Autoblog-advies: opvolger voor een Alfa 159 JTD

Auteur: , 120 Reacties

Voor het eerst in de geschiedenis van het Autoblog Advies kunnen we de boel in één zin afhandelen.

Autoblog-Advies: opvolger voor DE Alfa 159 JTD

Open deuren zijn er immers om in te trappen. Gelukkig voor AB-lezer Twan zijn we de beroerdste niet en dus kan ook hij op een volwaardig advies rekenen, uiteraard met wat hulp van jullie. Twan rijdt momenteel in een 159 SW 2.4 Jtdm. Twan is een baas. De kilometers beginnen echter te tellen en dus wordt het tijd voor iets nieuws. De criteria, zoals u van ons gewend bent:

Huidige /vorige auto's:Alfa Romeo 159 SW 2.4Jtdm
Koop / lease:Koop
Zakelijk / privé:Privé
Budget:€ 17.500 - € 20.000
Jaarkilometrage:40.000 km
Brandstofvoorkeur:Diesel
Reden aanschaf andere auto:Vervanging huidige auto vanwege km's / leeftijd
Gezinssamenstelling:2 volwassenen + 2 kinderen < 6 jaar
Voorkeursmerken /modellen:Redelijk vrij, maar Italiaans is een pre
No-go modellen / merken:Volkswagen, Skoda en Seat, want dodelijk saai

Say what?! Zowaar enkele VAG-merken bij de no-go’s? Twan geeft ons de vrije hand en dat gaan we natuurlijk uitbuiten. Wel meldt hij nog het volgende:

Hoewel vorm best boven functie mag gaan, is het wel handig als alle spullen van de kinderen in de auto passen. Daarmee heeft een stationwagen o.i.d. zeker de voorkeur. Daarnaast is betrouwbaarheid ook een pre, maar al mijn jaren als Alfa rijder heeft er ook voor gezorgd dat ik wel ergens tegen kan!

Die laatste zin beschouwen we maar even als een slip of the fingers. Kan iedereen overkomen.

Alfa Romeo 159

De open deur: een frissere Alfa Romeo 159

Dan hebben we dat vast gehad. De Alfa 159 is eigenlijk hét antwoord op al uw automotive vragen en Twan heeft een voorkeur voor Italiaans. 1 + 1 = 2 en wie kwijt was waarom de 159 zo’n fijne auto is moet vooral onze vintage rijtest nog eens terugkijken. Een mooie Sportwagon 2.0 JTD 170pk TI met acceptabele kilometerstand is absoluut te vinden binnen het budget.

Mazda6

Ietwat onbekend, maar zéker niet onbemind: Mazda6

De Mazda6 kwam eerder al eens voorbij in een AB-advies. Qua vormgeving absoluut een fraaie auto die in de juiste kleur bovendien in positieve zin opvalt in het straatbeeld. Zoals eerder aangegeven komen de eerste exemplaren uit de lease, waarmee deze relatief jonge auto net binnen het budget zou kunnen vallen.

Renault Laguna

Out of the box: Renault Laguna

Out of the box wil in dit verband niet zeggen dat de Laguna een rare keuze is. Integendeel, maar ze komen gewoon niet zo vaak voorbij op AB. Geen alledaagse bak met een verfrissend uiterlijk, al kan de downgrade wat betreft het aantal pk’s wellicht een reden zijn om ‘m te laten staan. Desalniettemin vonden we hier een fraai exemplaar.

BMW 3-serie Touring

Wellicht wat prijzig: BMW 320d Touring

Vooruit dan, toch een Duitser in de lijst, al is het maar omdat zo’n BMW heel strak rijdt. De financiële kant van het verhaal kan echter een bottleneck vormen, want bepaald goedkoop zijn ze niet. Dodelijk saai kunnen we de Dreier echter niet noemen.

DS5

Premium op z’n Frans: (Citroën) DS5

Toegegeven: het design van de DS5 moet je liggen, maar het is tenminste een auto waar je een mening over kunt hebben. Daar houden wij wel van. Ook met acceptabele kilometerstanden past een ex-lease DS5 binnen het gestelde budget en qua ruimte voldoet deze bijzondere auto aan de gestelde eisen.

Peugeot 508 RXH

Hoog op de pootjes: Peugeot 508 RXH

Wederom een auto die je qua vormgeving moet liggen, al zijn we blij dat Peugeot na de 407 een nieuwe koffieautomaat op de designafdeling heeft neergezet. Helaas zal het nog een pittige kluif worden om voor € 20K een mooi exemplaar te vinden. Aan de andere kant: geen enkele vinexdrempel krijgt jou nog klein.

Wil jij ook advies over je volgende auto? Mail dan naar tips-apenstaart-autoblog-punt-nl met het onderwerp Autoblog-Advies. Voorzie ons dan van de gegevens in de tabel en beschrijf duidelijk eventuele andere zaken die relevant zijn! Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!



120 reacties

Mazda RX-8 wellicht?
Ik mis eigenlijk het YOLO advies!?
@remcott: Rolls-Royce Silver Shadow misschien? ;)
@raoulkroes: Volkswagen Passat 2.0 TDI dan maar, aangezien het andersom-dag is?
@remcott: Dan wat YOLO advies van mijn kant! Gratis en voor niks! Het zijn wel bijna allemaal benzinestokers, maar daarom is het ook de YOLO-rubriek. Een Audi S4 Avant? Geen diesel, en VAG, dus toch wel enigszins YOLO. Niet aan te raden als je geen afgesloten garage hebt, want snelle Audi’s zijn zoals bekend geliefd bij het boevengilde. Of wellicht een Amerikaan? Een Dodge Magnum SRT-8 vind je ook binnen het budget. Ze zijn een beetje lomp, maar ach, dat hoort bij zo’n Amerikaanse auto. Als het wat ouder mag kan hij kijken naar een Volvo 850 T-5R (ook nog in Cream Yellow!) of een C43 AMG. En om dan af te sluiten een dikke Duitser die wel op satansap loopt, een BMW 535d uit 2009.
@Edge: maserati quattroporte moet deze man hebben!
@swid:

Er is ook een prima stapje onder de QP de Ghibli met V6 3.0 JTD.

