• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Autoverkoop in 2009: historisch dieptepunt (VW op 1)

Auteur: autoblogger, gepost 1 januari 2010 om 12:07 – 61 Reacties

Volkswagen Golf R

In 2009 zijn slechts 387.699 nieuwe auto’s afgeleverd in Nederland. Dat is een flinke daling vergeleken met de 499.918 stuks van 2008, maar liefst 22,4 procent minder. In de afgelopen 40 jaar zijn de autoverkopen niet zo slecht geweest…

Dat blijkt uit een analyse van de voorlopige RDC-cijfers door bureau Aumacon. Naast het lage verkoopaantal werden er in toenemende mate ook kleinere (minder winstgevende) modellen verkocht. Deze trend van de zogenaamde A- en B-segmenten zal in 2010 worden voortgezet. Vooral Toyota boerde goed, ze hadden in Nederland een topjaar met 37.487 registraties. Dat aantal is vergelijkbaar met dat van vorig jaar, maar dankzij de sterk krimpende markt (-22%) zorgt dit voor zo’n 23% stijging naar 9,7% marktaandeel; goed voor een notering in de top 3 van best verkopende merken.

Volkswagen werd dankzij een eindsprint op de allerlaatste dag van het jaar wederom het bestverkochte merk in ons land, de Volkswagen Golf werd wederom het bestverkochte model. Toch vreemd dat de tag “Golf” niet bovenaan onze taglijst stond.

Op nummer 2 staat Toyota en op nummer 3 zien we Ford. Peugeot bleef op plek vier. Opel – dat van 1969 tot 2004 onafgebroken het best verkochte merk in ons land was – kwam niet verder dan een vijfde plaats.

Ook interessant!

  • Autoverkoop Europa op een dramatisch dieptepunt
    Autoverkoop Europa op een dramatisch dieptepunt
  • Europese autoverkoop in mineur
  • Volkswagen Lamando L
    Volkswagen Lamando L is de mooiste VW van 2022
  • Best verkochte EV's wereldwijd
    Best verkochte EV's van 2020, wereldwijd

Nieuwste artikelen

  • Video: Automobilist schrikt zich het apezuur
  • Gespot – De enige echte Rimac op Nederlands kenteken
  • Ford maakt standaard onderdeel een betaalde optie (en met een goede reden)
  • Automerk maakt revven bewust onmogelijk in deze sportcoupé met verbrandingsmotor
FacebookTweetPinLinkedIn

aumacon, autoverkoop, Volkswagen

Vorig bericht: « Happy New Year!
Volgend bericht: Autoblog video: Mika Salo en zijn supercharged Camaro »

Lees Interacties

Reacties

  1. vincent_995 zegt

    1 januari 2010 om 12:10

    Dit was toch ook wel te verwachten.

    Maar alle mensen die toen geen auto wilde kopen omdat ze het risico te groot vonden willen nu nog steeds een nieuwe auto. ik denk dat 2010 dan ook een recordjaar gaat worden waarin er meer dan 500.000 nieuwe auto’s in nederland verkocht gaan worden.

    Login om te reageren
  2. SiemAudi zegt

    1 januari 2010 om 12:12

    dit is weer zo’n bericht die in aanmerking komt voor de minste reacties.:P

    maar toch wel schokkend.:(

    Login om te reageren
  3. autoblogger zegt

    1 januari 2010 om 12:19

    PS: Onder de dertig bestverkochte merken maakten alleen name Honda (+21%) en Lancia (+12%) verkoopprogressie. Daarentegen zagen Daihatsu (-51%), Alfa Romeo (-48%) en Kia (-44%) hun verkoopcijfers het hardst onderuit gaan. Op modelniveau was de eerste plaats – evenals in 2008 – voor de Volkswagen Golf. Het zilver en brons waren achtereenvolgens voor de Toyota Aygo en Ford Fiesta.

    Login om te reageren
  4. drikus zegt

    1 januari 2010 om 12:27

    Die eindsprint van VW zal wel weer alleen maar voorraad auto’s zijn van de dealers. Om zo toch op plek 1 te komen.

    Login om te reageren
  5. Ton zegt

    1 januari 2010 om 12:48

    Cheap trick van PON. Iedere VW dealer heeft nu gemiddeld 10 op 31-12 geregistreerde auto’s staan. Sla je slag zou ik zeggen.

