• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Marko: “Vettel moet van team wisselen”

Auteur: jaapiyo, gepost 19 juli 2019 om 18:02 – 29 Reacties

VET


Maar euhm, waar moet ‘ie dan heen, Helmut?

Je zou kunnen zeggen dat de vormcrisis van Vettel een jaar oud wordt volgend weekend. Dan staat immers de Grand Prix van Duitsland op de kalender, die dit keer wederom verreden wordt op de Hockenheimring. Het is niet zo dat Vettel voor Hockenheim 2018 soeverein en foutloos was, we herinneren ons bijvoorbeeld nog Azerbeidzjan 2017 en Frankrijk 2018. Maar je zou kunnen zeggen dat vanaf de race van vorig jaar in Duitsland dingen in een stroomversnelling terecht zijn gekomen. Vettel gooide er immers een realistische kans op de titel in het putje, door in gewonnen positie de baan af te glibberen (video). Na een slecht verlopen kwalificatie won Hamilton vervolgens de race. Daarmee was de meeste druk van de ketel bij de Brit, die vervolgens vrij eenvoudig zijn vijfde titel kon pakken.

Vettel daarentegen won nadien weliswaar nog in België, maar dat was dan ook meteen zijn laatste F1 zege tot op heden. Een race later op het Autodromo Nazionale di Monza ging het wederom mis in direct gevecht met Hamilton (video), waarna de fouten zich zijn blijven opstapelen. Bijvoorbeeld in Japan 2018 (video), Bahrein 2019 (video) en afgelopen weekend in Engeland (video), maakte de Duitser grote fouten die hem posities kostten. Dan hebben we het nog niet gehad over kleinere foutjes die er ook steeds vaker in lijken te sluipen, zoals te hard rijden tijdens een rode vlag (Amerika 2018, waar teamgenoot Raikkonen uiteindelijk won nadat Vettel een gridstraf kreeg) of weegbruggen slopen (Brazilië 2018).

In de paddock blijft deze gang van zaken uiteraard niet onopgemerkt. Helmut Marko, altijd wel in om een ongezouten mening of twee te geven, gaat de matige vorm van zijn voormalig oogappel aan het hart. De oplossing is volgens Der Helmut voor de hand liggend: Vettel moet met pensioen wisselen van team. Helaas ziet hij daarvoor in 2020 nog geen mogelijkheid, zo zegt Marko tegen Autobild Motorsport:

Eigenlijk moet Sebastian zorgen dat hij in een andere omgeving terechtkomt, oftewel, van team wisselen. Maar ik zie daar voor 2020 nog geen mogelijkheid toe. Je maakt fouten als je niet meer zeker van je zaak bent. Dat gebeurt in je onderbewustzijn.

Dat Vettel ‘niet meer zeker van zijn zaak is’, zou zo denkt men kunnen liggen aan het feit dat Ferrari de auto dit jaar ontwikkelt naar voorkeur van Leclerc. Niet dat dat per se een bewuste keuze is van het team, maar het nieuwe aeropakket geeft de SF90 wat meer ‘front end’, oftwel grip op de vooras. Consequentie is dat het achtersteven relatief gezien wat nerveuzer wordt. Vettel heeft zelf al toegegeven dat hij daardoor wat minder gevoel met de auto heeft.

Ook Verstappen vindt het maar vreemd dat Vettel zoveel fouten maakt. De Nederlander gelooft niet dat Seb het rijden verleerd is. Bij Red Bull Racing maakte Vettel volgens MV33 juist weinig fouten. Misschien ligt het dan toch aan het team, zo lijkt Verstappen zichzelf openlijk af te vragen.

En dus moet Sebbie misschien een harde keuze maken. In het verleden heeft SV5 regelmatig aangegeven dat zijn grote doel in de F1 een titel binnenhalen voor Ferrari is. Dat zou voor hem meer waard zijn dan meerdere titels bij een ander team. Maar in hoeverre bekoelt de liefde (van twee kanten) als dit scenario steeds minder realistisch lijkt? En moet Vettel in dat geval dan inderdaad naar een ander team gaan, of kan hij maar beter stoppen? Geef je mening over dit alles, in de comments!

Ook interessant!

