Dit is de Mazda MX-30, inclusief Nederlandse prijs

Auteur: , 49 Reacties

Ook Mazda gaat aan de elektrische auto. Dat doen ze met deze MX-30.

Dit is de Mazda MX-30, inclusief Nederlandse prijs

Een merk dat dit in dit tijdperk zolang mogelijk blijft vasthouden aan innovaties voor verbrandingsmotoren is Mazda. Terwijl andere merken al plug-in hybrides en elektrische auto’s aanbieden, introduceerde Mazda eerder dit jaar de nieuwe Skyactiv-X motor. Dit betekent niet dat de Japanners helemaal niets doen met elektrificatie.

Op de Tokyo Motor Show presenteert het merk de eerste elektrische auto die Mazda in productie gaat nemen. Mazda komt meteen met een boel informatie naar buiten over dit model. Zelfs de Nederlandse vanafprijs én leaseprijs is al bekendgemaakt.

De MX-30 is een elektrische crossover. Als het gaat om de actieradius maakt de auto nog geen indruk. Het automerk spreekt over 200 kilometer WLTP. Op een koude winterdag mag je dus blij zijn als je 150 kilometer ver kunt komen op een volle acculading. De MX-30 heeft een 35,5 kWh accupakket en een elektromotor die goed is voor 143 pk en 265 Nm koppel. Je kunt tot 6.6kW AC opladen of 50kW DC snelladen.

De nieuwe elektrische crossover is vanaf de introductie beschikbaar in één uitvoering, de First Edition, standaard in de kleur Ceramic Metallic. Een knipoog naar de RX-8 is dat de achterportieren van de MX-30 openen in tegenovergestelde richting. De standaarduitrusting bestaat uit onder andere 18-inch velgen, LED-koplampen, parkeersensoren voor- en achter, elektrisch bedienbare voorstoelen, een achteruitrijcamera en een 8.8-inch infotainmentscherm.

De Mazda MX-30 is er vanaf 33.390 euro. In de Operational Lease is de MX-30 er vanaf 439 euro EX BTW per maand (60 maanden, 10.000 km), In de Private Lease kost de MX-30 met deze looptijd 515 euro per maand inclusief BTW. Hoewel de prijzen bekend zijn gemaakt is niet bekend wanneer de MX-30 bij de Nederlandse dealer staat.



49 reacties

Het is een echte Mazda. Ze zien er geweldig uit, rijden heerlijk, zijn doordacht ontworpen en telkens is er een technisch aspect waardoor je denkt Nee, dat wordt hem niet. Zijn het geen verouderde atmosferische motoren dan is het wel een accu die half zo groot is als deze zou moeten zijn.
@mashell: Volgens mij heb je nog nooit langere tijd met een Mazda atmosferische motor gereden.. of je zoekt bergen met koppel en een giftig gaspedaal. Maar er is niks mis met een 90 pk 1.5je, een 120 pk of 165pk 2.0 en het verbruik van die in jouw ogen verouderde motoren is tenminste onpar met de turbo monstertjes van veel andere merken.
@knapzuur: gewoon niet reageren. Hij trollt op alle Mazda berichten de laatste tijd
@baklava: Iets van de pot….. Beetje hypocriet dat jij dat zegt ,die alles van VAG negatief beoordeelt.
@dijan: maar dat is terecht
@baklava: trollen? ik overlaad Mazda met complimenten, vind ze op dit moment de top qua design, maar qua motoren komen ze gewoon niet mee. Natuurlijk mag je vinden dat atmosferische motoren geweldig zijn en Skyaktive X de beste uitvinding is sinds gesneden brood, ik (en de pers) vind ze achterhaald en vind het ophemelen van Mazda motoren naïef purisme. En deze fantastisch uitziende elektrische crossover coupe heeft een veel te kleine accu. Maar de zwakke punten van Mazda durft te benoemen is trollen… Mazda moet gewoon kleine turbo motoren gaan maken, die zijn vlotter en zuiniger en in deze MX30 een dubbel zo grote accu plaatsen.
@mashell:
Dat is het hem net, in reële omstandigheden, wanneer er ook effectief gas wordt gegeven, loopt het verbruik van turboblokjes op…
@mashell: De accu is bewust klein om de prijs laag te houden en als deze voldoende snel kan laden dan is vaker kort laden uiteindelijk misschien wel sneller dan een paar keer lang laden met een hele grote accu. Voor de Randstad lijkt me dit een prettige keuze met bakken stijl een ongetwijfeld mooi interieur en een prijs die net zo scherp is als de lijnen van het front van de auto.
@w0o0dy: Nee zo werken accu’s niet. Mooi als je met een kleine accu uit kan inderdaad.

