Deze twee Volkswagen Corrado’s zijn heel speciaal

Auteur: , 80 Reacties

Mien, waar is mijn feestneus!

G60

De Volkswagen Corrado wordt dit jaar 30! De vraag die dat bij ons vooral oproept, is of dit betekent dat het definitief tijd is om de pet in de juiste richting op het hoofd te plaatsen. Ja, dat zijn toch die harde vragen die je jezelf af en toe moet stellen in het leven.

De Corrado verscheen in 1988 op de markt met het doel de Scirocco op te volgen. De Scirocco wilde echter niet doodgaan en bleef uiteindelijk to 1992 in productie. Zoals zoveel merken dacht Volkswagen niet lang daarna dat ze geen betaalbaar sportmodel meer nodig hadden in de line-up. De Opel Calibra, de Toyota Celica, de Honda Prelude, al dit soort modellen vonden hun Waterloo in die tijd. De Corrado moest er zelf aan geloven in 1995.

VR6

Onlangs bracht collega en trendsetter @willeme al een ode aan de sportwagen voor Otto Normalverbraucher en nu volgt Volkswagen zelf zijn voorbeeld. Op de Bremen Classic Motorshow staan twee speciale Corrado’s te schitteren alsof we nog in het tweede millenium sinds the baby Jesus leven. De eerste is een prototype van de extra (210 pk) sterke G60 16V uit 1989. De tweede, een groene VR6 uit 1995, is de laatste linksgestuurde Corrado die van de productielijn afliep.

Denk jij dat het tijd is om een Corrado te kopen, of ga je toch liever voor een Porsche 944? Laat het weten, in de comments!



80 reacties

Om te beginnen ben ik géén VAG fan, maar ooit eens in een G60 mogen meerijden, de instap was wel even oppassen voor mijn hoofd wegens mijn lengte. Het was de auto van het vriendje van een meid die in hetzelfde modellenbureau als mij zat. Die toch wel knappe meid in feite had meer aandacht voor mij dan voor haar vriendje toendertijd, helaas voor haar ik meer voor de auto van haar vriendje (ik fietste toen nog) Een van de weinige begerenswaardige Volkswagens!
@Volvo_440_turbo: dus heel dit verhaal om te vertellen dat je een casanova
@fouadski: zo zou ik het niet noemen, ik bezat gewoon een bepaalde gravitatiekracht waar ik gewoonweg niets kon aan doen ;) Nu vele jaren verder schiet daar wel niet veel meer van over natuurlijk…
@Volvo_440_turbo: die gravitatiekrachten gingen ten koste van je taalkunsten?
@weetikveel: als ik een officiële brief schrijf, schrijf ik wellicht beter dan jou (twee schrijfwedstrijden in mijn leven gewonnen) Hier wil ik me ontspannen en niet op pietellutigheden letten. Als je frustraties hebt, ga buiten een beetje wandelen of zo? Trouwens, in mijn dagelijks leven praat ik meer Engels en Frans tegenwoordig, ben mijn Nederlands een beetje kwijt aan het raken in mijn hoofd… Zelfs als ik lesgeef begin ik soms spontaan in het Frans of in het Engels, niet goed, weet ik…
@Volvo_440_turbo: ‘Beter dan jij’, ‘pietluttigheden’ en ‘ofzo’.

