10 American Muscle-klassiekers knallen je scherm op

Auteur: , 31 Reacties

Nieuw is leuk, nieuw is stoer, nieuw is efficiënt. Maar de geestelijke voorvaderen van moderne auto's verdienen ook zeker wat aandacht. Daarom hier een foto-overzicht van Muscle Cars uit eind jaren '60 - begin jaren '70 op de SEMA.

Ik heb zelf een zwak voor oude, dorstige, inefficiënte rechtdoor-Amerikanen, en misschien een wat dubbel gevoel als er een set opzichtige velgen onder een ’69 Camaro worden gegooid, maar hé: leven en laten leven.

Op het SEMA-terrein lijkt Chevrolet de overhand te hebben, maar gelukkig zit er ook nog wat van het Chrysler-concern tussen, en een hele, hele dikke ’65 GTO. Hieronder de auto’s, op volgorde van plaatsing in de gallery. Enjoy:

1964 Chevrolet Chevelle Wagon
1965 Chevrolet Chevelle
1965 Pontiac GTO – Kindig it Design (Studiofoto’s HIER)
1967 Chevrolet Camaro
1967 Chevrolet Nova
1969 Camaro – high performance 502 Ramjet, turbo transmission, Dakota Digital Controls, Flowmaster mufflers, Heidts suspension, Koni shocks, Baer brakes, Detroit Speed Engineering Quadralink suspension
…. Pontiac GTO
1970 Dodge Dart
1970 Plymouth Cuda
1971 Chevelle – GM Performance ZZ502 crate engine



31 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
Blijft toch apart… Ik ben een grote autoliefhebber maar dit doet me dan toch he-le-maal niks…
@Svenska_Aeroplan_AB: Dat had ik bij het soortgelijke topic over die Japanse tjoening. Dit spreekt mij dan weer meer aan.
Prachtig spul, zal ongetwijfeld ook erg mooi klinken.

Wat ik er ook wel mooi aan vind, is dat er zo veel aftermarket spul is voor die klassiekers. Ik bedoel, dat hoor ik van europese auto’s veel minder. Ik hoor tenminste nooit iemand zeggen dat ‘ie een van doorne’s versnellingsbak in zijn golf heeft gelepeld, of een vanderstuiter ophanging in zijn escort. Dat houdt met koni’s, K&N en voor de lucky few garrett of rotrex wel op.

Of zit ik nou mis en heb ik gewoon teveel onder een steen geleefd?
@Simpson: sinds wanneer zijn golf’s en escort’s klassiekers? Dat we hier zuinig zijn op onze (echte) klassiekers is niks mis mee. 99 van de 100 keer verneuk je het namelijk compleet als je klassiekers gaat tunen.
@lambo4all: dan moet het toch een cultuurdingetje zijn, want bovenstaande amerikanen zijn het blijkbaar niet met je eens.

Daarbij was in die klassiekers ook nog wel het e.e.a. voor verbetering vatbaar. Of is origineel gewoon niet meer te maken of te krijgen of beter qua milieu.

Ik zou bijvoorbeeld best wel wat zien in een ouwe alfa met een modern blokje. Heiligschennis natuurlijk, maar stiekem wel lekker.
@lambo4all: Google even op “Escort mk 1 Mexico”, “Escort mk2 RS 2000”, “Escort RS Cosworth”.

Dan gaan we het daarna nog een keer over klassieke Escorts hebben ;-)
@Simpson: Veel kleinere markt in Europa. Is hier gewoon minder populair. Men heeft hier meer met originaliteit wanneer het classics betreft. Je ziet nagenoeg nooit iemand een XKR motor in een E Type leggen bijv. Terwijl Yanks heel vaak moderne blokken in hun classics leggen.
@E34M5Touring:
En onderhuids zijn de auto’s veelal hetzelfde.
Daarom is uitwisselen van motor, versnellingsbak en ophanging relatief simpel.
@Hubert: Dat inderdaad ook. Maakt productiekosten voor aftermarket een stuk beter verdeelbaar.
@Simpson: Steen. Jij leeft eronder.
@sjamp: Thnx, daar heb ik wat aan. Als we jou niet hadden en geen kleine aardappeltjes, dan moesten we de grote eten.

@E45M5Touring, @Hubert & @lambo4all: Dank voor jullie uitleg.
@Simpson: :-) Dank. Ik heb geen bananen vandaag..

