10 Alfa-Romeo’s zonder de typische Alfa-grille

Auteur: , 48 Reacties

Hoe herken je een Alfa-Romeo? Simpel, aan zijn kenmerkende grille. Niet altijd, er zijn namelijk aardig wat Alfa's geweest zonder de bekende driehoekige grille. We zetten er tien voor je op een rijtje.

Alfa 8C zonder Alfa Grille

BMW’s hebben twee nieren, Alfa-Romeo’s hebben een driehoekige grille, dat zijn de zekerheden die hebt als autoliefhebber. Nou, mooi niet dus. Vooral net voor en na de oorlog werd er flink gesjoemeld met Alfa’s handelmerk, maar ook later waren er nog diverse Alfa’s, concepts en productieauto’s, zonder de het alfa-hartje. Alfa’s uit de tijd vóór dat de Alfa-grille het handelsmerk werd hebben we uiteraard buiten beschouwing gelaten.

Alfa-Romeo Spider type III ‘Aerodinamica’
Toegegeven, deze is een beetje flauw, maar deze uitvoering van de Spider heeft wél het harte maar het is niet de grille. Volgens velen is de Type III, ook wel Aerodinamica genoemd, de minst leuke van de 105-serie Spiders. Om aan de Amerikaanse eisen te voldoen kreeg de Spider dikke plastic bumpers en om het af te maken nog een lelijke spoiler. Voor de grille was geen plaats meer, dus verwerkte Alfa-Romeo die in de bumper.

Alfa Romeo B.A.T. 5 en B.A.T. 7
Nee, dit zijn niet de auto’s van Batman, maar desingstudie’s van Bertone op Alfa-basis. Drie werden er gebouwd, de radicale B.A.T. 5 en 7, beide zonder Alfa-grille, en de wat conventionelere B.A.T 9 met Alfa-grille. Die laatste vind je dan ook niet terug in onderstaande gallery’s.


Abarth-Alfa-Romeo 1300 Berlinetta
Twee bekende Italiaanse namen die je echter niet vaak samen ziet. Deze creatie vloeide in 1959 uit de pen van de exentrieke Luigi Colani. Je weet wel, van die maffe trucks.

Alfa-Romeo 6C 2300 Pesacara
Eigenlijk was de Alfa-Romeo 6C 2300 een niet-niet-modelletje. De achtcilinder 8C 2300 bleek namelijk veel te duur dus boorde Vitorrio Jano de zescilinder van de 6C 1900 op naar 2306cc. Niet genoeg voor heel aansprekende prestaties, maar wiel maalt daar nog om bij het zien van deze prachtige Pesacara Coupe?

Alfa-Romeo Carabo
Deze conceptcar uit 1968 werd ontworpen door Marcello Gandini, die vooral bekend werd voor zijn werk voor Lamborghini. Onder andere de Miura, Countach, Diablo en Murciélago zijn van zijn hand. De vleugeldeuren van deze Carabeo zouden Gandini’s inspiratie zijn geweest voor de portieren van de Countach. De Carabeo zelf schopt het niet tot serieproductie, mits je de Matchbox-versie niet meerekent.

Alfa-Romeo 6C 2500 Sports Cabriolet
Ik snap dat het eeuwige Alfa-hartje behoorlijk dwingend kan zijn voor een ontwerper en dat je je soms de artistieke vrijheid toedicht om er vanaf te zien. Maar zorg er dan in ieder geval voor dat je er iets knaps voor in de plaats tekent. Dat is Ghia duidelijk niet gelukt bij deze 6C 2500…

Alfa-Romeo 6C 2500 Competizione
Wederom een 6C 2500 zonder de herkenbare Alfa-grille, maar in dit geval is het resultaat al een stuk beter te verteren. Daarnaast heeft deze Alfa óók een historisch verantwoorde grille, de roemruchte 159 Alfetta-racewagen had precies dezelfde vorm luchtopening.

Alfa-Romeo Giulietta Sprint Speciale
Jep, de uiteindelijke versie kreeg wél het Alfa-hartje, dit prototype van deze beeldschone Alfa moest het nog zonder doen.

Alfa-Romeo Tipo 159 Alfetta
Hij kwam net al even aan bod, maar deze prachtige open racewagen uit begin jaren ’50 is een van de mooiste wagens die Alfa-Romeo ooit gebouwd heeft. Tenminste, dat vind ik. Deze sigaar op wielen was behoorlijk succesvol, er zijn niet voor niks al twee latere productiemodellen naar vernoemd.



