Nederlandse sportwagenbouwer Heijnsdijk failliet

Auteur: , 40 Reacties

Het hing al even in de lucht toen de Eindhovense Porsche 944-ombouwer in betalingsproblemen kwam vorige week, nu is het uitstel van betaling echter omgezet in een faillissement. Heijnsdijk is dood.

Twee jaar geleden kwamen ze landelijk in het nieuws met de Heynsdyk 2500SF, een roadster gebaseerd op de Porsche 944. Wie het slim deed nam dus een belastingvrij chassis mee naar Heijnsdijk en liet daar een polyester body op het rolling chassis van de Duitse coupé zetten. Zelfs aan de slag gaan met het bouwpakket kon natuurlijk ook. Soms kwamen daar fraaie exemplaren uit voort, de andere keer lagen ze wat minder prettig op het netvlies.

Op faillissementsdossier is te lezen dat sinds 11 september de stekker eruit is gehaald. De aangestelde curator weet nog niet of er een doorstart gemaakt kan worden, wel schijnt er belangstelling te zij voor de boedel. In het korte leven dat Heijnsdijk Sportcars BV had zijn er in totaal 17 auto’s verkocht. En daar blijft het waarschijnlijk bij. Zelfs de site is al dood.



40 reacties

Zonde en sneu voor deze man en zijn ambitie..
De auto op de foto’s is iig zeker mooi naar mijn mening.
Gelukkig.
Heb zijn ‘bedrijf’ wel eens gezien. Slachting van 944’s imho.
@911GT2: kon je gelukkig een hoop fout aan doen, een 944;)
@mightymike: Vind je ? Ik vond en vind het nog steeds hele mooie wagens.
@norge: vind het een wat lelijkere versie van een weismann
@darkpluisje: Ik heb het over de 924/944 ;)
@mightymike: Gast ga eens met een 944 turbo of een s2 rijden. Ik denk dat een nieuwe GT86 moeite heeft er bij te blijven! En dat voor een auto van meer dan 20 jaar oud (30 in het geval van de eerste turbo’s). De 944 is een van de meest onder gewaardeerde Porsches. Maar met bijna perfect gewichtsverdeling rwd en dik 200PK komt hij ook nu nog erg goed uit de verf!
@911GT2: we hebben het toch over een bedrijf die de body aanpast van de 944?? Geloof best dat het een prima
Auto is maar hoe die er uit ziet daar ging het in dit geval om;)
Heel vervelend voor alle betrokkenen. Het is te makkelijk om achteraf ‘zie je wel’ te zeggen, dus ik doe dat uit respect voor de moed en ondernemersgeest van de oprichters ook maar niet.
Ben overigens benieuwd hoe lang Bikkel het uithoudt. En vraag me af of zij 17 auto’s aan de man (M/V) weten te brengen. Ben er bang voor dat dat een (te) grote uitdaging zal blijken…
@Klassiekerrally: als je kijkt naar de looks van beide modellen dan had ik Heynsdyk de grootste kans op succes gegeven.

Aan de andere kant is de ombouw van Bikkel een (flink) stuk goedkoper en zullen ze daarom (waarschijnlijk) iets gemakkelijker pakketjes aan de man kunnen brengen.

Ook heeft Bikkel daarnaast nog de nodige andere bedrijfsactiviteiten (als ik het goed heb). Ze zijn dus niet voor 100% afhankelijk van de inkomsten uit bouwpakketjes. Dat is sowieso vrij lastig te doen.

Als je naar Burton kijkt dan zie je dat die ook nog van alles ernaast doen om de eindjes aan elkaar te knopen.
@robbie: Die vind ik ook ’t minst lelijk. Maar ‘k heb ‘m twee jaar geleden op ’t Concours bij Paleis Het Loo zien staan en vond het model en de afwerking erg matig.
Grote kans natuurlijk dat een of andere gelukszoeker voor een prikkie de mallen koopt en straks voor een veel aantrekkelijker bedrag dezelfde ombouw kan aanbieden.

