• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

1 op de 6 nieuwe trucks in Europa is een DAF

Auteur: maru, gepost 26 maart 2014 om 19:46 – 42 Reacties

DAF trucks


Even een momentje van vaderlandse trots.

Er wordt een groot feest gevierd bij de Eindhovense vrachtwagenfabrikant. 2013 was een goed jaar voor DAF dankzij het ingaan van strengere milieuregels vanaf 1 januari 2014. Hierdoor mogen er geen Euro 5-trucks meer worden geleverd in de EU, maar wagens die aan de Euro-6 norm voldoen zijn een stuk duurder. Vergelijkbaar met het hele afschaffen-van-de-0%-bijtelling-gedoe, kochten transporteurs daarom vorig jaar nog even snel de Euro 5-vrachtwagens.

DAF maakte een nettowinst van 289 miljoen euro, een stijging van maar liefst 12,5 procent ten opzichte van 2012. Hiervoor bouwden zij in totaal 41.830 grote vrachtwagens (+11 procent) waarmee hun marktaandeel in Europa uitkomt op 16,2 procent. Een record voor DAF.

Helaas betekenen de nieuwe milieuregels ook dat de verkoop van vrachtwagens in de EU dit jaar waarschijnlijk zal afnemen. Toch wil DAF hun marktaandeel de komende jaren uitbreiden tot 20 procent. De grootste klanten blijven Nederland, Duitsland, Groot-Brittannië, Hongarije, Litouwen, Polen en Tsjechië.

Ook interessant!

  • Autoverkoop Europa op een dramatisch dieptepunt
    Autoverkoop Europa op een dramatisch dieptepunt
  • DAF onthult na 34 jaar compleet nieuwe XF
  • Europese autoverkoop in mineur
  • Nederlandse Toyota GR86 prijs is niet om te lachen
    Liefhebbers opgelet: GR86 heel kort leverbaar in EU!

Nieuwste artikelen

  • Video: en daarom bezuinig je niet op banden en remmen
  • Deze optie heb je nog niet eerder gezien op een Porsche
  • Koop een Brabus SLS AMG op Marktplaats
  • Gespot – Deze Ferrari 512 TR is om te smullen
FacebookTweetPinLinkedIn

autoverkoop, daf, europa-eu, milieu, trucks

Vorig bericht: « Video: zo groot is een Mercedes G63 AMG 6×6
Volgend bericht: Monteur crasht Gallardo tijdens ritje »

Lees Interacties

Reacties

  1. Vincegail zegt

    26 maart 2014 om 19:53

    En wat rijden de andere 5 van de 6 truckers?
    -Volvo
    -Mercedes
    -Renault
    -MAN
    -Scania
    -Iveco

    Login om te reageren
    • juulbe zegt

      26 maart 2014 om 19:58

      @Vincegail: Tatra,Kamaz

      Login om te reageren
      • Vincegail zegt

        26 maart 2014 om 20:03

        @juulbe: De Oost-Europeanen lichtjes over het hoofd gezien.

        Login om te reageren
      • thefmanl zegt

        26 maart 2014 om 21:05

        @juulbe: maarja ik gok dat alleen de oostblok landen die gebruiken ik zie ze bijna niet hier in het westen :)

        Login om te reageren
    • jack_abarth zegt

      26 maart 2014 om 20:15

      @Vincegail:

      Ik heb toevallig voor school een presentatie gehouden vorig jaar, en dit waren de cijfers destijds. Stijging is dus minder hard als dat men doet geloven.
      Deze cijfers zijn verkregen vanuit DAF zelf.

      Login om te reageren
      • motoragent zegt

        26 maart 2014 om 20:37

        @jack_abarth: 6% stijging vind ik anders heel netjes, zeker gezien de andere fabrikanten erg stabiel blijven qua verkoop.

        Bovendien staat 2013 er niet bij, daar werd er echt gepiekt.

        Login om te reageren
        • newguy92 zegt

          26 maart 2014 om 20:41

          @motoragent: alleen de Italianen dalen als een baksteen, is niet raar stuurt voor geen meter zo’n Italiaan

          Login om te reageren
        • jack_abarth zegt

          26 maart 2014 om 20:41

          @motoragent:

          Naar mijn weten is een stijging van 0,2 procentpunt op 16% een feitelijke stijging van 1,25%

          0,2/16 * 100= 1,25

          Login om te reageren
      • Vincegail zegt

        26 maart 2014 om 21:16

        @jack_abarth: Ze hebben hun marktaandeel verhoogd van minder dan 10% naar meer dan 16%. Dat is een stijging van meer dan 60%!!! Ik vind nogal wat!

