiddels dus echt wel verouderd. De Golf is ook gewoon een uitgebreide facelift en dat is te zien. Nu al gedateerd.. “historisch dieptepunt (VW op 1)” hahah dat VW op 1 staat is idd een historisch dieptepunt..
Volkswagen pakt het gewoon handig aan.
@ Ahura…bedoelde meer dat bijvoorbeeld Opel met de Astra niet helemaal mee komt qua aantallen….uitloop model en levertijd op de nieuwe Astra. Wat dat betreft zat VW met de ” nieuwe” Golf helemaal goed.

VW heeft een breed gamma met voor ieder wat wils.
Daar ben ik het dan wel weer mee eens. VW heeft wel voor ieder idd wat. Zelfs als je wat sportiefs zoekt. En qua technologieën (DSG, Bluemotion, TFSI-motoren) zijn ze ook erg goed bezig
ik had verwacht dat Opel toch wel iets hoger zou eindigen, met de komst van de insignia, nou maar hopen voor opel dat ze met de komst van de Astra +Astra station (volgens de dealert net voor de zomer) wat meer verkoop hebben :) ik vind overigens de Passat R36 en de Tiguan toch wel leuke stoere wagens, de golf, nee dank u
@NLBUURMAN: De Vauxhall VXR6 al gezien? (oa. gistere avond bij Topgear te zien) leuke auto lijkt mij! Verder ben ik niet zo’n opel-fan, vind het daarom niet erg dat de top 3 wat meer primium gekleurd is:)
@8C_Competizione: dat is de Insignia OPC, en dat is ook een leuke auto, ik zei ook niet dat ik die niet leuk vond, alleen dat ik had verwacht dat er meer verkocht zouden worden van de insignia. Mijn mening is dat VW niet “meer premium” is dan Opel, gelijkwaardig, Audi, BMW & Mercedes, dat zijn premiums net als Jaguar & Alfa.
@NLBUURMAN: Nou ik vind VW toch echt meer auto als Opel… Heb de Isignia nog niet gereden maar de laatse Vectra avant wel en dat vond ik niet veel meer als een Ford mondeo ofzo, terwijl een VW passat al meer auto is.
@ Ahura: Ik heb geen recht van spreken. Als ik naar buiten kijk staan daar een Volvo en een Alfa Romeo voor dagelijks gebruik. VW en Opel doen me letterlijk niks.
@Cayman: VW bij mij ook niet (Scirocco, Golf R en Passat CC uitgezonderd). Ik hou er sowieso niet van om in een auto te rijden waar heel NL in rijdt. In onze auto hebben we na ruim 5 jaar nog altijd aardig wat bekijks mee en het kostte even veel als een Golf 1.6 maar dan betrouwbaarder, luxer, grotere motor en sportiever rijgedrag.. en die Golf-rijders vinden zich ondertussen helemaal tha bomb..
Begrijp niet waarom mensen een voorkeur hebben voor VW. Doe mij maar een dikke BMW of Mercedes. eeuwig lol!
wat een surprise! VAG op nummertje 1.
ik ben geen fan van VW, maar ik denk dat ze dit jaar (2010) weer de meest verkochte auto hebben, maar dan met de polo. Vooral die dieseluitvoering die in de 14% bijtellingscategorie valt zal hoge ogen scoren dit jaar.
@ Ahura: Er was eens een tijd dat ik trots was op mijn Mk5 GTI. Totdat iedere zichzelf respecterende drugsrunner/loverboy er een had. Toen was de lol er heel snel af. Zelfs mijn hond schaamde zich ;-)
Zonder lease zag het er compleet anders uit..

@Cayman: LOL
toch weer absurd veel voor zo,n landje als nederland ..

ps .. weet iemand hoeveel % er naar de leasemarkt is gegaan ..
en hoeveel er ECHT op voorhand betaald zijn ??
-22,4 minder?! dan is het toch juist meer??
@Camaro: scherp! Heb het inmiddels aangepast, thanks.
Goedkoop geintje inderdaad van Pon.
Toyota heeft die dure trucjes (alle demo’s zijn vandaag al één jaar oud) niet nodig, en toch staan ze tweede. Kun je nagaan als ze het wel zouden doen.

LOL @ Cayman
De onzekerheid door die km heffing/registratie met alle bijbehorende extra bureaucratie en (veel) hogere kosten blijft ook in 2010.
Hoe werkt die truc van VW? Soort creatief boekouden? Triest eigenlijk, een goed merk heeft zoiets toch niet nodig?
@360box

