Nieuw prijsrecord voor benzine & diesel

Auteur: , 118 Reacties

En dan moet de BTW-verhoging van 19 naar 21 procent per 1 oktober nog worden ingevoerd...

Op 6 april werd volgens UnitedConsumers het vorige record gezet, en kwam de landelijke adviesprijs van een litertje Euro95 op €1,886 uit. Sindsdien gingen we in brandstofprijs naar beneden, en lukte het ondergetekende om zijn Alfa bij een onbemande prijsvechter voor €1,72 de liter vol te gooien. Succes.

Eind vorige maand gooide we er echter al een voorspelling tegenaan: wegens harde woei in de Golf van Mexico (Isaac) en hevige branden op raffinaderijen in Venezuela, de grootste oliepompers ter wereld, kwam te prijs verder onder de druk te staan. En een naderend conflict in het Midden-Oosten is trouwens ook niet bepaald prijsbevorderend. Grafiekmatig werd toen al duidelijk; we stevenen af op een nieuw record.

Vandaag is dat bereikt en staat de gemiddelde prijs op 1,887 euro per liter, een cent meer dan gisteren. En daarvan gaat ongeveer €1,04 naar de schatkist, aangezien men in Den Haag de opvattingen van de Libertarische Partij niet deelt. Uiteraard hoef je niet perse voor dit bedrag te tanken, het is immers geen moeilijke opgave om een pomphouder te vinden die onder deze prijs zit.

Een onderbelichte prijs als het gaat om brandstofrecords is de dieselprijs. Die bereikte vorige week al een record en staat vandaag op het niet misselijke bedrag van 1,531 euro per liter.

Gaan we voor het eind van dit jaar de twee euro per liter nog halen?



118 reacties

Nee :)

het eea zal sterk afhankelijk zijn van de aanstaande verkiezingen..
@ivtecje: en wat denk je wat de aanstaande verkiezing voor lose beloftes gaat maken? “wij gaan voor lagere brandstofkosten enzovoorts.
@ferrari: het hele kabinet is een broodje aap kabinet.eerst zien dan geloven.
@ricardo: Tuurlijk gaf hij je korting, hij weet dat ‘ie daardoor heel veel brandstof aan die zuipende Alfa zal slijten.. ;D
Duitsland is goedkoper,gaan we daar meteen sigaretten inslaan.Die zijn ook goedkoper terwijl ze daar altijd duurder waren.Zo gaat er steeds meer geld de grens over en onze economie steeds verder naar de kloten.Zijn goed bezig in Den haag he.
@Alfarobert:
Er zitten daar minder sigaretten in een pakje dacht ik?
In ieder geval ga ik er wel altijd tanken :)
@Alfarobert: Als je er dan toch bent kan je er net zo goed gaan wonen!
@Alfarobert: True, true, maar voor diesel komen ze dan weer wel hierheen. Ik weet nog dat we in Luxemburg konden tanken voor €1,07, dat waren tijden maar door EU is dat ook sterker teruggedrongen naar 1 prijs.
Die btw verhoging zal ongeveer 2 of 3 cent verhoging van de pompprijs tot gevolg hebben..?
@Megakix: Ja dat kan ik allemaal niet meer bekostigen hoor..
We gaan NU allemaal de regering de schuld geven.
@desjonnies:
Als jij een andere schuldige aan kunt wijzen hou ik me aanbevolen!
oh boy…..en ik tank nog 98…..
@bozothenutter: Ik tank altijd Gulf Challanger benzine. Gisteren nog 1.93 betaald.
En dan ben ik zomaar enorm blij met m’n bescheiden lease-auto’tje van de baas, met bijbehorende tankpas.

