Opel Ampera – 15% bijtelling

Opel Ampera
De Opel Ampera en zustermodel Chevrolet Volt waren een grote stap in technologie voor General Motors. Deze Extended Range Elektrisch Voertuigen (E-REV) worden in principe altijd elektrisch aangedreven, maar krijgen hulp van een verbrandingsmotor bij hoge snelheden of als de accu leeg raakt. Dat laatste gebeurd overigens pas na 80 kilometer elektrisch rijden. Met de 6 meter lange laadkabel kan de accu ook via het stopcontact worden geladen, wat 4 uur duurt bij een gewone aansluiting.

De prestaties zijn niet uitbundig, maar wel goed. De elektromotor levert 150 pk en 370 Nm koppel, waardoor een sprint naar de 100 km/u 9 seconden duurt. Omdat de maximale koppel al vanuit stilstand beschikbaar is, voelt de Ampera vlot aan en op sommige momenten zelfs “misselijk makend” snel.

Meer details zijn te lezen in de rijtest van de Opel Ampera (video).

Voordelen
– lange elektrische range voor een PHEV
– lekker vlot
– goede geluidsisolatie
– de atmosferische 1.4 benzinemotor fungeert alleen als range-extender
– herkenbaar design

Nadelen
– begrensd op 160 km/u
– heel veel knoppen op het dashboard
– rubberen lip onder de voorbumper schraapt over verkeersdrempels
– stoelen niet echt ergonomisch
– beperkte ruimte voor passagiers achterin

Specificaties
 
MerkOpel
ModelAmpera - 1.4
Carrosseriehatchback
BrandstofElektrisch
Co2-uitstoot27 gram/km
Vermogen151 pk
Koppel370 Nm
Acceleratie 0-1009 seconden
Topsnelheid161 km/u
Prijs39.900 euro
Leaseprijs pmonbekend
Bijtellingspercentage15% bijtelling
Concurrenten
 
BMW 225xe - 15% bijtelling
Lees meer »
BMW 330e - 15% bijtelling
Lees meer »
Volvo V60 D5 Twin Engine - 15% bijtelling
Lees meer »
Audi Q7 Plug-in Hybrid - 15% bijtelling
Lees meer »
Volvo XC90 T8 - 15% bijtelling
Lees meer »