• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

100.000+ diesels komen volgend jaar niet meer door de APK?

Auteur: RubenPriest, gepost 24 januari 2020 om 12:04 – 102 Reacties

Dit is de situatie zoals het nu is.

Mocht je nog een oudere diesel rijden (en nog niet genoeg weggepest zijn door de overheid) dan is het belangrijk om dit jaar een upgrade te doen. Dat kan met een opgeknapt roetfilter, of een nieuwere auto.

Nieuw onderdeel van de APK-keuring

Per 2021 is het streven dat de APK-keuring voor diesels anders gaat verlopen. De roetmeting gaat strenger worden. Met een roetdeeltjesteller kijkt de keurmeester hoe het zit met de fijnstof. Stoot de dieselauto te veel fijnstof uit, dan dient de auto te worden afgekeurd en komt het voertuig niet door de APK.

In de huidige situatie is het zo dat tussen de 100.000 en 125.000 diesels per 2021 niet door de APK keuring komen. Dat blijkt uit antwoorden van minister Stientje van Veldhoven van Milieu, naar aanleiding van vragen van de VVD.

Het klinkt nogal ernstig, maar met een nieuw of schoongemaakt roetfilter komt het voertuig wel door de APK. Het nadeel is dat de dieselrijder (wederom) op kosten wordt gejaagd, want de aanschaf of schoonmaak van zo’n roetfilter is immers niet gratis.

Wie gaat dat betalen?

Kamerlid Remco Dijkstra vroeg de minister of dieselrijders enige vorm van compensatie mag verwachten vanwege de aangepaste APK-regel. De minister vertelde dat kosten voor onderhoud en reparatie deel uitmaken van de normale autokosten. Oftewel: zoek het maar uit met uw vieze diesel.

De kosten

Het laten reinigen van een roetfilter kost tussen de 200 en 400 euro. Een roetfilter laten vervangen voor een nieuw exemplaar kost tussen de 1.000 en 1.500 euro, aldus de minister in haar antwoorden.

Eigenaren van dieselpersonenauto’s van 2010 en ouder kunnen als alternatief het roetfilter als verwijderd laten registreren door de RDW. Het is dan wel zo dat je een roettoeslag in de motorrijtuigenbelasting moet betalen.

Overigens is de nieuwe APK-methode nog niet definitief. Het streven is dat deze per 2021 ingevoerd wordt, maar volgens Dijkstra is het laatste woord nog niet gezegd over de maatregel. (via BNR)

Ook interessant!

  • Tesla krijgt subsidie
    Tesla krijgt subsidie van € 1.100.000.000 van Duitsland
  • Deze Tesla Model 3 occasion reed 100.000 km per jaar
  • Hertz bestelt 100.000 (!) Tesla Model 3's
  • JLR: issues met kwaliteit kost 100.000 autoverkopen

Nieuwste artikelen

  • Video: De slechtste vrachtwagenchauffeur
  • Dit verandert er aan jouw Tesla na de grote Kerstmis-update
  • Mercedes geeft eerste beelden van vernieuwde S-Klasse prijs
  • Gespot – V10-legendes ontmoeten elkaar in Nederland!
FacebookTweetPinLinkedIn

apk, Diesel, roetfilter, stientje-van-veldhoven

Vorig bericht: « ADAC: níet tegen Autobahn limiet
Volgend bericht: Mercedes spreekt berichtgeving tegen: gaat goed met EQC »

Lees Interacties

Reacties

  1. mclovin zegt

    24 januari 2020 om 12:08

    Het is sowieso geen slecht plan om zo nu en dan je roetfilter te laten reinigen, dus ik vind het inderdaad deel uitmaken van de normale autokosten.

    Login om te reageren
    • mp014 zegt

      24 januari 2020 om 15:07

      @mclovin: daar ben ik het mee eens

      Login om te reageren
    • techniekmeneer zegt

      24 januari 2020 om 21:17

      @mclovin: Een roetfilter vervangen is niet zo eenvoudig als een luchtfilter oid hè? Bij sommige auto’s zitten ze echt diep weg gestopt en kost het letterlijk een halve dag om hem uit en in te bouwen… Plus de kosten van het reinigen, of het evt plaatsen van een nieuwe… Zijn dure geintjes.

      Login om te reageren
      • mclovin zegt

        25 januari 2020 om 01:11

        @techniekmeneer: dat klopt, net zoals het bij sommige auto’s een halve dag duurt om een distributieriem te vervangen. Toch is het een slijtageonderdeel en weet je dat je om de zoveel tijd aan de beurt bent, dus kun je er rekening mee houden. Net zoals een roetfilter als je een diesel rijdt.

        Login om te reageren
      • maotje zegt

        25 januari 2020 om 08:26

        @techniekmeneer: dat weet je van te voren als je er een koopt dat t ding onderhoud nodig heeft. Het valt gewoon onder onderhoud. Niks meer niks minder. Wil je die kosten niet koop je een benzine of op lpg.

