• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Autoblog advies: allround vierseizoens-cabrio

Auteur: willeme, gepost 6 februari 2021 om 14:00 – 39 Reacties

vierseizoens-cabrio

We gaan op zoek naar een allround vierseizoens-cabrio met een zelfontbrander onder de kap.

Je hebt soms van die auto-categorieën waarvan je denkt: waarom zijn die er überhaupt? De tweedeurs stationwagon, de shooting brake of de fullsize MPV. Meestal enorm overbodig en vreemd, maar in specifieke gevallen verrekte handig en worden ze juist enorm gewaardeerd. Voor vandaag hebben we er eentje voor je: het gaat in dit geval om een heuse Autoblog lezeres: Tessa.

Cabrio en diesel

Ze heeft al een tijdje een nieuwe baan waarbij ze geen leaseauto meer heeft. Jammer, want ze rijdt ook nog eens veel meer dan voorheen. Dat komt omdat het kantoor verder weg is en omdat ze privé meer kilometer maakt. Een eenvoudige schatting leert dat ze zo 35.000 per jaar rijdt. Tessa en haar man hebben geen kinderen, dus een grote achterbank is nog niet nodig. Het liefst heeft Tessa een cabriolet. Jaren geleden mocht ze in de BMW Z3 van haar vader rijden en eigenlijk wil ze weer een open auto, maar het moet ook een diesel zijn.

Kortom, een bijzondere combinatie. Is er iets te kiezen? En wat moet ze kiezen. Het hoeft niet een extreem snelle auto te zijn, maar wel een beetje vlot. Het verbruik moet echter niet te hoog zijn, anders heeft het geen zin om een diesel te kiezen. Liever 1 op 18 dan 1 op 13, zeg maar.

De wensen en eisen van Tessa kun je lezen in onderstaande tabel:

Huidige auto’sGolf GTE (lease)
Koop/LeaseKoop
Zakelijk/PrivéBeide
BudgetZo rond de 25.000, maar minder mag absoluut
JaarkilometrageMinimaal 35.000, waarschijnlijk wel meer
Reden aanschaf nieuwe autoMeer kilometers, geen leaseauto meer
GezinssamenstellingGetrouwd, geen kinderen
VoorkeursmodellenAudi, Mini, Volkswagen
No-goBenzine of heel dorstige diesels

BMW 420dA Cabrio Luxury Line (F33)

€ 24.750
2014
145.000 km

vierseizoens-cabrio

We beginnen met de meest verstandige optie in de zoektocht naar een vierseizoens-cabrio. Dat is in dit geval de BMW 420d Cabriolet. Het model is pas net vervangen, dus je rijdt er nog behoorlijk fris bij. Zeker als je je bedenkt dat deze 4 Serie een stuk mooier is dan de nieuwe. De aandrijflijn is uiterst puik te noemen. De 2.0 diesel biedt een goede combinatie tussen prima prestaties en een aangenaam verbruik.

Het dak moet je ding zijn: het is een hardtop, wat op zich handiger is dan een stoffen dak. Aan de andere kant is zo’n soft-top juist de charme van een cabriolet. Het interieur is eveneens keurig voor elkaar, alhoewel niet alle 4 Series even compleet zijn uitgerust. Nadeel: in het budget zijn ze bijna niet te vinden en ze zijn flink aan de prijs. Ook heb je te maken met exemplaren met vrij veel kilometers.

Audi A3 Cabriolet 2.0 TDI Ambition S-Line (8V)

€ 23.950
2015
65.000 km

vierseizoens-cabrio

In principe schreeuwt dit vraagstuk om een Audi A5 Cabriolet en het is misschien wel de beste keuze in de categorie allround vierseizoens-cabrio. Toch breken we eerst even een lans voor de Audi A3 Cabriolet. Ten eerste rijdt de A3 iets prettiger: aanzienlijk lichtvoetiger met een iets fijnere besturing en met hetzelfde vermogen is de auto ook iets sneller. De A3 is ook iets stijver en beduidend moderner, iets dat je ziet aan het infotainmentscherm. De ruimte is niet overdadig, maar wel beter dan in de BMW 2 Serie Cabriolet.