Maar een kleinere accu kan gemiddeld genomen ook minder snel laden. Ze hebben het over 50KW laden. Dat is ongeveer net zo’n grote belasting als 150KW laden met een drie keer zo grote accu (uit Tesla/Ipace/Etron etc).
Dat wil zeggen, veel harder laden zullen ze niet kunnen zonder grote wijzigingen, 100KW laden hier op aanbieden zou al een aardige prestatie zijn (maar niet onmogelijk)
Terwijl de wagens met een veel grotere accu nu met 250KW kunnen laden bijvoorbeeld. En 250KW laden is echt al in het domein dat je er gewoon praktisch mee door Europa kan toeren, nagenoeg net zo snel als een benzine auto.

Dus doorgaans beperkt een kleine accu je ook in de laadsnelheid, waardoor het niet snel een vakantiekar wordt. Als dat ook niet hoeft, heeft het natuurlijk alleen maar voordelen. Lager gewicht en kosten uiteraard.
@mashell: ik lees alleen maar positieve verhalen over de Skyactiv-x. Van zowel de pers als de gebruikers.
@mashell: Ik zou het met je eens zijn zou het niet dat compacte turbomotoren bijna altijd flink onzuiniger zijn dan beloofd. Ook stoten ze meer uit dan de SkyActiv-X (die overigens linear blijft doortrekken terwijl kleine turbomotoren alleen onderin pit hebben). Betrouwbaarheid vraag ik me ook af
@mashell: idd de moderne turbomotoren zijn voor dagelijks gebruik zoveel fijner dan een atmosferisch blok zonder koppel onderin. Feit is dat je in het dagelijks verkeer in het toerengebied tussen de 1500 en 3000 zit. Niemand jankt zijn atmosferische auto steeds over de 6000 toeren. Voor dat je daar bent moet je in NL al 26 op de rem gaan….
@mashell: Mazda gaat dat zeer waarschijnlijk niet doen. Dan zie ik ze nog eerder een motor van Toyota uit het rek trekken voor bv de nieuwe generatie Mazda 2. Die 1.5l zonder turbo is trouwens prima in de twee, maar de beste variant wordt eigenlijk bewust “stil” gehouden. Dat is de 115pk versie die nét teveel uitstoot heeft om goedkoop aan te bieden. Omdat ie een zesbak heeft kun je in het Nederlands verkeer makkelijk zuinig rijden (tussen 4,7 en 5l per 100 km als ik naar Nijmegen moet bv) en eloop energie terugwinning haalt dat verbruik nog iets omlaag. Als je toch snel wil accelereren komt ie echt wel giftig uit de hoek als je het gaspedaal stevig intrapt.
@mashell: je hebt naar mijn mening gelijk, daarom zie je ook maar weinig Mazda’s rijden (in de EU).

En dat accupakket is idd klein, zeker als je bedenkt dat met een beetje doorrijden in de winter hier de helft van over gaat blijven, tenzij je hem elke keer echt naar 0 durft te rijden..