        Login om te reageren
        • techniekmeneer zegt

          25 januari 2020 om 09:10

          @maotje: Als je geen onderhoudskosten wilt moet je vooral een LPG kopen ja…… Maar begrijp mij niet verkeerd, van mij mogen zie personenauto’s met die stinkdiesels gewoon verbieden. Maar aan de andere kant heb ik wel een hekel aan de overheid die denkt dat dit het zogenaamde klimaatprobleem gaat oplossen.

          Login om te reageren
          • maotje zegt

            25 januari 2020 om 09:40

            @techniekmeneer: heb je ervaring met lpg?
            Klimaatprpbleem? Leg eens uit wat een roetfilter te maken heeft met het klimaat?

            Login om te reageren
          • Joost Vermeer zegt

            24 augustus 2020 om 14:20

            Moderne diesels zijn zeer schoon en een roetfilter zorgt ervoor dat er vrijwel gene nanodeeltjes (roet) meer uitgestoten worden. Een diesel is in vele opzichten dan een schoner voertuig dan bijvoorbeeld een benzine auto.

            Login om te reageren
    • Bender zegt

      31 januari 2020 om 00:39

      Jij hebt geen idee hoe een roetfilter werkt hè Pietertje? Omdat het woord ‘filter’ er in zit betekend niet dat het een onderhoudsdeel is dat je regelmatig moet vervangen of ‘reinigen’.

      Een roetfilter is bedoeld om deeltje te filteren en op te vangen. Als hij vol raakt wordt een regeneratie proces gestart. Simpel gezegd wordt de temperatuur zo ver opgevoerd dat alle opgevangen roet deeltje verbranden en er alleen as overblijft. Deze as kan door het filter heen en verlaat het roetfilter via de uitlaat. Het roetfilter is weer leeg. Dit proces kan zich in principe eindeloos herhalen.
      Het gaat pas fout als mensen een diesel alleen maar gebruiken voor korte ritjes of het ‘nieuwe rijden’ teveel toepassen. De regeneratie wordt te vaak onderbroken of het roetfilter komt niet voldoende op temperatuur om te regenereren. Dan kan een roetfilter geforceerd geregenereerd worden of in het uiterste geval gereinigd.

      Login om te reageren
  2. Dutchdriftking zegt

    24 januari 2020 om 12:12

    En daar gaat mijn plan om nog snel een 159 op diesel aan te schaffen nu de prijzen zo fijn laag zijn……

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      24 januari 2020 om 12:21

      @dutchdriftking: Ach, een roetfiltertje vervangen of schoonmaken is nog altijd goedkoper dan die kettingspanners vervangen van een 159 JTS ;-)

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        24 januari 2020 om 12:36

        @willeme: ik zat eerder te denken aan roetfilter EGR delete…..

        Login om te reageren
        • willeme zegt

          24 januari 2020 om 12:39

          @dutchdriftking: Dat is wat veel mensen doen. Zit je qua uitstoot wel meteen weer op jaren ’70 niveau ;-). Voor de motoren is het veel beter.

          Login om te reageren
          • kevindb zegt

            24 januari 2020 om 13:35

            @willeme: En door het verwijderen of uitleren van de EGR kom je volgend jaar ook niet meer door de APK. Dus veel tuners die alleen maar software matig tunen missen een heel groot gedeelte van hun inkomsten.

            Login om te reageren
            • Dutchdriftking zegt

              24 januari 2020 om 16:28

              @kevindb: @Willeme: Als je de EGR softwarematig dicht kan zetten kan je deze voor de APK toch ook softwarematig weer open zetten?

              Login om te reageren
              • theblazerunner zegt

                25 januari 2020 om 01:30

                @dutchdriftking: EGR dicht kan zonder problemen, een NOx meter is te duur voor garagebedrijven om aan te schaffen voor APK

        • eelco74 zegt

          24 januari 2020 om 13:16

          @dutchdriftking: waarom,
          Ik heb 2 diesel 159’s gehad en zelfs bij 240.000 km zat het roetfilter nog op de 100% capaciteit. Nu reed ik de auto wel waarvoor die bedoeld was, dus lange ritten waar hij goed op temperatuur kwam en regeneratie kon afmaken.
          Egr had ik met de laatste 2.4 wel laten uitprogrammeren. Maar met wat handigheid kun je er ook makkelijk bij en m eens per jaar even schoonmaken

          Login om te reageren
          • Dutchdriftking zegt

            24 januari 2020 om 13:33

            @eelco74: Het zou het zou het mooiste zijn als je voor de keuring je eigen sjoemelsoftware hebt. Gewoon een knopje om zodat de EGR en roetfilter actief worden. Als dat maar één keer per jaar is blijft je filter wel schoon.

            Login om te reageren
            • werf76 zegt

              24 januari 2020 om 15:51

              @dutchdriftking: Yup, dat is wat de overheid in de hand werkt.