Ten opzichte van de A5 Cabriolet scheelt het niet eens zo gek veel. Bij deze auto is het wel een beetje afhankelijk of de vorige eigenaar geld heeft uitgegeven aan opties, want af-fabriek kun je de standaarduitrusting het best omschrijven als ‘karig’. Aan de andere kant, een setje wielen scoor je zo en voor leder achteraf inbouwen is tegenwoordig ook niet zo’n issue.

Mercedes E220 CDI Cabriolet Avantgarde AMG Line

€ 22.500
105.000 km
2012

vierseizoens-cabrio

Mercedes leverde deze auto met maar liefst 3 dieselmotoren. Dit is de instapper. Waarom niet een dikkere doen? Simpel, de E-Klasse nodigt op een positieve wijze niet uit tot een sportief stukje sturen. Het is een auto waarin je lekker kunt gaan onthaasten. De vierseizoens-cabrio met ster op de neus haalt op zijn sloffen 200 km/u, dus je bent zeker geen rijdende chicane. De 2.1 liter dieselmotoren zijn vrij zuinig. In het budget zijn er enkele exemplaren te vinden. Maakt niet de fout door een ‘350’ te kiezen met enorm veel kilometers.

  • vierseizoens-cabrio
  • vierseizoens-cabrio

De kosten om het rijdend te houden schieten dan omhoog, terwijl je met de vierpitter juist een mooie mix tussen open Mercedes rijden en geld uitgeven hebt. Ondanks dat er E-Klasse op staat, is het stiekem een C-Klasse platform met E-Klasse aankleding. Op zich is daar niets mis mee, maar verwacht niet een enorm ruime auto zoals de E-Klasse is. Mocht je gehoor geven aan je innerlijke @Wouter en de E220 écht te langzaam vinden, er is nog een E250 CDI.

Opel Cascada 2.0 CDTI Cosmo (A)

€ 20.950
2015
45.000 km

vierseizoens-cabrio

Waarom zou je een vermogen steken in premium Duits als je de Cascada kunt overwegen? De Opel Cascada is een combinatie van Astra en Insignia-componenten. Het geheel is een bijzonder geslaagde auto als je een vierseizoens-cabrio zoekt die je elke dag kunt gebruiken. In principe is er niets wat een A3 Cabrio wél kan de de Cascada niet. Ja, de Opel Cascada is geen lichtgewicht, maar dat mag in deze zoektocht geen verrassing zijn: diesel + cabrio + Automaat is altijd een zware combinatie. De Opel Cascada is dan ook geen dynamische auto.

  • vierseizoens-cabrio
  • vierseizoens-cabrio

Het is een uiterst prettige kilometervreter. Zie het imago als een voordeel. Een Audi, BMW en Mercedes zijn bij voorbaat pretentieus. Dat is nu inherent aan een premium automobiel. Met een Opel Cascada maak je een statement door juist niet een premium-statement te maken. Overigens, de Cascada werd in de VS met Buick logo wél als premium verkocht.

Volkswagen Beetle 2.0 TDI 70’s Edition

€ 20.950
2013
60.000 km

vierseizoens-cabrio

We komen nu in de categorie ‘stop maar met zoeken want het wordt mal’. Deze auto is zo specifiek als Marmite op een komijnkaas-tosti, al luisterend naar een Frank Zappa-album, terwijl je het verzamelde werk van W.F. Hermans aan het samenvatten bent. Ofzo. Als je weet dat je die persoon bent, dan kun je deze auto kopen. Je moet namelijk fan zijn van én een Beetle én een diesel én een cabrio. In het budget kun je overigens alle kant uit qua keuze, dat dan weer wel.

