Marko: “Vettel moet van team wisselen”

Auteur: , 29 Reacties

Maar euhm, waar moet 'ie dan heen, Helmut?

VET

Je zou kunnen zeggen dat de vormcrisis van Vettel een jaar oud wordt volgend weekend. Dan staat immers de Grand Prix van Duitsland op de kalender, die dit keer wederom verreden wordt op de Hockenheimring. Het is niet zo dat Vettel voor Hockenheim 2018 soeverein en foutloos was, we herinneren ons bijvoorbeeld nog Azerbeidzjan 2017 en Frankrijk 2018. Maar je zou kunnen zeggen dat vanaf de race van vorig jaar in Duitsland dingen in een stroomversnelling terecht zijn gekomen. Vettel gooide er immers een realistische kans op de titel in het putje, door in gewonnen positie de baan af te glibberen (video). Na een slecht verlopen kwalificatie won Hamilton vervolgens de race. Daarmee was de meeste druk van de ketel bij de Brit, die vervolgens vrij eenvoudig zijn vijfde titel kon pakken.

Vettel daarentegen won nadien weliswaar nog in België, maar dat was dan ook meteen zijn laatste F1 zege tot op heden. Een race later op het Autodromo Nazionale di Monza ging het wederom mis in direct gevecht met Hamilton (video), waarna de fouten zich zijn blijven opstapelen. Bijvoorbeeld in Japan 2018 (video), Bahrein 2019 (video) en afgelopen weekend in Engeland (video), maakte de Duitser grote fouten die hem posities kostten. Dan hebben we het nog niet gehad over kleinere foutjes die er ook steeds vaker in lijken te sluipen, zoals te hard rijden tijdens een rode vlag (Amerika 2018, waar teamgenoot Raikkonen uiteindelijk won nadat Vettel een gridstraf kreeg) of weegbruggen slopen (Brazilië 2018).

In de paddock blijft deze gang van zaken uiteraard niet onopgemerkt. Helmut Marko, altijd wel in om een ongezouten mening of twee te geven, gaat de matige vorm van zijn voormalig oogappel aan het hart. De oplossing is volgens Der Helmut voor de hand liggend: Vettel moet met pensioen wisselen van team. Helaas ziet hij daarvoor in 2020 nog geen mogelijkheid, zo zegt Marko tegen Autobild Motorsport:

Eigenlijk moet Sebastian zorgen dat hij in een andere omgeving terechtkomt, oftewel, van team wisselen. Maar ik zie daar voor 2020 nog geen mogelijkheid toe. Je maakt fouten als je niet meer zeker van je zaak bent. Dat gebeurt in je onderbewustzijn.

Dat Vettel ‘niet meer zeker van zijn zaak is’, zou zo denkt men kunnen liggen aan het feit dat Ferrari de auto dit jaar ontwikkelt naar voorkeur van Leclerc. Niet dat dat per se een bewuste keuze is van het team, maar het nieuwe aeropakket geeft de SF90 wat meer ‘front end’, oftwel grip op de vooras. Consequentie is dat het achtersteven relatief gezien wat nerveuzer wordt. Vettel heeft zelf al toegegeven dat hij daardoor wat minder gevoel met de auto heeft.

Ook Verstappen vindt het maar vreemd dat Vettel zoveel fouten maakt. De Nederlander gelooft niet dat Seb het rijden verleerd is. Bij Red Bull Racing maakte Vettel volgens MV33 juist weinig fouten. Misschien ligt het dan toch aan het team, zo lijkt Verstappen zichzelf openlijk af te vragen.

En dus moet Sebbie misschien een harde keuze maken. In het verleden heeft SV5 regelmatig aangegeven dat zijn grote doel in de F1 een titel binnenhalen voor Ferrari is. Dat zou voor hem meer waard zijn dan meerdere titels bij een ander team. Maar in hoeverre bekoelt de liefde (van twee kanten) als dit scenario steeds minder realistisch lijkt? En moet Vettel in dat geval dan inderdaad naar een ander team gaan, of kan hij maar beter stoppen? Geef je mening over dit alles, in de comments!



29 reacties

VET vervangen door VER en dan eindelijk eens een auto die goed ontworpen is vanaf het begin bij FER en ik ben happy
@dunhozzie: Tenzij Red Bull het licht heeft gezien en met Vettel weer vier titels pakt ;-).
@willeme: exact mijn gedachte. Nu met Honda kon het wel eens heel snel gaan!
@dunhozzie: titel voor Ferrari lukt alleen als ze alle Italianen uit de leidende posities trappen. Dus een Du/GB/NL trio aan de top (zoals in de Schumi tijd), en ze hebben een kans
@dunhozzie: laat Max maar heel ver uit de buurt van Ferrari. Ze krijgen het daar simpelweg niet op de rit. Ze hadden een winnende auto aan het begin van dit seizoen, ze zijn inmiddels het 3e team en geen bedreiging meer voor Mercedes en ook de druk op RBR neemt af.
Als ze eens wat kunnen winnen slaat de blinde paniek toe, waardoor ze allerlei rare strategieen gaan toepassen en de meest vreemde beslissingen nemen.

