• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

10 American Muscle-klassiekers knallen je scherm op

Auteur: sir_smokalot, gepost 11 november 2013 om 09:04 – 31 Reacties

Afbeelding 10 American Muscle-klassiekers knallen je scherm opAfbeelding 10 American Muscle-klassiekers knallen je scherm opAfbeelding 10 American Muscle-klassiekers knallen je scherm opAfbeelding 10 American Muscle-klassiekers knallen je scherm opAfbeelding 10 American Muscle-klassiekers knallen je scherm opAfbeelding 10 American Muscle-klassiekers knallen je scherm opAfbeelding 10 American Muscle-klassiekers knallen je scherm opAfbeelding 10 American Muscle-klassiekers knallen je scherm op

1969 Camaro
Nieuw is leuk, nieuw is stoer, nieuw is efficiënt. Maar de geestelijke voorvaderen van moderne auto’s verdienen ook zeker wat aandacht. Daarom hier een foto-overzicht van Muscle Cars uit eind jaren ’60 – begin jaren ’70 op de SEMA.

Ik heb zelf een zwak voor oude, dorstige, inefficiënte rechtdoor-Amerikanen, en misschien een wat dubbel gevoel als er een set opzichtige velgen onder een ’69 Camaro worden gegooid, maar hé: leven en laten leven.

Op het SEMA-terrein lijkt Chevrolet de overhand te hebben, maar gelukkig zit er ook nog wat van het Chrysler-concern tussen, en een hele, hele dikke ’65 GTO. Hieronder de auto’s, op volgorde van plaatsing in de gallery. Enjoy:

1964 Chevrolet Chevelle Wagon
1965 Chevrolet Chevelle
1965 Pontiac GTO – Kindig it Design (Studiofoto’s HIER)
1967 Chevrolet Camaro
1967 Chevrolet Nova
1969 Camaro – high performance 502 Ramjet, turbo transmission, Dakota Digital Controls, Flowmaster mufflers, Heidts suspension, Koni shocks, Baer brakes, Detroit Speed Engineering Quadralink suspension
…. Pontiac GTO
1970 Dodge Dart
1970 Plymouth Cuda
1971 Chevelle – GM Performance ZZ502 crate engine

Ook interessant!

  • Video - Dragracende Camaro kiest het luchtruim
  • Maak je Donkervoort D8 GTO nu nóg duurder
  • Video: oude muzikanten rijden in Ferrari 250 GTO
  • Rijtest Ferrari 250 GTO
    Video: Een rondje met een Ferrari 250 GTO

Nieuwste artikelen

  • Hoeveel zakelijke youngtimers zijn er eigenlijk?
  • Duurste Nissan van Marktplaats kan er maar eentje zijn
  • WTF: Invalidenplek rondom auto geverfd, parkeerder krijgt toch boete
  • Autoblog-lezer bezoekt prachtige verzameling
FacebookTweetPinLinkedIn

Autoshows, camaro, chevelle, Chevrolet, dart, Dodge, gto, Klassiekers, lijstjes, nova, plymouth, pontiac, sema, sema-2013, top10, tuning

Vorig bericht: « Heeft China hier 60 camera’s boven 1 verkeerslicht geplaatst?
Volgend bericht: Nieuwe trend: golddiggers te kakken zetten op video »

Lees Interacties

Reacties

  1. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    11 november 2013 om 09:32

    Blijft toch apart… Ik ben een grote autoliefhebber maar dit doet me dan toch he-le-maal niks…

    Login om te reageren
    • E34M5Touring zegt

      11 november 2013 om 09:36

      @Svenska_Aeroplan_AB: Dat had ik bij het soortgelijke topic over die Japanse tjoening. Dit spreekt mij dan weer meer aan.

      Login om te reageren
  2. Simpson zegt

    11 november 2013 om 09:36

    Prachtig spul, zal ongetwijfeld ook erg mooi klinken.

    Wat ik er ook wel mooi aan vind, is dat er zo veel aftermarket spul is voor die klassiekers. Ik bedoel, dat hoor ik van europese auto’s veel minder. Ik hoor tenminste nooit iemand zeggen dat ‘ie een van doorne’s versnellingsbak in zijn golf heeft gelepeld, of een vanderstuiter ophanging in zijn escort. Dat houdt met koni’s, K&N en voor de lucky few garrett of rotrex wel op.

    Of zit ik nou mis en heb ik gewoon teveel onder een steen geleefd?