              Login om te reageren
        • fanboy zegt

          24 januari 2020 om 13:17

          @dutchdriftking: Eigenlijk is dat een beetje zoiets als je airbag eruit slopen, of van die uitstekende messen op je wielen zetten.

          Een auto uit de showroom voldoet aan een typegoedkeuring, dat gaat over veiligheid maar ook over toegestane emissie giftige stoffen.
          Waarom zou je dan je auto dan zo mogen modificeren dat hij daar niet meer aan voldoet?

          Login om te reageren
          • Dutchdriftking zegt

            24 januari 2020 om 13:32

            @fanboy: Meer vermogen en lager brandstof verbruik.

            Login om te reageren
            • fanboy zegt

              24 januari 2020 om 14:28

              @dutchdriftking: Ja dat snap ik, maar je mist mijn punt.

              Login om te reageren
              • Dutchdriftking zegt

                24 januari 2020 om 15:02

                @fanboy: Zou ik mij met de uitstoot van een m’n dieseltje schuldig moeten voelen als de registratieapparatuur op dieselgeneratoren draaien?

                De consument kan zich door torenhoge belastingen nooit privé een knappe nieuwe auto veroorloven, maar het top segment lease auto’s (nee de junior account manager in VW UP! bedoel ik hier absoluut niet mee) krijgt lekker belasting voordeel….

                Kromme regelgeving, en wanbeleid zorgt voor wangedrag van de bevolking. Gun de autoliefhebber ook eens een pleziertje met een paar pk’s extra.

              • fanboy zegt

                24 januari 2020 om 16:15

                @dutchdriftking: Hoe weet je nou weer waar die registratieapparatuur op draait?
                Het bekende vingertje om naar een ander te wijzen?

                Het punt is dat je bewust een auto slechter maakt dan de typegoedkeuring, die eisen heeft. Onderandere op gebied van emissie.
                Ik snap ook wel dat je motor beter werkt zonder die meuk.

                Maar het werkt toch niet als iedereen met een diesel, na het verlaten van de showroom, z’n EGR en roetfilter eruit sloopt?
                Wat voor nu hebben die typegoedkeuringen dan?

                Ik kan ook m’n uitlaat er onder vandaan halen en de hele dag met een tyfus herrie rond gaan reden. Mag ook niet.

                Die diesel normen zijn al een beetje een wassen neus, zoals Euro 5, massaal overschreden in de praktijk.
                En dan net als Euro 6, maar even niet meten of kijken als hij het roetfilter regenereerd.
                Als iedereen zelfs dat beetje wat het nog schoon houdt eruit gaat slopen, dan is het helemaal voor niks geweest.

              • donald4motion zegt

                24 januari 2020 om 15:04

                @fanboy: en?!

              • fanboy zegt

                24 januari 2020 om 16:16

                @donald4motion: Dat je dus niet meer aan de typegoedkeuring voldoet en niet meer door de APK komt. Heel mooi.

              • Dutchdriftking zegt

                24 januari 2020 om 16:31

                @fanboy: Och och, dat is toch mieren neukerij in de marge…. Houdt jij je aan alle regels? En zo ja, is het aan jou om te oordelen over iemand anders die het niet doet?! Gelukkig is 98% van de bevolking een volgzaam schaap, dus komt het met je uitstoot toch nog goed.

              • fanboy zegt

                24 januari 2020 om 16:43

                @dutchdriftking: Wat verwacht je nou eigenlijk?

                Er zijn regels. Jij wil ze overtreden. De rest moet het maar goed vinden?
                Of probeer je het goed te praten voor jezelf?

                Overigens denk ik dat er veel meer dan 2% de EGR en roetfilter heeft laten verwijderen.
                Het spul werkt anders niet goed, of wordt in ieder geval niet oud zonder veel onderhoud/reparatie.
                Wil je die motor wel goed laten lopen, dan gaat dat ten koste van de emissie van giftige stoffen. Dat zal altijd de afweging zijn, vooral bij diesel, en daarom zitten ze nu in het verdom hoekje.

              • Dutchdriftking zegt

                24 januari 2020 om 17:12

                @fanboy: Ik praat niets goed voor mij zelf, momenteel heb ik geen diesel, en mijn huidige auto is ook niet gechipt.

                Maar als onze overheid met kansloze regelgeving komt moeten wij maar als blinde schapen volgen? Sorry maar daar pas ik voor. Zo lang ik belasting betaal is de overheid in dienst van mij, en niet andersom.

                Dus nee, ik ga mij niet aan alle regeltjes houden, en zeker niet auto gerelateerd. En ja, eerlijk gezegd verwacht ik dat de gemiddelde Autobloglezer zich hier wel in kan vinden.

              • fanboy zegt

                24 januari 2020 om 18:00

                @dutchdriftking: Nee ze komen niet met kansloze regelgeving. Ze gaan de al jarem bestaande regelgeving handhaven.