    Login om te reageren
    • Freewarefreak zegt

      1 januari 2010 om 14:25

      @Ton: Zal eens gaan kijken… ;)

      Login om te reageren
    • Rene zegt

      2 januari 2010 om 10:10

      @Ton:
      Hoe denk je hoe opel dat jaren achter elkaar gedaan heeft?
      Precies……..

      Login om te reageren
  6. Megakix zegt

    1 januari 2010 om 12:55

    @drikus: klopt hoor, VW flikt het steeds weer (vroeger met name door Opel achter zich te houden)….nja, het spul moet uiteindelijk toch verkocht worden….en het geeft blijkt van een ‘slavenmentaliteit’ door de dealers en verkopers opnieuw ieder jaar onder deze hoge druk te zetten.

    Wist je trouwens dat je in een Aygo in z’n 2e versnelling ruim 110 km/h kunt rijden ? Ghi…lachebak !

    Login om te reageren
  7. Laurens zegt

    1 januari 2010 om 13:08

    Toyota en Honda in de plus, hmmm…

    Login om te reageren
  8. midasracer zegt

    1 januari 2010 om 13:09

    Ik denk dat het in 2010 nog slechter gaat worden. De onzekerheid over de km heffing en BPM afschaffing en de nu al absurd lage inruilprijzen die geboden worden, zullen de verkoop van nieuwe auto’s niet stimuleren. De enige reden dat de totale autoverkoop niet geheel is ingestort in 2009, komt door de slooppremie die men kon incasseren. Maar dat heeft de malaise slechts uitgesteld. Niemand gaat dit jaar een nieuwe auto kopen, wetende dat de verkoopprijs wellicht over 1 jaar 5000 euro lager (minder duur) zal zijn.

    Login om te reageren
    • de sjonnies zegt

      1 januari 2010 om 13:31

      Van mij mag het, over het paard getild volk dat we zijn, auto’s kunnen makkelijk 3 – 400000 kilometer mee, nee kwijlend naar de toonzaal gaan bij iedere face-lift of upgrade van een model….we willen toch allemaal de planeet redden? Blijf rijden wat je rijdt en lach!

      Login om te reageren
  9. Cayman zegt

    1 januari 2010 om 13:17

    Logisch. VW heeft gewoon een prachtig gamma met up to date voertuigen. Al heb ik weinig met VW.

    Login om te reageren
    • Ahura zegt

      1 januari 2010 om 13:43

      @Cayman: dat meen toch niet serieus..? Fox, New Beetle, Passat, Phaeton, Touran, Sharan en Touareg zijn inmiddels dus echt wel verouderd. De Golf is ook gewoon een uitgebreide facelift en dat is te zien. Nu al gedateerd.. “historisch dieptepunt (VW op 1)” hahah dat VW op 1 staat is idd een historisch dieptepunt..

      Login om te reageren
  10. BMW_Li zegt

    1 januari 2010 om 13:39

    Volkswagen pakt het gewoon handig aan.

    Login om te reageren
  11. Cayman zegt

    1 januari 2010 om 13:51

    @ Ahura…bedoelde meer dat bijvoorbeeld Opel met de Astra niet helemaal mee komt qua aantallen….uitloop model en levertijd op de nieuwe Astra. Wat dat betreft zat VW met de ” nieuwe” Golf helemaal goed.

    VW heeft een breed gamma met voor ieder wat wils.

    Login om te reageren
  12. Ahura zegt

    1 januari 2010 om 13:54

    Daar ben ik het dan wel weer mee eens. VW heeft wel voor ieder idd wat. Zelfs als je wat sportiefs zoekt. En qua technologieën (DSG, Bluemotion, TFSI-motoren) zijn ze ook erg goed bezig

    Login om te reageren
  13. NLBUURMAN zegt

    1 januari 2010 om 13:55

    ik had verwacht dat Opel toch wel iets hoger zou eindigen, met de komst van de insignia, nou maar hopen voor opel dat ze met de komst van de Astra +Astra station (volgens de dealert net voor de zomer) wat meer verkoop hebben :) ik vind overigens de Passat R36 en de Tiguan toch wel leuke stoere wagens, de golf, nee dank u

    Login om te reageren
    • 8C_Competizione zegt

      4 januari 2010 om 15:01

      @NLBUURMAN: De Vauxhall VXR6 al gezien? (oa. gistere avond bij Topgear te zien) leuke auto lijkt mij! Verder ben ik niet zo’n opel-fan, vind het daarom niet erg dat de top 3 wat meer primium gekleurd is:)

      Login om te reageren
      • NLBUURMAN zegt

        7 januari 2010 om 17:05

        @8C_Competizione: dat is de Insignia OPC, en dat is ook een leuke auto, ik zei ook niet dat ik die niet leuk vond, alleen dat ik had verwacht dat er meer verkocht zouden worden van de insignia. Mijn mening is dat VW niet “meer premium” is dan Opel, gelijkwaardig, Audi, BMW & Mercedes, dat zijn premiums net als Jaguar & Alfa.