    Login om te reageren
    • lambo4all zegt

      11 november 2013 om 09:42

      @Simpson: sinds wanneer zijn golf’s en escort’s klassiekers? Dat we hier zuinig zijn op onze (echte) klassiekers is niks mis mee. 99 van de 100 keer verneuk je het namelijk compleet als je klassiekers gaat tunen.

      Login om te reageren
      • Simpson zegt

        11 november 2013 om 10:19

        @lambo4all: dan moet het toch een cultuurdingetje zijn, want bovenstaande amerikanen zijn het blijkbaar niet met je eens.

        Daarbij was in die klassiekers ook nog wel het e.e.a. voor verbetering vatbaar. Of is origineel gewoon niet meer te maken of te krijgen of beter qua milieu.

        Ik zou bijvoorbeeld best wel wat zien in een ouwe alfa met een modern blokje. Heiligschennis natuurlijk, maar stiekem wel lekker.

        Login om te reageren
      • escort77 zegt

        11 november 2013 om 11:01

        @lambo4all: Google even op “Escort mk 1 Mexico”, “Escort mk2 RS 2000”, “Escort RS Cosworth”.

        Dan gaan we het daarna nog een keer over klassieke Escorts hebben ;-)

        Login om te reageren
    • E34M5Touring zegt

      11 november 2013 om 09:42

      @Simpson: Veel kleinere markt in Europa. Is hier gewoon minder populair. Men heeft hier meer met originaliteit wanneer het classics betreft. Je ziet nagenoeg nooit iemand een XKR motor in een E Type leggen bijv. Terwijl Yanks heel vaak moderne blokken in hun classics leggen.

      Login om te reageren
      • Hubert zegt

        11 november 2013 om 09:48

        @E34M5Touring:
        En onderhuids zijn de auto’s veelal hetzelfde.
        Daarom is uitwisselen van motor, versnellingsbak en ophanging relatief simpel.

        Login om te reageren
        • E34M5Touring zegt

          11 november 2013 om 09:58

          @Hubert: Dat inderdaad ook. Maakt productiekosten voor aftermarket een stuk beter verdeelbaar.

          Login om te reageren
    • sjamp zegt

      11 november 2013 om 09:50

      @Simpson: Steen. Jij leeft eronder.

      Login om te reageren
      • Simpson zegt

        11 november 2013 om 10:06

        @sjamp: Thnx, daar heb ik wat aan. Als we jou niet hadden en geen kleine aardappeltjes, dan moesten we de grote eten.

        @E45M5Touring, @Hubert & @lambo4all: Dank voor jullie uitleg.

        Login om te reageren
        • sjamp zegt

          11 november 2013 om 11:18

          @Simpson: :-) Dank. Ik heb geen bananen vandaag..

          Maar serieus: In Nederlands leeft de ’tuning’ wereld niet zo als in Amerika, en al helemaal niet zoals in ‘Die Heimat’. Vergeet niet dat Amerikanesië natuurlijk een factor x groter is, en zoals elders ook al gemeld: de auto’s relatief simpel in elkaar steken. Daarbij worden auto’s meer ‘aangepakt’ in het land waar ze gebouwd worden. In Duitsland wordt ook méér gedaan aan het verbouwen van auto’s, wat niet zo gek is met 1) de auto industrie en 2) misschien wel de amerikaanse invloeden door de vele militairen die (nog steeds) in Duitsland gelegerd zijn.

          Maar om het perspectief nog wat te vergroten: Hoeveel ‘achteruitrij-races’ zijn er in Duitsland georganiseerd denk je? en in the U-S-of-NSA? Waarschinlijk staat Nederland toch bovenaan met z’n eigenste Dafodil…

          Qua ‘merken’ die het in Europa goed doen: Er is véél meer te krijgen dan alleen K&N en Koni hoor.. Alleen is het vaak wel enigzins gerelateerd aan het land/merk waar de spullen op worden toegepast. Sabelt, Corbeau, WilWood, Spax zie je meer op engelse auto’s

          K&N, Matter, Wiechers, FK, H&R, Bilstein, Eibach, Brembo etc etc komt meer op den Germaansche wagen voor. En de Nederlandse Intrax, Merwede, MAD, en Koni zie je op van alles en nog wat voorbij komen.