  • vierseizoens-cabrio
  • vierseizoens-cabrio

De meeste exemplaren zijn erg luxe uitgerust en je vindt ook exemplaren met niet al te veel kilometers. Wel is de mate qua verfijning niet gelijk aan die van de Audi A3, die op een moderner MQB-platform staat. De Beetle staat nog op een Scirocco PQ-platform. Qua rijden is deze Beetle lichtjaren beter dan de oude New Beetle, maar het is zeker geen sportieve auto met dynamische inslag. Het is een typische Volkswagen. Iets dat je kan zien als nadeel of als enorm voordeel. Als vierseizoens-cabrio eigenlijk best geslaagd. Zeker met het dak open heb je écht een open ervaring.

Semi-yolo: MINI Roadster Cooper SD (R59)

€ 19.900
2014
90.000 km

vierseizoens-cabrio

Net als met de Beetle weet je direct of je verliefd bent of absoluut niet. De meeste mensen moeten niets hebben voor deze auto. Het is een enorm specifiek product, namelijk. Het is een MINI Roadster, een tweedeurs versie voor mensen die de Mini Cabrio veel te praktisch en burgerlijk vonden. Aan de andere kant, als het gaat om open voorwielaandrijvers met dieselmotor, is er geen te bedenken die zo leuk is om te sturen. Het is misschien niet de beste allround vierseizoens-cabrio die we zochten.

  • vierseizoens-cabrio
  • vierseizoens-cabrio

Ze hebben echt werk gemaakt van het onderstel en dankzij de compacte afmetingen kun je de Mini Roadster enorm goed plaatsen. Maar ja, waarom een kleine, lichte sportieve auto kopen als je meer dan 35.000 km per jaar gaat rijden? Vandaar een Yolo. Qua kosten valt het gek genoeg behoorlijk mee. De auto is relatief licht en de 2.0 dieselmotor is lekker zuinig.

Gewoon deze: Audi A5 Cabriolet 3.0 TDI quattro (B8-8T)

€ 18.950
2014
80.000 km

vierseizoens-cabrio

We kunnen er lang of kort over praten, maar laat bovenstaande keuzes voor het wat is. De Audi A5 3.0 TDI quattro is namelijk een van de weinige auto’s die echt álles kan. Het is de ultieme auto voor iemand die zoveel mogelijk kwaliteiten in één auto moet hebben. Kortom, een echte vierseizoens-cabrio. De Audi A5 is logger dan de A3, maar wel een stuk comfortabeler met aanzienlijk fijnere stoelen. Het zijn fantastische auto’s voor de lange afstand, precies waarom je een diesel koopt. De 3.0 V6 TDI met 245 pk en 500 Nm is een absolute heerlijkheid. Ja, niet super-zuinig maar gezien de prestaties en fraaie loop maakt het niet uit.

  • vierseizoens-cabrio
  • vierseizoens-cabrio
  • vierseizoens-cabrio

Oh ja: dat koetswerk: de Audi A5 Cabriolet van deze generatie wordt mooier en mooier met de dag. Daarnaast zijn er in Nederland voldoende te vinden en anders staan er veel in Duitsland. Dankzij de vierwielaandrijving (nog echte quattro, geen Haldex-gedoe) kun je er ook mee op wintersport. Sommige hebben zelfs een skiluik! Kortom, gewoon deze . Over 10 jaar rijden we allemaal in nietszeggend witgoed rond, dus kies nu het nog kan even iets leuks!

Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!

Ook interessant!