        Login om te reageren
        • 8C_Competizione zegt

          31 januari 2010 om 11:14

          @NLBUURMAN: Nou ik vind VW toch echt meer auto als Opel… Heb de Isignia nog niet gereden maar de laatse Vectra avant wel en dat vond ik niet veel meer als een Ford mondeo ofzo, terwijl een VW passat al meer auto is.

          Login om te reageren
  14. Cayman zegt

    1 januari 2010 om 13:58

    @ Ahura: Ik heb geen recht van spreken. Als ik naar buiten kijk staan daar een Volvo en een Alfa Romeo voor dagelijks gebruik. VW en Opel doen me letterlijk niks.

    Login om te reageren
    • Ahura zegt

      1 januari 2010 om 14:05

      @Cayman: VW bij mij ook niet (Scirocco, Golf R en Passat CC uitgezonderd). Ik hou er sowieso niet van om in een auto te rijden waar heel NL in rijdt. In onze auto hebben we na ruim 5 jaar nog altijd aardig wat bekijks mee en het kostte even veel als een Golf 1.6 maar dan betrouwbaarder, luxer, grotere motor en sportiever rijgedrag.. en die Golf-rijders vinden zich ondertussen helemaal tha bomb..

      Login om te reageren
  15. The360box zegt

    1 januari 2010 om 14:00

    Begrijp niet waarom mensen een voorkeur hebben voor VW. Doe mij maar een dikke BMW of Mercedes. eeuwig lol!

    Login om te reageren
  16. Vincenzo zegt

    1 januari 2010 om 14:00

    wat een surprise! VAG op nummertje 1.

    Login om te reageren
  17. mc zegt

    1 januari 2010 om 14:07

    ik ben geen fan van VW, maar ik denk dat ze dit jaar (2010) weer de meest verkochte auto hebben, maar dan met de polo. Vooral die dieseluitvoering die in de 14% bijtellingscategorie valt zal hoge ogen scoren dit jaar.

    Login om te reageren
  18. Cayman zegt

    1 januari 2010 om 14:09

    @ Ahura: Er was eens een tijd dat ik trots was op mijn Mk5 GTI. Totdat iedere zichzelf respecterende drugsrunner/loverboy er een had. Toen was de lol er heel snel af. Zelfs mijn hond schaamde zich ;-)

    Login om te reageren
    • Ahura zegt

      1 januari 2010 om 14:17

      Zonder lease zag het er compleet anders uit..

      @Cayman: LOL

      Login om te reageren
  19. lincoln zegt

    1 januari 2010 om 14:13

    toch weer absurd veel voor zo,n landje als nederland ..

    ps .. weet iemand hoeveel % er naar de leasemarkt is gegaan ..
    en hoeveel er ECHT op voorhand betaald zijn ??

    Login om te reageren
  20. Camaro zegt

    1 januari 2010 om 14:26

    -22,4 minder?! dan is het toch juist meer??

    Login om te reageren
    • autoblogger zegt

      1 januari 2010 om 14:27

      @Camaro: scherp! Heb het inmiddels aangepast, thanks.

      Login om te reageren
  21. Jesper zegt

    1 januari 2010 om 14:33

    Goedkoop geintje inderdaad van Pon.
    Toyota heeft die dure trucjes (alle demo’s zijn vandaag al één jaar oud) niet nodig, en toch staan ze tweede. Kun je nagaan als ze het wel zouden doen.

    LOL @ Cayman

    Login om te reageren
  22. DavidZ zegt

    1 januari 2010 om 14:42

    De onzekerheid door die km heffing/registratie met alle bijbehorende extra bureaucratie en (veel) hogere kosten blijft ook in 2010.
    Hoe werkt die truc van VW? Soort creatief boekouden? Triest eigenlijk, een goed merk heeft zoiets toch niet nodig?

    Login om te reageren
  23. Relief zegt

    1 januari 2010 om 14:42

    @360box

    Alsof iedereen 30.000 euro te besteden heeft aan een auto of een goedbetaalde baan.