Wat een heerlijk bezit, een eigen auto met alle bijbehorende kosten… Ik ga liever een keer extra op vakantie!
@pietjepuk: nogmaal de vraag: Waarom rijd je geen 6-cilinder meer, hiervoor reed je toch ook een 325?
Werden de kosten toch wat te hoog?
@desoper:

In april was er geen zescilinder diesel leverbaar ….
@pietjepuk: blaf je ook op commando?
@Benjamin1:

Ik houd me aardig aan mijn arbeidscontract, echter ‘blaffen’ wordt daar niet in omschreven …
Geloof me maar. Men gaat niet tanken als het richting de 2 euro gaat per liter dat is te absurd voor woorden. We zagen het al toen de benzine prijs iets lager stond dan nu. Men ging veel minder de weg op en tanken. Overigens is € 1,04 veel te veel wat afgedragen wordt aan de staat.
@bempi: Niet tanken geloof ik niet in. Ik denk eerder dat we een stijging zullen zien in het aantal brandstofdiefstallen. Lees: tanken zonder betalen.
Zo, nu ga ik even vloeken in de ogen van een gemiddelde autoblogger: Ik ben blij dat ik een hybride rij! Scheelt een slok op een borrel aan de pomp, zelfs in Duitsland…
@hammerman: Dat ligt er ook maar net aan hoe je ermee rijdt.. Daarnaast lach ik jou weer uit, want ik heb gewoon een tankpas.
@flutterby:

leasebakkers lachen altijd als een boer met kiespijn ..
@lincoln: Haahahahahahaha geweldig.
@hammerman: jezelf beledigen met een hybride (mits het geen S-klasse is)….
@hammerman:
Hahaha, De Prius van mijn buurman verbruikt meer dan mijn gechipte 535d. Dat maakt de keuze toch wel heel eenvoudig.

Helemaal gestoord wordt je bovendien in zo’n ding. Motor aan, motor uit, motor aan, motor uit, motor aan, motor uit. Om knotsgek van te worden :(
Leuk he al die speculanten.
Het sterft momenteel van de tankers die niet naar binnen kunnen komen om hun lading te lossen.
De opslagtanks zitten vol………………..
Er wordt driftig gespeculeerd met olie en dat drijft de prijs op.
@desjonnies: En ze hebben er weer bijgebouwd in Amsterdam!
Belachelijk dat er zoveel naar de staat gaat. Echt te krom voor woorden
@964rs:

mede mogelijk gemaakt door de betalers ..

jouw “heilige” koe is andermans melkkoe ..
Zonder Tax en accijnzen is het 0,60 euro in België! De overheid is gewoon shit!
hier in Indonesie tankte ik vanmorgen voor een cent of 40 per liter ..

toch zat van die meuk wereldwijd ..
Ik wacht nog steeds op de eerste mensen die een volle tankwagen stelen á la GTA IV, wordt wel erg lucratief zo..

26.500 liter * €1,-, of je eigen pomp openen voor een dag voor €1,50 de liter :P
@rijbewijzer:

ja .. lachen ..

en dan icm een oud Hollandsche politie file-fuik ..
@rijbewijzer:

Ik zou eerder die tank wagen stelen en het binnenhof inrijden en dan tot explosie laten komen. Is misschien effectiever als statement voor de forse prijzen. :P
@bempi: Nee joh, gewoon 4 x jumbojets á A380.
@The360box:

Dat is zo 11 september 2001. :P
@bempi: Oja, dan maar een vliegdekschip, moet lukken.
@bempi: Zonde van de brandstof…
@Emile_Benz:

1 tank terwijl er zoveel verspilt wordt in de zee ? Ik vraag me dan af wat echt zonde is.
@bempi: Daar heb je een punt. Niettemin: blijft zonde. Gebruik kunstmest ofzo.
@bempi: Is al eens gedaan: http://www.autoblog.nl/benzine-stelen-voor-gevorderden-7-000-liter-ontvreemd
Wees creatief! Wees origineel!
@Emile_Benz:

Hier in Nederland nog nooit. :)
@Emile_Benz:
Tankwagen van 32.000 liter nemen
Tanken wordt ook premium op deze manier…
@sacha:

lol !
@sacha: Uitstoot belasting wegflikkeren, gewoon benzineprijzen keihard belasten.
Pay what you consume.
Dát is mijn idee, stem kaasboerin.
@kaasboerin: Dat is ook het idee van de SP :)
@kaasboerin:

Geef me je bempi en ik stem op je :D
@kaasboerin:
Dus jij leeft in de veronderstelling dat brandstof nu nog niet belast wordt? Vandaar dat die struikrovers rustig hun gang kunnen blijven gaan en dit jaar nog 2,= op de klok gaan zetten!
@johnny23: Dat concludeer jij uit mijn tekst?
Fout.
damn…. toen in Indonesië deden we nog Rp 9600 per liter (€ 1 = Rp 11600) Dus €0.82 per liter! Solar (Diesel?) was zelfs Rp 4500 +- € 0.39… Ik wil weer terug!!
Lang leve de tankkaart zodat de (vakantie)werkgever je benzine betaald. Maakt voor mij niet uit hoeveel hij kost voor deze maand rijd ik nog compleet gratis en voor de baas maakt het weinig uit, zijn toch kosten.
@Hupke: Deze maand.. Totdat je een eigen auto hebt. En de ondernemer schuift het door naar de consument, dus indirect ga je het alsnog betalen.

Ik vind de prijzen belachelijk. In Italië was de diesel laatst nog 1.80 euro pl.. Hopelijk halen we dat hier niet.
@Hupke: en wie betaald die kosten?
@ferrari:

Ik met m’n gewerk maar ik krijg toch niet meer loon omdat er belachelijke barema’s zijn over wat je je studenten mag betalen.
@Hupke:

Kosten Hupke, moeten eerst verdiend worden.
Brandstofkosten kunnen de concurrentie positie van je bedrijf nadelig beïnvloeden.

wij werken hier Europa-wijd en dadelijk komt het breekpunt dat die lokale -die qua prijs/kwalitatief minder werk levert- ineens de strijd gaat winnen.

Nederland kan het toch niet alleen op prijs winnen, Portugezen kunnen voor 1/3 van de prijzen in onze business werken.
Dus mag dit gewoon een verontrustende ontwikkeling genoemd worden.

De gehele Westerse wereld is gebaseerd op het hebben van goedkope energie.
Als deze trend zich doorzet is dit nadelig voor onze mobiliteit cq onze concurrentiepositie.

En denk eens aan de huizenprijzen van de huizen die overal in de zgn slaapsteden staan?
Zonder een goed openbaar vervoer en torenhoge brandstofprijzen zijn die huizen straks geen pepernoot meer waard.

1 jaar geleden tekende ik nog maandelijks brandstofrekeningen af van rond de €1000 – € 1200
Momenteel ben ik blij als de rekening onder de € 1400 ligt.
@desjonnies:

Da’s waar maar ik ben in de pech positie/luxe positie dat ik veel meer opbreng dan ze me mogen betalen.
Ik kan me nogal wat permiteren daar.

Ik ken het probleem m’n vader rijd ieder jaar zo’n 70k tot 100k km en dan met de motor ook nog eens rap een 30k tot 40k km. Da’s toch een gemiddeldjaarloon aan brandstof dat er word uitgegeven. Zo zullen er zeker jobs wegvallen.

Bij ons is het nu wel kunstmatig duur door de roverheid, maar toch.

Energie is goedkoop geweest (en kan het nog zijn, kernenergie maar daar is iedereen allergisch voor) het zal zichzelf wel uitwijzen hoe we gaan leven met dure energie maar er gaan dingen wegvallen.
@Hupke:
Hoge brandstofprijzen zijn het beste medicijn tegen de allergie voor kernenergie!
@johnny23:

Je zou het denken maar spijtig genoeg zijn er te veel onwetende mensen die overal schrik van hebben.
Ja er gaat veel naar de staat, maar het tekort moet toch beperkt worden ..
@barryb: Niet op deze manier, bezuinig eerst maar op die hoge salarissen van nutsbedrijven e.d. Niet te vergeten dat we ook nog ‘energie-belasting’ betalen. Primair goederen belasten, te ziek voor woorden.
@The360box: …en de pensioenen van de politici. De pensioenen van de burger worden om zeep geholpen, maar van de politici worden ze veilig gesteld. Dito voor de salarissen…
@Emile_Benz: Precies, zelf maar zeiken over de burgers maar wat je zegt. Eidenlijk iemand die het snapt dat ze er alleen voor zichzelf zitten
yabadabadoooo!!!
straks nog de enige betaalbare oplossing!!
Op naar de 2 euro per liter!
Naast mij zijn tokkies komen wonen. Zitten de hele dag te roken en met hun mobieltje te pielen. Tegen de avond gaan ze zitten discussieren of het patatje shoarma of een loempia wordt. Vanwege dat soort werkschuw volk betalen wij nu bijna 2 euro de liter.
@midasracer:

wrong ..