  • Cabrio met v8
    Cabrio met V8 die geen SL is: Autoblog Advies!
  • Vierzits cabrio met dikke motor voor 25K - Autoblog advies
  • Spotgoedkope Cabrio
    Spotgoedkope cabrio voor €1.700 - Autoblog Advies
  • upgrades voor Z4 (E85)
    Beste upgrades voor Z4 (E85) - Autoblog advies

Nieuwste artikelen

  • Kwalificatie F1 Monaco: wie wint de pole en dus de race in het Prinsdom?
  • De Bovensiepen Zagato is een hele dikke BMW
  • BREEK: kinderzitjes bevatten levensgevaarlijk PFAS
  • Video: Gefeliciteerd met je nieuwe auto
FacebookTweetPinLinkedIn

advies, Audi, autoblog-advies, beetle, Cabriolet, cascada, cooper, cooper-sd, Diesel, e-klasse, Mercedes, MINI, Opel, quattro, roadster, tdi, Volkswagen

Vorig bericht: « Video – stoer doen met driften gaat fout
Volgend bericht: Newey heeft niet veel zin om Verstappens RB17 te tekenen »

Lees Interacties

Reacties

  1. Rob zegt

    6 februari 2021 om 14:32

    Alle mooie opties zijn wel genoemd denk ik. Misschien nog een Audi TT of een verdwaalde Chrysler Sebring?
    Maar ik zou als eerste gaan kijken naar een Opel Cascade. Stijlvolle verschijning. En die paar Cascades die Opel verkocht heeft zijn altijd mooi samengesteld.

    Login om te reageren
    • dutchneon zegt

      7 februari 2021 om 00:18

      2015 Mustang cabrio 3.7V6 bullitproof en 1op11 met 300pk… who needs diesel!
      Wel ff goed zoeken, maar redelijk ruim en een leuke verschijning naast al het bekende

      Login om te reageren
  2. Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt

    6 februari 2021 om 14:41

    Die Cascada is voor het geld gewoon een hele mooie en complete auto. Jammer dat je ze weinig ziet rijden. Heb zelf een 4-serie GranCoupé maar zou nooit voor de cabrio kiezen. Dan liever een mini cabrio erbij.

    Login om te reageren
  3. por100 zegt

    6 februari 2021 om 14:43

    In principe de yolo yolo (a5) maar als je het nog wat gekker wilt kan je nog kijken naar de BMW 640d. In NL 37K, maar in België vanaf 22K bij 171dkm. Daar komt dan nog wel 3-4K BPM uiteraard en aardig wat onderhoud. Zie het maar als een triple-Yolo.

    Succes met zoeken/kiezen. leuke categorie!

    Login om te reageren
  4. posthumus zegt

    6 februari 2021 om 14:44

    Saab 9-3 Cabrio 1.9 TTiD?

    Login om te reageren
    • Jochen zegt

      6 februari 2021 om 18:25

      @posthumus: ik heb er naar gekeken maar ben afgeknapt op het interieur.

      Login om te reageren
    • wigboldus zegt

      7 februari 2021 om 20:17

      Dacht inderdaad ook aan Saab, geweldige auto’s, en daar weten ze waar een winter cabrio aan moet voldoen ;)

      Login om te reageren
  5. Alfonso_Alfist zegt

    6 februari 2021 om 14:47

    Leuk dilemma rijd al 3 jaar tevreden in een 225d cabrio met M-sport. Lekker rijgedrag voor in de bergpassen en door de softtop toch praktisch genoeg voor 2 weken reisbagage als het dak open kan. Dat is wel een nadeel aan de 4-serie. Zo’n A5 mag er ook zijn met 6-cilinder. Als guilty pleasure nog de Alfa Spider 2.4 JTD <3 159 of als het zuiniger moet een 2.0 JTD

    Login om te reageren
  6. ozzytrk zegt

    6 februari 2021 om 14:51

    Ben zelf van plan om een 640d cabrio te kopen tenzij ik een goede 635s E62 kan vinden

    Login om te reageren
    • ozzytrk zegt

      6 februari 2021 om 14:51

      @ozzytrk: 635d* pardon

      Login om te reageren
  7. audiA41.8TFSI2013 zegt

    6 februari 2021 om 15:04

    https://www.autotrack.nl/a/volvo-c70-diesel-2012-50122643
    Volvo V70 Cabrio 2012 2.0 D3, 150 pk is ook een optie. Met hardtop.
    Mooie wagen om te zien.