  • Sebastian Vettel is boos en teleurgesteld
  • Helmut Marko
    Helmut Marko: "Ich habe es nicht gewusst"
  • Helmut Marko angry
    Helmut Marko: Als Mercedes vervelend wordt, dan wij ook
  • Sebastian Vettel doet zijn Ferrari-collectie van de hand

Nieuwste artikelen

  • Video: De slechtste vrachtwagenchauffeur
  • Dit verandert er aan jouw Tesla na de grote Kerstmis-update
  • Mercedes geeft eerste beelden van vernieuwde S-Klasse prijs
  • Gespot – V10-legendes ontmoeten elkaar in Nederland!
FacebookTweetPinLinkedIn

Ferrari, Formule 1, Helmut Marko, Max Verstappen, Racing, Red Bull Racing, sebastian-vettel

Vorig bericht: « Hier, de exclusieve Bentley Flying Spur First Edition
Volgend bericht: Dit is wat we al weten over de Audi RSQ8 »

Lees Interacties

Reacties

  1. dunhozzie zegt

    19 juli 2019 om 18:22

    VET vervangen door VER en dan eindelijk eens een auto die goed ontworpen is vanaf het begin bij FER en ik ben happy

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      19 juli 2019 om 18:36

      @dunhozzie: Tenzij Red Bull het licht heeft gezien en met Vettel weer vier titels pakt ;-).

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        19 juli 2019 om 18:51

        @willeme: exact mijn gedachte. Nu met Honda kon het wel eens heel snel gaan!

        Login om te reageren
    • 560pk zegt

      19 juli 2019 om 20:14

      @dunhozzie: titel voor Ferrari lukt alleen als ze alle Italianen uit de leidende posities trappen. Dus een Du/GB/NL trio aan de top (zoals in de Schumi tijd), en ze hebben een kans

      Login om te reageren
    • awesome zegt

      20 juli 2019 om 09:20

      @dunhozzie: laat Max maar heel ver uit de buurt van Ferrari. Ze krijgen het daar simpelweg niet op de rit. Ze hadden een winnende auto aan het begin van dit seizoen, ze zijn inmiddels het 3e team en geen bedreiging meer voor Mercedes en ook de druk op RBR neemt af.
      Als ze eens wat kunnen winnen slaat de blinde paniek toe, waardoor ze allerlei rare strategieen gaan toepassen en de meest vreemde beslissingen nemen.

      Ik zou lekker bij RBR blijven.
      Je ziet daar een stijgende lijn in prestaties. En laten we eerlijk zijn:
      Er is niks mooiers dan bijdragen aan een groeiend succes van een team.
      Honda werd 2 jaar geleden verguisd door McLaren/Alonso, kijk wat er dit seizoen gebeurt.
      Ik vind het prachtig om te zien hoe Honda van lelijk eendje steeds meer een zwaan word. Iets waar Max zijn steentje aan bij draagt.

      Liever dit dan instappen in een Ferrari met winkansen die elke twee weken weer om zeep worden geholpen door een stel Italianen die mooi zitten te zijn aan de pitmuur.

      Login om te reageren
      • boriske zegt

        20 juli 2019 om 14:27

        @awesome: Jij snapt niets van de F1 he

        Login om te reageren
  2. fmgarcia zegt

    19 juli 2019 om 18:23

    Ik zou als ik Helmut was zn partners in Japan ff flink aanjagen. Zodat ze geen last meer hebben van Ferrari.

    Login om te reageren
    • rickthestig zegt

      19 juli 2019 om 22:50

      @fmgarcia: Is al gebeurd, week of drie geleden.

      Login om te reageren
  3. Robert zegt

    19 juli 2019 om 18:50

    Misschien een wat gewaagde stelling: Vettel zou moeten ruilen met Hamilton. Laatstgenoemde heeft in het verleden wel eens te kennen gegeven dat hij ooit nog eens voor de Rode renstal uit Italië wil rijden. Tegelijkertijd zou Vettel, als Duitser, wel weer eens helemaal kunnen opbloeien in een op Duitse wijze geleid team. Win-win situatie, als je het mij vraagt.

    Maar goed, ik ben de eerste om te beseffen dat de wens hier zeer zeker vader van de gedachte is.

    Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      19 juli 2019 om 18:51

      @RRRobert: ik ben voor! Maar Hamilton zal eerst wel Schumacher op alle punten willen verslagen hebben…

      Login om te reageren
    • racerx zegt

      19 juli 2019 om 19:31

      @RRRobert: klinkt best goed eigenlijk…

      Login om te reageren
    • boriske zegt

      20 juli 2019 om 14:28

      @rrrobert: Inderdaad, als Hamilton de grootste wil zijn dan zal hij dat moeten doen. 100 titels met een uberdominant Mercedes is niets tegenover Ferrari terug aan het winnen brengen Schumi style.