Of nog even lekker door tukken met de 159 heerlijke wagen en wachten op de Giulia met 2.2 JTDm of 3.0 V6
@Edge: die Dodge is eigenlijk ook wel lekker, en een keer wat anders.
Zelfs als ze ouder worden, blijven dit heerlijk rijdende en betrouwbare auto’s die zwaar ondergewaardeerd zijn. Heb er ook één, een JTDm automaat. Gooi er een paar mille tegenaan om ‘m helemaal top te maken, rijd lekker door en wacht op iets dat ook weer echt leuk is.
@rooderkerk51: Hoe bevalt de automaat? Ik ben opzoek naar een vervanger voor mijn BMW E61 525D. En de Alfa 159 staat hoog op mijn lijstje. Tevens wil ik voor de 1.9jtd gaan.
Maar automaat is voor mij een must. Alleen lees ik hier nergens ervaringen over op het internet.
@Vreddy_B: Mijn auto heeft nu 185 K gereden, heeft bij ca 120 K een nieuwe automaat gekregen.Was iets met een fabrieksfout, ik kocht ‘m bij 160 K. In combi met 150 pk en ondanks gewicht lekker vlot, bak schakelt mooi terug bij gas loslaten. Niet erg zuinig (gemiddeld 1 op 12), niet zo levendig als sommige en modernere andere auto’s, maar ik rij nog weleens andere auto’s en elke keer weer is de 159 een plezier. Bak in 1.9 heeft anders dan in 2.4 geen sportstand overigens, maar die 2.4 is zwaarder in de neus (en een 159 heeft al ene hekel aan drempels) en verbruikt nog meer. Succes met de keus! Ik kocht mijn auto in Rijssen, goed adres.
@Vreddy_B: van een bmw 525d naar een alfa 1.9 jtd zal een (enorme) stap achteruit zijn dat kan ik je al verzekeren. Zowel qua prestaties als belevenis.
@misterdrogba: Dat geloof ik graag. Maar de E6X serie van BMW is zo verschrikkelijk slecht. Ik ben dood ziek van de onderhoudskosten dat ik er gewoon afscheid van wil nemen op korte termijn. Daarbij wil ik mijn maandlasten wat naar beneden brengen. En BMW is gewoon een hele onderhoudsonvriendelijke auto.
Mijn E39 was fantastisch. Maar ik wil een wat modernere auto hebben.
@Vreddy_B: mijn vader had ook precies jouw versie 525D en wat had hij inderdaad verschrikkelijk veel problemen; Van elektrische storingen totaan gewoon niet reageren op gas geven. Hij heeft er nu een uit 2011 en die rijdt ivm met de vorige veel beter en hij heeft nog geen grote onderhoudskosten ‘gehad’.
@Vreddy_B: Volgens mij schrijf je t begrip slecht toe aan hoge onderhoudskosten. Mmm is en blijft simpel die BMW E60 series rijden fantastisch en ja de onderhoudskosten zijn hoger als die van een Opel Corsa. Bij aanschaf van een auto geldt nogal altijd dat t niet blijft bij de aanschafkosten van het ding alleen. Kortom wat de man niet betalen kan moet ook niet kopen dan.
@ocda: je reactie is nogal al vreemd en misplaatst. Jij weet helemaal niet wat ik wel of niet kan betalen. De 60 serie is een fantastische rijders auto. Maar de bouw kwaliteit is ronduit bedroevend voor een auto van dit kaliber. Onderhoudskosten heb ik geen problemen mee. Maar storingsgevoeligheid waar de gemiddelde Fransoos jaloers van wordt ben ik gewoon meer dan beu. En dat zal 90% van de E60 serie rijders beamen.
@Vreddy_B: De reactie is niet vreemd of misplaatst de enige E60/E61 die storingsgevoelig is zijn de modelen eind 2003 tot 2006. Na de introductie van het nieuwere model medio 2006 met de start/stop knop zijn die dingen nagenoeg feilloos. De meeste automobilisten die klagen over gebreken aan hun auto’s voeren domweg het onderhoud te laat uit. Zo ongeveer alles wat Duits is uit de periode 1995-2005 is van ruk kwaliteit en roestplaten gebouwd. Daarna is t weer prima op een bepaald Worstmerk na dan. De gemiddelde Fransoos uit die periode is zelfs een stuk minder storingsgevoelig. Zelf ooit een prima Renault Laguna gehad uit 2001 en met plezier een aantal jaren in gereden, dik 50.000 km mee weg gekacheld sans probleme.
@vreddy_b: heb zelf een e60 530d uit 2004 met handbak.sinds 2011 in bezit 323.000 op de klok rijdt als een zonnetje.problemen/onderhoudt: vlinderkleppen,uitlaatspruitstuk,krukaslager,dynamo,spanrollen en riemen,massavliegwiel en koppelingset,remmen voor en achter,boegies en voorgloeirelais en 8 oliebeurten verder staat de teller op 3350 euro aan kosten.hij rijdt gemiddeld 1op 12.8 inclusief chip,roetfilter en egr off. Langere ritten 1op 15 makkelijk haalbaar.
@Vreddy_B: Zeker wel, bekijk mijn review op Autoweek maar eens. Ik het de 2.4Jtdm met automaat. De automaat is van Aisin (= Toyota dochter) en vermits je om de 80 a 100.000 km een flush van de bakolie laat doen, is dit ding behoorlijk betrouwbaar. Ik zit inmiddels op 225.000km, maar er rijden 166’s rond met meer dan 500.000 km op het 2.4 blok.
@eelco74: 2.4 lijkt mij fantastisch. Maar uit betreft zuinigheid ga ik er dan niet op vooruit. Mijn 5 touring doet nu gemiddeld 1/12,5-13.
Verder ga ik je review even lezen.
@Vreddy_B: ik zou de 1.9 jtd laten ivm de versnellingsbak die echt zwak is en de geest kan geven, lekker laten staan. De beruchte m32 versnellingsbak is dat namelijk. Lees wat forums hierover, genoeg te vinden. Zou anders voor een 2.0 jtd gaan of een 2.4 jtd (210 pk versie, ivm verbeterde turbo).
De 159 is natuurlijk het enige juiste antwoord, maar mocht je om wat voor reden dan ook toch geen Alfa willen stel ik het volgende voor: Twintig weesgegroetjes en een uurtje op de biechtstoel. En dan alsnog opzoek naar een toffe 159.
Moet het perse een station zijn? Ander zou ik eens kijken naar een 9-5NG. Prachtige wagens en net als de 159 (ik ik sinds kort ook bezit) net wat anders dan de rest.