Maar iets negatiefs zeggen over Mazda, ook al is het waar, wordt hier niet gepikt.. valt mij al langer op helaas.. Misschien zitten er een aantal ‘Mazda-dealers fel op deze blogs’..
@mashell: laat me niet lachen. BMW heeft jaren 4-in-lijns verkocht, zonder turbo, die minder goed presteerden dan wat Mazda produceert. Toen was dat geen enkel probleem. Nu is BMW over moeten gaan naar 4-in-lijns met turbo, omdat hun 6- en 8-cilinders niet meer kunnen voldoen aan de uitstoot. En daardoor ziet de wereld er nu plots anders uit? Een turboblok in een 2-serie voelt kunstmatig aan. Een turboblok in een Fiat Spider heeft een duidelijk turbogat, de gasrespons blijft achter op het pedaal. Een turboblok in een VW Tiguan lijkt zelfs geen enkele verbinding te hebben met dat zelfde gaspedaal, de auto doet maar wat en gaat met je aan de haal wanneer je dat niet wilt. Bij een atmo-blok weet je: als je gas geeft, gebeurt er wat. Dat draagt bij aan het stuurgevoel. Noem het Freude am Fahren, maar dan echt.
@bara: bij een atmosferisch blok geef je gas, wacht je tot de toerenteller in de 2e helft van de schaal staat en dan gebeurt er wat. Mooi lineair maar geen directe reactie. Koppel en dus meteen actie is gewoon leuker. En zo’n turbo gat kunnen atmosferische fans wel aan, op toeren houden is de oplossing en dat is wat ze altijd toch al moesten doen.
@mashell: Zoveel mensen, zoveel wensen. Ik vind atmosferisch vaak leuker. Niet per definitie beter nee. Maar ik vind tweetaktmotoren ook nog steeds zeer vermakelijk, ook al zijn ze op veel vlakken niet meer van deze tijd natuurlijk.
@mashell: Ik vind auto’s die weinig atmosferische koppel geven echt vreselijk. Als je off boost een dood paard heb.
@mashell: Doordacht ontworpen? Het ding is 4 meter 40 lang en heeft minder binnenruimte dan een Corsa.
@madmarky: Zo! Heb jij er al ingezeten dan? Of is het gewoon een aanname?
@vroaaaaaaaaaar: kijk eens goed naar de foto’s, de achterbank is voor kinderen en de kofferbak nogal klein
@madmarky: volgens Mazda is de MX-30 te vergelijken met de CX-30 en die heeft een bagageruimte van 430 liter terwijl een Corsa niet verder komt dan 309 liter. Ik denk dat jij je verkijkt op het effect van de kleine achterdeur en de boel dus te klein inschat.
Leuke auto om te zien. Maar zo’n actieradius is om te janken natuurlijk.
Volgens geruchten zou de auto een range extender krijgen in de vorm van een wankelmotor, maar daar lees ik niks over. Jammer dat Mazda daar niet voor is gegaan… Of zijn alle details nog niet bekend?
@tnthomas: Hier wordt bevestigd dat er een versie met range extender (wankelmotor) komt: https://www.youtube.com/watch?v=e7ROkgGMx7w
Toevallig dat al die apparaten ‘concurrerende prijzen hebben.
Gewoon de benzine variant. Veel beter. 200km is echt veeeeeel te weinig
MX-30 First Edition: € 33.990
Corsa-e Launch Edition: € 33.999

Scherpe prijs zeg!
@birdnerd84: Het is een keuze tussen ruimte of actieradius. De corsa heeft 330km wltp, dus 50 procent plus 30km meer dan de mazda.
@thomassnelweg: dus 65% meer…
@birdnerd84: Corsa E Edition: € 30.999,-. Corsa E Launch Editoon: € 34.999,-.
Prachtig interieur (behalve touch screen voor climate control, zo on-Mazda’s) maar ik vind het exterieur echt verschrikkelijk. Te grof, hoekig, ook weer on-Mazda’s. Sowieso niet geschikt voor gezinnen, zoals vele Mazda’s. Tel daar een matige elektromotor bij en ik verwacht er niet veel van (zegt de Mazda-liefhebber)
@birdnerd84: ik kan het hoekige er niet in zien.
Mazda; leuk eigenwijs; achterdeuren die openen in tegen overgestelde richting, suicide deuren toch? En voor de rest lekker strak design!!! Snap dan niet waarom ze dan relatief kort bereik hebben, dat is ook ‘verrassend’
@lithiumion: ja staat in het artikel:
Een knipoog naar de RX-8 is dat de achterportieren van de MX-30 openen in tegenovergestelde richting.
Hoe voetgangersveilig is die neus met al die scherpe randen? Of gokt Mazda erop dat je met deze range het eerste zebrapad niet eens haalt?
Ik weet niet zo goed wat ik hiervan moet vinden. Enerzijds vind ik het leuk dat Mazda lekker eigenwijs is, anderzijds denk ik: Maak toch iets normaals, dan verkoop je tenminste wat meer auto’s.