Hoop dat je er beter uitziet dan dat je schrijft, Casanova!
@nicolasr: nog een sfeerverpester, is dat normaal dat er hier zoveel mensen vitten op elke schrijffout? Het gaat hier over auto’s, niet? Hier wil ik me ontspannen en niet elk zinnetje 10 keer nalezen of ik een foutje schrijf of niet, ik zie hier vaak ‘ergere’ dingen, maar ik erger me er hier niet aan, hou het een beetje relax graag?
@Volvo_440_turbo: Prima, maar dit is AB en geen ‘kijk mij geweldig zijn blog’.
@shadowbroker: dit was zo niet bedoeld, ik wou gewoon even luchtig aanbrengen hoe ik een Corrado G60 had leren kennen, , wie zich daar aan ergert verplicht ik ook niet om dit te lezen… je hoeft mij ook niet aux sérieux te nemen…hier zitten gewoon veel te veel mensen die azijn gedronken hebben, niemand is gebaat met opmerkingen over je schrijftaal, hier zitten mensen met dyslexie, misschien anderstaligen? Zoals ik zelf vertelde verlies ik mijn Nederlands wegens het overwegend praten van Frans en Engels, vroeger was ik een crack in het Nederlands, nu niet meer. Ik denk dat het in deze laatste drie gevallen dan wel ok is om af en toe fouten te schrijven?
@Volvo_440_turbo: Je draait alleen een beetje door in het pochen over jezelf. We zijn hier bijna allemaal onbekenden voor elkaar. Dus het interesseert mij niet hoe goed je overal in bent. Je moet dit ook niet zien als belediging of wat dan ook. Het is gewoon geen toegevoegde waarde hier
@shadowbroker: het is begonnen met iemand die een opmerking maakte over mijn taal, dit hoef ik niet over mij heen te laten gaan, als mensen dit mogen mag ik ze van antwoord dienen.
Wat mijn twee bovenste postst betreft is het toch wel duidelijk dat je mij niet aux sérieus moet nemen, minder azijn drinken guys…
@Volvo_440_turbo: Ik drink Port
@shadowbroker: Maar inderdaad, misschien ben ik wel wat te serieus
@shadowbroker: Mijn vriezer ligt vol Raki, Poolse Soplica (als ik het juist spel), zowaar Belgische Wodka en nog leuk spul, kom daar maar enkele glaasjes van drinken, het helpt je te relativeren…
@volvo_440_turbo: Jammer dat we Raki niet zonder punt op de i kunnen schrijven of, wat denk je zou het zo ook kunnen . RakI, bij gebrek aan beters.
@wimof: Ik ben even op mijn flessen gaan kijken, het is geen Raki, maar Rakija, geschreven met een punt op de i en de j, een variant van Raki? Het is alvast een Balkandrankje, waarvan ik na deze discussies een shotje ga nemen…
@volvo_440_turbo: Je weet wel, drank lost niets op.
Hoor mij doen, zit ik hier ondertussen met een glas wijn.
@volvo_440_turbo: Mag ik vragen waar je les geeft (en hoe oud je bent) Wees gerust ik ben een monogame getrouwde man.
@wimof: net over de 40, ik geef les in Brussel, aan migranten en gepensioneerden, overwegend technische aangelegenheden, in mijn vrije tijd wegens, mijn vooral expat vriendenkring en mijn Franstalige vrouw, spreek al 5 jaar nauwelijks Nederlands meer.