Ik zou lekker bij RBR blijven.
Je ziet daar een stijgende lijn in prestaties. En laten we eerlijk zijn:
Er is niks mooiers dan bijdragen aan een groeiend succes van een team.
Honda werd 2 jaar geleden verguisd door McLaren/Alonso, kijk wat er dit seizoen gebeurt.
Ik vind het prachtig om te zien hoe Honda van lelijk eendje steeds meer een zwaan word. Iets waar Max zijn steentje aan bij draagt.

Liever dit dan instappen in een Ferrari met winkansen die elke twee weken weer om zeep worden geholpen door een stel Italianen die mooi zitten te zijn aan de pitmuur.
@awesome: Jij snapt niets van de F1 he
Ik zou als ik Helmut was zn partners in Japan ff flink aanjagen. Zodat ze geen last meer hebben van Ferrari.
@fmgarcia: Is al gebeurd, week of drie geleden.
Misschien een wat gewaagde stelling: Vettel zou moeten ruilen met Hamilton. Laatstgenoemde heeft in het verleden wel eens te kennen gegeven dat hij ooit nog eens voor de Rode renstal uit Italië wil rijden. Tegelijkertijd zou Vettel, als Duitser, wel weer eens helemaal kunnen opbloeien in een op Duitse wijze geleid team. Win-win situatie, als je het mij vraagt.

Maar goed, ik ben de eerste om te beseffen dat de wens hier zeer zeker vader van de gedachte is.
@RRRobert: ik ben voor! Maar Hamilton zal eerst wel Schumacher op alle punten willen verslagen hebben…
@RRRobert: klinkt best goed eigenlijk…
@rrrobert: Inderdaad, als Hamilton de grootste wil zijn dan zal hij dat moeten doen. 100 titels met een uberdominant Mercedes is niets tegenover Ferrari terug aan het winnen brengen Schumi style.
Ik heb het al vaker geroepen: Vettel terug naar Red Bull, Hamilton naar Ferrari omdat elke coureur dat wil (en hij het team wel kampioen kan maken) en Verstappen naar Mercedes.
@bernoulli: Wow, jij hebt dat al vaker geroepen. Echt uniek.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Vettel moet gewoon zijn conclusies trekken, en anders Ferrari wel.
Ferrari was/is doorgaans veel te conservatief in zn coureurskeuze; altijd een redelijk gevierde coureur, al dan niet al reeds op retour, naast een iets volgzamere tweede viool. Ik hoop oprecht dat mn vermoeden klopt dat ze stiekem in Leclerc investeren als nieuwe nummer 1. Liefst met dat ene andere Nederlandse talent ernaast. Vettel terug naar RB, gepamperd door HM. Iedereen blij.
@camber24: ik denk dat Max beter bij Redbull kan blijven dan verkassen naar Ferrari
Vettel terug naar RBR? Misschien een nieuw leven als 2de rijder in dienst van Max ..
Vettel moet gewoon weer in zn ritme komen. Komt heus wel goed. Mbt tot de regelementswijzigingen van 2021 gaat er toch geen stoelendans komen. Lecrerc is gewoon een supertalent dus logisch dat Seb even uit zijn doen is. Maar voorlopig doet Seb niet onder voor leclerc.
Bij red bull maakte hij bijna geen fouten??? Dat was ook enkel wanneer hij vanaf de kop van het veld kon vertrekken. Het viel mij op dat wanneer hij moest inhalen het toch net altijd wat nerveuzer/onzekerder gebeurde. Als je dan vergelijkt met een Lewis bv dan zag je toch dikwijls dat die net even doordachter inhaalde en minder risico nam.
@chrisvis: bwoah…Lil’ Lewis wordt overschat wat dat betreft. Die is ook vaak genoeg tegen mensen aangereden toen hij niet veruit de beste auto van het veld had.
@jaapiyo: idd, zie aanvaring met Rosberg op de Red Bull ring.
GAS eruit VET er in? RBR met VER en VET 😀
@technofreak: daar kom je vast VET VER mee. :-)
@rollingstoned: *Bedumm tsjjj*
Terugtrekken uit de F1 en in murica gaan racen en/of Le man’s meepakken.
Dat van VET en HAM wisselen zou ik graag zien gebeuren! En VER lekker bij RBR laten, races worden er echt niet spannender op als je die jongen de snelste auto van t veld geeft…
@boriske: ik volg al 28 jaar zeer intensief en vind dat @awesome aardig in de buurt zit. Sinds Kimi’s 2007 titel is het een en al chaos daar. Ieder jaar rollen koppen binnen het team en iedereen vecht voor zijn eigen positie daar. Het is toch wel vaker gebleken dat bij het ontbreken van synergie, de resultaten uit blijven.. Alles moet op z’n plek vallen en dat gebeurd gewoon niet bij Ferrari. Uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat Italianen echt super chaotisch zijn en dat ik en mijn collegas vaak niet helemaal begrijpen waar ze nou heen willen..

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).