                Verder sluit ik me bij maotje aan.

                En het is inderdaad voor voornamelijk stedelijke gebieden dat dit uit maakt.

            • maotje zegt

              24 januari 2020 om 17:03

              @dutchdriftking: dus voor meer vermogen en lager verbruik vind je het prima om een ander zn gezondheid extra schade toe te brengen? Vind je jezelf dan niet egoistisch? Zo’n ding zit erop om de gezondheid van de medemens enigzins te waarborgen.

              Login om te reageren
              • Dutchdriftking zegt

                24 januari 2020 om 17:26

                @maotje: Dat kleine beetje extra uitstoot van het verkeer kan echt geen kwaad. Overigens kan ik mij er weer prima in vinden dat diesel uitstoot in dichtbevolkte gebieden geweerd wordt. Parkeren bij de P+R heel braaf met het OV de stad in.

              • maotje zegt

                24 januari 2020 om 19:44

                @dutchdriftking: dat kleine beetje extra zijn er zoals de kop van t bericht al zeht 100.000 extra. Daarnaast zoals je zelf aangeeft komen die 100.000 vlak langs de brvolking. Denk je dat t bevoordelijk is voor de gezondheid van een kind vam 2 a 3 jr oud, 3 turven hoog met de luchtwegen op 50 a 60 cm afstand van de uitlaat van een diesel zonder roetfilter?

    • eviva zegt

      24 januari 2020 om 15:07

      @dutchdriftking: waarom zou je een matige veredelde opel willen rijden ?? Zelfs een gechipte 2.0jtd 16v is een lome auto . Als je echt een snelle diesel wilt die ook nog eens goed rijdt en weinig kost tegenwoordig neem dan een E90 335D.

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        24 januari 2020 om 16:25

        @eviva: Vergelijk de wegenbelasting en het verbruik eens…..

        Login om te reageren
        • eviva zegt

          24 januari 2020 om 19:03

          @dutchdriftking: Vergelijk het rij plezier eens :)

          Login om te reageren
          • BaRa zegt

            24 januari 2020 om 19:29

            @eviva: E90? Matig plezier, helaas.

            Login om te reageren
            • eviva zegt

              27 januari 2020 om 10:55

              @bara: duidelijk nooit een goede E90 gereden dan.

              Login om te reageren
          • specialveloce zegt

            24 januari 2020 om 19:57

            @eviva: over je matig veredelde Opel. Het is fiat geweest die de succes volle jtd motor heeft ontwikkeld. De de rest heeft de licentie gekocht vw was eigenwijs met hun fantastische PD motoren en niet bereid genoeg research te steken in de cilinderkop. Ga nou geen F1 auto vergelijken met een dallara welke sneller rond het circuit gaat.

            Login om te reageren
            • eviva zegt

              27 januari 2020 om 11:08

              @specialveloce: Beter je huiswerk doen, Fiat Elias was idd de grondlegger, Bosch heeft de techniek in 1993 gekocht en productie klaar gemaakt.
              https://www.autonews.com/article/20040517/SUB/405170847/fiat-s-loss-was-bosch-s-gain

              Login om te reageren
  3. dappers zegt

    24 januari 2020 om 12:21

    In mijn ogen is dit een beetje een te populistisch artikel. De maatregel is nog niet in definitief en op z’n vroegst pas over een jaar of meer actief.
    Dat een onderdeel van je auto moet werken en dat dat geld kost om te onderhouden, lijkt me niet heel gek.
    Ik snap dat er veel diesel maatregelen zijn, echter is dit ook een beetje het probleemkindje qua uitstoot…

    Login om te reageren
    • dappers zegt

      24 januari 2020 om 12:22

      @dappers: wat ik probeer te zeggen is dat het allemaal ook wel iets genuanceerder mag :)

      Login om te reageren
      • remus1997 zegt

        24 januari 2020 om 13:45

        @dappers: dit inderdaad! Het kwam mij in de eerste instantie ook over alsof oude diesels zonder roetfilter nu gedwongen worden om er wel een te plaatsen.

        Login om te reageren
      • pa045 zegt

        24 januari 2020 om 13:52

        @dappers: goh. Beetje wel. Alsof de dieselrijder hier een hak wordt gezet. Feitelijk gaat het erom dat wanneer de auto technisch niet in orde is, deze wordt afgekeurd. Ik zie het probleem daar niet in.

        Login om te reageren
  4. nietcreatief zegt

    24 januari 2020 om 12:24

    Hmm..
    Zo’n roetfilter, dat wordt door de auto schoongehouden zolang je maar stevige stukken onder belasting rijdt (snelweg ritjes enzo) toch?

    Login om te reageren
    • Richmond zegt

      24 januari 2020 om 12:40

      @nietcreatief: Het wordt wel gereinigd (dmv roetfilter additief) maar nooit volledig, iedere keer blijven resten over en na een tijdje is dat zoveel dat het verstopt raakt en niet meer werkt en op langere termijn zelfs tegendruk kan leveren waardoor het vermogen afneemt (naast de roet die in het milieu komt).

