Deze speciale Audi RS4 is stervensduur

Auteur: , 33 Reacties

Boksbeugel youngtimer pr0n...

De Audi B5 RS4 is een auto die geen geheimen meer kent. We schreven er al eens een prachtig epistel over, hij kwam al eens voorbij op gouden BBSjes, met een aanhangwagen erachter en de net wat laffere versie was natuurlijk ooit de meest verkochte auto onder AB-ers.

In ons met de dag vollediger wordende archief vonden we echter nog geen entries terug van de auto waar dit bericht over gaat, namelijk de Audi RS4 Clubsport. De Clubsport was, zoals te doen gebruikelijk binnen het VAG-concern, de nog net wat scherpere variant van een toch al vrij gepeperd model. Want dingen kunnen nou eenmaal altijd nóg beter.

Het pakketje omvatte subtiele uiterlijke wijzigingen. Zo zijn de spiegelkappen níet aluminiumkleurig zoals bij andere (R)S-modellen uit die tijd inclusief de ‘gewone’ RS4. Sowieso hadden de Clubsport bedenkers kennelijk een haat tegen blinkend metaal; want ook de chromen sierlijsten rond de ramen alsmede de dubbele ovale uitlaat zijn zwart gemaakt. De Clubsport was wat dat betreft dus een echte trendsetter. In het interieur vind je een stuurwiel terug bekleed met suède en speciale Recaro ‘Pole Position’ kuipstoeltjes. Comfortabel zien ze er niet per se uit, maar ze houden je vast goed op je plaats tijdens een rondje ‘Ring.

Technisch veranderde er ook het een en ander. De Buben van Quattro GmbH keken nog eens kritisch naar het onderstel en de remmen. Als je lef had kon je opteren voor een setje Pirelli P Zero Nero rubber. Feitelijk waren dat gewoon semi-slicks. Aan de reeds door Cosworth tot 380 pk gekietelde 2.7 V6 met twee turbo’s veranderde verder niks, hoewel tuners hebben aangetoond dat er nog wel wat meer uit het blok te peuren valt. Desalniettemin kon je binnen acht minuten een rondje over de Norschleife volbrengen. Niet vergeten vooraf even de Labrador uit de kofferbak te halen…

De waarde van zo’n RS4 Clubsport vandaag de dag valt onder de categorie ‘wat de gek ervoor geeft’. Mocht je er een kunnen vinden zal je waarschijnlijk wel rekening moeten houden met een rug of 70. Koop dan?



33 reacties

-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Wat een prachtige wagens die vroege RS-en.. hebbeding dit! Met het model minder geworden helaas.
@sel777: echt? een RS4 B9 minder… nou dan pak ik die wel.
@thomasthomas: vind ik wel Thomas! Twijfel nog met de rs4 b7. Ook echt heel lekker. Geniet van de b9 ;-)
Goeie kleur !
Super mooi , alleen met het stuur rechts en de aankomende Brexit ( als die door gaat ) zal deze minder opbrengen dan een LHD.
Het blijft een tijdloos model. Ik hoop later er eentje te kunnen kopen
Prachtige auto, ik kan niet anders zeggen. Bijna net zo begeerlijk als mijn RS6 Plus;-)
Het betreft overigens de RS4 Sport en niet Clubsport. Er is in 2001 een aparte folder voor de RS4 Sport uitgegeven. Deze had in tegenstelling tot de normale RS4 brochure een gele ipv rode RS4 op de voorzijde.
Ik herinner me nog uit tests in magazines dat schakelen nogal tegenviel, maar als je met zo een ding mag en kan rijden denk ik dat je het hem snel vergeeft…
RHD maakt deze auto stukken minder gewild aan deze kant van de Noordzee. Mensen die dat niet schuwen zullen m.i. eerder geneigd zijn om een topper uit het aanbod van de JDM te kiezen.
@jaapiyo: als je er 1 zoekt…

https://m.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=274649447&utm_source=com.apple.UIKit.activity.CopyToPasteboard&utm_medium=ios

Audi RS 4 Avant Original Clubsport Quattro GmbH
First Registration: 10/2001
Mileage: 129.000 km
Fuel Type: Petrol

Price: € 58.310
Uit de tijd dat cocks nog BMW reden ipv Audi.
Ik heb er ooit 1 te koop voorbij zien komen. Toen internet nog niet echt groots was en ik nog kleine ghost! Ik wist overigens niet dat deze versie Clubsport heette..
Geile bak!
Schitterend ding!

Uit de tijd dat Audi echt alles uit de kast moest halen om ervoor te zorgen dat ze eindelijk met de grote jongens mee zouden mogen doen. Deze RS4 is daar een mooi voorbeeld van, net als de eerste A8.
Wat een geld
Zet maar naast mijn RS2! Hopelijk heeft deze wel een betere voorwielophanging dan de “gewone” RS4. Vond dat destijds zwaar tegenvallen. Toen maar een 1 jaar oude 330Ci erbij gekocht.
Dit is niks vergeleken met de record bedragen op Sotheby’s van afgelopen week:
• $950k 993 Turbo S,
• $173.600 (!!!!!!!!) voor een Supra
• $184.400 850 CSi
• $128.800 NSX (2005)
• $179.200 560 SEC AMG
• $53.200 300ZX (1996)

Je kon sommige opties ook los bestellen op een ‘gewone’ RS4.
Zo heeft mijn RS4 een sportuitlaat, verlaagd onderstel, en geperforeerde remschijven af-fabriek, maar het is geen Sport of Clubsport.
Voor mij ook de ultieme RS4, heb ook een jaar met een B7 V8 gereden, maar daar kun je de R wel weglaten
@5cil: Waarom?
@1lunatic:
Fijne auto en super klinkende V8, maar je mist de kick van de turbo’s. Nu is het ook algemeen bekend dat de V8 motoren hun vermogen niet halen, de meeste komen niet verder dan 380 pk, en zo voelt het ook.
Ik heb een RS4 cabrio gehad en miste de turbo’s ook😀 Maar de cabrio heeft ook echt een gewichtsprobleem (+200 kg tov de RS4 B7 sedan) @5cil:
@5cil: ik heb ooit in dit model RS4 mogen rijden, en die had als extra ook een alcantara stuurwiel, en een iets verlaagd onderstel. En gechipt (via Pon destijds meen ik) naar 420 pk.
Heb de S4 B5 als dagelijks vervoer want Youngtimer zolang het nog mag.
Dingen ondersturen al bij het inparkeren, ding rijdt alleen rechtuit heel hard. Koop dit niet als je bochten heel tof vindt. Kan deze dan ook van harte afraden.
Liever de Japanse RS4
Is dit niet het exemplaar waar Chris Harris destijds mee aan het boenderen was geweest? Blijft een droom zo’n B5 RS4. Zeker in het geel. Persoonlijk vind ik de uiterlijke kenmerken en de interieur aanpassingen van de clubsport minder, dus doe maar een ‘gewone’ gele.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).