omdat jij bereidt bent 2 euro te betalen kunnen die tokkies er gewoon dezelfde levensstandaard op nou houden als jij ..

en vanavond wordt het kapsalon ..
@lincoln: en jij aan de nasi met bamibal?
@midasracer:

loempia bakso nasi-putih jeruk-panas en nog wat meuk die ik niet thuis kan brengen ..
@lincoln: En nu niet aan de schijt raken he? Oh ja beetje uitkijken met de zwarte sambal. Krijg je hele hete aambeien van.
@midasracer:

Coca-Cola .. het antwoord op al uw maag en darmklachten ..
@midasracer: Pffff, succes met jezelf bedwingen..
Heb er iig nu al respect voor.
@midasracer: hoe verleidelijk is het voor jou, om zelf ook maar te stoppen met werken?
In Nederland heb je die optie, dus wat lopen wij iedere dag eigenlijk te kloten.
@desoper: Inderdaad, kan er nog kwaad om worden dat de woningcorporatie dit soort tuig in een rijtje met hardwerkende mensen plaatst. Je wordt gewoon elke dag in je bek gescheten door dat tuig. Binnen 2 weken stond de sociale recherche al bij mij aan de deur met vragen, want ze vangen dus een dubbele uitkering met 2x huursubsidie. Uiteraard hadden ze ook meteen een kooi in de tuin gezet waarin een jonge pitbull de hele dag liep te piepen. Zo stereotiep allemaal, het lijkt wel een candid camera aflevering. BV Nederland is een zinkend schip, maar zolang de regering ons nog kan uitkloppen, blijft het drijven. Misschien dan toch maar SP of PVDA stemmen om het definitief te laten kapseizen (= literprijs 3 euro, crisis toeslag).
@midasracer: inderdaad tegen de tijd dat de BV Nederland failliet, is kunnen we nog mooi een paar jaar geld uit een of ander europees fonds trekken. Als vervolgen Roemer en Samsom met de staart tussen de benen vertrokken zijn na een volksopstand, Kan er een echte regering worden gevormd om orde op zaken te stellen.
@midasracer:

We zijn al naar de kloten
Al jaren.
Toen we van geld-op-de-bank Opel Kadett voor de deur, degelijk truttig AVRO week-end kwis kijkend naar de geen gezeik, allemaal rijk, Nina Brink, casino-bankiers cultuur gingen.

En dat past niet bij Nederlanders.
We zijn gewoonweg niet zo.
We zijn een land met traditioneel een sterke middenklasse.
Goed opgeleide hard werkende degelijke mensen
maar kijk naar de opleidingen, de scholen, detectiepoortjes in een school?
Hoe gek wil je het nog maken?

controlerende ambtenaren die bang zijn voor Tokkie families die jouw leven zuur maken.

En iedereen heeft rechten,zo verrekte veel rechten, ik hoor alleen nooit iemand over zijn plichten.
@midasracer: Psst! Pitbull is verboden in NL… hint hint… ;)
@Emile_Benz:

Psst, is allang niet meer…
@midasracer:

waarom ??

dat moet je zoeken in de subsidie sferen ..
het NL kankergezwel ..

Leiden was bijv. ineens “stad van vluchtelingen” ..
de slaven/mensenhandel floreerde als nooit tevoren ..

elke nieuwe woonwijk krijgt ineens een woonwagenkamp voor de deur (als het contract van het laatste te verkopen huis getekend is) ..

allemaal subsidiewerk ..
de woningcoorperatie krijgt 3X zoveel huur van de overheid dan dat jij voor je woning kwijt bent ..
@midasracer:

Wat worden de maaltijden van jullie sociaal achtergestelden en minder bedeelden niet aan huis geleverd?
In wat voor een schandalig rotland leef jij seg.

