Mazda’s complexe Skyactiv-X motor wordt geen geldput

Auteur: , 52 Reacties

De oplettende Nederlander zal hier blij mee zijn.

Mazda's complexe Skyactiv-X motor wordt geen geldput

Mazda heeft flink opschudding weten te veroorzaken met zijn Skyactiv-motoren. Terwijl andere autofabrikanten er gezellig voor kiezen om (deels) elektrische auto’s te ontwikkelen, blijft Mazda zich voornamelijk richten op de verbrandingsmotor. De Skyactiv-X is het voorlopige huzarenstuk van het merk. Deze combineert een zeer degelijk verbruik met sportieve eigenschappen en is in de meeste gevallen ook nog eens redelijk betaalbaar.

Uiteraard kan niet alles rozengeur en maneschijn zijn. In het geval van de Skyactiv-X motor werd gevreesd dat deze door zijn complexe karakter wel eens duur in het onderhoud zou kunnen worden. Een bekende situatie bij Mazda, dat jaren geleden auto’s leverde met Wankelmotoren die niet per se de goedkoopste waren om op de weg te houden.

Hoewel Mazda destijds bij de introductie van de Skyactiv-X beweerde dat dit niet het geval zou zijn, kunnen dergelijke claims in de praktijk altijd anders uitvallen. Om de rust te bewaren heeft Mazda nogmaals uitgelegd dat klanten straks niet verrast zullen worden door torenhoge onderhoudskosten. Tegenover het Australische Cars Guide vertelt de ontwikkelingsbaas van Mazda, Eiji Nakai, dat de Skyactiv-X qua financiële lasten in lijn zal zijn met de andere aandrijflijnen van het merk.

Mazda's complexe Skyactiv-X motor wordt geen geldput

Het blijft een opmerkelijke bewering, aangezien de Skyactiv-X naar verluidt tweemaal zo complex is als de bestaande 2.0 Skyactiv-G. Volgens Nakai is het zo vreemd niet. De complexiteit van de Skyactiv-X, die volgend jaar debuteert in de nieuwe Mazda3, zit hem voornamelijk in de verschillende sensoren en computers die hem zo efficiënt maken – niet de mechanische componenten, dus. Bij het uitblijven van elektrische gremlins is er dus weinig aan de hand.

Wie zijn Mazda met Skyactiv-X netjes behandelt, zal volgens het blad over een periode van 5 jaar grofweg 1.800 Australische dollars (~ 1.100 euro) kwijt zijn aan onderhoudskosten. Niet slecht.



52 reacties

Kan niet wachten tot ze voor jan met de pet betaalbaar worden als jong gebruikte occasion. Nog even geduld.
@marc94: precies wat ik ook denk!
@mazda3: ik ga mijn best voor je doen, september bellen ze me terug voor een proefrit, juli leveren en dan vier jaar later komt hij op de markt. Ik zal hem netjes behandelen 😉 Wil je wit of zwart leer?
@gulli: doe maar zwart! K heb nu grijs leer!
@gulli: volgens mij is er bij de Skyactive-x keuze uit zwart of donkerrood leer.
Hopelijk is de mazda 3 met sky-active x over 4 jaar als we een nieuwe leaseauto mogen gunstig in de bijtelling want deze auto staat bovenaan mijn lijst
@arnoldh: over 4 jaar zal er al overnagedacht worden vanuit corporate om alle nieuwe lease contracten op volledig elecktrisch te laten lopen. Aangezien er een restwaarde aan blijft hangen na die 60 maanden, en bij 2030 er geen verbrandingsmotor (nieuw) verkocht wordt.
@screamgt: Ik zou zeggen, lang leven FVD.
@tierelier: Ja want laten vooral de huidige realiteit al ontkennen, dat elektrische auto’s nu al veel beter hun waarde behouden dan diesels of benzine, en dat dat alleen maar erger gaat worden. En in 2030 hoef je brandstofauto’s al niet meer te verbieden, leeuwendeel zal al elektrisch zijn. Gaat de economie allemaal zelf regelen, hoef je niet regelen met regels. Gaat FVD ook al niks aan kunnen veranderen.
@fanboy: geloof je dit echt joh, omdat de.politiek dit zegt. Er is niets in de reële wereld dat er op wijst dat dit gaat gebeuren.
@tttijn: Prijzen van EVs zijn aan het dalen. Straks heb je een paar grote gigafabrieken voor accu’s = meer concurrentie = nog goedkoper.
Als Tesla de model 3 in Europa maakte waren ze nog veel goedkoper dan nu en zouden ze al concurrerend genoeg zijn zonder subsidies.
En een EV mag iets duurder zijn, je bespaart er zoveel mee. Turbodiesels waren ook altijd duurder.
@fanboy: De realiteit is, dat je nu nog kan teren op alle subsidies op de EV.. Wacht maar tot over een paar jaar als alle subsidies ervan af zijn, en al dat duurzame energie opwekken toch niet goedkoop blijkt te zijn. Nederland heeft nu nog goedkope elektriciteit vergeleken met buurlanden. Als de prijs verdubbelt en je range is nog steeds kut, dan rennen al die mensen weer terug naar de verbrandingsmotor. Je kan niet een hele samenleving op elektriciteit laten overschakelen (vraag gaat omhoog) en dan doodleuk met duurdere opwek methoden komen als windmolens, zonnepanelen en biomassa ( boompjes kappen om te stoken). Dit gaat never nooit lang duren..
@tierelier: Er wordt nu al geen subsidie meer gegeven op het bouwen van groene energie opwekking.
Zelfs in het middenoosten, waar olie bijna gratis is wordt het oppompen van de olie verzorgt door zonne panelen omdat dat goedkoper is als het stoken van olie om het op te pompen.