      Login om te reageren
      • nietcreatief zegt

        24 januari 2020 om 13:06

        @benja01: roetfilter additief? Wat is dat dan?
        Je doelt toch niet op Adblue, dat is een anti NOx goedje en heeft niet zoveel te maken met het roetfilter toch?
        Vraag het omdat ik de details hiervan niet zo ken. Zit daarnaast ook niet zo te springen om een verhoging van zo’n 40% van het onderhoudsbudget per jaar..

        Login om te reageren
        • eelco74 zegt

          24 januari 2020 om 13:23

          @nietcreatief: nee hij heeft wel gelijk. Er zijn autofabrikanten die het filter regenereren onder hoge temperatuur. Dat doen ze door wat diesel in de uitgaande slag te injecteren, zodat dit onder hoge temperatuur in de dpf verbrand. Waaronder de tjd’s van fca.
          Maar ik meen dat psa ook diesels maakte die een additief voor reinigen gebruikte.

          Login om te reageren
          • nietcreatief zegt

            24 januari 2020 om 13:35

            @eelco74: ook u bedankt voor de info

            Login om te reageren
          • Richmond zegt

            26 januari 2020 om 14:43

            @eelco74: @nietcreatief Jup PSA gebruikt het bij al hun diesels, weet niet of andere merken het ook gebruiken.
            https://www.mijngrossier.nl/roetfilters-en-eolys-additief-html/
            Bijvullen bij de dealer kost iets van 200 euro.

            Login om te reageren
    • Ot92 zegt

      24 januari 2020 om 13:09

      @nietcreatief: Om de x aantal kilometer, wanneer de roetfilter wat voller is, dan gaat de motor anders lopen waardoor ie de temperatuur in de roetfilter en uitlaat verhoogt. Hierdoor gaan de roetdeeltjes verbrand en blijft er wat as over. In de roetfilter zit een asreservoir. Deze is uiteindelijk vol en dan moet je je roetfilter of laten schoonmaken of vervangen.

      Het regeneren hoeft het persé op de snelweg. Bijvoorbeeld bij mijn Passat met een 2.0tdi euro 6 motor kan ie dat zelfs met 55 in de 3. Zolang ie rond de 2000 toeren of het liefst iets boven de 2000 toeren zit is het goed. Na circa 10 minuten is ie wel klaar.
      Het regeneren gebeurd bij mij om de 300 á 350 kilometer gereden afstand. Schijnt normaal te zijn bij deze euro 6 tdi motoren.

      Login om te reageren
      • nietcreatief zegt

        24 januari 2020 om 13:33

        @ot92: ah, dank u.
        We hebben zelf een Punto Mjet, die geeft eigenlijk nooit een roetfilter melding.

        Ben even wezen googlen en ben wat wijzer.
        Elke zoveel honderd tot 1000 km zit zo’n roetfilter vol roet en gaat de motor de boel schoonbranden. Zolang het alleen koolstof aanslag is brand alles gewoon weg.
        Brandstof additieven die helpen om roetfilters te regenereren bij lagere temperaturen en brandstoffen met hogere zwavelgehaltes zorgen voor as. As krijg je dat filter niet uit zonder de boel los te halen.

        Login om te reageren
        • Ot92 zegt

          24 januari 2020 om 14:10

          @nietcreatief: Stadsverkeer en file rijden zorgt voor eerder regenereren van het roetfilter, langere stukken rijden zorgt ervoor dat ie minder vaak gaat te regenereren.

          Ik weet niet precies hoe het systeem bij Fiat werkt, maar waarschijnlijk is het bijna hetzelfde. Het regenereren merk je niet als je er niet echt op let. Als je er wel op let, zie je dat het huidige verbruik iets hoger is, de motor met een verhoogd toerental draait, een draaiende koelfan (als het regenereren niet afgemaakt is, draait deze nog even door na het uitzetten van de motor) en waarschijnlijk neem je een (plastic/rubber) brand geur waar. Dit zijn de dingen die mij zijn opgevallen, daarnaast geeft ie het ook aan in het multimediasysteem van mijn Passat.

          Of die roetfilter additieven daadwerkelijk nut hebben weet ik niet.

          Login om te reageren
  5. grasvreter zegt

    24 januari 2020 om 12:24

    Oh man, als ik met 50 of 80 achter een oude diesel rij ga ik echt kapot in mijn eigen auto. Zodra ik een TDI of D4-D badge zie, gaat direct de luchtcirculatie aan. Met nieuwe diesels is niks mis, maar oude diesels zijn echt smerige wagens. Moet je eens zien wat voor pure zwarte zooi er uit de uitlaat komt als er 1 invoegt met het pedaal vol ingetrapt.