Alsof iedereen 30.000 euro te besteden heeft aan een auto of een goedbetaalde baan.
@davidz,
vw registeerd op 31 december dan nog even snel alle voorraad modellen die nog niet op kenteken stonden. Hierdoor lijkt het net alsof ze meer auto’s verkocht hebben. Maar vervolgens zitten de dealers opgescheept met auto’s uit 2009, welke gelijk minder waard zijn.
Ford? Dat had ik niet gedacht… Hopelijk stijgen de verkopen dit jaar weer!
Het succes van Toyota is waarschijnlijk vooral te danken aan de Aygo en Prius. Dan heeft Volkswagen met de Polo Bluemotion voor 2010 nog veel sterkere kaarten. Goed dat Ford het met normale auto’s die gewoon erg goed zijn als auto, en niet vooral als vorm van legale belastingontduiking, nog kan meekomen.
Diep triest voor VW om zo de eer naar zich toe te moeten trekken !
Toch raar dat VW opeens weer nummer 1 is geëindigd , een goede vriend van mij werkt bij Toyota als verkoper en die zei donderdag avond 31 december dus dat ze nog eerste stonden ?
Geen verrassing… maar wel vreemd dat ze in Frankrijk juist recordverkopen hebben genoteerd in 2009.
LOL! nu begrijp ik de titel pas, ik las: VW is dieptepunt #1. Ben nog een beetje (lees: erg) van gisteravond denk ik.
de Volkswagen Golf werd wederom het bestverkochte model. Toch vreemd dat de tag “Golf” niet bovenaan onze taglijst stond.
nee!!! een wonder die wagen zou ik niet voor de looks nemen! maar oke, maakt mij niet uit
Blablabla crisis dit dat

Dit jaar komt alles weer goed, geen panniek!
Wellicht willen we massaal ( nou hier dan niet ..) geld uitgeven aan de grootste rommel van de jaren 2000.

4 keer de laatste plaatsen in de 100.000 km testen .
4 merken van VAG van de 10 merken (.) met de meeste klachten Autobild.
Ha ha, VW heeft op 31 januari 755 auto’s tenaamgesteld.
Dus vlug naar de VW dealer voor een goedkope “nieuwe” 2009 VW.
Wat ben je dan als importeur zielig.
moet natuurlijk december zijn. In de link staat het ook verkeerd
@ degenen die denken dat 2010 alles wel weer goed komt met de autoverkoop: men verwacht voor 2010 een zeer geringe toename van de autoverkoop, totaal nog net onder de 400.000 stuks, is dus maximaal 3% groei.
Als iemand interesse heeft in 1 van de 755 VW’s met kenteken 31-12-2009
http://www.autotrack.nl/owa_dima/owa/att_occ_detail.detail?p_spr_id=222611932&p_type_lijst=RL&o_id=6620386
Voor diegene die denkt dat 2010 een beter jaar wordt :

Volgens de Europese Commissie (EC) lopen in het nieuwe jaar 8 EU-landen het grote risico dat de publieke financiën niet langer betaalbaar zullen zijn, en de landen feitelijk failliet gaan. Deze landen zijn Griekenland, Spanje, Ierland, Slovenië, Slowakije, Malta, Cyprus en… Nederland.
@johnny m: Landen gaan toch elk jaar failliet? Alsmaar bijlenen, dat kan niet goed gaan.

De Europese verkopen zullen vast nog wel dalen volgend jaar. De sloopregelingen in de grote markten zijn afgelopen, dus die piek is over. Dan krijg je volgend jaar minder verkopen. Men zegt dat het ergste is geweest voor de autofabrikanten, maar volgend jaar is het volgens mij net zo moeilijk.

@dirk: Zoveel wel?! Ach, ze verplaatsen het alleen maar daarmee. :roll:
nou , 1 merk van Fiat of 4 merken van VAG is nogal een verschil , me dunkt.

citrofiel: daarom is het ook geen economische crisis , maar een systeem crisis. 2010 gaat ons nog veel leren.
Lijstjes is wat we dan willen zien…!
Opel…. Dat vind ik nou echt een ‘volkswagen’.
Johnny maar jij geef toch niks om dat soort lijstjes tenslotte was jou geliefde merk de onbetwiste nummner 1 bij Autobild in negatieve zin Die zehn schlechtesten Hersteller 2009*
1. Alfa Romeo
@ jhonny m, als je veel auto’s hebt rondrijden heb je idd meer mensen die een mankementje hebben….

@ ahura, goed nieuws, er komt een fox facelift aan, de passat komt ook wel binnekort neem ik aan en ik wacht nog steeds wanneer ze de routan als sharan naar europa halen..


Volkswagen bouwt gewoon kwalitatief goede auto’s met een goede uitstraling en
Aanhoudende crisis zal weinig mensen in 2010 tot aanschaf van nieuwe auto verleiden en de huidige auto doet het vaak nog prima. Afbouwen BPM en belang van “goed” brandstoflabel versterkt nog eens dit effect omdat men bang is straks met invoering van de kilometerheffing met een “verkeerde” auto te zitten.
Jullie taggen ook dit bericht niet met Golf, zo komt het natuurlijk nooit in de toplijstjes!:P
De Volkswagens zijn best leuk tegenwoordig…Scirocco, Passat CC, nieuwe Polo en Golf mogen allemaal best voor mijn deur staan.
NLBuurman; weet niet wie je dat heeft verteld maar zal toch is beter gaan informeren..

Ze komen net om de hoek kijken man.. ze hebben een nieuwe auto en zijn gelijk premium.. NOT!!! Zeg niet dat ze het niet kunnen maar dat duurt nog wel even voor dat ze VW gaan inhalen.. laat ze eerst maar is hun fabriek redden en dan maar is kijken ofdat ze premium kunnen worden..
@base: ho wacht, ik zeg helemaal niet dat Opel premium is, lees nog eens een keer goed, maar dan met VW, opel, gelijkwaardig (PUNT) Audi, bmw etc….
Voor de meeste mensen = het beter als men van de hele leaseconstruktie afstapt. is slecht voor de gehele auto industrie..al lijkt het soms anders op langere termijn is het funest voor het gehele autoindustrie..

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).