Maar serieus: In Nederlands leeft de ‘tuning’ wereld niet zo als in Amerika, en al helemaal niet zoals in ‘Die Heimat’. Vergeet niet dat Amerikanesië natuurlijk een factor x groter is, en zoals elders ook al gemeld: de auto’s relatief simpel in elkaar steken. Daarbij worden auto’s meer ‘aangepakt’ in het land waar ze gebouwd worden. In Duitsland wordt ook méér gedaan aan het verbouwen van auto’s, wat niet zo gek is met 1) de auto industrie en 2) misschien wel de amerikaanse invloeden door de vele militairen die (nog steeds) in Duitsland gelegerd zijn.

Maar om het perspectief nog wat te vergroten: Hoeveel ‘achteruitrij-races’ zijn er in Duitsland georganiseerd denk je? en in the U-S-of-NSA? Waarschinlijk staat Nederland toch bovenaan met z’n eigenste Dafodil…

Qua ‘merken’ die het in Europa goed doen: Er is véél meer te krijgen dan alleen K&N en Koni hoor.. Alleen is het vaak wel enigzins gerelateerd aan het land/merk waar de spullen op worden toegepast. Sabelt, Corbeau, WilWood, Spax zie je meer op engelse auto’s

K&N, Matter, Wiechers, FK, H&R, Bilstein, Eibach, Brembo etc etc komt meer op den Germaansche wagen voor. En de Nederlandse Intrax, Merwede, MAD, en Koni zie je op van alles en nog wat voorbij komen.
@sjamp: :) Thnx! Ik heb weer wat geleerd vandaag
Het begint een beetje op SBS-6 te lijken met al die top 10 lijstjes.
Wat is er mis met een goed artikel over een auto zonder meteen de vergelijkingsmongool uit te hangen?
@Hubert: Nou, er zijn ook mensen die dit dan weer leuk vinden, ik ben er een van. Dat heet smaakverschil.
Auto no.2 is een Malibu SS volgens de typeaanduiding op het achterscherm. Zitten wel leuke modellen tussen ;)
@focusrs: De Malibu was tot de jaren ’70 de topuitvoering van de CHevelle als ik me niet vergis. Daarna ging het als zelfstandige typenaam verder.
@sir_smokalot: Yup. Vroegah begonnen een paar modellen als de topuitvoering van een andere model. In het geval van de Malibu: de Malibu was de topuitvoering van de Chevelle. In 78 kwam de Malibu los van de Chevelle op de markt. Sterker nog: de Malibu volgde de Chevelle op.
Die groene hemi cuda… wat een verkrachting… Die daarna, waarvan ik helaas (nog) niet weet wat het is, wat een bak.
@snorrie11: vind ik ook. En ik denk dat er bij de bestuurdersstoel een plaatje met “you must be this tall to ride” hangt, om de minimum lengte aan te geven waarmee je over die bochel kunt kijken.
@Simpson: Maar als je lang genoeg bent om daar overheen te kijken, stoot je je kop tegen je voorruit. Echt een nutteloos ding dus.
@snorrie11:

Ik ga niet eens beginnen over die achterlijk brede achterbanden onder dat ding…
@FrankypankyV8: Sodeju, die waren me nog niet eens opgevallen. Kortom: afschuwelijk ding.
Om de een of andere reden zie ik een eng gezicht door het portier op Foto 1
Toch is het mijn doel ooit een ’71 Chevelle te hebben met een lekkere 383 of 454. Ontzettend lekker ding !
Hier ben ik compleet imuun voor, het muscle-car virus zal ik toch nooit te pakken krijgen.
Als kan ik een ’70 z28 camaro nog net wel appreciëren.
Need me some Gas Monkey Ca$h! Malle yanks :)
Dit spreekt mij erg aan, maar europese muscle-cars zijn ook leuk.
Waarom zijn er niet meer foto’s van die Pontiac?! Wat een pracht-apparaat!
Nog OT: Ze zijn vooral verneukt. Bah.

Vind de 1ste Camaro nog het minst verneukt. Erg jammer.
Ik vind het prachtig dat die uode auto’s opgelapt dan wel gerestaureerd worden. Ik kijk graag naar programma’s op Discovery Channel daarover.

Maar ik gruw van de moderne velgen, die ze onder zo’n auto leggen. En dan meteen 3 á 4 inch te groot!!!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).