Gewoon een mooie Aero zoeken en dan komt het helemaal goed.
@sketcher: Hier, beetje onderhandelen want er kan nog wel wat van af:
http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/saab/m1017946360-saab-9-5-2-0t-aero-exklusiv-xwd-automaat.html?utm_source=autoblog&utm_medium=referral&utm_campaign=CA____autoblog_promotie_site_autoblog&utm_content=84823
@sketcher: God wat blijft hij mooi.. echt ontzettend zonde dat je er niet meer van ziet. Wat een prachtige auto!
@Mika_Hakkinen: Vind ik ook. Na mijn 159 komt er een 9-5
@sketcher: diesel……..
@sketcher: Dit is een benzine.
@Vreddy_B: Klopt, daar had ik niet gezien maar er zijn ook Diesels zat.
@sketcher: Man, wat een auto. Echt spijtig dat Saab er niet meer is, want dit is echt klasse…
Ik denk dat de Mazda het meest dicht in de buurt komt, is ook weer eens iets anders dan die Deutsche Drei en het schijnt een kanon te zijn !
Ik zou voor de Mazda gaan
Zeg Twan,

Wat zijn je ervaringen met je huidige 159? Ik heb een exemplaar op het oog, een lekkere sportieve witte, maar nog steeds lees ik veel negatieve ervaringen met de huidige Alfa Romeo’s.
@nidlaobud: Ik heb er nu 25k opzitten in 3 maanden (159 2.0 JTD wagon)en die zijn probleemloos verlopen. Heb vandaag even olie gepeild en hij staat nog steeds precies goed. Stadslichten vreet ie wel. Maar de rest is eigenlijk top tot nu toe. Rijdt super en is redelijk zuinig.
@nidlaobud:

Twee ton kilometers met een JTDm 1.9
Uit mijn serie is bekend dat de stuurhuizen kapot gaan, gebeurde ook.
Nooit eigenlijk problemen, echt niet
Nu ververs ik altijd olie bij 20000 ipv 30000 kilometers en rijd ik de Diesel altijd rustig aanop temperatuur, ik ben geen weg of doortrekkert maar knal in Frankrijk rustig urenlang 140 op de cruise.

Als ik eerlijk ben is de wagen goedkoper en betrouwbarder dan zijn voorganger was : een B5 Passat TDI (voor mij de Passat der Passats), is het onderhoud goedkoper en stuurt zo’n ding als een scheermes !
Alleen zou ik nu absoluut voor de 2 liter JTDm gaan, dat schijnt een super fijne motor te zijn, uiteraard moest Marcionne de 159 toen uit productie halen (de eikel)
En benzine de 1750TBI ook de laatste
tja, een 159 is natuurlijk gewoon de beste keus, maar ik kan me voorstellen dat je ook wel eens wat anders wilt. Als je dan iets knaps wil rijden (want 159 rijders hebben smaak), en je wilt ook ruimte…..

V60, mooie auto, niet de ruimste op de achterbank, maar je kinderen zijn weer klein.

Honda Accord, mooie outsider, fijne motoren en rete betrouwbaar!
En Mondeo wagon dan? Ziet er stoer uit, en kwalitatief ook niet verkeerd.
@guusboum: Een fijne 2.5T Titanium uitgevoerd? Klinkt goed!
Ik zou voor de open deur gaan. Er is qua waardering voor schoonheid toch echt nauwelijks een betere auto te vinden. Het ligt er natuurlijk aan wat Twan van de BMW vindt. Die komt qua rij beleving misschien wel het dichtste in de buurt, alleen vind ik ze er persoonlijk ontzettend lomp uit zien. En je ziet ze natuurlijk eigenlijk al veel te vaak om ze te vergelijken met een 159.
Een Fiat Croma JTD wellicht? Onbemind maar wel een goeie deal en Italiaans. Mazda 6 zou ik ook eens gaan bekijken. Ik kon er door mijn lengte niet zo goed in zitten maar vind het verder een hele fraaie auto. Zeker als estate. En met een 150pk diesel geen stakker, maar ook geen 2.4JTD ;)
Of een jonge frisse Saab 9-3 met een JTD diesel. Heb je toch nog een beetje Italiaans bloed en het is wel ‘wat anders’. Men zegt dat het goede auto’s zijn. Zelf geen ervaring mee.
Wat vind je van de Mini Cooper D Clubman?