    Login om te reageren
  8. Johanneke zegt

    6 februari 2021 om 15:07

    Hoe kan ik die a3 cabrio spuuglelijk vinden maar de a5 cabrio wel mooi.

    Voor de rest, leuke wagentjes. Heeft volvo niks in deze categorie? Persoonlijk zou ik de BMW of Mercedes bekijken. Gewoon qua uiterlijk, de a5 lijkt mij te veel zuipen.

    Login om te reageren
  9. remco zegt

    6 februari 2021 om 15:59

    Ik heb zelf een Opel Cascada gehad. Heerlijk cruiser op de snelweg waar je ook met 4 personen in kunt zitten. 140 met het dak open is goed te doen. Daarnaast zijn ze vaak goed uitgerust. Cosmo/Innovation met bruin nappa leder is een vaak gekozen combi en ziet er heel goed uit. Mensen zijn heel vaak verbaasd dat het een Opel is.

    Login om te reageren
  10. bakkerst zegt

    6 februari 2021 om 16:50

    Dan zal ik de eer hooghouden en de Alfa Romeo spider aanraden 😉
    Ze zien er prachtig uit, zijn te zwaar om echt sportief te zijn, en geleverd met de alom geprezen 2.4 liter, 5 cilinder diesel. als je zoal de schrijver aangeeft, toch nog even iets leuks wilt hebben voordat we allemaal over moeten stappen op zelfrijdende Miele’s. Dan mag het best iets zijn waar je nog een keer naar om kijkt als geparkeerd hebt..

    Login om te reageren
    • janstehouwer1954 zegt

      6 februari 2021 om 17:18

      @bakkerst: 👍👍

      Login om te reageren
  11. spidermann zegt

    6 februari 2021 om 17:36

    BMW 335 xD Cabrio kan net zoals de Audi alles.

    Login om te reageren
    • edward330d zegt

      6 februari 2021 om 22:24

      @spidermann: alleen jammer dat die nooit gemaakt is.

      Login om te reageren
  12. bernoulli zegt

    6 februari 2021 om 17:37

    Uit dit rijtje zonder twijfel de A3.

    Login om te reageren
  13. romeoalfa zegt

    6 februari 2021 om 17:45

    Tweede type TT facelift?

    Login om te reageren
    • Johanneke zegt

      6 februari 2021 om 20:36

      Moet je beiden wel iemand op schoot nemen.

      Login om te reageren
  14. mondial zegt

    6 februari 2021 om 19:03

    Lancia flavia, wel origineel ;)

    Login om te reageren
    • mondial zegt

      7 februari 2021 om 18:30

      @mondial: 2012 model

      Login om te reageren
  15. Praeses zegt

    6 februari 2021 om 19:47

    Op de foto’s ziet de A3 er fantastisch uit vind ik, echt een mooie auto. Maarrrr er staat er hier één om de hoek en het valt me elke keer op hoe klein ie lijkt. Een beetje lullig. En er staat hier ook een A5 om de hoek en het valt me elke keer op hoe goed die er uitziet. Alleen het interieur vind ik minder.

    Login om te reageren
  16. dolledries zegt

    6 februari 2021 om 21:16

    A5. Gehad en wil hem zo weer. Plaatje en fijne auto

    Login om te reageren
  17. Chauffeur zegt

    6 februari 2021 om 21:46

    Net een nieuwer model Cooper SD uit Duitsland:
    https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=314021093

    Fijn 2.0 blok en automaat in een leuke package

    Login om te reageren
  18. pindakoning zegt

    6 februari 2021 om 21:46

    Die E-klasse vind ik nog serieus duur, lijkt inmiddels zo’n oud model. Heb dat met de 4-serie minder

    Login om te reageren
    • wildbeest zegt

      6 februari 2021 om 23:46

      @pindakoning: die diesel is ook echt een koffiemolen

      Login om te reageren
  19. giertjuh zegt

    6 februari 2021 om 22:56

    Zeker de Cascada

    Login om te reageren
  20. audiA41.8TFSI2013 zegt

    6 februari 2021 om 23:03

    https://www.pheifer.nl/occasion/mercedes-benz-slk-250-cdi-204pk-aut-amg-pakket-stoelverwarming-panoramadak-nekverwarming-navigatie/

    MB SLK 250 CDI, 204 PK, 106.000 km, 20.000,– Euro.