    Login om te reageren
    • mo78 zegt

      24 januari 2020 om 12:28

      @grasvreter: Zie ook redelijk nieuwe kleine benzine auto met pluimpjes uit de uitlaat

      Login om te reageren
      • eklasse zegt

        24 januari 2020 om 20:10

        @mo78: ik zag een tesla rijder met zo’n e-sigaret, daar kwam pas een walm vanaf! Rook wel naar appeltjes dat dan weer wel.

        Login om te reageren
    • Richmond zegt

      24 januari 2020 om 12:33

      @grasvreter: klopt en daarom zou de overheid meer moeten doen om particulieren te stimuleren nieuwere auto’s. Zoals in het verleden met de sloopregeling. Overheid denkt dat door boetes uit te delen mensen vanzelf een andere auto kopen om van de boetes af te komen. Want dan verdienen ze erop. Anders kost het geld om mensen in beweging te krijgen hun auto in te ruilen.

      Login om te reageren
    • nietcreatief zegt

      24 januari 2020 om 13:03

      @grasvreter: dat is dan alleen weer geen fijnstof.
      Die zwarte braakwolken zijn roet. ‘stof’ of zelfs ‘grof stof’.

      Login om te reageren
      • Joost Vermeer zegt

        24 augustus 2020 om 14:27

        Roet kan wel degelijk fijnstof zijn in het nano meter deeltjes bereik (23-100 nm)

        Login om te reageren
    • Ot92 zegt

      24 januari 2020 om 13:15

      @grasvreter: Vreemd… mijn vorige auto met een 2.0tdi euro 4 motor zonder roetfilter rookte amper tot niet (was ook nog stage 1 getuned), ook nooit stinkend geur vernomen wat ik wel bij andere oudere diesels heb vernomen.

      Login om te reageren
    • dare2think zegt

      24 januari 2020 om 13:47

      @grasvreter: Ik rij diesel. Als ik een hint van zwarte rook achter me zie weet ik dat er iets mis is en fix ik het.

      Ik denk dat je het over die figuren hebt die het allemaal worst zal wezen hoe vervuild hun motor en slipstream zijn en gewoon doordieselen zonder ooit roetfilter/inlaatspruitstuk/verbranding na te kijken. Voor dat soort figuren heb ik ook bar weinig respect.

      Login om te reageren
  6. mo78 zegt

    24 januari 2020 om 12:25

    De regering gelooft nog steeds de populaire broodjes aap van de media. Diesel is zo slecht niet en rijdt lekker.

    Login om te reageren
    • grasvreter zegt

      24 januari 2020 om 12:34

      @mo78: oude diesels zijn slecht. Moderne diesels niet. Heel moeilijk voor heel veel mensen om dat onderscheid te maken.

      Login om te reageren
      • robert110 zegt

        24 januari 2020 om 12:45

        @grasvreter: Ook oude diesels zijn niet per definitie slecht. Bezuinig op onderhoud of helemaal geen onderhoud uitvoeren is over het algemeen de oorzaak.

        Login om te reageren
        • phr34k zegt

          24 januari 2020 om 13:09

          @robert110: Oude diesels zijn juist per definitie slecht. Oude diesels hebben geen roetfilter dus ALTIJD roetuitstoot. De uitstoot van een oude diesel is op alle fronten hoger. Goed onderhouden of niet.

          Goed initiatief verder. Hoe sneller die stinkbakken van de weg zijn hoe beter.

          Login om te reageren
          • BaRa zegt

            24 januari 2020 om 19:33

            @phr34k: Iets te snel geschakeld. Oude diesel produceren (veel) meer roet, maar tegelijk minder fijn stof.

            Login om te reageren
  7. kminne zegt

    24 januari 2020 om 12:36

    Ik zie het probleem niet, dit is gewoon gezondverstandbeleid. Dat zijn we alleen niet gewend vanuit Den Haag.

    Login om te reageren
  8. robert110 zegt

    24 januari 2020 om 12:48

    Dit lijkt mij heel normaal om hierop te controleren. Gewoon net als een katalysator, die is ook verplicht.

    Login om te reageren
  9. mwti zegt

    24 januari 2020 om 13:00

    Dus Achmed kan z’n 200D exporteren.

    Login om te reageren
  10. steventure zegt

    24 januari 2020 om 13:05

    Dus youngtimers hebben hier geen last van want geen roet filter?

    Login om te reageren
  11. davido89 zegt

    24 januari 2020 om 13:34

    Ik heb nog wel een adresje voor jullie in de haagse schilderswijk waar je altijd door de apk heen komt!

    Login om te reageren
  12. pantokrator zegt

    24 januari 2020 om 13:37

    En hoe zit dat voor kampeerauto’s en campers? Ik heb een Toyota Land Cruiser 75 met de grote 4.2 Diesel beuker uit 1996. Staat als kampeerauto op kenteken. Moet ik daarvoor alvast een advertentie gaan schrijven?