Is wat kleiner dan de Alfa, maar dat hoeft misschien geen probleem te zijn.
“2 kinderen < 6 jaar" betekent waarschijnlijk geen gedoe meer met kinderwagens, grote luiertassen en bergen andere zooi. 2 zitjes of stoelverhogers op de acherbank en je kunt er weer tegenaan tot ze een jaar of 12 zijn.
Aangezien je een 5-pitter diesel gewend bent –> V70 D5
@jack_abarth: ik zat al te scrollen, had de suggestie voor een Volvo veel eerder verwacht!
@jack_abarth: Inderdaad, of een V50 D5, met de juiste opties ook wel dik hoor!
@rrk147:

Scherp, helemaal vergeten dat die ook als D5 geleverd is. Is alleen niet verkrijgbaar met de 185pk versie, alleen met 163pk (toch?)
@jack_abarth: Nee hoor, ook met 185pk. Sterker nog, KLPD’s weapon of choise een tijdje terug.
Ik persoonlijk zou gaan voor een Ford Mondeo Wagon voor 20k kan je zeker een leuke met een deftig km-stand vinden. Is ene uit duitsland maar heel mooi.
http://nl.autoscout24.be/Details.aspx?id=284441244
Bmw of een leuke frisse 159 ti 2,4 jtdm met squadra chip.
Kinders naar de kostschool en een 335d cabrio aanschaffen…
Aha meneer wilt dus een kekke auto waarop hij reteveel afschrijft. Dat wordt dus wederom een Italiaan, een Fransoos of zoals hierboven aangegeven wordt: een Mondeo.
@gash: Citroen C5 Tourer 2.2 HDi Exclusive 34000 KM of de 3ltr V6-hdi
Gewoon lekker die alfa afrijden zou ik zeggen!
Een jonge 159 met alle opties die je wilt. Moet te vinden zijn en dan ben je weer helemaal blij.
Als je het mij vraagt, en de andere reaguurders, heb je de opvolger al in huis. Maar dan eentje die wat jonger en frisser is. Dat zal mijn beste advies zijn, puur omdat er op stationgebied niks mooier is dan een 159. Maar ik heb toch even vlug gekeken naar wat er allemaal op de markt is.

Hij is mooi, ruim en heel erg betrouwbaar. Ziet er ook nog steeds best goed uit en kan dus zo nog jaren mee. En dan heb ik het over deze Volvo V70.

Zo ook is dat met deze BMW 5.0 XD Touring. Ontzettend fijne bak met een heerlijke 6 in lijn motor. Hij zit lekker dik in de opties en is van de laatste bouwjaren, daarmee zijn alle kinderziektes er wel uit. In samenwerking met dat ontzettend fijne blok en vierwielaandrijving ben je heel snel, maar rij je ontzettend comfortabel.

Ben je op zoek naar de auto die je ontzettend veel ruimte kan aanbieden, kan je niet om deze Ford Mondeo heen. Het is echt een hele grote auto met veel ruimte. Ook deze zit lekker dik in de opties en rijdt bijzonder comfortabel en direct.

Maar eigenlijk is hier jouw perfecte auto. Verreweg de meest schitterende 159 Sportwagon te koop in Nederland op dit moment. Bijzonder snel, lekker dik uitgevoerd met de juiste velgen. Ook staat ie te koop bij een dealer dat bekend staat als een zeer betrouwbare. Ik had het wel geweten, en werkelijk iedereen op Autoblog is jaloers op je, inclusief ondergetekende.

Veel succes met je speurtocht, ik ben benieuwd wat het mag gaan worden.
@viezefreddyw: Er is iets niet helemaal goed gegaan met de link naar de V70. Hier is dan de werkelijke link.
@viezefreddyw: En dan nog een ‘edit’: de BMW is natuurlijk een 530 in plaats van een 5.0.
@viezefreddyw: Deze vind ik misschien nog wel mooier!!!
http://ww3.autoscout24.nl/classified/280960897?asrc=st|as

Ga toch zelf ook een keer kijken voor een 159 SW. Weet alleen niet welk model je wel en welke je niet moet hebben (qua motor).

Heb nu een V70 Classic. Dus qua betrouwbaarheid misschien wel minder, maar zooooooo mooi
@iJoost: Ja, die is zeker fraai. Alleen betreft het een benzine, en Twan is op zoek naar een diesel.
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=222498650

Aub Twan!
@persian1: Mooie auto, maar blijf het vreemd vinden dat ze het rooster naast het navi-scherm niet een mooi alu randje hebben gegeven. Dat soort kleine dingen kan mij zo enorm storen. Maar nogmaals, mooie auto, goed uitgerust en betaalbaar.
@Henk_he: Nooit opgevallen, nu je het zegt geef ik je wel gelijk!
ik zou in eerste instantie gewoon weer voor de 159 gaan, maar de mazda of de citroen zijn leuke opvolgers volgens mij
335D
Of weer die 159 jtd of een BMW 320d (of 325d, 330d etc) touring, erg betrouwbaar, rijdt sportief en relatief weinig afschrijvend (dáárom zijn ze ook wat prijziger, Autoblog…..)
Deze komt qua karakter het meest in de buurt denk ik

die rode 159 op dat plaatje hierboven mag er wezen btw.
ben zelf de trotse eigenaar van een schitterende 159 2.2 sedan, maar ik kan niet ontkennen dat de nieuwe mazda 6 echt een mooie auto is en goed uitgerust, daar zou ik voor gaan
Aangezien 40k per jaar best een hoop is, en je niet meteen dure repraties wilt hebben, zou ik zoeken naar een auto met minder dan een ton op de klok, anders kun je over anderhalf jaar weer bij @MauritsH melden.

De tip van de Renault Laguna vond ik wel een goede, want voor 20k heb je een hele mooie Renault Laguna 2.0 dCi Gran Tour in de smakelijke GT uitvoering. Heb je sportstoelen, vierwielbesturing en een fijne 175pk diesel onder de kap. Daarbij zijn ze erg betrouwbaar en zijn ze origineel: je ziet ze niet overal.

