Mitsubishi Outlander PHEV – 15% bijtelling

Mitsubishi Outlander PHEV
De Mitsubishi Outlander PHEV was in 2013 de bestverkochte auto in Nederland, dankzij 0% bijtelling. Vanaf 2014 heeft deze SUV echter 7% bijtelling en vanaf 2016 nog maar 15%.

Verbrandingsmotor als range-extender en aandrijving
Bij snelheden boven 125 km/u drijft de 2.0 benzinemotor altijd de voorwielen aan. De viercilinder is een oude bekende: de 2.0 MIVEC DOHC met 121 pk en 190 Nm. Aangezien er geen versnellingsbak is, drijft de motor via een vaste verhouding die vergelijkbaar is met een vijfde versnelling de voorwielen aan op hogere snelheden. Bij lagere snelheden wordt de benzinemotor ontkoppelt, maar dat betekent niet dat het blok dan niet meer hoeft te draaien. Afhankelijk van de belasting en het resterende sap in de accu kan de viercilinder ook de generator aandrijven. De generator kan ofwel de accu’s op peil houden (of zelfs bijladen), maar kan ook direct stroom leveren aan de elektromotoren.

Meer details zijn te lezen in de rijtest van de Mitsubishi Outlander PHEV (video).

Specificaties
 
MerkMitsubishi
ModelOutlander - 2.0
Carrosseriesuv
BrandstofHybride met benzine
Co2-uitstoot44 gram/km
Vermogen203 pk
Koppel330 Nm
Acceleratie 0-10011 seconden
Topsnelheid170 km/u
Prijs39.990 euro
Leaseprijs pmvanaf 552 euro
Bijtellingspercentage15% bijtelling
Concurrenten
 
BMW i8 - 15% bijtelling
Lees meer »