@volvo_440_turbo: Fijn , nooit gedacht dat die vraag zou beantwoord worden, nu ben ik je iets schuldig.
Ik ben 61 , 38 jaar VW-Audi dealer geweest maar sinds 8 jaar probeer ik af te kicken , getrouwd met een franstalige echtgenoot en woon in “de” BW
@wimof: Afkicken? Van de VAG problemen? => sorry voor de steek ;) Als je het afkicken bedoelt van de wijn, op zich niet panikeren een beetje is ok: alcohol heeft geschiedkundig gezien zijn bijdrage geleverd voor onze voortplanting (dit is mijn theorie) en onze taalinzichten (dit heb ik gelezen in de boekjes). BW, zegt me niet direct iets, maar bon, ik ben maar een domme Belg ;) Soit, eigenlijk is het hier een autoforum… maar bedtijd nu, Bonne nuit!
@volvo_440_turbo: De klant kwam bij eerst, in de gedachtengang van d’Ieteren moesten ze managers hebben en daar paste ik niet meer in en heb mijn zaak moeten verlaten.
BW staat gewoon voor brabant-wallon maar zelfs de aangetrouwde familie vindt dat we het hoog op hebben door in Waals Brabant te gaan wonen. Goede nacht.
@wimof: Oei, dat is een spijtig verhaal, sterkte alvast, misschien kom ik je nog wel eens tegen, wij wonen op 200m van de Waalse grens.
@Volvo_440_turbo: Au revoir
@shadowbroker: damn, hele bak popcorn gegeten tijdens het lezen van al deze comments
@shadowbroker: stop stop stop, he’s dead already
@87sandyd: In jou wellicht fantasierijke dromen vrees ik…
@shadowbroker: een goed alias voor deze site zou toch prima ego-blog kunnen zijn ;-)
@Volvo_440_turbo: Goed verhaal, doen we niks mee.
@babybenz: Je hoeft hier ook niets mee te doen, mijn punt is gewoon dat een échte autoliefhebber eerst naar een mooie auto kijkt, dan pas naar een mooie vrouw…Een auto blijft nu eenmaal mooi als je hem/haar goed verzorgt ;)
@volvo_440_turbo: Rare draai, als ik een mooie auto met daarin een mooie jongen, kijk ik eerst naar de jongen.
Iets met hormonen of zo.
@wimof: Sorry dat ik jou vergeten was ;)
@Volvo_440_turbo: lengte? Verklaar je ik ben ook bepaald geen kort persoon, en heb zeker een Corrado G60 gehad waar ik prima in kon zitten
@sjaterantekomen: ik ben 1m93, bij het uitstappen heb ik mijn hoofd gestoten aan de zijstijl, die is nogal laag vergeleken met de familie Mazda van mijn ouders toendertijd. Wat hoofdlengte betreft toen ik er inzat was het wel ok hoor.
@Volvo_440_turbo: Ha, dat kan ik me voorstellen. Zelf 1.98 maar mijn ouders hadden dan ook geen hoge auto (in die tijd)
Altijd een zwak gehad voor de corrado dus zou deze altijd verkiezen boven een 944!
@ablogjunk: ik ook. Geen twijfel, mijn buurmeisje had er 1. En de auto was ook leuk
De Corrado is medeverantwoordelijk voor het feit dat ik liefhebber ben van de automobiel. Als jong gassie had mijn buurman zo’n ding. Moet ‘96 geweest zijn. Hij had een VR6 in een wat leek een donkerpaarse kleur. Geweldige wagen. De buurman nam me wel eens mee voor een rondje. Als jong knaapje kon ik niet eens over het dashboard naar buiten kijken. Maar wat was ik onder de indruk van die auto.