Tweede tip is een standaardkeuze: een Volvo V70 D3 Kinetec. Prima te doen in het budget, en nog altijd een fraaie auto. Niet zo sportief als de Alfa, maar wel lekker comfortabel en ruim. De stoelen zijn hemels. Nog geen 62k op de klok, dus niet ingereden.

Technisch verwand aan de V70, is deze Ford Mondeo Wagon 2.0 TDCI Titanium. Eigenlijk de beste keuze voor je geld. Zeer ruim, lekker compleet, fantastisch onderstel. En het is best een dikke auto om te zien, zeker in Titanium uitvoering.

Tegenhanger van de Ford is de Opel Insignia. Rijdt iets minder strak dan de Ford, maar is onmogelijk slecht te noemen. Flinke puist ruimte, en ik vind het nog steeds een van de mooiste D-segmenter van het moment. Voor 19k heb je deze schitterende Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI Cosmo Automaat. Werkelijk alles zit erop: dikke wielen, panoramadak, automaat, leer, hout, navi, gescheiden airco: alles. Gewoon heel veel auto voor niet al te veel geld. En absoluut niet saai.

Mocht je premium willen rijden, zou ik de 3-serie, A4 en C-klasse overslaan. Ze zijn namelijk vrij krap, en hun grotere broers zijn niet echt veel duurder. Bij een bedrijf in Breda staat deze Audi A6 Avant 2.0 TDI Automaat. Niet echt de snelste aller tijden, en mega premium is een vierpits diesel niet. Maar zie het als gewoon een ruime reisauto. En dat doet die uitstekend. Tevens is het één van de laatste van het C7 type, dus de meeste kinderziektes zullen er wel uit zijn.

Ik heb zelf altijd een zwak gehad voor de stationwagon versie van de E-klasse. Echter, deze zijn wat duurder en lastiger te vinden, maar deze schitterend uitgevoerde Mercedes-Benz E220 CDI Combi Avantgarde aut. is zeker de moeite waard. Zeer fraai uitgevoerd met mooie wielen, stijlvol leer en vele extra’s.

De beste keuze is eigenlijk ook de saaiste keuze, en dat is de F11 BMW 520d Touring Automaat. Sportief, comfortabel, ruim: alles. En nog relatief zuinig ook. Dit is een zwarte met cognac interieur en nette wielen, waardoor het zowaar een bijna elegante auto is om te zien. Daarbij rijd je dan nog in een ‘vers’ model: de huidige ziet er exact hetzelfde uit.

Persoonlijk zou ik gaan kijken bij de 520d Touring. Die auto biedt eigenlijk alles wat je maar nodig hebt. Maar de beste deal staat in Tilburg, daar staat namelijk bij de lokale dealert een Honda Accord Tourer 2.2D Executive. Paar dingen waarom deze auto zo bijzonder is. Ten eerste zijn Accords zeer betrouwbaar. Daarbij vind ik het model zeker wat hebben. Daarbij is de 2.2 diesel van Honda een van de beste in zijn klasse, zo niet de beste. Zuinig, mooie loop, flink vermogen: Honda kan motoren bouwen. Het is een Excecutive, dus hij zakt door zijn assen van de opties en de auto is slechts vier jaar oud. En dan het mooiste: de kilometerstand is slechts 43.369km!! Hier kun je nog heel erg lang plezier van hebben.

Yolo: deze met een skikoffer en LPG tank.

Succes met de keuze!!!

-edit: was dat snel goedgekeurd of was dat snel goedgekeurd? ;)-
@gtwillem: Ja, bijzonder snel goedgekeurd. Waarom dat bij mij dan weer langer dan een half uur moest duren is mij een raadsel.
@viezefreddyw: Ik kreeg laatst wat uitleg over. De heren zijn niet alleen stukjes aan het schrijven, maar ook politieagent en oppas. Er zijn véél artikelen die goedgekoeurd moeten worden (alles met een bepaald aantal linkjes, reaguurders die op ‘scherp’ staan, woorden die twijfelachtig zijn: etc.). Dat kost soms tijd, en helaas moeten de goede daar onder lijden.

Behalve dit keer, want @MauritsH heeft het sneller dan snel gedaan.

Laat ik het anders verwoorden: af en toe is het al slecht gesteld met de schrijfstijl, uitlatingen, verwensingen en het niveau in het algemeen. Je wilt niet weten wat niet eens door de ballotage komt ;-)
@gtwillem: Daar valt inderdaad ook wel wat voor te zeggen. Ik begrijp ze ook zeker wel hoor, er zitten nou eenmaal een paar rotte appels tussen. Maar soms is het knap vervelend als je reactie een hele lange tijd niet gepubliceerd word. Dat heb je zelf ook al eens ondervonden. Neemt verder niet weg dat ik het de redactie niet kwalijk neem. Sterker nog, ze hebben eigenlijk gewoon gelijk. Maar soms kan ik er even niet tegen….
@viezefreddyw: Snap ik absoluut, maar we doen ons best. En wat @gtwillem zegt; we hebben ook andere dingen te doen. Stukjes schrijven enzo ;) Blijf vooral komen met mooie inhoudelijke reacties!
@MauritsH: ik ga er toch wel vanuit dat jullie een “safe” lijst hebben van reaguurders die zoals GTWillem niet elke keer helemaal door een check behoren te gaan?
@pinut187: in beginsel is elke gebruiker “safe”. Hangt in dit verband puur en alleen van de linkjes in de reacties af :)
@gtwillem: Als je out-of-the-box(er) wilt denken is dit ook nog wel een alternatief:
http://www.autowereld.nl/subaru/legacy-wagon/2-0-d-comfort-touringawd-15673313/details.html
@gtwillem: [quote]Aangezien 40k per jaar best een hoop is, en je niet meteen dure repraties wilt hebben, zou ik zoeken naar een auto met minder dan een ton op de klok, anders kun je over anderhalf jaar weer bij @MauritsH melden.
[/quote]
Nou dat valt wel mee hoor, een beetje diesel moet moeiteloos naar 4 ton kunnen rijden.
Zelf rijd ik ook zo’n 45dkm per jaar en koop meestal met een 150-200dkm en rijd daar een jaar of 5 in. Dat gaat tot nu toe bij alle auto’s zonder grote problemen. Bij de huidige Mondeo is het duurste tot nu tot een DMF die bij 340dkm het begeven had.