    Login om te reageren
  24. Steven zegt

    1 januari 2010 om 14:51

    @davidz,
    vw registeerd op 31 december dan nog even snel alle voorraad modellen die nog niet op kenteken stonden. Hierdoor lijkt het net alsof ze meer auto’s verkocht hebben. Maar vervolgens zitten de dealers opgescheept met auto’s uit 2009, welke gelijk minder waard zijn.

    Login om te reageren
  25. Cantago zegt

    1 januari 2010 om 14:52

    Ford? Dat had ik niet gedacht… Hopelijk stijgen de verkopen dit jaar weer!

    Login om te reageren
  26. mashell zegt

    1 januari 2010 om 15:01

    Het succes van Toyota is waarschijnlijk vooral te danken aan de Aygo en Prius. Dan heeft Volkswagen met de Polo Bluemotion voor 2010 nog veel sterkere kaarten. Goed dat Ford het met normale auto’s die gewoon erg goed zijn als auto, en niet vooral als vorm van legale belastingontduiking, nog kan meekomen.

    Login om te reageren
  27. Gummen zegt

    1 januari 2010 om 15:28

    Diep triest voor VW om zo de eer naar zich toe te moeten trekken !

    Login om te reageren
  28. b0z4 zegt

    1 januari 2010 om 16:02

    Toch raar dat VW opeens weer nummer 1 is geëindigd , een goede vriend van mij werkt bij Toyota als verkoper en die zei donderdag avond 31 december dus dat ze nog eerste stonden ?

    Login om te reageren
  29. Lustigson zegt

    1 januari 2010 om 16:05

    Geen verrassing… maar wel vreemd dat ze in Frankrijk juist recordverkopen hebben genoteerd in 2009.

    Login om te reageren
  30. Roy zegt

    1 januari 2010 om 16:06

    LOL! nu begrijp ik de titel pas, ik las: VW is dieptepunt #1. Ben nog een beetje (lees: erg) van gisteravond denk ik.

    Login om te reageren
  31. F458I zegt

    1 januari 2010 om 16:30

    de Volkswagen Golf werd wederom het bestverkochte model. Toch vreemd dat de tag “Golf” niet bovenaan onze taglijst stond.
    nee!!! een wonder die wagen zou ik niet voor de looks nemen! maar oke, maakt mij niet uit

    Login om te reageren
  32. Kuukske zegt

    1 januari 2010 om 17:37

    Blablabla crisis dit dat

    Dit jaar komt alles weer goed, geen panniek!

    Login om te reageren
  33. johnny m zegt

    1 januari 2010 om 19:23

    Wellicht willen we massaal ( nou hier dan niet ..) geld uitgeven aan de grootste rommel van de jaren 2000.

    4 keer de laatste plaatsen in de 100.000 km testen .
    4 merken van VAG van de 10 merken (.) met de meeste klachten Autobild.

    Login om te reageren
  34. dirk zegt

    1 januari 2010 om 19:23

    Ha ha, VW heeft op 31 januari 755 auto’s tenaamgesteld.
    Dus vlug naar de VW dealer voor een goedkope “nieuwe” 2009 VW.
    Wat ben je dan als importeur zielig.

    Login om te reageren
  35. dirk zegt

    1 januari 2010 om 19:26

    moet natuurlijk december zijn. In de link staat het ook verkeerd

    Login om te reageren
  36. Nanning zegt

    1 januari 2010 om 19:32

    @ degenen die denken dat 2010 alles wel weer goed komt met de autoverkoop: men verwacht voor 2010 een zeer geringe toename van de autoverkoop, totaal nog net onder de 400.000 stuks, is dus maximaal 3% groei.

    Login om te reageren
  37. dirk zegt

    1 januari 2010 om 19:33

    Als iemand interesse heeft in 1 van de 755 VW’s met kenteken 31-12-2009
    http://www.autotrack.nl/owa_dima/owa/att_occ_detail.detail?p_spr_id=222611932&p_type_lijst=RL&o_id=6620386

    Login om te reageren
  38. johnny m zegt

    1 januari 2010 om 19:49

    en dan dit ? http://www.autobild.de/artikel/dauertest-vw-fox-1.2_889510.html

    NEE DANK U!