Ja, als ik een nette Corrado zie word ik altijd even gelukkig en denk ik aan de tijd met de Corrado van mijn buurman.
@viezefreddyw: donkerpaars volgens mij heet de kleur dusty move. Aubergine paars
@bmwfreak038: volgens mij kon je de Golf 3 VR6 ook in die kleur krijgen.
@rufctr01: klopt een maatje van me had een GTI in die kleur.
@rufctr01: Nu ben ik diep aan het denken, maar Dusty Mauve was een gepeupel kleur ( voor de Golf dus) Twilight Mauve is een mogelijkheid.
Ben niet echt zeker of dat een kleur van 1989 is
@bmwfreak038: is goed mogelijk.. naargelang het bouwjaar waren er verschillende soorten “paars” leverbaar voor zowel de Corrado als de Golf
@viezefreddyw: mijn oom had een golf 3 vr6 in die kleur. Prachtig met die bbs’jes eronder.

Ook eens van duitsland naar nederland gescheurt met een g60, super toffe ervaring! Had als eerste auto bijna een corrado 16v gekocht. Maar toch voor een golf 3 gti 8v gegaan. Nog steeds spijt van
Toen ze nog nieuw te koop waren eens proef gereden. Maar weet niet of het specifiek aan die Corrado lag maar alles piepte en kraakte in het interieur. Maar goed nooit eens van terug gelezen dus misschien was het exemplarisch.
@thomasthomas: Of een plezante dat alles onder de siliconenspray had gespoten, was nogal in op dat ogenblik.
Dik 10 jaar geleden een rode vr6 gehad. Geweldige auto, sneller dan een boxster of een ferrari 308. En het geluid van de motor is fantastisch.
@sanderz28: overdrijven is ook een kunst
@poeperman: ik heb ooit een Volvo 480 turbo gehad, die zo ver was opgevoerd door de vorige eigenaar dat ie dik meer dan 200pk had, tot dat ik een Corrado tegenkwam die me vernederde, in hoeverre dat die Corrado standaard was kan ik niet zeggen. Met de G-Tech meter gemeten ging mijn Volvo toen in 6.58 sec naar de 100, met twee keer schakelen zelfs (in tweede haalde je de 100 niet) en licht bergop gemeten want door de zachte veren kwamen voorwielen van de grond bij zo’n acceleratie. Dus Corrado’s kunnen wel héél snel zijn…
ps, ik heb er maar enkele maanden plezier van gehad, bak aan gort gereden…
@volvo_440_turbo: Je eerste moet je stuk rijden om te weten hoe dat je de tweede moet behandelen.
@wimof: hehe, wel opletten met die comments hier, hier lopen nogal wat mensen rond die dingen te serieus nemen…
@poeperman: niks overdreven aan, corrado is serieus snel.
Een paarse uit 95 graag!
Eigenlijk ben ik net wat te lang om er goed in te zitten, maar dat heeft me er niet van weerhouden om een tijdje in een G60 rond te rijden. Knappe auto, echt Volkswagen en een geweldige motor.
Uiteindelijk werd ik toch verleid door de E30, dat wel.
@jelmer: e30 is net wat mooier dus volgens mij heb jij een goede keus gemaakt 👍
Ik heb ze altijd lelijk gevonden en ook na 30 jaar is mijn mening niet veranderd.
Die foto van de zijkant laat zien dat de lijnen eigenlijk te gedrongen zijn en het ding lijkt vreemd hoog op de poten te staan.
Maar ieder zijn smaak.

Een mooi verhaal van zo’n Corrado VR6 is uit Autovisie destijds.
Ze waren met een reisverslag bezig en reden daarvoor met een Corrado door de bergen. Het werd al donker en ze waren aardig aan het doortrappen om nog enigszins op tijd bij het hotel te zijn. Achter ze zagen ze koplampen langzaamaan steeds groter worden. Nóg iets harder, maar de koplampen bleven groter worden. Uiteindelijk maar gas teruggenomen om te kijken wat voor kanon zo achter ze zat.
Bleek een Citroën C15 diesel van de posterijen te zijn. De postbode die alle wegen daar wel kon dromen en volgas onderweg was naar de warme prak.

Voor je me gaat aanvallen van dat dit nooit kan, het is niet mijn verhaal, maar uit Autovisie.
@sabrerator: Ik geloof dit wel, ooit heb ik in de Franse Ardennen op een heel bochtige weg tevergeefs een local proberen te volgen in een Dacia Logan, die dingen hebben maar een 70 pk, zelf rij ik met 170 pk en 400Nm koppel (1500 kg zware auto). Bij aanvang reed hij al wel enkele bochten verder maar vermits ik het daar niet kende raakte ik gewoon niet dichterbij…
@Volvo_440_turbo: jij maakt wel veel spannende verhalen mee..
@edgar: Dit valt nog mee, bijvoorbeeld meermaals met corrupte politie in het Oostblok, incl. achtervolgingen, te maken krijgen is nog spannender, maar niet leuk zeg ik er wel gauw bij. Ik spreek dan wel over een periode waar jij nog op de schoolbanken zat en leerde schrijven als ik jou geboortedatum zie, de periode waar ik nog jong, dom en impulsief was. Tegenwoordig is mijn leven zo saai als maar wat kan zijn trouwens. Buiten wat stoplichtsprintjes af en toe valt hier niets meer te beleven, je kent het wel , vrouwtje, huisje…
@sabrerator: Zonder twijfel PP
Wat vond ik destijd een schitterende auto! Een geweldig design en een spoiler die omhoog kwam. Alleen vond ik dashboard een beetje mwah, ze hadden er eentje van een Golf in gedrukt. Een mooie originele 16V of een VR6 is niet te versmaden, ik kijk er toch even naar als ik er eentje zie rijden.
@rufctr01: passat dash dus
@sjaterantekomen: ja Passat dashboard
Ik ben niet echt een VW-fan, maar de Corrado vind ik wel erg leuk…
@jeroenwz: Same here.
Scirocco werd nog vier jaar door gebouwd omdat de Corrado zo veel duurder was dan z’n voorganger. Maar ik heb voor beiden altijd een zwak gehad.