Maar jij bent de eerste die zegt dat een Mondeo technisch verwant is aan een V70!
De Focus en de V50 wel..
@ronnys: Auto’s worden telkens beter, dus je kan 4 ton in principe goed halen. Echter, het onderhoud wordt dan wel een stukje riskanter. Het kan goed gaan. Maar het kan ook goed misgaan.

De Ford Mondeo, Ford S-Max, Volvo V70, Volvo S80 en Land Rover Freelander staan allemaal op hetzelfde platform.
@gtwillem: Ik ga vanavond eens een segmentje lager kijken. De 159 is immers een D-segmenter, geen E-segmenters zoals jouw adviezen… ;)

Iets met massa en houderschapsbelasting…
@e1000bmw523i: ik denk dat je een 5 serie zoveel goedkoper dat je daar al een eind van het verschil kan betalen, daarnaast is een 3 serie echt klein.
@gtwillem: ben je door Autoblog al gevraagd om voor ze te komen werken? Ik denk dat je aardig wat centen kan eisen met je brede spectrum aan auto kennis!
@autoblog: geef deze man eens een medaille voor al zijn input!
@gtwillem: die 520d zag ik ook, lijkt me een geweldige keuze. Ik vertrouw die advertentie alleen voor geen meter, er staat een 530d met Amerikaanse kentekenplaat bij afgebeeld
@gtwillem: Mijn keuze zou de F11 520d zijn. Ontzettend mooie auto, zowel van binnen als van buiten. Mooier nog dan de sedan. Hoeveel je ook van Alfa Romeo houdt en wat voor status dat merk (om een reden die ik nooit zal snappen) dan ook heeft, een BMW F11 ziet er aan alle kanten beter uit en rijdt waarschijnlijk ook een stuk beter. En eindelijk RDW!
1. Alfa op rijden
2. Mazda kopen.

Dat zijn mijn opties. Die Alfa vind ik een fantastische wagen. Lekker van blijven genieten zou ik zeggen. Zodra die opgereden is, kun je kijken voor een Mazda 6. Dat lijkt me een goede tweede.
De Honda Accord is een goede suggestie, gigantisch ruim van binnen zowel qua interieur als laadruimte maar echt pittig rijden doet het niet. Mazda 6 zou denk ik mijn keuze zijn als je persé iets anders wilt tenminste. Ze zijn erg ruim, ik kom met mijn 2,01m achter mezelf zitten en nog redelijk comfortabel ook. De bagage ruimte is volgens mij wel wat kleiner door de sterk aflopende daklijn. De looks van binnen en buiten zijn dik voor elkaar, stuur gedrag, kan ik me niet goed herinneren.

De genoemde Ford Mondeo vind ik zelf te anoniem en het interieur te saai. De BMW 3serie zal inderdaad sportief zat zijn maar het is interieur technisch minder ruim dan de Alfa en veel minder ruim dan de Mazda en Mondeo.

Als mijn zoontje te groot word voor de achterbank van de 159 komt er waarschijnlijk een Mazda 6. Of de Alfa blijft en ik zoek er een Lancia Thesis bij, dat kan ook moet ik tegen die tijd nog eens met mijn vrouw bespreken..,😏
Er is geen opvolger voor de 159😉
Uit bovenstaand lijstje zou ik gaan voor de Mazda 6, maar om je nog een paar extra mogelijkheden te geven, hieronder nog wat extra opties:

Saab 9-5. Hoewel geen station, is die kofferbak wel enorm. Chique wagen, en begint net binnen je budget te komen. De meeste diesels zijn met 160pk, maar die 190pk geeft wel net dat beetje extra.

Hetzelfde blok zit ook in de Insignia, maar heet dan niet 2.0 TTiD, maar 2.0CDTi Biturbo. Komt niet veel voor, en het kan zijn dat je voor een examplaar bij de oosterburen moet kijken, maar dit blok is gewoon heerlijk met zijn 2 turbo’s. Niet de meest sexy auto.

Wil je wel sexy: Lancia Delta 1.9 MuliJet met 190pk. Best een ruime auto, Italiaans en een hele grote hatchback, of een kleine station. Net hoe je het bekijkt.

YOLO: advies. Een Citroën C6. Gewoon omdat je ooit de meest comfortabele auto uit het moderne tijperk geprobeerd moet hebben. Unieke rijbeleving, want je voelt je net Aladin op een vliegend tapijt.
Alfa oprijden is zondermeer het goedkoopste, de mijne is bijna 10 jaar oud, staat op 225.000 km en is eigenlijk nog lang niet op. Ook de laatste jaren weinig reparatie (180.000 is altijd zo’n kritiek moment voor remmen, schijven, aandrijfas of ophangingsrubber) dus dat gaat goed.

