Lelijke kleine autootjes doen het goed als occasion in NL

Auteur: , 53 Reacties

Terwijl de occasionmarkt behoorlijk goed gevuld is met lekkere tweedehandsjes, zijn het onooglijke Japanse, Koreaanse en Europese gebakjes die het snelst weer de showroom verlaten.

Hyundai Atos

Regelmatig laten we hier lekkere gebruikte auto’s voorbijkomen, dus je verwacht dat de gemiddelde Nederlander wel beter weet dan zichzelf een gebruikte A-segmenter van 13 tot 20 jaar oud aan te schaffen. Toch zijn dat precies de occasions die volgens VWE populair zijn bij occasiekopers. Gemiddeld staat een occasion in Nederland 75 dagen, maar veel kleine auto’s duiken daar flink onder. Opvallend veel van die auto’s zijn ook niet om aan te gluren, zoals de Hyundai Atos, de Ford Ka of de Subaru Vivio. Die laatste is -samen met de Volkswagen Lupo– het populairst, na gemiddeld 40,7 dagen vindt de Vivio een nieuw baasje. Ook de Daewoo Matiz (41,5 dagen), Hyundai Atos (41,5), Ford Ka (43,9) en Daihatsu Cuore (45,3) doen het goed.

Gelukkig zijn er ook nog kleine auto’s niet populair, al is dat weinig verbazingwekkend te noemen. De Daihatsu Move en de Kia Pride staan namelijk aanzienlijk langer dan het gemiddelde van 75 dagen te koop. De Move doet overigens ook langer dan 75 dagen zeer aan je ogen, terwijl de Kia Pride ten tijde van de productie zelf al 20 jaar oud was. De gemiddelde statijd van een A-segmenter tussen de 13 en 20 jaar oud bedraagt nu 50 dagen, in 2012 was dat nog 63 dagen. A-segmenters van 19 jaar oud, vinden gemiddeld zelfs al na 42 dagen een nieuw baasje. Een en ander heeft vast te maken met de lage aanschafprijs en vaste lasten voor dit soort koekblikjes.



53 reacties

Heb al een half jaar een Cuore op de zaak als occasion staan, geen hond die er naar kraait..
@jaguarjunk: haal ‘m eerst eens weg uit je dierenasiel. Je weet nooit of het scheelt ;)
@jaguarjunk: Je zou ‘m ook eens IN je zaak kunnen zetten. Misschien zien ze ‘m dan wel.
de Lupo? ook niet verwacht, zeker niet met r’dam en utrecht (en meer steden die gaan aansluiten) ik zie ze overigens ook niet vaak meer rijden.
@henkhupelschoten: ze zijn er ook in benzine uitvoering.
Jij bedoeld zeker de 3l?
@hplh: ja de 3L zijn er niet zoveel en kostbaar.
@rolov: zijn flink in waarde en aandacht gezakt sinds ze niet meer mrb-vrij zijn.
@hplh: ja bedoelde de 3L diesel haha, kan het wagentje altijd wel waarderen, was z’n tijd al ver vooruit en zag er voor die tijd nog niet echt heel verkeerd uit, kon erger
Man man man, kon ik mijn kleine zusje, ook maar zo snel verkopen ;$
@jag00: voor hoeveel?
@keeper1: only today, nice price, special offer for you my friend
Ach je koopt zo’n barrel voor 500 euro. En rijd 1 op 20. Tientje wegenbelasting per maand, geef mensen met een kleine beurs eens ongelijk.
@dutchdriftking: mensen met een kleine beurs horen in het OV thuis
@parker: of in een golf
@parker: Daar vergis je je sterk in. Het OV is behoorlijk duur.
@gop1: dan wordt het fietsen..
@parker: ja want dat is goedkoop.
@parker: duidelijk dat je niks over het OV weet. Enig idee wat het OV tegenwoordig kost? Het OV is met de huidige prijzen eerder gepast vervoer voor mensen met te veel geld dan voor mensen met een kleine beurs.
@ej20g: nee, voor gesubsidieerde mensen.
@parker: dat gun je je ergste vijand nog niet… Kom op :)
@parker: want mensen met een kleine beurs mogen niet kunnen gaan en staan waar ze willen? Die mensen hebben net zo goed recht op hun vrijheid, en ov is geen vrijheid!
@lekbak: inderdaad, niemand heeft ‘recht’ op een auto
@lekbak: wat een onzin. Mensen met kleine beursjes hoeven niet te kunnen gaan staan waar ze willen. Afstanden aanpassen aan het budget. Net zo goed als dat op vakantie gaan géén recht is en het dagelijks eten van kaviaar ook niet.

Hoe zeiden ze dat vroeger in de CCCP ook alweer? Iedereen is gelijk, maar de een is wat meer gelijk dan de ander.
@roppp: ze passen het toch aan als ze een klein koekblik kopen? Dat is juist mijn hele punt. Als je gaat roepen dat ze dat niet mogen doen ontneem je ze dat dus.
Kleine auto,s zijn nooit lelijk .. Moeilijk verhaal .. Heeft te maken met respect voor ingenieurschap en logistiek ..
A-segmentertjes, voor mij is het niet. Maar voor mensen zoals mijn moeder ideaal. Het karretje ziet hoogstens 3500 km per jaar en ze zit er meestal alleen in, waarom dan moeilijk en duur doen met een grote, zwaardere auto.