        Login om te reageren
  2. m4ple zegt

    26 maart 2014 om 20:00

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  3. m4ple zegt

    26 maart 2014 om 20:00

    Trots dat ik ben dat ik net nog even langs de DAF op ben gereden

    Login om te reageren
  4. Robert zegt

    26 maart 2014 om 20:01

    Mooi gegeven om trots op te zijn, inderdaad.

    Ik heb jaren terug eens een tijdje bij een carrosseriebouwer gewerkt, waar men o.a. de opbouw van vrachtauto’s verzorgde en uit die tijd weet ik nog dat het afwerkingsniveau van een DAF stukken hoger lag dan bijvoorbeeld bij “kwaliteitsmerk” Mercedes. Dus zo gek vind ik dit bericht niet.

    Een van de meest belangrijke stappen die men bij DAF heeft gedaan is tijdens de recente crisisjaren is veel investeren in training van het personeel en kwaliteitsverbetering in de producten en de productiemethodes, juist om het onderscheidend vermogen met de concurrentie nog groter te maken. En getuige deze cijfers, is ze dat klaarblijkelijk aardig gelukt.

    Login om te reageren
  5. meneer zegt

    26 maart 2014 om 20:01

    ik denk dat volvo daar wel wat af gaat snoepen. je ziet steeds meer van die nieuwe rijden (zonder JC van damme gelukkig)

    Login om te reageren
    • motoragent zegt

      26 maart 2014 om 20:16

      @meneer: De Euro 6 DAF’s zie je gelukkig ook steeds vaker rijden, zeker nu de productie een beetje op gang begint te komen. Ik ze ze tenminste vaker dan de nieuwe Volvo’s, maar dat komt misschien omdat ik meer op de DAF’s let.

      Als ze nu ook heel blijven heb ik mijn werk ook weer goed gedaan.

      Login om te reageren
    • celicatwincam zegt

      27 maart 2014 om 09:08

      @meneer: Voor mij toch de enige keer dat het acceptabel zou zijn wanneer een vrachtwagen een andere vrachtwagen inhaald op de snelweg:
      Als ik er achter rijd en JCvD op de spiegels een split doet;)

      Login om te reageren
  6. undifined1 zegt

    26 maart 2014 om 20:18

    Bestaan er andere vrachtwagens dan Scania’s dan?

    Login om te reageren
    • tombe zegt

      27 maart 2014 om 03:20

      @undifined1: thank god yes of ik was al lang gestopt :-)

      Login om te reageren
  7. newguy92 zegt

    26 maart 2014 om 20:39

    DAF heeft een goede order gehad vanuit Hongarije van (bij truckers bekend als–>)het zonnetje, a.k.a waberers .die hebben de hele vloot vervangen met nieuwe daffies. Zullen ze nog veel aan gaan verdienen. Die gasten rijden elke dag wel het materiaal naar de klote.

    Login om te reageren
    • Dickie zegt

      26 maart 2014 om 20:52

      @newguy92:

      Ze rijden idd nog al wat schade maar goed als je er meer dan 3000 hebt gebeurt er om wel eens wat he.
      Ze hebben eind vorig jaar ook nog eens 650 Volvo’s gekocht.

      Login om te reageren
      • newguy92 zegt

        26 maart 2014 om 21:08

        @Dickie: het is (te) makkelijk om moe-land chauffeurs af te zeiken, belgische-, Nederlandse-, Duitse chauffeurs enz. Enz. Zijn net zulke grote brokkenpiloten ;)

        Login om te reageren
  8. norge zegt

    26 maart 2014 om 20:51

    Was die DAF tent niet door Amerikaantjes opgekocht?
    Scania is beter.

    Login om te reageren
    • tombe zegt

      27 maart 2014 om 03:27

      @norge: Scania is slechts op 2 dingen beter, verbruik en de radio :-)

      Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      27 maart 2014 om 09:35

      @norge:
      Nope.
      Maat van me rijdt met een uit jouw nieuwe vaderland geïmporteerde DAF als auto transporter (kost een vermogen zo’n combi) en de Noren van wie hij de DAF heeft overgenomen, blijven bij DAF hangen en gaan weg bij Scania omdat DAF de allerbeste chassis bescherming heeft voor de Noorse winters = geen corrosie.

      Login om te reageren
      • norge zegt

        27 maart 2014 om 17:22

        @desjonnies: Aah, vandaar dat je DAF hier haast niet ziet…

        Login om te reageren
  9. LaLancia zegt

    26 maart 2014 om 20:54

    Ik dacht dat IVECO veel groter was. 7 % is wel erg weinig.