Ik heb inmiddels indien de Giulia in SW niet doorgaat/komt de CLA SB of C klasse op het oog. In de C is de adaptieve demping echt top en de optionele luchtvering nog fijner. In sport echt wel een fijne stuurauto, in comfort een lange afstand cruiser. Neem een fraaie kleur als briljant blauw en een AMG of Avantgarde exterieur en je hoeft je niet te schamen.

btw ook nog eens bijna 200kg lichter en toch groter en ruimer dan de 159, dus qua verbruik en MBR ook nog eens prettiger.
Hou deze even een jaartje of wat en koop dan van je extra spaargeld een nieuwe giulia of 2hands ghibli. En laat je geen oor aan naaien, over de 159 waren de meningen ook verdeeld, niet betrouwbaar enzovoort.
Ford mondeo
Volvo V70 D5? Overigens ga je op bijna alle optie qua vermogen er op achteruit..
Gewoon een dikke S8 kopen van een decennia oud
@agera: *decennium. Als je moeilijke woorden gebruikt, schrijf ze dan goed ;-)
@Henk_he: net toen ik het had gepost dacht ik er aan, maar ik hoopte dat de taal-nazi’s zich een keer zouden inhouden.
Al een paar keer genoemd, Volvo V70. De 1.6 diesel zou ik niet zo gauw doen. Kwam eigenlijk iets te kort vond ik. En er staan ook gewoon 5 cilinders te koop voor dit geld.

Wat wellicht ook interessant is: nog even wachten op de nieuwe FIAT Tipo. Die ga je niet met een vijf cilinder motor krijgen, maar voor 20k (gok ik zo, prijzen zijn nog niet bekend) krijg je vast een hele nette Tipo mee van FIAT. Heb je een hagelnieuwe auto en ik vind ‘em echt leuk om te zien. Kwa formaat vergelijkbaar met een 159 sedan. Groot genoeg?

Andere optie: een Lexus RX hybride. Erg grote wagen wel en heel wat anders dan een Alfa 159, maar ongekend comfort! Heerlijke wagen vind ik het. En je hebt voor 20k gewoon een heel luxe exemplaar met lage kilometerstand:
http://www.autotrader.nl/auto/lexus-rx/2006/den-haag/7694p/lexus-rx-400h-executive/
Of een V50 D5. Lijkt mij fijner rijden als een V70, en wel de heerlijke D5
@rrk147:
Misschien nog niet eens zo’n slecht idee. Onlangs leerde ik namelijk dat de V50 stiekem een Ford Focus is. En mits Volvo niet te veel veranderd heeft, zou dat betekenen dat ie een heerlijk compromis heeft tussen comfort en lekker sturen. De V70 is toch meer een luxe/comfort wagen. Puike tip!
Volvo v40 of porsche cayenne
Mooier als deze station worden ze niet!, lastige keuze en als je Alfa gewend bent neem dan geen Volvo, dat wordt een deceptie v/d bovenste plank.
Wat wel dan: Citroen C5 Tourer 2.2 HDi Exclusive 34000 KM min 200 pk (autoscout) of pak de 3ltr V6-HDI nog meer lol(pk’s) en ook mooi.
Ik vind de Alfa toch het mooiste in het lijstje. Ik zou ‘m persoonlijk houden.
Anders is de Mazda toch een slimme keuze.
De Peugeot 508 RXH vind ik ook heel dik, maar is nu nog te duur denk ik en moeilijk een deftig exemplaar te vinden.
Hoewel ik eigenlijk niks met Alfa heb, en ik er nooit voor zou kiezen… Moet ik toch eerlijk bekennen dat een 159 er toch geslaagd uitziet. Zeker die van Twan. Ik zou gaan voor een nette ST220 en geld overhouden voor de maandelijkse kosten.
En waarom noemt niemand dan een fijne Jaguar?
link

ruim 200 pk, mooi om te zien wat wil je nog meer?
@ronnys: Onderhoudskosten, gebruikskosten,…
Ietwat buiten het doosje en wellicht ook lastig te vinden, maar nondekanonne wat een boefjes-uitstraling heeft die Chrysler 300C Touring. In Nederland staat niet veel te koop als diesel met lagere km-stand, maar wellicht elders?
In het rijtje zou ik voor de 320d of de 159 gaan. Tweemaal dezelfde auto zou ik anderzijds zelf niet doen.
De genoemde bmw of de mazda. Aan die mazda ga je geen gekke dingen beleven en als je wat molt is het niet zo duur als de bmw. Vind de mazda zelf mooier maar het Duitse is aan de bmw wel degelijk (haha) te voelen.
V60 D5 wellicht??
Een echte Alfist kun je niet in wat anders laten rijden.Hij kan het een poosje proberen maar komt dan toch weer terug bij een Alfa. Ik moet er niet aan denken om in een ander merk te rijden.Maw gewoon de 159 2,4JTD houden of 1 halen met minder kilometers op de klok
Een zoektocht die moeilijker is dan het budget doet vermoeden, zeker als je niet binnen twee jaar twee ton op de teller wilt hebben staan. Ik heb het budget bij uitzondering iets hoger gemaakt zodat ik een paar erg leuke occasions voor kan stellen;

Diesel met kracht, véél kracht. Een Audi A4 (B8) Avant met de 3.0 TDI en Quattro. In 6,0 seconden naar de 100, dat is gewoon vet, maar het is ook een vroeg model: http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=282660198

Dezelfde diesel in een oudere, maar ook grotere verpakking. Een Audi A6 (C6) Avant 3.0 TDI Quattro. Dit is een faceliftmodel, dus hij is betrouwbaar, als je ‘m goed behandelt gaat hij zonder twijfels zo over de 4 ton.

Een BMW 320d Touring in M-sjonnieversie. Het is een echte facelift 320d, geen ede. Er zit een handbak bij, mocht dat nog leuk zijn: http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=283791343

Verder staan er nog een 159 en een Mazda 6 te koop, maar de 159 vind ik te oud en de Mazda 6 komt met 150 pk niet met de rest van het aanbod mee. Daarom laat ik die achterwege.
Ho, link van de A6 is weggevallen: http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=285094544
@knipperlichtje: Die A6 is wel heel erg dik, evenals die A4. Een standaard 2.0 TDI is prima, maar ze komen pas echt tot hun recht met een dikke V6 diesel en vierwielaandrijving. Fantastische lange afstand cruisers.