    Login om te reageren
    • BaRa zegt

      24 januari 2020 om 19:35

      @pantokrator: Zoals alle voertuigen moet hij voldoen aan z’n typegoedkeuring.

      Login om te reageren
  13. Henk_he zegt

    24 januari 2020 om 13:59

    @rubenpriest wellicht een idee om eens aandacht te schenken aan de brandstof GTL. Alle diesels lopen hier probleemloos op, rijden stiller maar vooral veel schoner. Als je dan tijdens de apk dan toch de uitstoot meet, dan liever GTL getankt.
    https://www.shell.nl/klanten/commercialfuels/gtl/products.html

    Login om te reageren
    • sabrerator zegt

      24 januari 2020 om 16:38

      @Henk_he: of HVO. Is min of meer hetzelfde, maar dan niet fossiel. Ik rij er nu een paar maanden op. Helaas kost het net zoveel als Euro95. Maar het motortje draait er fenomenaal op.

      Login om te reageren
      • Ot92 zegt

        24 januari 2020 om 19:22

        @sabrerator: wat voor auto heeft u en wat voor motor ligt erin?

        Login om te reageren
        • sabrerator zegt

          25 januari 2020 om 20:01

          @ot92:
          Jaguar S-Type 2.7d.

          Login om te reageren
  14. spyderweb zegt

    24 januari 2020 om 14:14

    Ik voorspel alvast een flinke toename in het stelen van roetfilters.
    Dit beperkt zich nu nog tot de Mercedes Sprinter en Volkswagen Crafter,.

    Login om te reageren
  15. undifined1 zegt

    24 januari 2020 om 14:27

    Zouden ze dan ook een regel invoeren dat je geen roettaks meer hoeft te betalen als je een (oem) roetfilter inbouwt? Voor bijvoorbeeld een e39 530d kun je bij BMW roetfilters krijgen, zodat ie euro 4 wordt. Alleen in NL doet niemand dat want dan moet je alsnog je roettaks betalen…

    Login om te reageren
  16. metalfalcon zegt

    24 januari 2020 om 15:10

    Dus als ik het goed begrijp, kijken ze naar de fijnstof uitstoot die bij de RDW staat geregistreerd en zodra je daar boven zit is het een APK-afkeur? In dat geval is er inderdaad weinig aan de hand. Eigenlijk heel simpel: Heb je een roetfilter? Dan moet ie fatsoenlijk werken. Heb je geen roetfilter? Ook goed, dan betaal je de fijnstoftaks.

    Wil je overal vanaf zijn? Koop dan lekker een belastingvrije amerikaan met V8 diesel :D

    Login om te reageren
  17. ferdie zegt

    24 januari 2020 om 15:27

    Maar kijk ook even naar de verplichte investering voor de garagist. Leuk idee zo’n fijnstofmeter maar er word hier al gesproken over een €15.000 tot €25.000 voor een meter…

    Login om te reageren
    • Joost Vermeer zegt

      24 augustus 2020 om 14:31

      De prijzen voor nanodeeltjes meetings apparatuur zullen veel lager zijn. Ik schat 5000-10000 Euro. dat is prima te doen voor een garage houder,e n hij kan de kosten ook weer doorberekenen in de APK.

      Login om te reageren
  18. basr32 zegt

    24 januari 2020 om 16:20

    Natuurlijk, het zoveelste stapje van de ontelbare om het leven van de autmobilist te verzieken.

    Login om te reageren
    • maotje zegt

      24 januari 2020 om 17:05

      @basr32: hoezo het leven van de automobilist te verzieken? Met roetfilter kun je gewoon prima rondrijden.
      Vind je t wel normaal om de gezondheid van de medemens extra te verzieken door zonder filter te rijden?

      Login om te reageren
    • BaRa zegt

      24 januari 2020 om 19:37

      @basr32: Het zoveelste voorbeeld dat “de markt” niet zelfregulerend werkt. Die uitstootnormen zijn al tientallen jaren bekend, maar fabrikanten hebben al die tijd grotendeels technologie verkocht die alleen maar op papier schoon is, maar niet in realiteit. Als je bij iemand moet klagen, is het bij de fabrikanten.

      Login om te reageren
  19. stefanvts16v zegt

    24 januari 2020 om 17:04

    Blauwe diesel zou meer gepromoot moeten worden. Dat verbrandt vele malen schoner en zorgt dus ook voor minder roet.

    Dus wellicht straks twee-drie keer blauwe diesel tanken voor de APK, dan is dat filter wel schoon.

    Misschien had die 87 miljoen investering van de overheid in onderzoek, beter geïnvesteerd kunnen worden in accijnsverlaging voor blauwe diesel.

    Login om te reageren
    • Ot92 zegt

      24 januari 2020 om 19:24

      @stefanvts16v: Als blauwe diesel 1,40 de liter wordt, dan ben ik bereid dat te tanken ipv normale diesel wat iets goedkoper is. Maar helaas is dat voor nu nog een droom…

      Login om te reageren
      • stefanvts16v zegt

        24 januari 2020 om 21:26

        @ot92: zelfs voor een meerprijs van 5 cent/liter tov reguliere diesel zou ik bereid zijn altijd blauwe diesel te tanken.