Alle ontwikkelings- en opstartkosten zijn immers niet meer van toepassing nu.
Blijf het mooie velgen vinden, kan iemand mij vertellen hoe ze heten?
@eduardovich:
Ze lijken op BBS Le Mans:
http://data.motor-talk.de/data/galleries/0/137/3267/10395158/bbs-le-mans-35950.jpg
@StijnB: Ja want die zijn ook rond…
@notsobig: Als je ontkent dat die twee velgen erg op elkaar lijken, dan mag je zo even langs de opticien.
@vwally: in de velgen van Heijnsdijk zitten alleen rechte lijnen, deze bbs velgen heeft krommingen, dus ze lijken totaal niet..
@StijnB: BBS le mans. Die van bbs zijn natuurlijk classic en cult velgen. Maar tegenwoordig maakt elke auto -en velgenfabrikant ze na. Moeilijk na te gaan welk merk het hier is.
@eduardovich: zijn ze niet van porsche, want er zit een porsche logo op de velg.
Die naam, kots, zo heet mijn latijn leraar ook en dat is echt een sufferd…
Zonde, vind het er toch kek uitzien !
Voor en achterkant matchen totaal niet! Ik vind de achterkant wel vet overigens…
@Jokkebrok: ach, dat heb je bij vrouwen ook welleens..
Helaas, prachtige auto om te zien.
Gewoon jammer dat het mislukt is.Weer een Nederlandse auto(om)bouwer failliet.Werknemers bij de deur,etc.
Jammer voor de betrokkenen maar goed nieuws dat er nu geen 944’s meer geslacht worden.
Van mij mag de vlag uit.
jammer man. ik wachtte op me nieuwe camera om er een xtje langs te gaan, maar nu hoor ik dus dat ze failliet zijn
@larsyboy1997: RamteamJax says: ik hier ?
Dat zat er wel aan te komen. Zelfs in Engeland zijn er maar weinig kitcar fabrikanten die alleen van hun auto’s kunnen bestaan. Veelal zijn het hobbyprojekten naast een bestaand bedrijf. In Nederland is het allemaal nog wat moeilijker, dus ik ben niet verbaasd. Overigens knap dat ze nog 17 auto’s hebben afgeleverd. Off topic enig idee of Donkervoort de crisis gaat overleven? Die auto’s worden ook niet mooier of goedkoper.
@midasracer:

Wel sneller da’s hun niche geworden precies.
@Hupke: een Apollo was ook snel.
Hij is niet mijn smaak en de basis van deze wagen is niet de wagen die ik zou nemen (al is het zeker geen slechte rijders wagen om van te beginnen) maar wat ze ermee deden vind ik geweldig.

Zo’n echte roadster (al dan niet met voorruit) het heeft wel iets en al zeker als je het zelf hebt kunnen bouwen.

Al bij al was het toch wel een redelijke fraaie verschijning die wagen. Zonde dat ze het niet overleven.
Wie ?
@JaxDryke: heb je daar echt nog nooit van gehoord
@jordy14: nee, niet echt. En ik heb hele leuke auto’s in de garage staan, waaronder ook kitcars en coachbilds.
Wie? (De waarschijnlijke oorzaak dat deze sportwagenbouwer failliet is)
Misschien beter de volgende keer een ontwerp maken dat meer dan 3 mensen en een paardekop mooi vindt…
Erg jammer. Ik heb deze nog wel eens overwogen toen ik de Heyndyk op de classic beurs in het Mecc zag en hem ook sprak. Maar toen de prijzen ineens verdubbelde was het voor mij over. Heyndyk is wel een gepassioneerde en aardige techneut die al z’n ziel en zaligheid in deze auto heeft gelegd.
Ik hoop dat het lukt om door te starten en verder te gaan zonder al z’n overhead kosten.
jongens het is jammer maar het bedrijf is een jaar geleden overgenomen door een ondernemer en gingen de prijzen omhoog. wel jammer van zo een mooie auto laten we hopen dat het mensen geinspireerd heeft om je droom te volgen

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).