      Login om te reageren
  4. bernoulli zegt

    19 juli 2019 om 18:55

    Ik heb het al vaker geroepen: Vettel terug naar Red Bull, Hamilton naar Ferrari omdat elke coureur dat wil (en hij het team wel kampioen kan maken) en Verstappen naar Mercedes.

    Login om te reageren
    • scorpion80 zegt

      20 juli 2019 om 18:31

      @bernoulli: Wow, jij hebt dat al vaker geroepen. Echt uniek.

      Login om te reageren
  5. camber24 zegt

    19 juli 2019 om 19:15

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  6. camber24 zegt

    19 juli 2019 om 19:22

    Vettel moet gewoon zijn conclusies trekken, en anders Ferrari wel.
    Ferrari was/is doorgaans veel te conservatief in zn coureurskeuze; altijd een redelijk gevierde coureur, al dan niet al reeds op retour, naast een iets volgzamere tweede viool. Ik hoop oprecht dat mn vermoeden klopt dat ze stiekem in Leclerc investeren als nieuwe nummer 1. Liefst met dat ene andere Nederlandse talent ernaast. Vettel terug naar RB, gepamperd door HM. Iedereen blij.

    Login om te reageren
    • lekkerlinksrijden zegt

      19 juli 2019 om 19:29

      @camber24: ik denk dat Max beter bij Redbull kan blijven dan verkassen naar Ferrari

      Login om te reageren
  7. verplicht zegt

    19 juli 2019 om 19:42

    Vettel terug naar RBR? Misschien een nieuw leven als 2de rijder in dienst van Max ..

    Login om te reageren
  8. autopetje zegt

    19 juli 2019 om 19:48

    Vettel moet gewoon weer in zn ritme komen. Komt heus wel goed. Mbt tot de regelementswijzigingen van 2021 gaat er toch geen stoelendans komen. Lecrerc is gewoon een supertalent dus logisch dat Seb even uit zijn doen is. Maar voorlopig doet Seb niet onder voor leclerc.

    Login om te reageren
  9. chrisvis zegt

    19 juli 2019 om 20:00

    Bij red bull maakte hij bijna geen fouten??? Dat was ook enkel wanneer hij vanaf de kop van het veld kon vertrekken. Het viel mij op dat wanneer hij moest inhalen het toch net altijd wat nerveuzer/onzekerder gebeurde. Als je dan vergelijkt met een Lewis bv dan zag je toch dikwijls dat die net even doordachter inhaalde en minder risico nam.

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      20 juli 2019 om 01:19

      @chrisvis: bwoah…Lil’ Lewis wordt overschat wat dat betreft. Die is ook vaak genoeg tegen mensen aangereden toen hij niet veruit de beste auto van het veld had.

      Login om te reageren
      • enjoypunani zegt

        20 juli 2019 om 06:32

        @jaapiyo: idd, zie aanvaring met Rosberg op de Red Bull ring.

        Login om te reageren
  10. technofreak zegt

    19 juli 2019 om 20:10

    GAS eruit VET er in? RBR met VER en VET ?

    Login om te reageren
    • rollingstoned zegt

      20 juli 2019 om 00:44

      @technofreak: daar kom je vast VET VER mee. :-)

      Login om te reageren
      • awesome zegt

        20 juli 2019 om 09:22

        @rollingstoned: *Bedumm tsjjj*

        Login om te reageren
  11. brammetjedeb zegt

    19 juli 2019 om 21:21

    Terugtrekken uit de F1 en in murica gaan racen en/of Le man’s meepakken.

    Login om te reageren
    • str8six zegt

      19 juli 2019 om 23:11

      @brammetjedeb: want?

      Login om te reageren
  12. Dreke zegt

    19 juli 2019 om 22:20

    Dat van VET en HAM wisselen zou ik graag zien gebeuren! En VER lekker bij RBR laten, races worden er echt niet spannender op als je die jongen de snelste auto van t veld geeft…

    Login om te reageren
  13. jje003 zegt

    21 juli 2019 om 19:33

    @boriske: ik volg al 28 jaar zeer intensief en vind dat @awesome aardig in de buurt zit. Sinds Kimi’s 2007 titel is het een en al chaos daar. Ieder jaar rollen koppen binnen het team en iedereen vecht voor zijn eigen positie daar. Het is toch wel vaker gebleken dat bij het ontbreken van synergie, de resultaten uit blijven.. Alles moet op z’n plek vallen en dat gebeurd gewoon niet bij Ferrari. Uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat Italianen echt super chaotisch zijn en dat ik en mijn collegas vaak niet helemaal begrijpen waar ze nou heen willen..

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North