Isis AM01: coachbuild op basis van de Saker GT

Auteur: , 37 Reacties

Een Nederlands product op basis van de Saker GT uit Nieuw-Zeeland.

De AM01 is het eerste model van Isis Cars, een bedrijf dat door de Nederlands Anton van Nunen en Max Alting Siberg gerund wordt. In mei vindt de officiële lancering plaats, maar op de AutoRAI staat hun eerste prototype al. Met kenteken, dus street legal.

Onder de huid van de AM01 klopt een Subaru STi-hart. De 2 liter grote boxermotor levert, met behulp van een turbo, 275 pk en 350 Nm. Deze kracht wordt middels een handgeschakelde vijfbak op de weg gebracht. Dankzij overvloedig gebruik van lichte materialen komt het totaalgewicht op slechts 850 kg uit, waardoor de AM01 de 0-100 in slechts 4,2 seconden aflegt. De topsnelheid ligt op 260 km/u.

Maar met de lange, lage AM01 houdt het niet op voor Isiscars. Er zijn plannen om een AM02 te maken, op hetzelfde Saker-chassis, maar dan met een 3 liter grote krachtbron, die 400 pk moet kunnen leveren. Van de AM01 is een promofilmpje beschikbaar, welke je hier onder ziet. Daarnaast hebben we natuurlijk een live-gallery van de witte creatie.



37 reacties

hij was echt heeul lelijk afgewerkt.
gedwongenleaser
@amv12vantage: Hij oogt best gaaf, redelijk origineel maar de achterkant is geen gezicht. Naar behoren afwerking is idd ver te zoeken, met name die foto van de achterkant laat dit zien… Om te huilen zo slecht :(.
@gedwongenleaser: misschien is het lelijk, maar hoe zou je zoiets zelf moeten bouwen? Carbon föhnen?
gedwongenleaser
@betonstaal: ik zag je reply staan en het eerste wat ik dacht was “ik heb helemaal niet op dat artikel gereageerd, hoe kan dat?” totdat ik zag dat het om het oude artikel over dezelfde auto ging :)… Mijn reactie: zorgen dat de achterlicht units passen in de daarvoor bestemde uitsparingen lijkt mij niet het allermoeilijkste toch? Het lijkt hier alsof de units niet helemaal passend zijn en ze er rondom een beetje teer gesmeerd hebben (of zwarte bison kit of whatever) :).
Hmm, dit ís die Saker die op Nederlands kenteken stond. Beide hebben 80-LRR-8
@Edge: RDW zegt idd dat het een Saker is ;)
@robbie: Ja, maar waar Edge op doelt: nu is NL een Isis rijker, maar de one-off straatlegale Saker armer.
deze heb ik in het echt gezien vorige week zondag toen hij naar de autorai ging stond hij bij het zelfde tankstation als ons wou hij nog bijna diesel gaan tanken ook haha
Wel grappig maar duidelijk een prototype, de afwerking zou niet misstaan op een gedemonteerde Landwind.
Ik weet niet zo goed wat ik er van moet vinden, in iedergeval vind ik de kleur absoluut niet bijdragen aan een kwalitatief voorkomen.. Had dan een andere, wat meer opvallende kleur gebruikt.