Bij ons levert het OCMW (soort bijstands dienst door de staat betaald) warme maaltijden aan huis. Anders worden ons schorem kwalitatief ondervoed en zouden ze nog vervelender doen.

Ben voor m’n vakantiewerk al wel eens bij zo’n gezin moeten komen (iets mis met hun ‘the internetz’) lag gewoon van 2 weken gekregen eten op de vloer want voor de hond was het niet goed en voor de 10 katten was het te veel. De poetsvrouw kwam ook maar eens in de 3 weken, schandalig hé.

Dat er mensen zijn die verkozen raken met op te komen voor de armen in een land waar de werklozen in zo’n extreme luxe kunnen leven.
@Hupke: Toevallig vanmorgen uitgerekend dat mijn buurtjes met hun bijstandsfraudeconstructie 20500 netto per jaar aan bijstand en huursubsidie ontvangen! Dat is meer dan de meeste fabrieksarbeiders in ploegendienst bij elkaar scharrelen. Zelfs meer dan ik bij een ingenieursbureau kreeg voor 40 uur werk per week. Vind je het gek dat het volk werkschuw wordt?
@midasracer:

Ik ben alleen verbaasd over hoe veel mensen nog gaan werken.
Vanmorgen 1,929 betaald voor een liter BP Ultimate.
Best duur allemaal maar zonder rijd hij niet.
@Donstil: is het een sportauto ofzo? een auto die niet wil rijden als hij geen Ultimate krijgt? moet niet gekker worden. dan ging dat ding er als eerste uit. 1,929 per liter, ben je gewoon een dief van je eigen portomonnee.
@ferrari: Klopt, ik betwijfel het ook sterk. Trouwens, we hebben het idee dat als we in Duitsland tanken(Jet) dat als we normale benzine tanken we toch iets hoger octaan tanken oftewel bullshit.
we zeggen allemaal dat we nooit nog zullen tanken eens we de 2€ bereiken, maar toch tanken we nog aan 1,88€. Absurd…
Ik had nooit verwacht het te zeggen, maar ik vind het met dit soort nieuws een stuk minder erg dat ik twee weken geleden mijn blok opgeblazen heb en even een tijdje met de ‘yellow snake from hell’ op pad moet zijn. Die nieuwe apexseals mogen nog wel even onderweg blijven met de post.
We gaan uit protest allemaal een week lang fietsen. Kijken of het helpt.
@potver7: mee eens. wie doet er nog meer mee???
@ferrari: Ik…tenzij ik een afstand van meer dan 150 km moet afleggen (wat dus minsten 2x per week is). Dan wordt het toch echt de auto…
voor de gein eens je auto massaal laten staan. gaat de overheid klagen dat er geen brandstof wordt verkocht, dus geen inkomsten en de oliemaatschappijen gaan klagen dat de olievoorraden vol blijven. gaan de prijzen vanzelf omlaag. wij automobilisten zorgen zelf kunstmatig ervoor dat de prijs hoog blijft. ik vind straf de overheid maar door massaal de auto te laten staan. laat de auto maar voor een week stil staan, dan voelen ze het echt wel. bijna €2,- voor een liter is te gek voor woorden!
@ferrari: ik denk eerder dat mijn werkgever gaat klagen waarom ik niet meer kom opdagen. Het is niet de schuld van de overheid. Zit de belasting niet op brandstof dan moeten de inkomstenbelastingen of de BTW omhoog. Het fijne van belastingen op brandstof is dat je zelf kunt beinvloeden hoeveel je betaald, carpoolen, op de fiets, zuinig rijden dat helpt allemaal. Algemene belastingen zoals inkomstenbelastingen of BTW zijn veel erger, daar heb je geen uitweg. Bijna 2 euro voor een liter is voor een product dat in een ver land wordt opgepompt, wordt vervoerd, wordt gerafineerd en ook nog zwaar wordt belast eigenlijk gewoon spotgoedkoop. Koop eens een halve liter Cola bij het tankstation, dat is pas duur. Dik meer dan 2 euro voor een halve liter lokaal geproduceerd suikerwater met veel minder belasting.
@mashell: Appels en peren gast, hoeveel liter cola vebruik jij in een week, toch geen 100 liter hoop ik..
@mashell: helemaal…fout verwoord ! Als een liter benzine ca. € 0,60 kost, en je overziet het gehele distributiekanaal, dan is de prijs redelijk rechtvaardig. Maar hoe ga jij om met de ‘gebrek aan intelligentie ambtenaren’ die zónder iets te doen € 1,28 per liter binnenschransen ? Precies.
@mashell:

“Zit de belasting niet op brandstof dan moeten de inkomstenbelastingen of de BTW omhoog.”