    Login om te reageren
    • weetikveel zegt

      7 februari 2021 om 12:51

      Zou ook mijn keuze zijn. Waarom betalen voor meer gewicht en extra stoelen terwijl je achterin meestal erg krap zit? Voor die enkele keren kan je vast wel een auto lenen of huren.

      Login om te reageren
  21. vaakbenjetebang zegt

    6 februari 2021 om 23:21

    Huh? Dus een A4 V6 TDI van 2014 is minder duur dan een ducking Mini Roadster-diesel-dinges of een New Beetle cabrio diesel (the horror) van een jaar ouder? Dafuq.

    Login om te reageren
  22. pier zegt

    6 februari 2021 om 23:31

    Gezien de uitvraag zou ik voor de A3 gaan. Met 2 personen ruim zat, niet al te zwaar dus de wegenbelasting is te doen en zuinig in verbruik. Wel zou ik in een wat zwaardere auto zoals een cabrio altijd een 2.0tdi nemen en de 1.6tdi laten staan.

    Login om te reageren
  23. Alek zegt

    7 februari 2021 om 10:57

    C-klasse Cabrio (vanaf 2016) is ca. 5k te duur maar waard om over te onderhandelen. Het is bij ver de modernste uit alle bovengenoemde.

    Exemplaar uit DE

    https://www.dasimport.nl/bpm-calculator?utm_campaign=BPM&url=https%3A%2F%2Fwww.autoscout24.de%2Fangebote%2Fmercedes-benz-c-220-d-cabrio-9g-tronic-navi-leder-kamera-led-diesel-grau-4c823fc0-4bce-4639-b169-7ca05aba8da1%3F%26cldtidx%3D4%26cldtsrc%3DlistPage

    Login om te reageren
  24. Graafke zegt

    7 februari 2021 om 11:59

    Chrysler sebring cabrio met hardtop en 2 liter diesel motor zal je waarschijnlijk ook voor weinig ergens kunnen oppikken. Niet de meest verfijnde motor, wel een bijzondere verschijning.

    Login om te reageren
  25. pitapita zegt

    7 februari 2021 om 12:35

    Ben het er wel mee eens dat de A5 verreweg de beste keuze is. Al is het maar dat je je niet continu ergert met het getak-tak-tak van de viercilinder opties, integendeel.

    Een roadster (TT, SLK) met diesel kan gewoon niet. Punt.

    BMW cabrio’s worden niet echt elegant oud, om het eufemistisch uit te drukken.
    De 2 serie viel me trouwens zwaar tegen. Letterlijk erg zwaar t.o.v. de coupe en met leer dat net zo plastiekerig aanvoelt als de rest van het interieur.

    Login om te reageren
  26. Dutchdriftking zegt

    7 februari 2021 om 14:33

    Het geluid van de V6 TDI 😍😍

    Login om te reageren
  27. mark383 zegt

    7 februari 2021 om 20:47

    Absoluut de A5. Is die alleen als zes cilinder geleverd in combinatie met diesel?

    Login om te reageren
  28. scrmeagle zegt

    8 februari 2021 om 14:08

    Alpina B6 Cabrio

    Login om te reageren
  29. erikabarth zegt

    12 februari 2021 om 18:23

    Hoezo een statement willen maken ???
    Je koopt een auto voor jezelf toch en dan ga je je zelf toch niet kwellen met een matige zwaarlijvige pauper Opel. Natuurlijk neem je de heerlijk sturende Mini of 4 serie.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North