Want laten we eerlijk zijn, wie koopt nou zoiets? Als je hem gaat vergelijken met de vergelijkbaar geprijsde elektrische hatchbacks (Corsa-e/e-208) is ‘ie minder praktisch en komt ‘ie 140km WLTP range tekort. Ga je hem vergelijken met de aankomende e-2008, dan is ‘ie 4000 euro goedkoper, maar nog steeds een stuk minder praktisch en lever je 75 WLTP-kilometers in. Dat is gewoon geen aantrekkelijke propositie. Je moet wel heel erg Mazda-fan zijn om zo’n MX-30 te kopen, en dat is het gros van de kopers in dit segment niet.
@edge: Volgens mij verkoopt Mazda genoeg auto’s. Hier in NL zie je ze niet zoveel nee, maar in Azië word je ermee dood gegooid.
Het moest maar eens een VAG zijn, er zou gelachen worden.
Liever een Yaris dan als het toch Japans moet. Hou je nog veel over.
Ik kan er niks aan doen, maar hij doet me denken aan een retro-Kadett.
Vind die neus niet mooi zo met die motorkap.
Lijkt net of ze wat vergeten zijn.
Die afschuwelijke deurtjes… Dacht dat we er na de rx8 wel klaar mee waren.
Ik woon 45km van mijn werk vandaan, wat al verder is dan de meeste mensen van hun werk wonen.
Dus 90km woon werk verkeer, dan blijft er nog genoeg over om boodschappen te doen of bij familie langs te gaan. Ik snap het gezeur niet over de actieradius.
Ik tank nu 1 keer per week en dan zou deze dagelijks voor de deur worden opgeladen.
De mobiele telefoon hoeft ook geen 4 dagen met de batterij te doen.
Hoevaak rij je nou echt meer dan 150 tot 200km per dag?
Dat is bij ons zo’n 10 keer per jaar, nou dan pak je voor die keren toch de andere auto.
Ik zou geen 20k meer willen betalen voor die 10 keer per jaar dat je meer rijdt

De vertegenwoordigers en taxichauffeurs kiezen toch geen MX-30.
Voor de meeste mensen zou de range echt wel voldoende zijn, als tweede auto.
@spyderweb: Dan pak je toch de andere auto? Krijg je er een tweede auto bij cadeau volgens jou? Wat een rare aanname dat iedereen twee auto’s heeft.
@timmix: Bij de meeste gezinnen werken zowel de man als de vrouw en hebben beide een auto. Wij hebben zelfs 4 auto’s en een motor in het gezin. De tijd dat alleen de vader een auto had ligt al een tijd achter ons.
De navigatie in een electrische auto houdt ook rekening met de laadpalen op de route en na 2 uur rijden wordt ook geadviseerd een pauze te nemen, dan kan de auto aan de snellader. Ik zie het probleem niet. Desnoods huur je een auto voor de vakanties, als je niet met het vliegtuig gaat.
@spyderweb: Jouw gedachte dat gezinnen uit een man en vrouw bestaan is ook al een tijd achter ons, maar goed.

Ik doelde meer op bijvoorbeeld vrijgezellen, jongeren, ouderen. Er zijn zoveel situaties waarbij er niet twee (of meer) auto’s beschikbaar zijn, ook bijvoorbeeld door de kosten of dat iemand dichtbij huis woont en één auto dus genoeg is. Daarnaast, waarom zou de tweede auto dan wél meer range hebben? Je doet nogal wat aannames.
De Cross-over mag dan niet mijn ding zijn, het is toch jammer dat we niet meer Mazda’s zien op de weg. Het zijn tegenwoordig (met name de 6) bijzonder knappe wagens.
200 km? Ja, dat wordt hem niet chef. Noem mij naïef maar als je tegenwoordig al 330 km met een Corsa kan komen, dan moet je als merk minstens kunnen overbieden. Als de prijs dan ietsje meer wordt, soit. 43.000 euro is nog steeds erg netjes voor een EV van een kwalitatief merk met 350-ish actieradius.

Overigens vind ik het grappig dat ook hier de ‘MX’ naam gebruikt wordt. Je zou zeggen dat het daarom familie is van de MX-5. Had verwacht dat iets van EX-30 beter past. Of eCX-2, doet iets denken aan e=MC2 (weet ik veel, maar je kan er altijd iets bij verzinnen).

Anyway, ik schiet hem niet direct af, maar men aast op de beste actieradius voor weinig geld. De verpakking maakt nog niet uit tot die verhouding beter wordt. Ga maar eens na dat de Kona zo goed verkoopt. Interieurmaterialen en afwerking is om te janken, maar je hebt wel voor 41.000 euro een auto met 449 km actieradius. Dat telt.
Ik heb 8 jaar lang Honda Civic gereden, en was erg tevreden. Totdat ik 6 jaar geleden een BMW kocht.. Wat zitten die stoelen toch lekker, de zittingen van de Japanse auto’s zijn te kort voor mijn benen (terwijl ik 181 lang ben). Onlangs eens de Mazda dealer binnengelopen, even in een CX-5 gezeten, hetzelfde verhaal nog altijd kwa zittinglengte.. Blijft jammer dat ze niet net als BMW normale en sportstoelen als optie hebben

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).