48 reacties

Ik herken er geen een
@mab: de spyder type 3 toch zeker wel?
@mab: dat komt nou door dat missende grilletje
@MAB: Ik allemaal..
@sydney:
Dat is nu het verschil tussen autoliefhebbers en fanboys, hij kan echter aan de hand van de ledjes wel vertellen welk type Audi het betreft. Die gave bezit ik dan weer niet, voor wat dat waard is….
Ik ken ze ook allemaal….
@jrk68:

” Dat is nu het verschil tussen autoliefhebbers en fanboys ”

Me wou dat die opmerking van mij was…
@jrk68: Je hoeft nog niet de vijftig gepasseerd te zijn om liefhebber te zijn…
@autobart:
Gelukkig niets , anders had ik nooit een liefhebber kunnen zijn..
JRK trouwens ook niet als 68 zijn geboortejaar is..
@mab: ik ken ze inderdaad ook niet allemaal
Mooi artikel!
En toch hebben ze iets gemeen! Italiaanse klassieke stijl!
Bijna allemaal keiharde porno. Niet normaal.
Wow die B.A.Ts zijn echt vet
Een Alfa herken je aan het nummerbord dat alles verpest.
Zo die 6c en die tipo zijn toch wel vreselijk sexy.
Leuk artikel!
11. Alfa Romeo 16C Bimotore.

Wil wel een foto uploaden,maar is me nog nooit gelukt vanaf iPhone en iPad..Google dus maar gewoon.
@sydney:
Dat kan ook niet meer….
Toon afbeelding is nu alles wat nog lukt, zo jammer….
12. ’31 Alfa Romeo 6C 1750 GS Zagato en in ’38 na een crash voorzien een nieuwe carrosserie door Mario Revelli De Beaumont.One off en in mijn ogen de allermooiste Alfa Romeo ooit gemaakt.
Leuk artikel! Mooie auto die Spyder III…
Boe-i-en..
@casperfcb: Dank voor deze inhoudelijke en nuttige bijdrage.
@casperfcb: Een koe?
Alfa Romeo’s blijven een van de meest schitterende automerken allertijden. De 6C 2500, de Montreal, de Spider ’66, de 8C Competizione, de 75 Super America, de 156 in het algemeen en de 156 GTA SportWagon in het bijzonder, de SZ en RZ, de 4C, de 166 3.0 V6 Super, de 146 1.6 TS 16v Junior, de 33 1.7 i.e. Boxer Q.V., de GT 3.2 V6, de 1600 Sprint Zagato, de Brera en Spider, de Alfasud, de 147 1.6 T.S. Veloce, de GTV6 2.5, de GTV Cup 3.0 V6 24v en de Spider 3.2 V6 24v Sportivo…: wat een magistrale rijdersauto’s heeft Alfa gebouwd de laatste eeuw! Niet de meest perfecte, maar wel de meest begeerlijke. Elke keer als ik zo’n Busso V6 hoor wordt mijn dag een stuk beter!
@gtwillem: Hier kan ik wel een heel Amsterdams bos over opzetten.Wat een pracht auto’s.En het mooiste is; wat je allemaal opnoemt is maar het topje was de ijsberg..
@sydney: > van slaapkop.
Wat werkt jullie Android app toch ontzettend slecht. Vandaag een update gehad, werkt nog steeds niet goed. Wanneer doen jullie er eens echt iets aan?
@berlinetta: iIphone idem… Gewoon ouderwets via de browser :)
Ik heb er meerdere herkend, en zelfs in de zomer alle drie de bat cars mogen aanschouwen, foto’s staan natuurlijk op AJ ;-)
@mclarenf1lm:
Helaas moet ik dan eerst door 250000 dezelfde Audi foto’s spitten, ik kijk die prachtige BAT’s wel in m’n eigen archief….
@jrk68: Alsjeblieft: http://www.autojunk.nl/2014/07/alfa-romeo-bat-57-en-9
Jammer genoeg zijn de foto’s niet geweldig, als iemand hier ooit ook maar enigzins in de buurt komt van california, moet hij zeker weten langs het BlackHawk museum, nog nooit zoveel automotive porno bij elkaar zien staan.
is die Carabo de voorloper van de Countach geweest???
Die Spider heeft toch wel de driehoek gril?
Alvast een voorproefje voor de toning van de nieuwe 159? Het blijven mooie auto’s die Alfa’s. Op de BAT na dan…
Altijd leuk om “men” Spider weer terug te zien..
@norge: ik heb ook nog steeds een 2.0 veloce in Alfa rood, bouwjaar 1987.
@spidermann: De mijne was uit 1976….Heerlijk rijden met dat ding…..Schudt de jouwe ook met zijn kont als je het gas intrapt?
Mariskaatje,de Carabo had wel eerder de deuren die we nu Lamborghinideuren noemen.
Dat Carabo concept :O !! Heerlijk zeg!
En toch blijft het een schitterend merk
Over die tipo 159 ben ik t helemaal eens, prachtig! Vind dat alfa misschien weer eens een echte sportwagen moet gaan bouwen zoals die 8c, maar dan nog meer hardcore.
6C 2300 is prachtig!
Bij die Carabo hadden ze de grille gewoon achteraan moeten plakken. Is dat gigantische rooster ook meteen opgeleukt.

Die Colani is – zoals we gewend zijn – ronduit lelijk…
Die 6C 2300 Pesacara doet me denken aan The Godfather :p

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).