          Login om te reageren
          • Simpson zegt

            11 november 2013 om 12:40

            @sjamp: :) Thnx! Ik heb weer wat geleerd vandaag

            Login om te reageren
  3. Hubert zegt

    11 november 2013 om 09:39

    Het begint een beetje op SBS-6 te lijken met al die top 10 lijstjes.
    Wat is er mis met een goed artikel over een auto zonder meteen de vergelijkingsmongool uit te hangen?

    Login om te reageren
    • snorrie11 zegt

      11 november 2013 om 10:18

      @Hubert: Nou, er zijn ook mensen die dit dan weer leuk vinden, ik ben er een van. Dat heet smaakverschil.

      Login om te reageren
  4. focusrs zegt

    11 november 2013 om 09:45

    Auto no.2 is een Malibu SS volgens de typeaanduiding op het achterscherm. Zitten wel leuke modellen tussen ;)

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      11 november 2013 om 10:13

      @focusrs: De Malibu was tot de jaren ’70 de topuitvoering van de CHevelle als ik me niet vergis. Daarna ging het als zelfstandige typenaam verder.

      Login om te reageren
      • toyotafortuner zegt

        11 november 2013 om 13:30

        @sir_smokalot: Yup. Vroegah begonnen een paar modellen als de topuitvoering van een andere model. In het geval van de Malibu: de Malibu was de topuitvoering van de Chevelle. In 78 kwam de Malibu los van de Chevelle op de markt. Sterker nog: de Malibu volgde de Chevelle op.

        Login om te reageren
  5. snorrie11 zegt

    11 november 2013 om 10:15

    Die groene hemi cuda… wat een verkrachting… Die daarna, waarvan ik helaas (nog) niet weet wat het is, wat een bak.

    Login om te reageren
    • Simpson zegt

      11 november 2013 om 10:20

      @snorrie11: vind ik ook. En ik denk dat er bij de bestuurdersstoel een plaatje met “you must be this tall to ride” hangt, om de minimum lengte aan te geven waarmee je over die bochel kunt kijken.

      Login om te reageren
      • snorrie11 zegt

        11 november 2013 om 11:05

        @Simpson: Maar als je lang genoeg bent om daar overheen te kijken, stoot je je kop tegen je voorruit. Echt een nutteloos ding dus.

        Login om te reageren
    • Frankypanky zegt

      11 november 2013 om 21:47

      @snorrie11:

      Ik ga niet eens beginnen over die achterlijk brede achterbanden onder dat ding…

      Login om te reageren
      • snorrie11 zegt

        11 november 2013 om 22:18

        @FrankypankyV8: Sodeju, die waren me nog niet eens opgevallen. Kortom: afschuwelijk ding.

        Login om te reageren
  6. 4x4wheels zegt

    11 november 2013 om 10:32

    Om de een of andere reden zie ik een eng gezicht door het portier op Foto 1

    Login om te reageren
  7. RazorHead zegt

    11 november 2013 om 10:53

    Toch is het mijn doel ooit een ’71 Chevelle te hebben met een lekkere 383 of 454. Ontzettend lekker ding !

    Login om te reageren
  8. Hupke zegt

    11 november 2013 om 11:08

    Hier ben ik compleet imuun voor, het muscle-car virus zal ik toch nooit te pakken krijgen.
    Als kan ik een ’70 z28 camaro nog net wel appreciëren.

    Login om te reageren
  9. gertjano zegt

    11 november 2013 om 11:15

    Need me some Gas Monkey Ca$h! Malle yanks :)

    Login om te reageren
  10. azenomei zegt

    11 november 2013 om 12:42

    Dit spreekt mij erg aan, maar europese muscle-cars zijn ook leuk.

    Login om te reageren
  11. henkbobsjon zegt

    11 november 2013 om 12:47

    Waarom zijn er niet meer foto’s van die Pontiac?! Wat een pracht-apparaat!

    Login om te reageren
  12. toyotafortuner zegt

    11 november 2013 om 13:34

    Nog OT: Ze zijn vooral verneukt. Bah.

    Vind de 1ste Camaro nog het minst verneukt. Erg jammer.

    Login om te reageren
  13. Frankypanky zegt

    11 november 2013 om 21:45

    Ik vind het prachtig dat die uode auto’s opgelapt dan wel gerestaureerd worden. Ik kijk graag naar programma’s op Discovery Channel daarover.

    Maar ik gruw van de moderne velgen, die ze onder zo’n auto leggen. En dan meteen 3 á 4 inch te groot!!!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North