Of ze moeten in den haag wat minder van je geld over de balken gooien. Het is ze altijd gelukt van met minder toe te komen, waarom nu ineens nietmeer?
Hoge brandstof prijzen zijn nergens op gebaseerd enkel op het makkelijk cashen van overheden!! Spanningen in het midden oosten of een orkaan is onzin er zijn genoeg voorraden binnen Europa om het maanden uit te zitten zonder levering.
De brandstof is een erg makkelijke melkkoe voor de NL overheid, maar ik ben bang dat de melkkoe een keer uitgeput raakt. en dan??
Ook zijn er nog olie voorraden voor minstens de komende 100 jaar zijn de schattingen.
http://www.rtl.nl/components/financien/rtlz/2006/weken_2006/37/14-exxon_saoedi_peakoil.xml
@bofkont: Over de olie hoef je je even geen zorgen te maken want ook Israel zou voorraden bezitten. Alleen is de vraag hoeveel een liter dan kost en of de mensen nog steeds ja, nee en amen knikken.
@bofkont: het gaat niet om de voorraad. Meer om de snelheid waarmee het spul naar boven gehaald kan worden. Dat wordt steeds lastiger. Als de vraag groter is dan het aanbod wordt het vanzelf duurder
En de regering maar doen alsof ze er niks aan kunnen doen want de accijnzen zijn gebonden… Doe er wat aan, dit heeft directe gevolgen voor je stukje vlees e.d.(transport).
Ik ben al van gedrag verandert, ik heb een scooter gekocht. Ik woon zo’n vijftien kilometer van m’n werk. Prima afstand. Het duurt wel wat langer voor ik er ben, maar ach: dat is nog geen twee keer tien minuten. Als het hard regent pak ik alsnog de auto, dat dan weer wel. Met de standaard reiskostenvergoeding van een dag, rij ik een week. Met een op veertig is zelfs de twee euro per liter nog prima te doen…
@jelmer: ja, je moet wat…logisch.
@jelmer:

Da’s mogelijk als je op je werk moet raken, maar niet als je je voor je werk moet verplaatsen.
In de Noordpool schijnt nog wat olie te zitten… Meer dan in het Midden-Oosten.
@emile benz
das veul lastiger(en duurder) omdat alles daar bevroren is
@Bert Gort: Waar een wil is…
@Bert Gort: De Russen willen het. En de Russen kennende, zou het ze nog eens kunnen lukken ook…
Ik had juist het idee dat de prijzen omlaag gingen, was het 2 maand geleden nog 1.90, nu ging het naar de 1.70..
@Thijsj: En nu dus weer ruim 1,88 per liter.
Iedereen reageert, iedereen is verontwaardigd, en ik heb uiteraard niet de tijd om alle reacties te lezen, maar ik mis de link tussen de ruwe olieprijzen en de huidige brandsotfprijs.

In 2008 was de prijs hoger dan $ 125,- maar geen enkele maatschappij durfde € 1.88 te rekenen. Aan welke strijkstok blijft die steeds maar stijgende prijs, ook bij dalende olieprijzen dan toch steeds weer hangen?

Kijk hier maar en ga met je muis op 5Y staan zonder te klikken:
Een oplossing die ik trouwens ook niet tegen ben gekomen is de mogelijkheid om zelf in je auto tijdens het rijden waterstof op te wekken. Heb diverse zelfbouwprojecten gezien en daar claimen ze een besparing van 25%.

Ook hoor ik niemand over het verwijderen van partikelfilters en katalysatoren, wat ook een besparing van 10-15% oplevert.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).