De zonnepanelen op het dak heb ik zonder subsidie in 7 jaar terug verdiend. Daarna kunnen ze nog 25 jaar gratis energie leveren.
De fosiele autos verdwijnen wegens te hoge kosten sneller, dan de politiek er wet geving voor kan maken.
@ronnys: Zeker wel https://www.rvo.nl/subsidies-regelingen/investeringssubsidie-duurzame-energie-isde
De EV wordt van alle kanten gesubsidieerd. Subsidie weg energie rekening omhoog door duurzaam geleuter = terug naar de conventionele ouwe betrouwbare ICE. Mits deze niet wordt verboden, anders ga je voortaan met het openbaar vervoer of op de fiets naar je werk.. Auto rijden wordt een superluxe. Die klimaatgekte gaat de samenleving een arm en een been kosten.
@tierelier: Volgens mij moet je even bij lezen. Duurzame energie projecten worden nu gerealiseerd ZONDER subsidie. Dat lijken veel mensen niet door te hebben. Naar mijn idee gaat energie er alleen maar goedkoper van worden. Er wordt al veel minder in fossiele emergie geïnvesteerd dan in duurzame energie. Dat is wereldwijd door commerciële partijen. Dat zegt me al genoeg.

De elektrische auto’s krijgen nu nog allerlei subsidies inderdaad. Maar die gaan dezelfde weg als duurzame energie. Die gaan gewoon rendabel zijn zonder subsidies. Iets duurder in aanschaf, goedkoper om te rijden, lagere leaseprijs etc.
@screamgt: sterker nog, dat gebeurt al. Bij bepaalde in Nederland actief zijnde corporates mag je al geen diesel meer kiezen en vanaf 2021 ook geen benzine meer. Dit gaat een giga impact hebben op het aanbod aan gebruikte auto’s vier jaar later. Als men al die elektrische auto’s überhaupt weet te leveren. De levertijden gaan nu al door het dak.
@arnoldh:
@wetdualclutch: het is nog vroeg, geen idee hoe bovenstaande reactie er kwam… Edit!
@arnoldh: hele mooie auto idd en goed dat ze eens dicht bij ’t concept zijn gebleven. Wat ik onlangs wel las in de Auto Review is dat de achterbank erg donker is/weinig licht toelaat ivm de kleine raampartijen achter. Beetje een donker hol. Maar boeien. Als bestuurder heb je daar 0 last van. 😉
@drdre1: om te lossen door de sedan te kopen ipv de hatch
@civicfk3: ja, die is ook niet verkeerd hè 😊
@arnoldh: Dit kun je vergeten. Sowieso zijn Mazda’s duur in leaseconstructies door de matige populariteit (ik heb gekeken voor een Mazda 6, maar een Mercedes C-klasse was net zo duur). Verder telt het feit dat het ongeblazen motoren zijn door in de groen ingegeven bijtelling.
De hamvraag, kan er ook een dikke compressor op?
@dutchdriftking: vast wel, maar dat zal wel slecht voor de lak zijn. Ik raad een aanhangwagentje aan.
Iemand enige ervaring met de huidige sky-active motoren? Heb namelijk geen slechte verhalen over gehoord..
@kratoss: ken ook geen slechte verhalen.. wel vaak de opmerking dat ze wat ‘sloompjes’ aanvoelen..
@punicaoase: je moet anders met zo’n motor rijden dan met een turbo blokje. Die Mazda motoren moet je boven de 3000 toeren houden als je een beetje op wilt schieten. Dus wat meer (terug)schakelen en doortrappen als je dat wenst. Vroeger met alleen een 16v waren alle gewone motoren zo…
@w0o0dy: Bij turbomotoren moet je juist snel doorschakelen omdat de fut er snel uit is. Ik heb dan liever een motor die meer lineair zijn krachten verdeeld. Overigens heeft de autopers er gister mee gereden maar schijnbaar is de Nederlandse pers niet uitgenodigd?
@kratoss: een kennis van me reed doodleuk 5,3 l op 100km in normaal Nederlands snelweg verkeer en stadsverkeer… Echt enorm goed voor een motor die ook gewoon 150pk levert als je wat meer toeren draait. Reken er wel op dat het koppel erg tegenvalt als je een downsize turbo blokje gewend bent.