        Dit vanwege de motorloop/performance, koude start verbetering en schonere verbranding. Op blauwe diesel heb ik daarnaast geen last van die kenmerkende geur die ik bij premium diesel wel heb.

        Login om te reageren
        • Ot92 zegt

          25 januari 2020 om 00:40

          @stefanvts16v: Ja, dat bedoelde ik. Ookal is het 10 cent duurder dan normale diesel, dan nog ben ik bereid dat te betalen.

          Login om te reageren
  20. ghost zegt

    24 januari 2020 om 17:41

    Gaan we dan eindelijk afscheid nemen van die vieze stink Transporters T3 en T4’s en MB sprinters die hele rookpluimen uitstoten. Kan geen toeval zijn dat juist die altijd mega erg stinken als ik erachter hang (en er niet 1,2,3 aan voorbij kan..)

    Login om te reageren
  21. rob5nismo zegt

    24 januari 2020 om 18:45

    Ik heb vorige week aan een Himo gewerkt een Chinees of Japans vrachtwagentje. Ik deed het portier open en stapte terug in de jaren 80. Maar ook wat dieselmotor betreft dan merk je echt wat de filters op de huidige vrachtwagens doen

    Login om te reageren
  22. fromtheg zegt

    24 januari 2020 om 18:50

    Zou er nog een ontheffing voor oldtimers ouder dan 40 jaar komen?

    Login om te reageren
  23. retetikker zegt

    24 januari 2020 om 20:11

    Je zou ook een strengere limiet kunnen stellen op de hoeveelheid gorigheid in de brandstof…
    (minder vervuiling er in, minder eruit)

    Login om te reageren
  24. frank2b zegt

    24 januari 2020 om 20:33

    Ik zie het probleem niet.

    Login om te reageren
  25. zjos zegt

    24 januari 2020 om 23:01

    “Eigenaren van dieselpersonenauto’s van 2010 en ouder kunnen als alternatief het roetfilter als verwijderd laten registreren door de RDW.”
    Goed dan verwijderen we dat filter ook echt . Daar gaat ie zowie zo iets zuiniger van rijden en tanken we gewoon door in Duitsland ( gisteren 1.229 de liter) en karren we lekker door.
    En niet vergeten bij de komende verkiezingen. Deze regering is niet alleen de vijand van iedere automobilist maar ook van iedere burger !

    Login om te reageren
  26. zjos zegt

    24 januari 2020 om 23:04

    Toch eens nagaan of we zo’n roetfilter zuinig kunnen bewaren en voor de APK er onder hangen.

    Login om te reageren
  27. markie123 zegt

    25 januari 2020 om 01:18

    M’n vriendin en ik hebben allebei een a3 1.9TDI zonder roetfilter met EURO4. Groene milieusticker voor duitsland, extra belasting in NL nu in 2020. Allebei meer dan 4 ton op de klok, dagwaarde nihil, onderhoud nihil, aanschafprijs een paar jaar terug nog geen 3k. Cruise control, gescheiden climate control, radio met BT en goed geluid, heerlijke kilometervreters.

    Ik neem aan dat wij voor die +/- 1500 euro per auto per jaar MRB wel gewoon door mogen dieselen?

    Login om te reageren
    • markie123 zegt

      25 januari 2020 om 01:19

      @markie123: Dan oorspronkelijk ook geen roetfilter… Niet dat wij ‘m verwijderd hebben oid.

      Login om te reageren
    • Joost Vermeer zegt

      24 augustus 2020 om 14:34

      Ja dat mag voorlopig in ieder geval nog. Alleen auto’s met een EURO 5 en 6 moeten een roetfilter ebben. Er zijn enkele auto’s met Euro 4 die een roetfilter hebben, die dienen ook te worden onderhouden.

      Login om te reageren
  28. 3246cm252kw zegt

    25 januari 2020 om 15:02

    Als je katalysator van je benzine auto kapot is dan moet je die toch ook gewoon zelf vervangen. Normale kosten dus inderdaad.

    Login om te reageren
  29. ronald_huijboom zegt

    26 januari 2020 om 10:33

    Problemen met je uitstoot geen probleem ik reinig motoren al 5 jaar met waterstof hierdoor verminderd je uitstoot met 30% tot wel 70% alle info op FB @carboncleanmaster.nl

    Login om te reageren
  30. Joost Vermeer zegt

    24 augustus 2020 om 14:36

    Laat me mezelf even kort introduceren, mijn naam is Joost Vermeer en ik werk bij TSI, een producent van nano deeltjes tellers. TSI produceert ook een deeltjesteller voor de automotive markt die nano roetdeeltjes telt.

    Indien er vragen zijn kunt u uiteraard contact opnemen met mij.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North