    Login om te reageren
    • Dickie zegt

      26 maart 2014 om 21:04

      @LaLancia:

      Wereldwijd gezien zal iveco wel meer verkopen omdat Daf in bijvoorbeeld in Brazilië nog niet zo groot is, in het bouwen van diesel motoren is Iveco/FPT wel een van de grootsten ter wereld.

      VW wil Scania idd hebben maar zit nog niet echt mee laatste bed van vw op Scania is gelukkig afgewezen.

      Login om te reageren
      • Carreza zegt

        26 maart 2014 om 21:16

        @Dickie: Als ik me niet vergis heeft VW zelfs 60% van Scania in handen via MAN…

        Login om te reageren
        • Carreza zegt

          26 maart 2014 om 21:19

          @Carreza: dat moest eigenlijk @LaLancia zijn

          Login om te reageren
        • Dickie zegt

          26 maart 2014 om 21:26

          @Carreza:

          Ze hebben idd en deel van de aandelen in handen via MAN.
          Maar ze willen de resterende aandelen ook hebben dat is gelukkig vorige week (nog) niet gelukt.

          Login om te reageren
      • mashell zegt

        27 maart 2014 om 09:57

        @Dickie: hoezo gelukkig afgewezen? Weet je waarom VW de tent helemaal wil overnemen? Scania opereert nu veel te zelfstandig, het wil niet samenwerken met MAN. Dat maakt dat er dure dingen dubbel gedaan worden er minder geld verdiend wordt dan kan. Eigenlijk volgt Scania dezelfde koers als Saab, deel van een groot concern maar er niet mee willen samenwerken. We weten allemaal hoe dat is afgelopen.

        Login om te reageren
  10. LaLancia zegt

    26 maart 2014 om 20:55

    @ norge
    Ja door Paccar. En je weet dat Scania half van VW is?

    Login om te reageren
    • norge zegt

      26 maart 2014 om 20:59

      @LaLancia: De slechte helft..

      Login om te reageren
  11. newguy92 zegt

    26 maart 2014 om 21:05

    @Dickie: het is gewoon (te) makkelijk om ‘witplaten’ af te zeiken

    Login om te reageren
  12. gijzerrr zegt

    26 maart 2014 om 22:13

    Ik werk zelf als monteur bij een daf dealer. De verhoogde verkoop is te verklaren door de verkoop van euro 5 modellen. Deze was begin 2013 heel erg laag maar toen bekend werd dat in 2014 euro 6 van de band moest rollen en dus geen euro 5 meer gemaakt mag worden steeg de verkoop van de euro 5 modellen. Dit ook omdat de meeste freelance rijders een kinderziekte vrije auto wil hebben en aangezien de laatste modellen gebruik maakte van de 6e generatie mx motoren waren alle kinderziektes er zo goed als uit vandaan gehaald. De verkoop is inmiddels alweer erg gedaald en over 2 weken ligt de nieuwbouw afdeling plat doordat er geen werk is voor hun. Hoe dan ook het is een fijn merk om aan te werken en qau afwerking erg hoge standaard en uiteraard…if it aint dutch it aint mutch

    Login om te reageren
  13. autoblaag zegt

    26 maart 2014 om 22:14

    Ik ga maar eens een leuke airbrush uitzoeken

    Login om te reageren
  14. tombe zegt

    27 maart 2014 om 04:21

    @maru: beter een foto met de nieuwe XF! :-)

    Login om te reageren
  15. sydney zegt

    27 maart 2014 om 04:27

    Als ik aan DAF denk, denk ik aan hun geweldige dagelijkse feesten op de bedrijfsautorai.

    Login om te reageren
  16. lamborgfan zegt

    27 maart 2014 om 07:37

    Oftewel komende 4 jaar wordt er niets meer verkocht..

    Login om te reageren
  17. celicatwincam zegt

    27 maart 2014 om 09:10

    https://www.youtube.com/watch?v=AZsdZwcaXic

    Login om te reageren
  18. roberto zegt

    27 maart 2014 om 09:29

    Toch zie ik de laatste tijd ook veel Volvo FH-series rijden, en volgens mij timmert BAS-trucks ook aardig aan de weg met Volvo. Zelf rijden wij hier met een FH16 750 8×4, geweldig monster!

    Login om te reageren
  19. desjonnies zegt

    27 maart 2014 om 09:36

    Juist in de transport wereld geldt : de leaseprijs per maand.
    Daarom heeft Mercedes zo’n enorme come back gemaakt na een x-aantal magere jaren.

    Login om te reageren
  20. rd1991 zegt

    27 maart 2014 om 19:56

    @roberto een FH16 XL 750 E6 6×2 of 6×4 als volumecombi zou perfect voor me zijn!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North