Die BMW 318d zag ik ook, ook een mooie auto. Maar uit ervaring weet ik dat ie nogal krap is. Deze zag er ook heel dik uit:

http://ww3.autoscout24.nl/classified/268060608?asrc=st|as

Betreft die 520d: inderdaad een beetje vreemd van het 530d typeplaatje. Wellicht een ‘zustermodel’?
@gtwillem: Allemaal leuk en aardig, maar jullie gaan hem toch niet in een 318d stoppen? Dat is nog erger dan die 320d touring uit het advies van @mauritsh.

Nee, dan is flipperen in een 335d Touring toch net wat beter. ;-)

Vindt Twan 286 pk toch net wat teveel van het goede, dan kan hij het met een 204pk sterke Peugeot 508 SW 2.2 hdif GT doen. In zekere zin al door Maurits genoemd, maar dan gewoon laag op de poten.

Of je gaat idd voor een frissere 159 Sportwagon. Maar dan niet de versie met 170pk zoals Maurits voorstelde, maar gewoon 200 pk. Omdat het kan.

Nee, als je onder de 200 pk wil gaan zitten kun je beter kiezen voor deze V50 D5 (180pk) – welke meteen ook de lichtste uit mijn lijstje is qua gewicht – of deze 170 pk sterke C220 CDi Estate (de een na lichtste uit het rijtje).

Maar Twan, je pakt de Alfa neem ik aan…? ;-)
Een Saab 9-3 sport estate is ook nog mogelijk, zij het niet onder de 100dkm op de teller, maar er net boven.
@gtwillem: wow, dat die 318d nog steeds te koop staat, het is een plaatje in het oranje en hij heeft ook geen onrealistisch hoge verkoopprijs. De 520d kom ik niet uit, de foto’s lijken niet van het internet geplukt (google vind niets), maar er is geen NAP-certificaat, geen zichtbaar kenteken en geen foto van de kilometerstand op het dashboard. Eigenlijk is er altijd wel minstens een van die drie aanwezig. En op de foto’s is een bovengrondse elektriciteitsdraad te zien, dat kennen we in Nederland helemaal niet. Veel vraagtekens dus, maar als Twan interesse heeft is een telefoontje naar dat 06-nummer natuurlijk zo gepleegd.
@knipperlichtje: Die A4 met 3.0 TDI heb ik ook. Ik rijd er iedere dag meer dan 100km mee. Iedere dag weer met een glimlach de snelweg op draaien blijft geweldig. De onderhoudskosten vallen in vergelijking met de vorige 2,5 TDI echt wel mee. in 80.000KM 2 defecte portiersloten en een defecte wervelklep buiten het regulier onderhoud.
@viezefreddyw @gtwillem @Rob en nog wat andere @kwibussen ..

Jullie alertheid maakt dit altijd een geweldig topic ..
👍🏼👍🏼👍🏼 ..
@lincoln: zei de grootste kwibus. 😉
Met twee kids zou ik de kofferruimte ook zwaar laten doorwegen.

De accord vind ik een mooie wagen maar de koffer is nog kleiner dan de 159…
De Mondeo is ook een mooie en een pak groter dan de 159 qua koffer.
De C5 is ook een mooie keuze.

De superb zou ik voor gaan, maar die staat op je no go 😌
Als het italiaanse moet zijn Alfa Romeo Brera. Chrysler 300 C 3.0L V6 diesel.
Wat meer Yolo, want als je uit een 159 komt is geen enkele station meer de moeite….

Luxe ml, die kilometers wat meer in luxe en die gaat wel door tot 4ton met deze beul van een motor: http://www.autowereld.nl/mercedes-benz/m-klasse/350-cdi-bluetec-benz-ml-350-cdi-7g-tronic-17312574/details.html

als de mrb wat teveel word met de ml een strakke X1: http://www.autowereld.nl/bmw/x1/1-8d-sdrive-business-ecc-leder-navi-17347494/foto.html#foto-2

En als je dan toch een station wilt:
http://www.autowereld.nl/chrysler/300c-touring/3-5-v6-1e-eigenaar-26dkm-17100425/details.html

Is bijna nieuw, 3.5 is een tikkeltje lui, maar loopt wel lekker toeren en met chip gaat hij zelfs door tot bijna in de begrenzer (252) Overdrive dus 2200 toeren bij 130. en 1 op 12-14 mogelijk!
Heb zelf 3 jaar de Magnum met 3.5v6 gehad.Motor is oersterk en bak is ook degelijk zolang je elke 80.000 even flushed. Verder niks kapot aan te krijgen en als je hier je bagage niet in kwijt kan weet ik het niet.
Het geld wat je voor mrb in de zak houd kun je bijna alle benzine van tanken.
Wel even 20″ viper replica’s eronder met kw verlaging van 4cm. dat kost je 2000 euro.
Die krijg je wel van de prijs afgepraat, 300c’s is geen markt voor in NL. Maar ik weet hoe goed die 3.5 is, gewoon oprijden dus tot 500.000km
De perfecte opvolger id in mijn ogen een Ford Focus ST Wagon. Neem je hem in het blauw is het echt een prachtige auto, niet te opzichtig, gewoon heel strak. En wegligging is geweldig, lekker speels, en toch veel bagageruimte. If it were my money zou ik daar voor gaan!

Hier een net exemplaar met 70.000 gelopen voor €23.000,-

http://www.ardeaauto.nl/ford-occasions/detail/ford/focus/6917487-ford-focus-20-ecoboost-wagon-st-250pk
Als echte Alfisti had ik het ook moeilijk een opvolger te vinden. Alfa maakt jammer genoeg al jaren geen grote station meer. Ik heb een paar jaar BMW gereden en daarna Volvo. Als ik nu moet gaan shoppen voor een nieuwe wordt het ongetwijfeld weer een Volvo. Ik zal denk ik niet ooit terug naar Alfa gaan.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).