Puur praktisch gezien zou ik een Corrado verkiezen boven een 944, maar da’s vooral vanwege bijvoorbeeld de onderhoudskosten en het verschil in reputatie. Een mooie originele VR6, in de ‘Fire&Ice’ uitvoering, zoals deze bij onze Oosterburen werd verkocht…
Altijd een zwak voor gehad…

Dat bonkige design met eenvoudige maar zeer rake lijnen. En het massieve dashboard waar achter je echt verscholen zit en van onverwoestbaar Duitser dan Duits kunststof gemaakt is… Heerlijk!
Ooit de trotse eigenaar geweest van een corrado 2.0 16V.
Geweldige auto met een wegligging om niet over naar huis te schrijven.
Dat maakte natuurlijk geen zak uit!
Ook kon het niet kwaad als je een beetje handig was.
Altijd een tof ding gevonden. Geluid van zowel de G60 als de VR6 erg mooi. Die roffel uit de G60 was er altijd zo uit te halen. Je ziet ze niet veel meer helaas.
Een vriend had een golf mk1 gti, bbs’jes eronder, en we gingen wel eens naar meetings en races in de waalhaven kijken. Kwamen vaak mooie corrado’s tegen. Altijd een zwak voor gehad.
Corrado VR6… Zó vaak naar gekeken op marktplaats, helaas nooit de knoop doorgehakt om er 1 te kopen..
Een Corrado is zeldzamer dan een Porsche dus, liever de Corrado met G-Lader
Erg toffe auto! Helaas amper meer te krijgen, roesten deze ook net zo erg als de golfjes mk3?
@edgar: Neen, basis Passat , heel veel onderdelen zijn gelijk.
944 S2
Corrado VR6 voor mij. Uiterlijk en geluid eigenlijk beide onsterfelijk.
Ooit eens kunnen rijden in een Corrado VR6 van een maat van mij. Was extra afgewerkt door Karmann. Beest van een machine!
@johan82: leuk verhaal voor in de kroeg. Helaas wel een broodje aap verhaal, gezien alle Corrado’s door Karmann zijn gebouwd :) Dat is namelijk de fabriek die ze bouwde. Dus dat ‘toffe’ typeplaatje op de pook/ had iedereen. Behalve die vanaf 1993. Toen zijn ze met die plaatjes gestopt. Need more facts?
Ik wil hem weer terug. *snik*
De Corrado V6 2.9 van een vriend van mij herinner ik mij nog als de dag van gister, dat geluid , het fijne leer, de spoiler die automatisch omhoog kwam. Echt een sportwagen was het niet, wegligging en afwerking waren niet zo best . Zelf heb ik nu een 944 Turbo. Een beest van een auto , RWD en door de transaxle een geweldige wegligging en top gewichtsverdeling . In alles merk je dat het een op en top engineered type auto is . Ook na ruim 30 jaar alles nog in perfecte staat. Dus duurzaam en tijdloos gebouwd . Dat is helaas bij de corrado anders . Roest speelt toch helaas parten .

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).