Zal wel leuk rijden denk ik!
Ik vind het een verdomd strakke wagen! Maar wtf hebben ze gedaan met dat belachelijke neppe motorgeluid in dat filmpje? :’)
En wat voegt dit precies toe aan de standaard Saker? Ik zie ’t een beetje als een Ultima GT maar dan zonder zo’n lekkere V8. Of zit ik er dan heel erg naast?
Vrij knullig promofilmpje overigens…
@Klassiekerrally: een standaaard saker gt is niet straat legaal, maar voor dat geld heb je ook een ultima gtr , wat in mijn ogen de beste auto ter wereld is :p
@bpc: De Saker die als basis dient voor deze Isis moet eerst straatlegaal gemaakt worden om tot Isis omgebouwd te kunnen worden, blijkbaar. Dus dat voordeel valt weg, want die Saker is dan ook straatlegaal.
Pff en dit moet 120.000 ex btw/bpm gaan kosten! now way.
doen zijn lichten het niet of zo
effe technisch waarom zouden ze de domme fout maken om een zwaardere 3l motor te pakkn als er genoeg opties zijn om die sti motor 400 betrouwbare boxer pk’tjes te geven?
De Saker komt al jaren gewoon uit Nederland.
@premiumtap: Daar wordt hij onder licentie geproduceerd, maar het bedrijf komt uit Nieuw-Zeeland.
Wat een lelijk hok! Ik zal ‘m woensdag eens van dichtbij bekijken.
@a3aan: ehm, weet je het zeker?
bij lange na niet mijn eerste keuze. Knijp snel mijn ogen dicht
haha en dan is er nog niets gezegd over die lelijke gatso erachter…
Wat een lelijk ding. Dan is het origineel een stuk professioneler (ook niet moeders mooiste trouwens).
Zo zie je maar weer dat een auto ontwerpen zonder gevoel voor design geen succes wordt. Marussia is er ook zoeen.
ik weet niet zeker maar hier slaan een stel ondernemers de plank volledig mis. als de goedkoopste versie al 120000 ex btw kost in vergelijking een beetje leuk uitgeruste gt-r kost dan net zo veel als je de btw bij dat glasvezel buizen autotje gok op een verkoop cijfer van 0
Zonde van al dat werk, want het lijkt nergens op. En deurscharniertjes van de Gamma die ala Mini uitsteken (video op 18sec.) kunnen ECHT niet!
Wie is er in vredesnaam met de kit spuit bezig geweest (ramen, achterlichten) die man moeten ze op staande voet ontslaan!
Geen wonder dat er in het filmpje alleen vooraanzichten zitten, het lijtk er zwaar op dat de ontwerper na de voordeuren zijn potlood er bij neer heeft gegooid en gezegd ‘bekijk het maar!’
Desalniettemin vind ik het frontje wel iets hebben…. :)
doe mij maar de saker :D
Ik krijg steeds meer ontzag voor Automotive Designers. Ook dit ding toont aan dat vakmensen goud waard zijn. Walter da Silva, Luc Donkerwolcke, Adrian van Hooijdonk.. respect. Wat een gedrocht is dit. Het enige mooie er aan ligt onder de kap.
Leuk promofilmpje. Een auto, puur gebouwd op snelheid, die over landweggetjes, door de stad en vooral over de snelweg cruiset. :roll:
@Citrofiel: Het kon wss niet sneller aangezien er een Polo Bluemotion de ISIS AM01 gedurende het hele flimpje bij moest houden. En die staan nu niet bekend om hun verbazingwekkende prestaties.
@Crosscabouter: Inderdaad, scherp gezien. ;)
Er deugt van alles niet aan: de vormgeving vanaf de neus, de afwerking, het filmpje. En toch is het stoer als een paar mannen proberen hun eigen droomauto te bouwen. Op naar een tweede poging met meer oog voor detail!
Hoeveel denken zij wel niet te gaan verkopen voor dit oerlelijke hok. De achterlicht units zijn zeer slecht afgewerkt. Ik begrijp dat dit ongetwijfeld een demo exemplaar is, na mijn beleving sla je degelijk niet je slag op de auto rai. Om hier klanten weten te binden, ik betwijfel het.
Afwerking is slecht ja en de vloeiende lijnen gaan hier en daar over in liniaal rechte strepen .Daarbij komt de rechte achterkant die een tachtiger jaren idee geven ,brrrr
Maar leuk geprobeerd
Het is inderdaad in het echt nog steeds een lelijk hok. Tevevens een verautolijking van de uitdrukking: “how low can we go.”
Hulde aan iedereen die in z’n schuur een auto naar eigen smaak in elkaar schroeft en NIET op autoblog zit te becommentariëren!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).