De nieuwe Audi Q5L is lang, voor Lang

Auteur: , 26 Reacties

Voor als een Q7 te groot is en een reguliere Q5 te klein.

China is de belangrijkste markt voor de L-modellen van bijvoorbeeld een merk als Audi. Je kon er dus donder op zeggen dat de boys uit Ingolstadt een verlengde versie voor de Chinezen in petto zouden hebben. En inderdaad, want op de Beijing Autoshow presenteert Audi de verlengde Q5.

De SUV is 4,77 meter lang en daarmee is de wielbasis 8,8 centimeter gegroeid in vergelijking met een gewone Q5. Het is de eerste keer dat Audi de Q5 in een verlengde versie gaat aanbieden. Sterker nog, het is de eerste SUV van Audi die gegroeid is in lengte. In China heb je al modellen als de A4L, de A6L en de A8L, maar een verlengde Audi Q was er nog niet.

De bagageruimte blijft met 550 liter (of 1.550 liter met de achterstoelen plat) gelijk aan de reguliere Q5. Alle extra ruimte komt puur ten goede aan de passagiers achterin de Audi. En die extra ruimte is er. Passagiers achterin profiteren onder andere van 11 centimeter meer knieruimte. Opvallend is dat Audi dan weer geen foto van het interieur heeft…

De Audi Q5L is exclusief voor de Chinese markt en komt enkel in 2.0 TFSI trim. Dat is tevens de best verkopende motorvariant in het Aziatische land. De verkoop gaat deze zomer van start.



26 reacties

Hierna komen ze met een verkorte Q7, dezelfde auto maar duurder.
@alfapeter: Het is en het blijft VAG, dus het kan maar zo.
Wel raar dat Chinezen verlengde auto’s willen, de meeste hebben nu eenmaal niet een gestalte dat meer beenruimte vereist.
@alfapeter: maar de meesten die zich een Audi kunnen veroorloven, hebben ook een chauffeur. Arbeid is niet zo duur. En status is belangrijk, zo’n Westerse auto biedt dat
@alfapeter: misschien willen ze gewoon staan achterin, want ik denk niet dat hun voeten de vloer raken.
@alfapeter: de Chinezen willen de duurste uitvoering.
Het blijft me verbazen dat Audi de L-versies niet in Nederland, het land van de lange pubers op de achterbank, levert.
@jelmer: het schijnt dat Volvo een verlengde S90 gaat leveren. Grote kans is alleen wel dat het om een excellence uitvoering zal gaan
@jelmer: Klopt, ik denk wel dat het ligt aan dat niemand zich hier laat chauffeuren in iets kleiners dan een A8
@theblazerunner: dat is ook wat ik niet snap. Blijkbaar zijn Chinezen gek op status. Maar gister zagen we al een verlengde CLA. Dat is toch geen status? Je laten chaufferen in een CLA of Q5.
@jorden: tja, baas boven baas. Blijkbaar vinden Chinezen het nog altijd beter om in een CLA te zitten dan in een Chinees product.
@theblazerunner: de grap is dat dat wel heel veel gebeurt. Er zijn een aantal hele grote student-chauffeur bedrijven en daar komen genoeg mensen met alles van een Golf tot een Bentley. Het s simpelweg veel meer waard dat je kan werken achterin dan je tijd verliezen achter het stuur.
@jelmer: probleem is volgens mij dat deze auto’s lokaal geproduceerd worden, wellicht tegen net andere specificaties op het gebied van veiligheid, milieu en afwerking.
@jelmer: paar cm extra —> hoger gewicht —> meer verbruik —> 2936628 euro bovenop de prijs.
Dat zou veel te duur zijn.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Toch zie ik in Nederland ook wel markt voor de A4L, 3 serie Li en dat soort. Die auto’s zijn gewoon net te klein om fatsoenlijke reisauto’s te zijn en wellicht een A6 of 5 serie buiten het budget valt.
Voor Nederland: Fiat 500 L. Want we zijn dol op onze dinky-toy hatchbacks. Maar we zijn wel allemaal 1,98m
De wielbasis wordt verlengt en daarvoor extra ruimte voor de achter passagiers. De bagageruimte met de achterbank plat is echter gelijk gebleven?…
@thomas20vt: verlengd… pfff
@thomas20vt: lijkt mij ook niet logisch. Neem aan dat gewoon achter de B-stijl meer ruimte is gecreëerd en dat de bagageruimte daar ook van profiteert.
Ik Ben wel benieuwd naar die A8L L
Zou je zo’n auto nou gewoon kunnen importeren? En heb je dan een echte Audi? Of zitten er B-keus airbags, geen gelaagd glas en harde stukken plastic in?
Raar dat het bagagevolume ook gelijk blijft met de banken plat…. waar verdwijnen dan die extra 11cm?
@vroaaar: sjoemel centimeters, blijft een VAG product he!
Eigenlijk willen ze daar allemaal R-modellen, maar in de vertaling is er iets fout gegaan…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).