    Login om te reageren
  39. johnny m zegt

    1 januari 2010 om 20:54

    Voor diegene die denkt dat 2010 een beter jaar wordt :

    Volgens de Europese Commissie (EC) lopen in het nieuwe jaar 8 EU-landen het grote risico dat de publieke financiën niet langer betaalbaar zullen zijn, en de landen feitelijk failliet gaan. Deze landen zijn Griekenland, Spanje, Ierland, Slovenië, Slowakije, Malta, Cyprus en… Nederland.

    Login om te reageren
    • Citrofiel zegt

      1 januari 2010 om 21:15

      @johnny m: Landen gaan toch elk jaar failliet? Alsmaar bijlenen, dat kan niet goed gaan.

      De Europese verkopen zullen vast nog wel dalen volgend jaar. De sloopregelingen in de grote markten zijn afgelopen, dus die piek is over. Dan krijg je volgend jaar minder verkopen. Men zegt dat het ergste is geweest voor de autofabrikanten, maar volgend jaar is het volgens mij net zo moeilijk.

      @dirk: Zoveel wel?! Ach, ze verplaatsen het alleen maar daarmee. :roll:

      Login om te reageren
      • johnny m zegt

        2 januari 2010 om 10:11

        nou , 1 merk van Fiat of 4 merken van VAG is nogal een verschil , me dunkt.

        citrofiel: daarom is het ook geen economische crisis , maar een systeem crisis. 2010 gaat ons nog veel leren.

        Login om te reageren
  40. Fout zegt

    1 januari 2010 om 23:18

    Lijstjes is wat we dan willen zien…!

    Login om te reageren
  41. AATeeuwen zegt

    2 januari 2010 om 00:37

    Opel…. Dat vind ik nou echt een ‘volkswagen’.

    Login om te reageren
  42. marc zegt

    2 januari 2010 om 09:29

    Johnny maar jij geef toch niks om dat soort lijstjes tenslotte was jou geliefde merk de onbetwiste nummner 1 bij Autobild in negatieve zin Die zehn schlechtesten Hersteller 2009*
    1. Alfa Romeo

    Login om te reageren
  43. Jipp zegt

    2 januari 2010 om 16:10

    @ jhonny m, als je veel auto’s hebt rondrijden heb je idd meer mensen die een mankementje hebben….

    @ ahura, goed nieuws, er komt een fox facelift aan, de passat komt ook wel binnekort neem ik aan en ik wacht nog steeds wanneer ze de routan als sharan naar europa halen..

    Volkswagen bouwt gewoon kwalitatief goede auto’s met een goede uitstraling en

    Login om te reageren
  44. Bob zegt

    2 januari 2010 om 17:51

    Aanhoudende crisis zal weinig mensen in 2010 tot aanschaf van nieuwe auto verleiden en de huidige auto doet het vaak nog prima. Afbouwen BPM en belang van “goed” brandstoflabel versterkt nog eens dit effect omdat men bang is straks met invoering van de kilometerheffing met een “verkeerde” auto te zitten.

    Login om te reageren
  45. Toonster zegt

    3 januari 2010 om 04:50

    Jullie taggen ook dit bericht niet met Golf, zo komt het natuurlijk nooit in de toplijstjes!:P

    Login om te reageren
  46. MrKoenP zegt

    3 januari 2010 om 15:41

    De Volkswagens zijn best leuk tegenwoordig…Scirocco, Passat CC, nieuwe Polo en Golf mogen allemaal best voor mijn deur staan.

    Login om te reageren
  47. base zegt

    11 januari 2010 om 10:36

    NLBuurman; weet niet wie je dat heeft verteld maar zal toch is beter gaan informeren..

    Ze komen net om de hoek kijken man.. ze hebben een nieuwe auto en zijn gelijk premium.. NOT!!! Zeg niet dat ze het niet kunnen maar dat duurt nog wel even voor dat ze VW gaan inhalen.. laat ze eerst maar is hun fabriek redden en dan maar is kijken ofdat ze premium kunnen worden..

    Login om te reageren
    • NLBUURMAN zegt

      31 januari 2010 om 20:30

      @base: ho wacht, ik zeg helemaal niet dat Opel premium is, lees nog eens een keer goed, maar dan met VW, opel, gelijkwaardig (PUNT) Audi, bmw etc….

      Login om te reageren
  48. hilbert zegt

    28 januari 2010 om 18:21

    Voor de meeste mensen = het beter als men van de hele leaseconstruktie afstapt. is slecht voor de gehele auto industrie..al lijkt het soms anders op langere termijn is het funest voor het gehele autoindustrie..

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North