@w0o0dy: de skyactive X heeft een supercharger en zal onderin aardig wat meer koppel hebben dan een skyactive G motor, ik ben erg benieuwd en zal zeker ook een testritje maken.
@civicfk3: ho, wacht. Een supercharger bouwt juist lineair druk op. Ja je krijgt meer koppel, maar over het gehele toerenberijk. Dat zal dan voor de karakteristiek van de motor weinig verschil gaan maken.
Vooralsnog dus nog geen TSi-achtige toestanden bij Mazda.
@jippie: de enige motoren van Mazda waarmee je echt op problemen kon wachten waren de wankels. Een huis tuin en keuken Mazda gaat eigenlijk niet stuk.
Die nieuwe 3 is nog rap ook. Ik moest met de Abarth flink gas geven om er weg van te rijden op de snelweg, en dat terwijl de 3 echt een stuk minder vermogen heeft
@kennone: die nieuwe 3 is er alleen nog maar met atmosferische motoren waarvan de pers schrijft dat ze juist een slome indruk maken.
@kennone: De 500 is sowieso geen vlotte auto
@bmw2coupeeigenaar: mwah traag is hij ook niet, Een opgelade Golf GTE gaat gelijk op met de 500
@kennone: De vorige 165pk Mazda 3 voelde iig stronttraag aan, 0-100 binnen 8 secs gaat je niet lukken
Toch gek dat er inmiddels al jaren over skyactiv x gesproken wordt maar dat er nog niemand praktijk ervaringen heeft (ook geen journalisten)
@amersfoorter: kreeg net een melding dat Top Gear ermee heeft gereden incl een verslag en enkele jaren geleden reed Autogefühl ook al in een mule met skyactive X motor (zie youtube), beter zoeken.
@amersfoorter: Autobild, autoexpress, Australische en Japanse autopers hebben er allemaal mee gereden. Sinds gister staat het internet en youtube er vol mee (net als de CX-30). De Nederlandse autopers houdt zich gek genoeg weer stil terwijl elke facelift en motor van een VW uitgebreid aandacht krijgt
Wat heeft deze mededeling voor waarde? Hij komt van iemand die belang heeft bij een betrouwbare Skyactiv-X motor…
Waar blijft de rijtest? Zowel de Mazda3 SkyActiv-X en CX-30 zijn gisteren door de internationale pers getest in Duitsland maar de Nederlandse pers schitterend door afwezigheid..
@birdnerd84: zat er een van de CX-30 te kijken door een Australische journalist. Die vond de motoren die ze die dag meekregen niet zo relevant omdat ze in Australië toch alleen de 2.0 en 2.5 zouden krijgen. Dat deed wel een beetje pijn 😋 Maar verder heeft hij er dus ook niet veel over gezegd.
@gulli: De CX-30 is uitgebreid getest, dus ook rijgedrag, motoren (niet SkyActiv-X) ruimte enz. Er is dus genoeg over verteld en over te vertellen. Maar geen enkele Nederlandse journalist maakt nog melding van een rijtest. Bizar
Autobild schrijft: Onderin geen trekkracht en verbruik erg hoog. Verbruik lag op 1 op 10,5. Autobild gaat deze Mazda in hun testprogramma opnemen en zal dan met meer informatie komen na hun testen.
@dijan: verbruik hoog? Belachelijk, hoeveel heeft de Duitse industrie betaald voor die leugens?
@dijan: 5,2l/100km is the halen bij normaal gebruik. En dat is erg laag voor een motor met bijna 180pk die 0-100 onder de 9 sec doet.
@w0o0dy: doe ik inderdaad ook met gemak. En 1:16 als ik flink doorblaf. Nette waarden vind ik
Test die ik net gelezen heb is positief over de auto an sich maar de motor maakt daar weinig indruk. Iets meer pk dan voorheen maar minder refinement. Knap heur!
Ik heb hem besteld! Eind september geleverd.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).