Met de Kia Pride is overigens ook weinig mis, alleen erg basic. Maar ze zijn oerbetrouwbaar en de verwarming wordt loeiheet. Het nadeel is alleen dat het exemplaar dat wij hadden zonder blozen één op acht liep. Maar lopen deed het ding altijd.
Dit soort onveilige troep moeten ze verbieden, tijdens de spits staan de snelwegen vol met dit soort kleine stinkbarrels, dat volk hoort thuis in het OV. Of laat die spitsheffing maar komen, dan donderen ze ook op. Daarnaast leveren deze kleine rotdingen onnodig snel ernstig letsel op bij aanrijdingen wat een onevenredig hoge aanslag doet op zorgvoorzieningen. Weg er mee.
@parker: Als iedereen nou eens wat meer rekening met elkaar zou houden, scheelt dat ook een hoop ongevallen. Veel van die leaserijders denken dat ze alles mogen en kunnen, net zoals die petjes in oude Golfjes. Als die aso’s van de weg geweerd worden, kunnen dit soort auto’s prima rondrijden (en inderdaad: ze nemen weinig plek in, zijn doorgaans erg zuinig, wat wil je nog meer?)
Nog eens keer een heldendaad verricht bij een Vivio-eigenaar. De auto liep naar achteren omdat de handrem er niet opstond en ik heb de auto tegengehouden. De eigenaar heeft mij hier echter niet voor bedankt. Eigenlijk had ik dat lelijke kreng gewoon de straat op moeten laten rollen.
@bsxc2: tjonge, wil je er over praten?
@dutchdriftking: Ja, waarom schreef je rijdt zonder -t in je eerste reactie?
@bsxc2: dat vind ik mooier.
@bsxc2: heb ooit eens een zwarte Suzuki swift aangeduwd .. Heb er nog spijt van ..
@lincoln: toch niet in Apeldoorn?
De volgende stap is dat paard en wagen weer uit het vet worden gehaald. Jihaa!
Dus de goedkoopste gebakjes, met de laagste gebruikskosten zijn het populairst. Toch vrij logisch, zeker de gebruikskosten stijgen enorm naarmate je een grotere auto gaat rijden, dus ik begrijp het wel.

Het is wel iets van deze tijd. In ‘mijn tijd’ waren de B-segmenters verreweg favoriet, 5-8 jaar oud (ongeveer). C-segmenters op afstand tweede met A-segmenters er direct achter.

Blijft toch wel een eindbazenbak, zo’n Vivio!
@gtwillem: waarom heb jij ineens een kroontje bij je naam??
@parker: mijn nick is eigenlijk gtwillem-alexander, maar dat was te lang ;-)
@gtwillem: Een vivio is inderdaad een topauto. Die van mij is niet kapot te krijgen, kost niks en is ook echt een karaktervolle auto
De negatieve gevolgen van het zien van één Atos met bijbehorende bestuurder, daar kan zelfs het grootste marketingbudget niet tegenop
Vind het ook niet raar. Kijk. De kinderen van de babyboomgeneratie (zoals ik) krijgen ook zelf kinderen en die worden 18. Die willen goedkoop rijden. Daar bovenop is autorijden achterlijk idioot duur gemaakt in +31. Een ouwe golf of Astra doet al snel 1 op 10 en kost drie keer zoveel in MRB. Ik heb zelf een tijdje een Daihatsu Cuore gereden uit 2000 en dat rijdt prima, goedkoop en is super betrouwbaar. Je wil er geen aanrijding mee krijgen maar verder brengt het je goedkoop en probleemloos van A naar B.
Ik zie dat toch anders. Ik heb een Suzuki Swift van 1996 voor de korte ritjes en een Audi A8 voor de langere afstanden omdat korte ritjes nu eenmaal niet best voor de grote motor zijn. Mijn vader was eerste eigenaar van de Swift en heeft er in 20jaar 22500 echte kilometers mee gereden! De Swift heeft zodoende emotionele waarde en blijft, nu wij ermee rijden, eigendom van de familie. 17 euro belasting en 16 euro verzekering per maand. Verbruik van de Swift is momenteel 1 op 14.5 (1liter 3cylinder automaat)
Uhhhh vergissing de Suzuki Swift is van 1994:)
@erwinh: nice! Wat voor A8 heb je?
@gtwillem: Een 3.7L V8 Quattro (D3) uit 2003, een prefacelift, nog met de dubbele grille dus. (Bewust voor gekozen) Heerlijke auto met standaard adaptieve luchtvering.
@erwinh: dat is toevallig! Zo een heeft mijn vader ook gehad. Een Noorderlichtblauwe met Ammaretto interieur en 18″ 6-arm velgen. Pro Line pakket en sportstoelen. Was een heerlijke auto. Hij heeft er meerdere gehad (nu een A8 L 3.0 TDI quattro) en het blijven topauto’s. Een van de meest geslaagde grote sedans. En mooier dan zijn opvolger. Welke kleurstelling heb jij?
@gtwillem: Die van mij is Oyster grey (antraciet met die rode gloed) met een beige interieur met wortelnotenhout/zilver sierlijsten. Ammaretto vind ik ook werkelijk prachtig, maar die kon ik destijds niet met een schappelijke kilometerstand en prijs vinden…
Boeit me niet of ze lelijk zijn of niet.. als ze maar zuinig zijn
Een subaru vivio niet om aan te gluren?!?!
Zo meteen krijg je hier Oostblok toestanden allemaal ouwe zooi op de weg.
@opel2009:

In dat stadium zijn we inmiddels al enige tijd aanbeland. Zoals Speklap het zo mooi weet te zeggen: Nivelleren is een feest!
Lekker al die hondenhokken die amper 120 halen. Maarja het mag van Nederland niet veel kosten he
Triest dat we een van de rijkste landen ter wereld zijn en ons laten bekoeieneren door de roverheid en in kleine gare goedkope gebakjes moeten rondrijden

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).